Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@19:25:00 GMT

فضاپیمای دریم چسیر تا ۷ ماه دیگر تکمیل می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۹۵۶۲۹

فضاپیمای دریم چسیر تا ۷ ماه دیگر تکمیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، «دریم چیسر» ( Dream Chaser) یک فضاپیمای مداری پرواز عمودی، فرود افقی است که توسط شرکت سیرا نوادا ساخته شده است.

این فضاپیما که شبیه یک شاتل فضایی کوچک است ابتدا برای حمل فضانوردان در نظر گرفته شده بود اما شرکت سیرا نوادا تا کنون تنها با ناسا قراردادهایی برای حمل بار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیران سیرانوادا همچنان می گویند فضاپیمای دریم چیسر روزی انسان ها را حمل خواهد کرد. این شرکت با به روز شدن شرایط برنامه تجاری خدمه ناسا ، طراحی های دریم چیسر را به روز می کند.

شرکت «سیرا نوادا» قصد دارد اولین ماموریت باری خود را با فضاپیمای دریم چیسر در اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی توسط راکت شرکت United Launch Alliance انجام دهد.

از آنجاییکه قرار نیست این فضاپیما انسان را حمل کند بنابراین به هیچ پرواز آزمایشی بیشتر از پروازهای آزمایشی که در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ انجام شد، نیاز نیست.

سیرا نوادا برای فرود موفقیت آمیز دریم چیسر در سال ۲۰۱۳ با شکست مواجه شده بود. اما پس از بازطراحی و انجام بررسی‌های زمینی، در پرواز دوم که سال ۲۰۱۷ انجام داد توانست مدل آزمایشی را که از یک بالگرد رها شده بود با موفقیت در بیابان «موهاوی» فرود بیاورد. در این آزمایش فضاپیما با یک کابل ۶۰ متری به بالگرد متصل شده بود که بعد از رسیدن به ارتفاع تقریبا سه کیلومتری از آن جدا شد و با استفاده از یک سامانه خودکار هدایت پرواز به آرامی فرود آمد. 

دریم چیسر به شکل عمودی پرتاب می ‌شود و می ‌تواند به شکل افقی فرود آید. این فضاپیما ۹ متر طول ۷ متر عرض(فاصله بین دو بال) و حدود ۱۱ تن وزن دارد و برای حمل ۷ سرنشین به مدارهای نزدیک زمین طراحی شده است.
دریم چیسر قابلیت حمل پنج هزار و ۵٠٠ کیلوگرم بار به مدار و بازگرداندن ۲ تن بار از فضا به زمین را دارد که امتیاز بزرگی بشمار می ‌رود و می ‌تواند نتایج آزمایش‌ های انجام شده در ایستگاه فضایی بین‌المللی را با خود به زمین بیاورد. این فضاپیما با توجه به امکانات خود، امکان دارد به عنوان یک آزمایشگاه مداری خودکار با توانایی هدایت از راه دور نیز عمل کند.

برچسب‌ها ایالات متحده آمریکا ایستگاه بین المللی فضایی ناسا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا ایستگاه بین المللی فضایی ناسا ایالات متحده آمریکا ایستگاه بین المللی فضایی ناسا سیرا نوادا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۵۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایداری تولید در نفت و گاز مارون با تکمیل ۲۲ پروژه در سال ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون، قباد ناصری با بیان اینکه ۲۲ پروژه با اعتبار حدود ۸۳۷ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ تکمیل شد، بیان کرد: ۱۱ پروژه دیگر با اعتبار ۶۸۹ میلیارد ریال در حال اجراست و به‌زودی بهره‌برداری می‌شوند. همه زیرساخت‌های موردنیاز در بخش عملیات و مسئولیت اجتماعی رضایت‌بخش ارزیابی می‌شوند و امیدواریم دیگر پروژه‌های مرتبط با تولید نیز به‌زودی تکمیل شوند.

وی جابه‌جایی خطوط لوله چاه‌های نزدیک به روستاهای همجوار، ایمن‌سازی روستاهای همجوار، احداث دیوارهای حائل، احداث یا بهسازی جاده‌های دسترسی، حفاظت فیزیکی از تجهیزات و کالاهای شرکت، مقاوم‌سازی سازه‌های حامل، استقرار یا جابه‌جایی جرثقیل‌های فرایندی، احداث فونداسیون ماشین‌آلات فرایندی و تأسیسات فرآورشی، احداث، تخریب و بازسازی پل‌های مواصلاتی، محوطه‌سازی، احداث گودال‌های جمع‌آوری و ساخت مخازن را از مهم‌ترین اقدام‌های انجام‌شده به‌منظور تضمین تولید پایدار شرکت در سال ۱۴۰۲ برشمرد.

محمد نوری ممبینی، سرپرست امور مهندسی و ساختمان نفت و گاز مارون نیز گفت: احداث یا بهسازی مدارس، ترمیم مسیرهای دسترسی روستایی، احداث پل‌های دسترسی برای تسهیل کشاورزی و تردد دام و خودروهای روستاییان، زیرسازی و آسفالت خیابان‌های روستاهای همجوار تأسیسات به‌منظور عمل به مسئولیت اجتماعی و خدمت‌رسانی به مردم از سوی امور مهندسی و ساختمان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون انجام شد.

وی همچنین جایگزینی خطوط لوله فلزی با لوله‌های غیرفلزی بعضی چاه‌ها، رنگ‌آمیزی خطوط درون تأسیسات در مجتمع‌های صنعتی، احداث مخازن آب صنعتی در سه مجتمع، احداث خط لوله ۱۰ اینچ انتقال نفت نمکی کم‌فشار مجتمع صنعتی کوپال به مجتمع صنعتی شماره یک مارون، احداث حوضچه‌های استاندارد برای دفع سلج، توسعه سکوهای مواد شیمیایی، بهسازی فونداسیون‌های بتنی در تأسیسات، احداث دیوارهای پیش‌ساخته بتنی اطراف تأسیسات، محوطه‌سازی و آسفالت واحدهای عملیاتی و احداث بالگرد نشین در واحدهای عملیاتی را از مهم‌ترین برنامه‌هایی دانست که برای سال ۱۴۰۳ در دستور کار امور مهندسی و ساختمان نفت و گاز مارون قرار گرفته‌اند.

کد خبر 6097250 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • دومین سفر استانی رییس جمهور به استان قم انجام می شود
  • پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه آبرسانی تجهیز و تکمیل چاه و خط انتقال آب تم‌تم در شهرستان جوانرود
  • پایداری تولید در نفت و گاز مارون با تکمیل ۲۲ پروژه در ۱۴۰۲
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه / مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • پایداری تولید در نفت و گاز مارون با تکمیل ۲۲ پروژه در سال ۱۴۰۲
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه/ مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • تسریع در آزادسازی میدان جلوخان در ۱۴۰۳/ گره ۱۳ ساله میدان امام علی (ع) را باز می‌کنیم
  • «بویینگ» و «ناسا» فضاپیمایی جدید پرتاب خواهند کرد
  • نخستین فضاپیمای سرنشین‌دار بوئینگ به مدار می‌رود
  • سفر فضاپیمای چینی به قسمت دوردست ماه آغاز شد