Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر احسان مصطفوی رئیس بخش اپیدمیولوژی و آمار زیستی انستیتو پاستور ایران با اشاره به بیماری کوویدـ۱۹ و با بیان این‌که چارچوب روند این بیماری از قاره و منطقه‌ای به قاره و منطقه‌ دیگر متفاوت است، گفت: پاندمی کروناویروس تقریبا ۹ ماه است که جامعه‌ جهانی را درگیر کرده است و اگر بخواهیم روند کلی بیماری را در جهان دنبال کنیم، واقعیت این است که روند موارد ابتلا همچنان روند صعودی است و روند موارد مرگ بعد از کاهش مختصری که اتفاق افتاد همچنان روندی صعودی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به زندگی با کرونا عادت کنیم

مصطفوی با بیان اینکه به نظر می‌رسد همچنان باید عادت کنیم که با کرونا زندگی کنیم، گفت: با پیشرفت‌های پزشکی و تغییر و تحولاتی که اتفاق می‌افتد باید امیدوار بود که ابتلا به بیماری آنقدر برایمان جدی نباشد و اگر هم مبتلا به این بیماری شدیم فرم‌های شدید بیماری را نگیریم این به معنای آن است که خوشبین باشیم که در آینده هم درمان موثر و هم واکسن موثر برای ویروس کرونا کشف شود.

وی درباره جهش ویروس کرونا توضیح داد: ذات هر ویروس و عامل عفونی این است که زمانی که از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود بستری برای اتفاق جهش‌هایی در آن ایجاد می‌شود بنابراین نفس جهش غیرطبیعی نیست و مهم این است این جهش در کجا اتفاق بیفتد و چقدر تاثیرگذار باشد.

افزایش ۳ تا ۹ برابری سطح واگیری کرونا

این متخصص اپیدمیولوژی گفت: با توجه به مستندات علمی منتشرشده، ویروسی که امروزه در جامعه‌ جهانی در حال گردش است با ویروسی که ۹ ماه قبل از چین به طور رسمی گزارش شده بود، تغییراتی را داشته است. این تغییرات بیشتر به سوی افزایش سطح واگیری ویروس است به طوری که حدود ۳ تا ۹ برابر نسبت به قبل است و افزایش درگیری گروه‌هایی مانند جوانان است که البته فرم‌های خفیف بیماری و حتی فرم‌های بی‌علامت را می‌گیرند و می‌توانند بیماری را به افراد بزرگسال و در معرض خطر منتقل کنند.

به گفته‌ وی، اتفاقی که در جهش‌های ویروس رخ داده است موجب افزایش گسترش ویروس شده است.

چالش مبتلایان بدون علامت کرونا

مصطفوی توضیح داد: با یک ویروس به تعبیری خیلی موذی طرف هستیم و هر چه مراقبت‌های لازم بهداشتی انجام شود، بالاخره ویروس راه‌های مختلف انتقال را دارد و بحث افراد بی‌علامت بحثی جدی است که پایش آن‌ها را سخت می‌کند. اگر کشوری تصور کند می‌تواند بعد از رسیدن به مرحله‌ پاکی همچنان پاک بماند باید خیلی از مناسبات بین‌المللی خود را کنار بگذارد.

این متخصص اپیدمیولوژی افزود: بحثی که از روزهای اول شیوع بیماری کوویدـ۱۹ مطرح بوده این است که تمامی کشورها و سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید دست به دست هم دهند و بدانند که تهدید در هر نقطه‌ جهان تهدیدی برای آن‌ها نیز محسوب می‌شود.

به گفته وی، زمانی که با چالشی جدی مثل کرونا ویروس مواجه هستیم، نه تنها ما در ایران بلکه دنیا دنبال وسیله‌ای است که معجزه‌وار بیماری را از بین ببرد و وسیله‌ای که فکر می‌کنیم بتواند این نقش را ایفا کند، واکسن است.

ابهامات واکسن کرونا در دنیا

رئیس بخش اپیدمیولوژی و آمار زیستی انستیتو پاستور ایران درباره‌ صحبت‌های رئیس انستیتو پاستور ایران درباره‌ تولید واکسن گفت: از روزهای اول تمام شرکت‌ها و کشورهایی که ادعای تولید واکسن را دارند به طور جدی اولویت اول خود را تولید واکسن کرونا قرار دادند، ولی مسلم است که نمی‌توان با جدیت درباره‌ این‌که این واکسن تولید می‌شود یا خیر، اگر تولید شود چقدر کارایی دارد و چه زمانی در دسترس ما قرار گیرد صحبت کرد.

خبر ناامیدکننده رئیس انستیتو پاستور | مطمئن نیستیم واکسنی برای کرونا وجود داشته باشد 

آخرین وضعیت تولید واکسن ایرانی کرونا

مصطفوی درباره‌ وضعیت تحقیقات تولید واکسن کرونا در کشور توضیح داد: در حوزه‌ تولید واکسن در دنیا مجموعه‌های مختلف شروع به تحقیقات کردند. تولید واکسن سه فاز مختلف دارد؛ فاز آزمایشگاهی، فاز مطالعات حیوانی و فاز مطالعات انسانی. در کشور ما، مجموعه‌های مختلف سابقه‌ تولید واکسن را دارند و نفس تولید واکسن چیز عجیبی برای مجموعه نیست، ولی بحث تحریم‌ها سرعت آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. چندین مجموعه داخل کشور این کار را شروع کرده‌اند، فازهای آزمایشگاهی را بعضا با موفقیت طی کرده‌اند و یکی دوتا از مجموعه‌ها به فاز مطالعات حیوانی رسیده‌اند و مراحل آخر آن را طی می‌کنند.

وی افزود: فاز بعدی فاز مطالعات انسانی است که خودش فاز یک و دو و سه دارد و باید توجه داشت که عبور از فاز آزمایشگاهی به حیوانی و از فاز حیوانی به انسانی باعث کاهش شانس موفقیت نیز می‌شود و این تصور غلط است که رسیدن به فاز انسانی داشتن واکسن را دست‌یافتنی می‌کند.

به گفته این متخصص اپیدمیولوژی، مهم این است که کشور ما از راه‌های مختلف تولید واکسن کرونا را طی کرده است و اگر کشوری موفق به تولید واکسن شود، انتظار است که در بازه‌ زمانی کوتاه انتقال تکنولوژی انجام شود و در صورت عدم موفقیت تولید واکسن در داخل کشور به تولید تکنولوژی که سایر کشورها به آن دست یافته‌اند بپردازیم.

کشورهایی که ادعای ساخت واکسن دارند

مصطفوی درباره‌ اخبار ساخت واکسن در سایر کشورها گفت: هر جایی که ادعای ساخت واکسن را دارد تا زمانی که مستندات خود را در معرض دید سازمان‌های رسمی بین‌المللی قرار ندهد و در راستی‌آزمایی قرار ندهد باید به دید تردید به آن نگاه کرد.
یک بحث، بحث ساخت واکسن است اما مهم‌تر از آن این است که این واکسن ما چندین مولفه‌اش در چه سطحی هستند که از جمله‌ این مولفه‌ها میزان کارایی و اثربخشی واکسن، مدت‌زمان ایجاد ایمنی و عوارض جانبی واکسن است که باید رسما اعلام و بررسی شوند.

به گفته‌ رئیس بخش اپیدمیولوژی و آمار زیستی انستیتو پاستور ایران، اگر فکر کنیم که ادعای ساخت واکسن به این معناست که فردا جامعه‌ جهانی از آن واکسن استفاده می‌کند، خیلی خوش‌بینانه است و حتما باید سطح چندین مولفه‌ واکسن مورد تایید و صحه‌گذاری قرار گیرند.

وی افزود: در بحث تکنولوژی پیشگیری و کنترل کروناویروس واقعیت این است که بیشتر از آنچه به تولید کوتاه‌مدت موثر خوش‌بین باشیم، باید به تولید یک داروی موثر در کوتاه‌مدت برای آن خوش‌بین باشیم؛ چراکه شاید در کوتاه‌مدت دارو بتواند برای ما شفابخش‌تر باشد تا این‌که به دنبال واکسن باشیم. اگرچه فاز قبل‌تر از درمان، فاز پیشگیری است که قطعا اولویت بالاتری دارد.

به گفته‌ این متخصص اپیدمیولوژی، همچنان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید ادامه پیدا کند مگر این‌که با گذر زمان و شناخت بهتر از ویروس، تغییراتی در آن ایجاد شود و لازم باشد تغییراتی در رعایت پروتکل‌ها اتفاق افتد.

مصطفوی در انتها گفت: واقعیت این است که هیچ بیماری حداقل در ۱۰۰ سال اخیر آنقدر توجه جامعه‌ جهانی را به خود جلب نکرده بود و نه تنها جامعه‌ پزشکی بلکه مجموعه‌های مهندسی نیز همگی دست به دست هم دادند و یک هم‌گرایی خوبی اتفاق افتاده است که نتیجه‌ آن را می‌توان پیش‌بینی کرد. 

ان‌شاءالله چه در مقوله‌ واکسن چه در مقوله‌ درمان خیلی زودتر از پیش‌بینی‌هایی که برای بیماری‌های مشابه شده بود، محقق شود و بتوانیم با موفقیت‌هایی که حاصل می‌شود حالت موجود را که به تعبیری برای مردم خسته‌کننده شده است نجات دهیم.
 

کد خبر 541160 برچسب‌ها سلامت كروناويروس واکسن

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سلامت كروناويروس واکسن متخصص اپیدمیولوژی انستیتو پاستور ایران تولید واکسن فاز مطالعات واکسن کرونا ساخت واکسن مجموعه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۵۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر واکسن آسترازنکا زده‌اید، بخوانید

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی و مدرس ارشد بین المللی در این باره به چند نکته مهم اشاره کرده است و این که با وجود پذیرش مضرات احتمالی استفاده از واکسن دلایل مهم استفاده از آنها چه بوده است.

سوری با اشاره به اخبار منتشر شده طی روزهای اخیر درباره واکسن آسترازنکا به همشهری آنلاین می‌گوید: برخی خبرهای مربوط به این واکسن تایید کرده که تزریق آن امکان دارد خون را لخته و موجب کاهش پلاکت‌ها و نهایتا مشکلات قلبی عروقی در دریافت کنندگان واکسن به ویژه افراد زیر ۵۰ سال شده باشد. این اخبار در بین ایرانی‌ها هم دست به دست می‌شود و نگرانی‌هایی را رقم زده است.

او ادامه می‌دهد: شرکت بریتانیایی ‌ـ ‌سوئدی تولیدکننده واکسن با همکاری دانشگاه آکسفورد بریتانیا و موسسه سرم هند واکسن آسترازنکا را تولید کرد و این واکسن از دسامبر ۲۰۲۰ میلادی در حال انجام تحقیقات بالینی فاز 3 بوده ‌است. آکسفورد-آسترازنکا، به‌صورت 2دوز نیم میلی‌لیتری در عضله دالی بازو، در افراد بالای ۱۸ سال، تزریق می‌شود و دوز دوم هم ۶ تا ۱۲ هفته پس از دوز نخست.

به گفته این اپیدمیولوژیست، اثربخشی این واکسن در پیشگیری از ابتلا به موارد حاد کووید ۱۹، پس از ۲۲ روز از تزریق دوز اول، معادل ۷۶ درصد عنوان شده و این اثربخشی پس از تزریق دوم به ۸۱ درصد می‌رسد.

عوارض اولیه آسترازنکا

سوری با بیان این که آسترازنکا ایمنی بالایی داشته و اثرات جانبی آن مانند درد محل تزریق، سردرد و تهوع، ناچیز است که عموماً طی یک تا چند روز، رفع می‌شوند، ادامه می‌دهد: با این وجود، اثرات جانبی نادر از جمله آنافیلاکسی هم به‌ندرت مشاهده شده‌ است. در موارد بسیار نادر، ایجاد لخته خون (ترومبوز) نیز به میزان یک مورد در هر 100هزار تزریق، مشاهده شده ‌است. در مارس ۲۰۲۱ گزارش شد که در بین ۳۴ میلیون تزریق در سراسر اتحادیه اروپا و بریتانیا ۳۷ مورد لختگی خون خطرناک ناشی از تزریق این واکسن در استفاده‌کننده‌ها روی داده‌ است.

واکسن‌هایی که در کشورمان برای مقابله با کروناویروس جدید استفاده کردیم را هم پایش نکرده‌ایم و کارآزمایی‌های انجام شده حتی برای واکسن‌هایی که در داخل کشور تولید شد، تکمیل نشد

او تاکید می‌کند: آسترازنکا از جمله اولین واکسن‌های تولید شده علیه کووید ۱۹ بود که در سطح گسترده‌ای در بیش از ۱۵۰ کشور، از جمله بریتانیا و هند، تزریق شد. حالا کار در بریتانیا به دادگاه کشیده شده و برخی برای این عوارض ادعای غرامت کرده‌اند. جنجال مطبوعاتی نیز به بزرگنمایی مسئله کمک کرده است. اما سؤال اینجاست که آیا این واکسن نسبت به سایر واکسن‌های کرونا، بدتر و دارای عوارض بیشتری بوده است؟

اضطراب ایجاد نکنیم

سوری با بیان این که در کارآزمایی‌های بالینی واکسن‌ها دو عامل اصلی شامل میزان اثربخشی و ایمنی اهمیت بیشتری دارد، عنوان می‌کند: مطالعات متعدد، واکسن فوق را هم از نظر اثربخشی و هم ایمنی از جمله واکسن‌های خوب دسته‌بندی کرده‌اند. از گزارش‌های ارائه شده هم مشخص شده که این عارضه لخته با افت پلاکت، در استفاده‌کنندگان این واکسن بسیار نادر و کلا ۱۸ مرگ از میان ۲۵ میلیون واکسینه‌شده ثابت شده است که به نسبت سایر واکسن‌ها به ویژه در شرایط اضطراری پاندمی وضعیت بدتری را نشان نمی‌دهد. به همین دلیل باید به تعارض منافع و رقابت‌های تجاری شرکت‌های بین‌المللی تولید واکسن توجه داشت و نباید نگرانی و اضطراب نادرست در بین کسانی که از این واکسن تزریق کرده‌اند ایجاد کرد.

