Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیام توییتری وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه هیچ‌کشوری نمی‌تواند حق آمریکا برای فعالسازی تحریم‌های «چندجانبه» علیه ایران را متوقف کند، مورد تمسخر کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

به گزارش مشرق، پیام اخیر «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا درباره حق استفاده واشنگتن از «مکانسیم ماشه» علیرغم مخالفت تمامی کشورها مورد تمسخر کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: واکنش توییتری ظریف به اظهارات بولتون درباره مکانیسم ماشه امریکا از شورای امنیت هم خارج می‌شود؟! پامپئو به تنها کشور حامی آمریکا از قطعنامه ضد ایرانی سفر کرد

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، پامپئو بامداد امروز (دوشنبه) در صفحه توییتر خود در خصوص حق آمریکا در استفاده از «مکانیسم ماشه» برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران نوشت: «[...] اگر هرزمان، ایالات متحده به این باور برسد که ایران به تعهداتش پایبند نبوده است، هیچ کشور دیگری نمی‌تواند توانمندی ما برای «اسنپ‌بک» (بازگرداندن سریع) آن تحریم‌های چندجانبه را متوقف کند».

بعد از شکست تحقیرآمیز قطعنامه بازبینی‌شده واشنگتن در رأی‌گیری روز جمعه هفته گذشته شورای امنیت و حمایت تنها کشور جمهوری دومینیکن، خشم مقام‌های آمریکایی را برانگیخت و در اظهارنظرات بعدی تأکید کردند که تمام تلاش خود را برای فعالسازی مکانیسم ماشه به کار خواهند گرفت.

پیام جدید وزیر خارجه آمریکا به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و مورد تمسخر کاربران اینترنتی قرار گرفت.

«فرانکلین هریس» کاربری در شبکه توییتر در واکنش به این پیام پامپئو نوشت: «شما نمی‌توانید به توافقی که به صورت یکجانبه از آن خارج شدید، استناد کنید».

علیرغم آنکه دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و با این اقدام این توافق هسته‌ای چندجانبه را در معرض فروپاشی قرار داد اما با توزیع یادداشتی در میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل مدعی است که همچنان عضوی از توافق محسوب می‌شود.

تعبیر پامپئو از واژه «چندجانبه» به همراه قصد وی برای نادیده گرفتن هرگونه مخالف دیگر طرفین برجام (روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان)، واکنش منفی برخی مفسران را در فضای اینترنتی برانگیخته است.

«نیکلاس گراسمن» استادیار دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه ایلینوی در واکنش به این لفاظی اخیر پامپئو در صفحه توییتر نوشت: «قطعاً دیگر کشورها می‌توانند توانمندی آمریکا برای تحمیل تحریم‌های چندجانبه را متوقف کنند. آمریکا می‌تواند تحریم‌هایی را وضع کند اما نمی‌تواند دیگران را وادار به چنین کاری بکند».

وی سپس این سؤال را مطرح کرد: «این مفهوم «چندجانبه» است. وزیرخارجه ما آیا این واقعاً گنگ و مبهم است؟»

«دنیل لاریسون» مدیرمسئول ارشد مجله «امریکن کانسروتیو» نیز در پاسخ به این اظهارات پامپئو در پیامی نوشت که احتمالاً پامپئو در یادگیری معنی و مفهوم کلمه «چندجانبه» مشکل داشته است.

وی خطاب به پامپئو نوشت: «می‌بینم که همچنان معنی چندجانبه (برای تو) نامفهوم است».

برخی نیز استدلال کردند که این دیپلمات ارشد آمریکا درکی از ماهیت متناقض بیانیه خود ندارد به طوریکه «دن مورفی» خبرنگار سابق بخش غرب آسیا و جنوب آسیا روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور» توییت پامپئو را «یکی از جاهلانه‌ترین عبارات تمامی دوران‌ها از نظر دیپلماتیک» توصیف کرد.

مورفی در توییتر خود نوشت: «حدس می‌زنم که بازی پایان این است که باقی جهان را بیش از هرزمانی منحرف کنی تا آزار و اذیت‌ها را بیشتر کنی».

وی تأکید کرد: «اعلام حق یکجانبه آمریکا برای وادار کردن اتحادیه اروپا، چین و روسیه برای پیشبرد تلاش‌های ما علیرغم اراده‌اشان یک چیز ویژه است، حتی براین این آدم گردن کلفت».

