Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@12:18:21 GMT

دو روایت مختلف

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۰۱۳۴۱

دو روایت مختلف

تسلیم شدن دکتر مصدق

 ... تلاش سربازان برای یافتن دکتر مصدق به نتیجه نرسید و معلوم شد که پیش از هجوم به خانه، وی از راه نامعلومی فرار کرده است و ۲4 ساعت بعد یعنی ساعت هفت‌وپنج دقیقه بعد از ظهر روز پنجشنبه پس‌از آنکه به سرلشکر[فضل الله] زاهدی تلفن کرد و تمایل خود را برای تسلیم به مأموران دولت جدید ابراز داشت، به اتفاق دکتر شایگان، مهندس معظمی و دکتر صدیقی با یک اتومبیل به باشگاه افسران رفت و خود را در اختیار مأموران گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر مصدق در این موقع سخت فرسوده و ناتوان به‌نظر می‌رسید آثار خستگی و ضعف شدیدی در او نمودار بود، رنگ چهره‌اش زرد و قدم‌هایش لرزان بود.یک پیژامای خاکستری رنگ و یک ربدوشامبر کوتاه قهوه‌ای به تن داشت و چون بالارفتن از پله‌های شمالی باشگاه افسران برای دکتر مصدق امکان نداشت، بوسیله آسانسور به طبقه دوم به اتاق سرلشکر زاهدی رفت و پس‌از آنکه مدت سه دقیقه با هم صحبت کردند به طبقه سوم رفت، در اتاق مخصوصی که برای او تعیین شده بود استراحت نمود.

مجله تهران مصور- جمعه 30 مرداد 1332 ë دستگیری آقای دکتر مصدق مأمورین انتظامی درصدد دستگیری آقای دکتر مصدق بوده و اطلاع حاصل می‌کنند که در منزل مهندس [سیف‌الله] معظمی وزیر پست و تلگراف هستند. آقای سرهنگ پایدار رئیس اداره کارآگاهی و جمعی از مأموران به منزل آقای مهندس معظمی می‌روند و همه جا را تفتیش می‌کنند و آقای دکتر مصدق را نمی‌بینند. بعد آقای سرهنگ پایدار متوجه پشت بام می‌شوند، اهالی خانه می‌گویند در هوای گرم کسی به پشت بام نمی‌رود بالاخره پشت بام را تفتیش می‌نماید و در یک اتاق آقایان دکتر محمد مصدق، مهندس معظمی دکتر [علی] شایگان و دکتر [غلامحسین] صدیقی را دستگیر می‌کنند و بر حسب تقاضای آنها ساعت ۸ بعد ازظهر برای حفظ جان آنها با عده زیادی مستحفظ به شهربانی و سپس باشگاه افسران آورده بازداشت می‌نمایند. ë اعلامیه شماره ۷ فرمانداری نظامی شهرستان تهران در بعضی از روزنامه‌ها و جراید هفتگی مانند تهران مصور دیده شد که مطالبی برخلاف حقیقت بر اینکه دکتر محمد مصدق نخست‌وزیر سابق شخصاً خود را در اختیار مأموران انتظامی قرار داده است انتشار داده‌اند، در صورتی که نامبرده بوسیله مأموران انتظامی دستگیر و حتی پس‌از دستگیری نیز از ترس قهر ملت استدعا نمود که مشارالیه تحت حفاظت نیروی انتظامی به فرمانداری نظامی جلب گردد.فرمانداری نظامی ناگزیر است ضمن تکذیب مندرجات این قبیل جراید به مدیران جراید اخطار نماید که از درج مطالب عاری از حقیقت خود‌داری و در غیر اینصورت مسئولان امر برابر مقررات و تحت پیگیرد قرار خواهند گرفت. فرماندار نظامی شهرستان تهران روزنامه کوشش- یکشنبه 1شهریور 1332

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دکتر مصدق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۱۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سه کتاب نمایشنامه با عنوان «رازی بین من و تو»، «در تنم زمستان شد» و «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» به تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار نشر شده است.

«رازی بین من و تو» نوشته محمدرضا امیرخانی تصویری از زندگی علی، جانباز اعصاب و روان است. علی هنرمند پتینه‌کاریست که در جبهه‌های جنگ دچار موج انفجار شدیدی شده و همچنان با این توهم که هم‌رزمش را کشته است، دچار عذاب وجدان است. در ادامه دکتر بخشی برای رهایی او از این توهم دست به کار می‌شود.

«در تنم زمستان شد» اثری از مصطفی سیفی برشی از زندگی رونیا یک دختر کرد ایزدی است که چند سال اسیر داعش بوده و اکنون پس از فرار از دست داعش به آلمان گریخته، اما یک روز مرد داعشی که سال‌ها رونیا را اسیر کرده، وارد خانه او می‌شود.

«روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» نمایشنامه دیگری است که به قلم محمدرضا آریان‌فر به چاپ رسیده است. آریان‌فر در این کتاب، چهار نمایشنامه شامل «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر»، «آن‌گاه که خدا از دهان سنگ ترانه می‌خواند»، «کسی در خواب‌هایم قدم می‌زند» و «سراغ خواب‌هایم را از باد بگیر» را به نگارش درآورده است.

«رازی بین من و تو» با شمارگان ۳۰۰ نسخه، «در تنم زمستان شد» با شمارگان ۵۰۰ نسخه و «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» با شمارگان ۵۰۰ نسخه در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می‌شوند.

کد خبر 6089724 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود
  • روایت عضو شورای شهر اصفهان از تفاوت دانشگاه‌های ایران و آمریکا
  • سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود
  • روسیه دشمن اسرائیل است | روایت بلومبرگ؛ نگرانی فزاینده اسرائیل از گسترش همکاری‌ نظامی ایران و روسیه
  • درگذشت پزشک زن بیمارستان شریعتی / آیا خودکشی کرد؟
  • متخصص بیمارستان شریعتی تهران خودکشی کرد
  • روایت العربی الجدید از طرح اضطراری مصر درباره تهاجم قریب‌الوقوع به رفح
  • مسولان استانی به شهرستان‌های کوچک بیشتر توجه کنند
  • یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است
  • دیدار وزیر بهداشت با ساکنان منطقه ۱۸ تهران