Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیرهوشنگ بی‌رشک دبیر انجمن صنایع روغن نباتی کشور امروز در نشست خبری اظهار کرد: تحریم‌ها بر تامین تمام کالای اساسی تاثیر گذاشته و روغن خوراکی نیز از این امر مستثنی نیست.

وی ادامه داد: به رغم تلاش ارگان‌های مربوطه از جمله وزارت جهاد کشاورزی وزارت صنعت و معدن و تجارت و بانک مرکزی برای کاهش مشکلات ناشی از تحریم همچنان برخی از مشکلات وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بی‌رشک، اما این اطمینان را داد که حداقل تا شش ماه آینده کشور ما هیچ مشکلی را در تامین روغن مورد نیاز مردم نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه تامین روغن مورد نیاز خانوار نسبت به صنعت در اولویت است، افزود: دولت و بخش خصوصی با در نظر گرفتن این اولویت تا امروز اجازه نداده‌اند که کمبودی در بازار برای تامین روغن خوراکی خانوار احساس شود.

دبیر انجمن صنایع روغن‌نباتی کشور درباره منابع تامین روغن خوراکی مورد نیاز کشور گفت: حدود یک و نیم میلیون تن روغن خام از محل واردات روغن خام، حدود دو و نیم میلیون تن از محل واردات دانه‌های روغنی و حدود ۵۰۰ تن از محل دانه‌های تولید داخل تامین می‌شود.

بی‌رشک در مجموع میزان تولید روغن در کشور از منابع مختلف را دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن عنوان کرد.

وی همچنین درباره ارز مورد استفاده در واردات روغن خام و دانه‌های روغنی اظهار کرد: تصمیم درباره اینکه ارز مورد استفاده برای واردات روغن خام یا دانه‌های روغنی ارز ترجیحی، نیمایی یا آزاد باشد بر عهده دولت بوده و ما تنها تابع آن‌ها در تصمیم‌یگری‌ها هستیم.

دبیر انجمن صنایع روغن‌نباتی کشور در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش قیمت‌ها ما باید افزایش قیمت در روغن خوراکی نیز باشیم گفت: حدود یک ماه پیش روغن مایع ۱۲ درصد و روغن جامد ۱۴ درصد افزایش قیمت داشته است و در صورتی که اتفاق تازه‌ای رخ ندهد تا پایان سال قیمت‌های روغن بدون تغییر باقی خواهد ماند.

وی میزان ذخایر روغن خوراکی برای مصرف خانوار را تا پایان سال کافی  عنوان کرد.

بی‌رشک در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد: با ادامه و جدیت در اجرای طرح خوداتکایی تولید دانه‌های روغنی در کشور شاهد کاهش واردات در این حوزه باشیم.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: قیمت روغن ذخایر روغن تحریم کالای اساسی پارسی خبر دانه های روغنی روغن خوراکی تامین روغن روغن خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۹۶۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دو کالای اساسی مشمول ارز ترجیجی شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، بر اساس مصوبه هیئت وزیران برنج و روغن خام در فهرست کالاهای مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی قرار گرفت.

بر اساس اصلاحیه مصوبه هیئت وزیران برنج و روغن به فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۳ اضافه شد.

در فهرست قبلی انواع گوشت تازه یا سرد کرده گوساله و گوسفند، گندم معمولی، جو، ذرت دامی، دانه سویا، دانه کلز، دانه پنبه، دانه آفتابگردان برای روغن کشی، دانه گلرنک، شکر تصفیه شده، کنجاله سویا، کنجاله پنبه، کنجاله آفتابگردان، کنجاله کلزا، کنجاله گلرنگ، کود سوپرفسفات، کود کلریدو پتاسیم، کود سولفات پتاسیم، فسفات دی آمینیوم، مولدهای دام و طیور آبزیان و مواد ژنتیکی مشمول دریافت ارز ترجیحی برای سال ۱۴۰۳ اعلام شد.

چرا برنامه دولت برای تخصیص ارز برنج رسما اعلام نمی‌شود؟

در فهرست قبلی برنج و روغن از فهرست کالاهای مشمول ارز ترجیحی حذف شده بود که با پیگیری مسئولان وزارتخانه جهاد کشاورزی دوباره مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی شد.

بنابر آمار گمرک جمهوری اسلامی سالانه ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد.

کارشناس کشاورزی ابراهیم مرادزاده می‌گوید که واردات این دو محصول با ارز ارزان باعث تعادل قیمت آنها در بازار می‌شود که اختصاص ارز گرانتر امکان داشت قیمت ها را در بازار بالاتر ببرد.

کشور سالانه حدود یک میلیون تن برنج وارد می‌کند و ۹۰ درصد نیاز روغن را از طریق واردات تامین می‌کند.

کد خبر 849594 برچسب‌ها ارز - بازار داخلی روغن برنج کالاهای اساسی

دیگر خبرها

  • (ویدیو) طرز تهیه نان پیده ترکی، یک نان خوشمزه برای صبحانه
  • برنج و روغن شامل ارز ترجیجی شد
  • این دو کالای اساسی مشمول ارز ترجیجی شد
  • ۲ کالای اساسی برنج و روغن مشمول ارز ترجیجی شد
  • بازگشت برنج و روغن به لیست کالاهای مشمول ارز ترجیحی
  • برنج و روغن به لیست کالاهای مشمول ارز ترجیحی برگشت
  • مصرف این خوراکی‌ها برای تقویت استخوان واجب است
  • قیمت روغن خوراکی امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • برای تقویت استخوان از این ۱۱ خوراکی نگذرید
  • تولید کلزا در ایلام رکورد زد