برخلاف آنکه بسیاری از مقام‌های بین‌المللی و حتی آمریکایی تأکید دارند که با توجه به خروج یکجانبه آمریکا از برجام، واشنگتن حق فعالسازی مکانیسم ماشه را ندارد، واشنگتن همچنان در تلاش برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است.

روز گذشته، «آنتونی بلیکن» مشاور «جو بایدن» در امور سیاست خارجی، این دیپلمات آمریکایی با گوشزد کردن مفاد برجام و عدم امکان واشنگتن برای استناد به «مکانیسم ماشه» با توجه به خروج دو سال پیش دولت ترامپ از برجام، در پیامی توییتری نوشت: «راه‌حل‌های موجود در این قطعنامه در اختیار کشورهای "شرکت‌کننده" (اعضای برجام) است. کاخ سفید در (زمان) خروج از این توافقنامه، به معنای واقعی کلمه، عنوان بیانیه خود را "پایان دادن به مشارکت ایالات متحده در برجام" قرار داد. عاقلانه خواهد بود که به توافقنامه‌ای که کارساز است و قدرت دارد، پایبند بود».

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا انفجار بیروت قرارداد ایران و چین مایک پامپئو مکانیسم ماشه فضای مجازی دولت ترامپ کاخ سفید آمریکا برجام مکانسیم ماشه شورای امنیت سازمان ملل مکانیسم ماشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۴۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد

سودان خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت به منظور بررسی تجاوز امارات به خاک خود شد و اعلام کرد رفتار امارات بیانگر نقض آشکار منشور سازمان ملل است.

به گزارش ایسنا، «الحارث ادریس الحارث» نماینده دائم سودان در سازمان ملل امروز شنبه در خصوص آنچه «تجاوز امارات» به خاک خود توصیف کرد، پیامی به رئیس شورای امنیت فرستاد.

به نقل از سایت خبری المیادین، الحارث در این پیام اعلام کرد: «سودان تاکید می‌کند که حمایت امارات از شبه‌نظامیان جنایتکار "واکنش سریع" که علیه دولت و شهروندان جنگ به راه انداخته‌اند، امارات متحده عربی را در همه جنایات آن‌ها شریک می‌کند؛ به گونه‌ای که براساس قوانین بین‌المللی، مسئولیت بین‌المللی در پی دارد. رفتار تهاجمی امارات نقض آشکار منشور سازمان ملل، منشور اتحادیه عرب و قطعنامه‌های سازمان ملل در مورد منطقه دارفور و مخصوصا قطعنامه ۱۵۹۱ و سایر قطعنامه‌های مربوطه است.»

وی در ادامه پیام خود افزود سودان خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی این تجاوز امارات به خاک خود است و «امارات مسوول حقوقی و کیفری جرائمی است که در حق ملت و کشور سودان مرتکب می‌شود».

پیشتر نماینده دائم سودان در سازمان ملل، امارات را به حمایت از جنگ سودان و تامین مالی آن از طریق حمایت از نیروهای واکنش سریع متهم کرده بود.

این در حالی است که امارات اعلام کرده بود «به هیچ یک از طرف‌های درگیر تسلیحات نمی‌دهد و طرف هیچ یک نیست.»

بیش از یک سال است که درگیری‌های شدید و گسترده میان ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان در مناطق مختلف این کشور به ویژه در پایتخت آن خارطوم ادامه دارد و صدها کشته و زخمی برجای گذاشته است.

این درگیری که سازمان ملل آن را بزرگترین بحران آوارگی در جهان توصیف کرد، منجر به آواره شدن ۷.۱ میلیون سودانی شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به کاهش قیمت دلار در روز‌های اخیر
  • آنچه که باید در مورد ویژگی‌های جدید واتس‌اپ بدانید
  • واکنش جمشیدی به مقابله با دانشجویان آمریکایی
  • واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به ابراز ندامت اشکان خطیبی | کاش شرایطی فراهم شود تا ...
  • عاقبت رؤیافروشی؛ واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به ابراز ندامت اشکان خطیبی
  • واکنش جالب توییتر وولفسبورگ به بازگشت‌های لحظه آخری بایرلورکوزن / عکس
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد