Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@06:04:48 GMT

کرونا، اهدای عضو را در همدان کاهش داد

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۹۴۸۷۵

کرونا، اهدای عضو را در همدان کاهش داد

دکتر مجید حمیدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: چهارماهه سال گذشته ۱۵ تن نسبت به اهدای عضو اقدام کردند که این آمار در سالجاری با توجه به شیوع کرونا به هفت نفر کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه روند کاهشی اهدای عضو در کشور و جهان نیز محسوس بوده و تنها مختص همدان نیست اضافه کرد: شیوع این ویروس شرایط را برای اهدای عضو نسبت به گذشته سخت کرده است و برای پیوند عضو باید به مدت ۷۲ نتیجه آزمایش کرونا طرفین منفی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسوول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: سه تن از بیماران مرگ مغزی به علت مثبت بودن نتیجه آزمایش کرونا موفق به اهدای عضو نشدند و  پیش از انجام هر گونه پیوندی جان باختند.

دکتر حمیدی ادامه داد: به دنبال شیوع ویروس کرونا، اهدای عضو برای مدتی به علت تدوین نشدن پروتکل‌های بهداشتی متوقف شد اما هم اینک این فرایند بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد؛ هر چند قرمز شدن شرایط کرونا در استان روند اهدای عضو را بسیار کند و دشوار کرده است.

وی بیان کرد: هم اینک فرایند پیوند عضو با نهایت دقت و وسواس صورت می‌گیرد و باید اهدا کننده و گیرنده عضو تمامی شرایط پزشکی و موراد پیش‌بینی شده در پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشند و در صورت احتمال بروز خطر، پیوند عضوی صورت نمی‌گیرد. 

مسوول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اهمیت فرهنگسازی اهدای عضو خاطر نشان کرد: شیوع ویروس کرونا موجب تعطیل شدن سرکشی به بیمارستان‌ها، دیدار با خانواده بیماران مرگ مغزی، برگزاری جلسه توجیهی و آموزشی برای پزشکان و کادر درمانی برای کمک به اهدای عضو شده است.

دکتر حمیدی بیان کرد: هم اینک باید این خلا از سوی رسانه های نوشتاری و دیداری رفع شود و آنها با فرهنگ سازی، تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان را در ترغیب خانواده‌ها به اهدای عضو یاری دهند.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها باید بدانند که سرنوشت بیمار مرگ مغزی، همان مرگ است و امیدی به بازگشت او نیست در غیر اینصورت تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی نسبت به کسب رضایت از این خانواده‌ها اقدامی نمی‌کرد.

مسوول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: توجه خانواده بیماران مرگ مغزی به این موضوع، فرایند رضایت گیری را آسان می‌کند و پیوند عضو نیز با سرعت و بدون از دست دادن وقت انجام می‌شود.

دکتر حمیدی ادامه داد: همه از وضعیت پیش آمده برای بیمارا ن مرگ مغزی ناخرسند هستند با این وجود هیچ کاری برای آنان نمی‌توان انجام داد، بنابراین بهتر است در این مواقع خانواده‌ها به اهدای عضو بیمار و زندگی بخشیدن به چند نیازمند عضو دیگر فکر کنند.

در کشورمان هر ۲ ساعت یک نفر به علت نرسیدن عضو جان می بازد و هر ۱۰ دقیقه یک نفر به افراد نیازمند عضو اضافه می شود در حالیکه هر ۱۲ ساعت یک مورد پیوند عضو صورت می گیرد.

حدود ۷۰ بیمار در همدان چشم انتظار دریافت عضو پیوندی کلیه هستند.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان ویروس کرونا همدان اهدای عضو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا همدان اهدای عضو ویروس کرونا همدان اهدای عضو اهدای عضو خانواده ها پیوند عضو مرگ مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۴۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین فرشیدی گفت: در راستای دستور وزیر بهداشت و با توجه به ماموریت مهم و جدید جوانی جمعیت (دستیابی به نرخ باروری ۲.۵) تقویت ساختار تشکیلاتی متناظر مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور امری ضروری بود که پس از بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته توسط معاونت‌های توسعه و بهداشت به جمع بندی نهایی رسید و ابلاغ شد.

وی بیان داشت: از جمله مواردی که در ساختار جدید به آن توجه ویژه شده است موضوع بازنگری گروه‌های سنی بود که با توجه به این اقدام و تقویت ساختاری صورت گرفته انتظار می‌رود شاهد رشد و شکوفایی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور باشیم.

مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت پیش از این با عنوان دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس در معاونت بهداشت وزارت بهداشت فعالیت داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نخستین دیدار خانواده شهید رنجنوش با پیکر مطهر بعد از ۳۸ سال
  • سیستان و بلوچستانی ها در رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت مشارکت کنند
  • تسریع در اجرای قانون جوانی جمعیت نیازمند همراهی جدی دستگاه‌هاست
  • اهدای جوایز نفیس برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف در ۲۱ هفته
  • همدان نیازمند کارگر و کارمند در بخش خصوصی
  • امسال و سال آینده رزن ورودی بهورز خوبی خواهد داشت
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر