Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@16:02:50 GMT

باغات پسته استان زنجان توسعه می‌یابد

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۹۳۰۸۴

باغات پسته استان زنجان توسعه می‌یابد

جواد تاراسی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه توسعه این باغات در راستای اهداف وزارتی و سازمان جهاد کشاورزی استان در رابطه با مقابله با بحران آب است، افزود:

در شهرستان‌های دیگر استان با توجه به تامین نبودن شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی کشت این محصول توصیه نمی‌ شود.

وی یادآورشد: در حال حاضر استان زنجان ۳۳۸ هکتار باغ پسته دارد که بیشترین آن مربوط به شهرستان ماهنشان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاراسی خاطرنشان کرد: از ۳۳۸ هکتار باغ پسته ۲۶۸ هکتار در شهرستان ماهنشان، ۴۸ هکتار در زنجان، ۱۰ هکتار در خدابنده و حدود ۱۲ هکتار نیز در سایر شهرستان های استان قرار دارد.
وی اظهار داشت: بر اساس توصیه مرکز تحقیقات استان مناسب‌ترین پایه برای باغات پسته استان زنجان رقم قزوینی و بهترین ارقام از نظر سازگاری و کیفیت این محصول احمد آقایی و اکبری است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: باغات کشت شده در سطح استان نیز با استفاده از همین پایه و ارقام بیان شده است.
تاراسی خاطرنشان کرد: بیشترین برداشت محصول پسته در شهرستان ماهنشان یک‌هزارو ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار است.
وی، میزان برداشت پسته در سایر شهرستان های استان را حدود یک‌هزارو ۴۶۹ کیلوگرم در هکتار بیان کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: با توجه به سطح باروری ۴۶ هکتاری درختان پسته، سال گذشته ۶۷ تن از این محصول در باغات استان برداشت شد.
تاراسی ادامه داد: ۲۵ هکتار از باغات شهرستان ماهنشان بارور بود که از این سطح ۴۵ تن پسته برداشت شد.
وی افزود: حدود ۱۱ هکتار از باغات پسته شهرستان زنجان بارور بوده است که از این میزان ۱۲ تن و در سایر شهرستان ها نیز ۱۰ تن برداشت پسته داشتیم.
به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، پسته تولیدی علاوه بر مصرف داخل به استان‌های دیگر از جمله تهران ارسال می‌شود.
به گزارش ایرنا، استان زنجان با ۸۸۳ هزار هکتار اراضی قابل کشاورزی ۷۷/۴ درصد اراضی کشاورزی کل کشور را دارد. سالانه ۶۸ نوع محصول زراعی و ۲۱ نوع محصول باغی در استان تولید و روانه بازار مصرف و یا واحدهای فراوری می‌شود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی ماهنشان خدابنده باغستان زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی ماهنشان خدابنده باغستان زنجان وزارت جهاد کشاورزی ماهنشان خدابنده باغستان زنجان سازمان جهاد کشاورزی استان شهرستان ماهنشان استان زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۳۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد

سعداله منصوری سطح کشت کلزا را بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: انتظار داریم سطح برداشت دانه کلزا نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار باشد که نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ هزار هکتار افزایش را نشان دهد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی افزود: از ۱۶۰ هزار هکتار سطح زیرکشت کلزا، نزدیک به ۵۰ تا ۵۵ هزار هکتار آن در اراضی دیم و مابقی در اراضی آبی است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته سطح زیرکشت کلزا در کشور ۱۱۰ هزار هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: در نهایت از سطح ۸۸ هزار هکتار حدود ۱۴۰ هزار تن کلزا برداشت شد.

منصوری تناسب قیمت تضمینی این محصول در مقایسه با گندم، توزیع به موقع نهاده‌ها و بذر و وعده به موقع پرداخت پول محصول تحویلی کشاورزان با مرجع مشخص را از دلایل استقبال کشاورزان از کشت کلزا در سال زراعی جاری دانست.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی دانه‌های کلزا، گفت: امسال خرید کلزا توسط بخش خصوصی و انجمن صنایع روغن‌کشی ایران انجام می‌شود و نقش نهادهای دولتی اعم از سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت بازرگانی دولتی ایران حداقل خواهد بود و اگر در منطقه‌ای بخش خصوصی برای خرید ورود نکرد، این نهادها اقدام به خرید تضمینی خواهند کرد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد که ورود بخش خصوصی در موضوع خرید کلزا با روند منطقی و معقول پیش برود و پرداخت بهای محصول کلزاکاران با حمایت دست‌اندرکاران سپری شود و بتوان با اطمینان خاطر برای برنامه کشت سال زراعی آینده آماده شد.

او با اشاره به آغاز برداشت دانه‌های کلزا از مزارع کشور گفت: در استان‌های کرمان، هرمزگان، خوزستان و ایلام برداشت آغاز شده و تاکنون روند خوبی داشته است.

منصوری افزود: در استان‌های ایلام و خوزستان، زارعانی که محصول‌شان را تحویل داده‌اند، ۲۰ درصد بهای محصول را دریافت کرده‌اند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها، حدود نیمی از سطح زیر کشت کلزا در استان ایلام و حدود ۳۰ درصد مزارع استان خوزستان تاکنون برداشت شده است.

او در مورد توزیع بذر کلزا گفت: امسال نزدیک به ۲ هزار تن بذر کلزا میان کشاورزان توزیع شد که از این میزان حدود ۷۰ درصد بذر هیبرید تولید داخل و مابقی بذر آزاد افشان بوده و به میزان محدودی هم بذر هیبرید وارداتی برای ایجاد تنوع ارقام داشته‌ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • برداشت گل محمدی از باغات بابل
  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • زنجیره ارزش پسته باید با کمک تولیدکنندگان و صادرکنندگان تکمیل شود
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • ۱۵۰۰ هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت