Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-07@06:02:01 GMT

حقی: در روزگار کرونا ناشران پای کار ایستاده‌اند

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۹۴۵۵۹

حقی: در روزگار کرونا ناشران پای کار ایستاده‌اند

ایسکانیوز - گروه فرهنگی - فاطمه قربان‌نیا: در چند ماه اخیر با حذف نمایشگاه کتاب و کم رونق شدن کتاب‌فروشی‌ها، ناشران متحمل ضررهای بسیاری شده‌اند. انتشارات کتابستان معرفت از جمله ناشران پیشتازی است که در دوران کرونا اقدام به چاپ و انتشار کتب بسیاری کرده است. با محمد حقی مدیر این انتشارات گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که او نکاتی را در ارتباط با این ماه‌ها و وضعیت نشر مطرح کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حقی با اشاره به نقش پررنگ نمایشگاه کتاب در بهبود وضعیت سالانه ناشران گفت: ما با شروع بیماری کرونا در مرحله آماده‌سازی کتاب‌ها برای نمایشگاه کتاب بودیم و حتی به سطح تولید مطلوبی هم رسیده بودیم. متاسفانه قصه این بیماری باعث بهم ریختن نظم و انتظام کارها و برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم شد. اما سعی کردیم روندی که در برنامه‌ریزی‌های قبلی داشتیم را ادامه دهیم و نگذاریم کرونا سیستم کاری ما را مختل کند.

وی افزود: نهایت تلاش خود را داشتیم که کتاب‌هایی که برنامه‌ریزی شده بود را برسانیم. فقط این میان چند مشکل برایمان ایجاد شد. یکی اینکه ارشاد قرار بود کاغذ را به‌موقع برساند اما کاغذی که پولش را پرداخت کردیم با تاخیر یک ماهه به دست ما رسید. این باعث شد که حدود یک ماه و خرده‌ای در حوزه تولید کتاب عملا بیکار باشیم. اما به‌محض اینکه کاغذ به دستمان رسید شروع کردیم کتاب‌های چاپ اولی و تجدید چاپی را چاپ کردن.

این مدیر نشر در ادامه اضافه کرد: دومین مشکل هم لغو برگزاری نمایشگاه بود. درهرصورت اتفاقاتی که باید در نمایشگاه رقم می‌خورد حذف شده بود. برآورد ما از نمایشگاه امسال این بود که حداقل هفتاد هشتاد درصد در فروش و تعداد کتاب‌های عرضه شده رشد داشته باشیم. با این وجود اگر در کل بخواهیم ارزیابی کنیم که کرونا بلایی برای ناشران بود حرف بی‌راهی نیست. ماجرای نمایشگاه مهم‌ترین بلایی بود که سر ناشران آمد. بقیه موارد با کاهش بیست، سی درصدی همراه بود اما حذف نمایشگاه خلا جدی برای ناشران بود.

وی درخصوص این سوال آیا این نگرانی وجود ندارد که با چاپ کتب امکان فروش آن‌ها فراهم نشود خاطرنشان کرد: کتاب‌فروش بر اساس کشش منطق بازار کتاب را سفارش می‌دهد. یعنی اینکه کتاب روی دست کتاب‌فروش بماند معنایی ندارد. ولی ناشر این نگرانی را دارد که کتابی که چاپ کرده مجال عرضه پیدا نکند. واقعیت این است که ما در سیستم کاری خودمان کتاب‌هایی داریم که چاپ اول هستند و زود به فروش می‌رسند. به نظرم کیفیت بالا و عرضه منظم باشد ناشر نگران این نیست که کتاب فروش نرود. کتابی داشتیم که با وجود قیمت بالا مخاطب خود را داشت و طی مدت کوتاهی به فروش رفت.

حقی با اشاره به امکانات ویژه‌ای که برای مخاطبان کتابستان که در جهت افزایش فروش درنظر گرفتند گفت: عمده ناشران امکان اینکه شرایط بسیار ویژه برای فروش فراهم کنند را ندارند. ما فقط توانستیم طرح‌هایی مانند معرفی بسته‌های پیشنهادی توسط فعالان مجازی و مداحان کشوری ارائه کنیم که همین کارها بخشی از کمبودهای به‌وجود آمده را جبران کرد.

وی افزود: ما باید خودمان را با این شرایط بحرانی وفق دهیم. به‌نظرم اگر امکان دسترسی به کتاب‌ها از طریق کتابفروشی یا تسهیلات پست رایگان و امثال این موارد رخ دهد شرایط را بدتر از این نخواهد کرد. ما سخت‌ترین شرایط را در اسفند و اوایل فروردین داشتیم که کلا همه چیز تعطیل شد. من فکر می‌کنم اگر مقداری فضای اطلاع‌رسانی در صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و امثال این موارد فعال باشد مخاطب کتاب‌خوان کتاب خود را پیدا می‌کند. در مجموع بحران بیش از این نخواهد بود. چیزی که قرار بود اتفاق افتد الان پیش آمده است.

وی با انتقاد به همکاری نکردن وزارت ارشاد درجهت بهبود وضعیت ناشران تصریح کرد: من از دستگاه‌های اجرایی توقع دارم از زیرساخت‌هایی که دارند در جهت جبران کاستی‌ها استفاده کنند. مجموعه‌های وابسته به ارشاد امکان استفاده از این زیرساخت‌ها و اصلاح وضعیت فعلی را دارند. در این شش هفت ماهی که ما درگیر قصه کرونا هستیم، محکم و قاطعانه می‌گویم هیچ اتفاقی مبنی بر کمکی از ارشاد ندیدیم. نه در موضوع کاغذ، نه تسهیلات نه برنامه‌های ترویج کتاب. هیچ اقدامی نمی‌کنند که ما بگوییم خب الحمدالله تلاش خودشان را کردند. تنها کاری که کردند در حد کارهای صوری بوده است. در کارهایی مثل طرح‌های بهارانه و تابستانه همان تسهیلات ناچیز و اندکی که قبلا بود هنوز هم در شرایط بحرانی همان را ارائه می‌کنند. کتاب‌فروش و ناشر دچار بحران شده و انتظار می‌رود در صورت ادامه ماجرا برای جبران بحران و کاستی‌ها تغییری ایجاد شود ولی آش همان آش است و کاسه همان کاسه!

مدیر انتشارات کتابستان معرفت در ادامه یادآور شد: به‌نظر برای بعضی چیزها راحت و بی‌دردسر می‌توان برنامه‌ریزی کرد اما انگار اراده‌ای برای بهبود اوضاع نیست و بی‌حالی بر سیستم حاکم شده، از طرف دیگر ما می‌گوییم تسهیلات اگر ندادید نخواستیم، اقلا کاغذی که قرار بود بدهید را سروقت و منظم بدهید. الان تولید ما معطل همین مسائل است که کاغذ نداریم. با تمام این مشکلات ما حداقل نزدیک سی کتاب چاپ اولی برای اوایل پاییز داریم. با همین شرایط هفته‌ای یک کتاب چاپ می‌کنیم. ما مسیر تولید را متوقف نکردیم. بسیاری دیگر از ناشران هم هستند که تولید را متوقف نکرده‌اند. کتاب باکیفیت منتشر می‌کنند و پای کار ایستاده‌اند.

انتهای پیام/

347 / 347 محمد حقی کتابستان معرفت کتاب و کرونا

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کتابستان معرفت کتاب و کرونا برنامه ریزی کتاب فروش کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۴۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه ای به گستره صدا

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی معاونت صدا، «کتاب» به مثابه رسانه این روزها با گسترش رسانه‌های متنوع هنوز در قید حیاتی مبارک است و گرچه در قالب دیجیتال هم به بازار عرضه می‌شود یا با رسانه‌های دیگر همچون رادیو و تلویزیون بده‌بستان‌ دارد اما برای بسیاری همچنان نخستین انتخاب در رفاقت است. در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب، شبکه های رادیویی با برپایی غرفه های رادیویی در مصلای امام خمینی (ره) سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی كتاب را به صورت زنده پوشش می دهند. علاوه بر این شبکه ها با طراحی برنامه های جدید و در قالب برنامه های روتین به معرفی كتاب، گفت وگو با ناشران، نخبگان و نویسندگان و... می پردازند.

رادیو ایران؛ گفتگو با ناشران برتر   

برنامه «باغ هنر» شبکه رادیویی ایران از ابتدا تا پایان سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی كتاب ساعت 16 از مصلای بزرگ تهران، محل برگزاری نمایشگاه كتاب، ضمن انعكاس رویدادهای مهم نمایشگاه با ناشران برتر و نویسندگان شاخص گفت و گو و از آنتن رادیو ایران تقدیم مخاطبان می شود. «ایران امروز» ،« ایرانشهر» و «تالار آیینه» نیز به نمایشگاه کتاب می پردازند.

رادیو جوان؛ چه خبر از کافه رادیو

برنامه کافه رادیو رادیو جوان از محل نمایشگاه کتاب پخش می‌شود. این برنامه رادیویی، ناشران و نویسندگان جوان را معرفی کرده و در بخش‌های دیگر، اخبار جدید نمایشگاه را پوشش می‌دهد. همچنین، برنامه کافه رادیو، با صدای هنرمندان، مردم را به خرید و مطالعه کتاب دعوت می‌کند تا سرانه مطالعه کشور را افزایش دهد و در بخش دیگر، کتاب های مطرح را معرفی خواهد کرد. 

رادیو فرهنگ؛ میزبان نویسندگان برجسته

شبکه رادیویی فرهنگ برنامه کتاب فرهنگ را با حضور نویسندگان و ناشران برجسته ساعت 17 تا 18 از گروه تاریخ و اندیشه  تقدیم مخاطبان می کند. گفتگوی گزارشگران با غرفه داران، شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه و شنیدن دغدغه‌های آنها بخشی از این برنامه است. 

برنامه سرزمین من به طور زنده با بخش های گزارش، گفت وگو و اطلاع رسانی رویدادهای مربوط به نمایشگاه کتاب، ساعت ۱۳ تا ۱۴ از محل برگزاری نمایشگاه کتاب روی آنتن می رود.

برنامه  ققنوس با معرفی کتاب در گفت وگو با ناشران و نویسندگان حوزه ادب و هنر ساعت ۱۵ روی آنتن رادیو فرهنگ می رود و برنامه "صبح به وقت فرهنگ" در قالب گزارش اطلاع رسانی ساعت6 و 30 دقیقه پخش می شود.

رادیو تهران؛ اجرای نمایش عروسکی

برنامه «کتاب خوار» کاری از گروه فرهنگ و جامعه شبکه رادیویی تهران است که از نمایشگاه کتاب از ساعت 16 تا 17 به صورت زنده تقدیم مخاطبان می شود. هدف از برنامه کتاب خوار ترویج کتاب و کتابخوانی و کمک به مخاطبان برای انتخاب بهترین کتاب هاست. با توجه به محیطی بودن برنامه سعی شده از المان هایی استفاده شود که مخاطب یک نمایش عروسکی را هم در نمایشگاه ببیند. رضا صفری عروسک گردانی و صداپیشگی را به عهده دارد. 

رادیو اقتصاد؛ گذر بازار

رادیو اقتصاد در مجله رادیویی «گذر بازار» به برگزاری نمایشگاه کتاب می پردازد. بازار کتاب بخش 30 دقیقه ای از برنامه «گذر بازار» است که در قالب گزارش از نمایشگاه کتاب تهیه می شود. این برنامه صنعت نشر را از دیدگاه اقتصادی بررسی می کند. جایگاه نشر در صنعت رسانه، تهدیدها و فرصت های نشر در عصر همگرایی رسانه ها، چالش های تامین مواد اولیه، حقوق مالکیت فکری و کانال های توزیع از جمله مباحثی است که در گفت‌وگو با ناشران، فعالان فرهنگی و اقتصادی در این حوزه مطرح می شود.فناوری های جدید بکار گرفته شده در زنجیره ارزش کتاب، توجه ناشران و خریداران کتاب به مباحث پایداری به خصوص محیط زیستی و معرفی کتاب در حوزه اقتصاد، تجارت و مدیریت از دیگر بخش های این گزارش خواهد بود.