او درباره تزریق این واکسن در ایران هم توضیح می‌دهد: در همان زمان اوج پاندمی و با شروع واکسیناسیون در ایران، استفاده از آسترازنکا برای افراد زیر ۵۰سال که بیشترین گروه آسیب‌پذیر از این عارضه بودند محدود و حتی ممنوع شد، به همین دلیل نگرانی زیادی برای مردم کشورمان وجود ندارد. به لحاظ علمی هم باید توجه داشت که هیچ مداخله بیولوژیک، شیمیایی و غیرایمنی صددرصدی ندارد و حتی آب هم در شرایط خاصی می‌تواند فرد را مسموم کند. مهم مقایسه اثر مفید و ضرر یا تفسیر درست از سود و زیان استفاده از هر مداخله پزشکی و بهداشتی از جمله استفاده از واکسن‌هاست. این میزان عوارض ناچیز نمی‌تواند دلیلی برای رد آن یا شکایت علیه آن باشد.

بیشتر بخوانید

واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ واکسن‌های دیگر هم پایش نشدند

مدرس ارشد بین المللی به تنوع واکسن‌های ترزیق شده در کشور هم اشاره می‌کند و می‌گوید: البته ما واکسن‌هایی که در کشورمان برای مقابله با کروناویروس جدید استفاده کردیم را هم پایش نکرده‌ایم و کارآزمایی‌های انجام شده حتی برای واکسن‌هایی که در داخل کشور تولید شد، تکمیل نشد. فازهای ۴ و ۵ کارآزمایی‌ها هم یا انجام و یا گزارش نشدند. چه بسا میزان شکست واکسن یا عدم ایمنی و عوارض جانبی آنها بسیار بیشتر از آسترازنکا باشد، لذا قضاوت ما از عوارض ناشی از اغلب واکسن‌ها از روی جهل است و نمی‌توان گفت مثلا آسترازنکا در مقایسه با واکسن‌های مصرف شده یا تولید شده داخلی بهتر یا بدتر است. ضمن آن که باید توجه داشت که استفاده از واکسن در شرایط اضطرار بوده و چرخه کامل تولید واکسن نه برای آسترازنکا و نه واکسن مشابه دیگر طی نشده است.
درست مقایسه کنیم

این استاد اپیدمیولوژی به چند نکته درباره عوارض واکسن آسترازنکا هم اشاره و عنوان می‌کند: اول این که وجود و گزارش عارضه لخته شدن خون در استفاده‌کنندگان از واکسن آسترازنکا نمی‌تواند دلیلی برای ترجیح استفاده از سایر واکسن‌های باشد. دوم آنکه معمولا در شرایط اضطراری چون چرخه و فازهای کارآزمایی‌های بالینی واکسن کامل انجام نمی‌شود، ممکن است عوارض پیش‌بینی نشده بیشتری نسبت به موارد مشابه عادی مشاهده شود.

وجود و گزارش عارضه لخته شدن خون در استفاده‌کنندگان از واکسن آسترازنکا نمی‌تواند دلیلی برای ترجیح استفاده از سایر واکسن‌های باشد

او ادامه می‌دهد: نکته سوم در دست نبودن اطلاعات عوارض ناشی از سایر واکسن‌ها به دلیل عدم انجام مطالعات کافی یا در اختیار نبودن یافته‌های مرتبط نمی‌تواند دلیلی بر بهتر بودن آن واکسن‌ها باشد و مقایسه واکسن‌ها باید در شرایط یکسان از نظر مطالعات، پیگیری‌ها و گزارش‌های معتبر علمی همه آنها باشد، چون در غیر اینصورت دچار خطا در استنتاج خواهیم شد.

سوری تاکید می‌کند: در این حوزه اولین اولویت نظام سلامت و دست‌اندرکاران بهداشت و درمان، رعایت اخلاق و حفظ منافع بیماران است و همچنین لزوم ادامه مطالعات مربوط به واکسن‌های تولیدشده و مصرف‌شده علیه کووید ۱۹ در دوران حاد اپیدمی. مساله دارای اهمیت این که پذیرش مضرات احتمالی استفاده از واکسن، منطقی‌تر و علمی‌تر از قبول مرگ‌های روزانه چندصد نفری مردم در آن شرایط بوده است.

کد خبر 849163 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها کرونا واکسن آسترازنکا خبر مهم واکسن کرونا

دیگر خبرها

  • آخرین جزئیات تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو اعلام شد
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست
  • اگر واکسن آسترازنکا زده‌اید، بخوانید
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