Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به اینکه تنها چند روز تا اجرای طرح رهگیری سیگار باقی مانده است، سودجو یان با ملتهب کردن بازار به دنبال جلوگیری از اجرای طرح هستند.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، اسفند‌ماه سال گذشته بود که از طرح شناسه رهگیری سیگار با حضور مقامات ارشد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صمت رونمایی شد. به گفته کارشناسان اجرای این طرح به جهت کنترل قاچاق سیگار به کشور اهمیت به سزایی دارد و با اجرایی شدن آن می‌توان از ضرر مالی ۳ هزار میلیاد تومانی به اقتصاد کشور و همچنین آسیب‌های مربوط به حوزه سلامت جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته با شیوع ویروس کرونا در کشور، اجرای این طرح نیز با تاخیر چند ماه مواجه شد؛ پیش از این عطاالله معروف‌خانی رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با بیان اینکه طرح رهگیری سیگار از اول شهریور‌ماه اجرایی می‌شود، گفت بود: با اجرای این طرح مصرف‌کنندگان می‌توانند به راحتی کالای تولید داخل که به صورت قانونی تولید شده را از سیگار قاچاق و جعلی تشخیص دهند چرا که با اجرای این طرح تمامی تولیدکنندگان باید کد رهگیری را بر پاکت‌های سیگار درج کنند.

بیشتر بخوانید:

قاچاق سیگار چگونه حقوق مردم را تضییع می‌کند؟ / مصرف دخانیات سالانه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه برای کشور دارد!

توضیح کدخدایی از تخلفات برخی نمایندگان ردصلاحیت شده؛ از دریافت رشوه برای قاچاق سیگار تا دلالی در پرونده گوشت‌های یارانه‌ای!

ایستادگی مافیای قاچاق در مقابل شفافیت بازار دخانیات

در شرایطی که تنها چند روز به آغاز شهریورماه و اجرایی شدن طرح رهگیری سیگار باقی مانده است، بعضی از افراد سودجو با انتشار پیام‌های تهدید آمیز در فضای مجازی، قصد متشنج کردن بازار سیگار را داشته و می‌خواهند با این اقدامات مخرب از اجرای طرح رهگیری سیگار جلوگیری کنند و از این طریق فروش سیگار‌های قاچاق و بی‌کیفیت را که با قیمت‌های بالاتری در بازار عرضه می‌شوند، ادامه دهند.

بر همین اساس از اواخر هفته گذشته بعضی از کانال‌ها و گروه‌های فضای مجازی مرتبط با توزیع کنندگان سیگار با ارسال پیام‌هایی برای تجمع و اعتصاب، خواستار عدم اجرای طرح رهگیری سیگار شدند.

این در حالیست که به گفته معروفخانی؛ رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، طرح رهگیری سیگار به هیچ عنوان قصد جلوگیری از عرضه «سیگارهای از پیش موجود» را ندارد و مرکز نظارت بر دخانیات کشور به عنوان متولی اجرای این طرح، حتماً کمال همکاری را با تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان انجام خواهد داد تا آخرین پاکت سیگار از سیگارهای فاقد شناسه به اتمام برسد. البته این امر نیازمند همکاری فعالان بازار دخانیات برای فروش هرچه زودتر سیگارهای فاقد شناسه است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

لزوم ثبت اسناد خرید و فروش زنجیره دخانیات در سامانه جامع تجارت

بر اساس اظهارات امیرمحمد پرهام فر؛ مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طبق قانون جامع دخانیات و همچنین قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کلیه عوامل دخیل در زنجیره تولید و توزیع سیگار، حتی خرده فروشان مکلف به دریافت مجوز بوده و می‌بایست به مرور زمان و بر اساس دستور‌‌العمل‌های اجرایی در سامانه جامع تجارت ثبت نام کرده و میزان خرید و فروش خود را ثبت کنند.

 

عرفان رضایی؛ کارشناس سامانه جامع تجارت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با بیان اینکه در آینده نزدیک و از زمان ابلاغ مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، خرده‌فروشان تنها ملزم به تایید خریدهای ثبت شده از سوی لایه بالاتر خواهند بود، گفت: سیگار وارد شده به محل خرده‌فروشی تنها باید در همان محل عرضه شده و در صورتی که آن شناسه رهگیری در محل دیگری مشاهده شود، تخلف صورت گرفته است.

 

به گفته این کارشناس سامانه جامع تجارت خرده‌فروشان تنها ملزم به تایید خرید هستند و نیازی به ثبت فروش روزانه خود ندارند، اما باقی اعضای زنجیره توزیع می‌بایست تمامی خریدهای خود را تایید و فروش‌های خود را نیز بصورت منظم در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و طرح رهگیری سیگارت نیز بر اساس همین منطق شفافیت اجرایی خواهد شد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی دانشجو با توجه به اینکه تاکنون طرح‌های کلان مبارزه با کالای قاچاق مانند طرح مقابله با توزیع پوشاک قاچاق و قاچاق لوازم خانگی در رسیدن به اهداف خود کم توفیق بوده‌اند، اکنون این پرسش ایجاد می‌شود که آیا روند اجرایی طرح رهگیری سیگارت که به عنوان اولین سامانه رصد و ایجاد شفافیت در زنجیره تامین دخانیات در دنیا رونمایی شده است، متوقف شده و مافیای دخانیات می‌تواند از ایجاد شفافیت در بازار این کالا جلوگیری کند؟

 

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: قاچاق کالا سیگار قاچاق سیگار فرار مالیاتی نظارت بر دخانیات کشور سامانه جامع تجارت طرح رهگیری سیگار اجرای این طرح اجرای طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۲۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه

به گزارش خبرنگار مهر، سردار مهدی حاجیان صبح یکشنبه با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه پس از اطلاع از اینکه اعضای ۲ باند توزیع مواد مخدر قصد انتقال محموله‌هایی را به کرمانشاه دارند، رسیدگی به موضوع را در دستور کار قرار دادند.

وی ادامه داد: مأموران با انجام کارهای اطلاعاتی و در تحقیقات گسترده خود موفق به شناسایی ۴ دستگاه خودرو متعلق به قاچاقچیان ۲ باند مواد مخدر شده و آنها را در عملیات‌هایی جداگانه توقیف کردند.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه تصریح کرد: در بازرسی‌های انجام گرفته از خودروهای توقیفی، مجموعاً ۱۶۳ کیلوگرم تریاک کشف شد.

رئیس پلیس استان کرمانشاه همچنین از دستگیری ۱۰ عضو باندهای قاچاق مواد مخدر خبر داد و گفت: افراد دستگیر شده پس از تشکیل پرونده برای صدور احکام لازم تحویل مراجع قضائی شدند.

وی در پایان مبارزه با پدیده قاچاق مواد مخدر را از مهمترین برنامه‌های پلیس کرمانشاه عنوان کرد.

کد خبر 6090488

دیگر خبرها

  • کشف ۸۹ هزار لیتر سوخت قاچاق در هرمزگان
  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند
  • توقیف ۳ تانکر حامل سوخت قاچاق در هرمزگان 
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • کشف ۷۶۰ پاکت سیگار خارجی قاچاق در لردگان
  • کشف سیگار‌های قاچاق در بهاباد
  • اجرای ناقص و ناتمام قوانین یکی از اشکال‌های قانون‌گذاری است
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!