رادیو معارف؛ همراه با عصر جوانی

عصر جوانی نام برنامه‌ رادیو معارف است که از نمایشگاه کتاب به صورت زنده به روی آنتن رادیو معارف می رود. این برنامه با موضوع اهمیت مطالعه و کتابخوانی از ساعت ۱۷ تا ۱۸ از استودیوی ویژه معاونت صدا به سمع شنوندگان می رسد. از مهم ترین بخش های «عصر جوانی» می توان به معرفی و گپ و گفتی دوستانه با ناشران و نویسندگان جوان کشور نام برد.

رادیو سلامت؛ عشق کتاب 

شبکه رادیویی سلامت با ویژه برنامه«عشق کتاب» از نمایشگاه با مخاطبان همراه خواهد بود. این برنامه با هدف معرفی كتاب‌های حوزه های مختلف به ویژه سلامت، گفت وگو با نویسندگان، مترجمان، ناشران و اهل قلم پخش می‌شود. آیتم "پی رنگ" با بیان طرح و موضوع روز برنامه با توجه به نامگذاری روز روی آنتن می رود و آیتم "پندار" گفت وگوهای کارشناسان درباره تاثیر و بررسی مطالعه از ابعاد گوناگون است. از دیگر آیتم های این برنامه می توان به "شیرازه" اشاره کرد که در گفت وگو با نویسنده ها و مولفان حوزه سلامت تهیه می شود. آیتم "قصه گوهر"در حوزه واژه شناسی و تبارشناسی است. این برنامه شامل بخش های متنوع دیگری است.

رادیو ورزش؛ سکوی دانش 

ویژه برنامه«سکوی دانش» رادیو ورزش ضمن خوانش عناوین مطبوعات ورزشی به صورت روزانه به معرفی کتاب‌های جدید در حوزه ورزش می پردازد. گفت وگو با ناشران و نویسنده‌های کتاب های ورزشی از دیگر بخش‌های این برنامه است.‌

آیتم ویژه برنامه سکوی دانش درباره سرانه مطالعه و کتابخوانی در کشور است که به صورت طنز به این موضوع پرداخته خواهد شد. رادیو ورزش برنامه سکوی دانش را از  از ساعت 14 تا 15 تقدیم مخاطبان می کند.

رادیو نمایش؛ استودیو هشت یار مهربان

رادیو نمایش در ایام نمایشگاه کتاب ویژه برنامه «استودیو هشت یار مهربان» را به روی آنتن می برد. این برنامه ساعت 18 و 15 دقیقه به صورت زنده در رادیو نمایش از محوطه نمایشگاه کتاب پخش می شود که در آن با نویسندگان و ناشران ارتباط حضوری و مستقیم برقرار شده و به اطلاع رسانی درباره نمایشگاه کتاب می پردازد.

رادیو پیام؛ آگاهی از آخرین رویدادها

ویژه برنامه نمایشگاه کتاب از رادیو پیام با آگاهی از آخرین رویدادهای نمایشگاه بین المللی کتاب، روزی یکبار به صورت شناور پخش می شود.

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کتاب؛ بهترین فرصت برای ارتباط‌ فرهنگ‌های بومی
  • حضور ناشران پخته‌خوار در نمایشگاه کتاب محدود می‌شود
  • نشست خبری جشنواره کتاب در حال برگزاری است
  • جزئیات برگزاری نمایشگاه کتاب تشریح شد
  • حضور ۶۰ ناشر خارجی با ۵۰ هزار عنوان در نمایشگاه کتاب/ بن دانشجویان ۷۰۰ هزار تومان شد
  • سی‌وچهار دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در یک نگاه
  • حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب، آری یا خیر؟
  • ناشران خارجی به نمایشگاه آمدند
  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا