Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان تولیت بیت سادات خوشروی کرمان گفت: مراسم روضه خوانی بیت سادات خوشرو در شهر کرمان که بیش از ۱۰۰ سال برقرار بوده، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار می شود و پذیرای مردم نخواهیم بود.

حجت الاسلام"سیدمحمد خوشرو" صبح امروز ۲۸ مردادماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مجلس روضه سادات خوشرو از بیش از ۱۰۰ سال قبل در شهر کرمان توسط یکسری افراد با اخلاص قدیمی بنیان گذاری شده که حتما حاصل عنایت سیدالشهداء علیه السلام بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سیدحسین خوشرو بانی با اخلاصی بوده که اعتماد مردم را جلب و سال های گذشته خیمه ای را در شهر کرمان برافراشته کرده و بدون اینکه خودش اهل منبر و روضه باشد (که فقط اهل نوکری امام حسین بود) و یک میعادگاهی برای مردم کرمان فراهم کرد.

خوشرو تصریح کرد: سیدحسین خوشرو پایه و اساس خوبی برای معنویت این شهر فراهم کرد و فرزندان، نوادگان و نتیجه های وی هنوز آن خط و راه را علی رغم فراز و نشیب های معنوی، سیاسی، اجتماعی و مردمی تا امروز همچنان ادامه می دهند.

نماینده بیت سادات خوشرو بیان کرد: مجلس روضه خوانی خوشرو توسط سیدحسین بنیانگذاری و بعد فرزند بزرگشان سیدمحمد راه را ادامه داده و خانه ای است که مدت ها روضه در آن برقرار است.

وی افزود: در ادامه فعالیت بیت خوشرو، بخشی از فضای اطراف به تملک در آمد تا فضای بیشتری برای روضه خوانی وجود داشته باشد و بعد از اینکه سیدمحمد سال ۸۸ از دنیا رفت، این مجلس عزاداری امام حسین علیه السلام توسط نوادگان ایشان ادامه پیدا کرد.

خوشرو تصریح کرد: اولین فراز سیاسی به دوره رضاخان برمی گردد که حکومت رضاخان نتوانست مجلس خوشرو را تعطیل کند و حضور مردم و حتی دولتی ها و اعتقادی که به مجلس خوشرو و امام حسین علیه السلام داشتند، اجازه نداد این مجلس را تعطیل کند. البته شاید بحرانی را سپری می کردند و مجلس در نیمه های شب برگزار می شد اما تعطیل نشد.

وی بیان کرد: مجلس روضه خوانی سادات خوشرو هیچ وقت نخواست به گرایش های سیاسی تمایل پیدا کند و میانه روی در این زمینه رعایت شده و برای سیدحسین بحث معنویت و خادمی سیدالشهداء مطرح بود که موجب محبوبیت وی بین عام و خاص شده بود.

تولیت بیت سادات خوشروی کرمان با اشاره به اینکه اخلاص و دوری از تجمل گرائی از ویژگی های مجلس روضه سادات خوشرو بوده و هست، گفت: هر ساله جمعیتی بالغ بر ۳ تا ۴۰۰۰ نفر محب اهل بیت در مجلس روضه خوانی خوشرو حضور پیدا می کرد که مدیریت سخت اما منسجمی بود و در سحرهای محرم از ساعت دو و ۳۰ دقیقه نیمه شب تا ۱۲ ظهر پذیرای مردم بودیم و این مراسم روزهای تاسوعا و عاشورا تا ساعت ۴ بعداز ظهر ادامه پیدا می کرد.

وی اظهار کرد: به دلیل اینکه بیش از نیمی از افراد حاضر در مجلس مُسن هستند، مدیریت مقداری سخت بود اما کوچه ها چار زده و فرش پهن می کردیم و صوت و تصویر برای استفاده آنها فراهم می شد.

خوشرو در ادامه تصریح کرد: امسال با توج به شیوع کرونا شیوه روضه خوانی در بیت سادات خوشرو تغییر کرده و از قبل از ماه مبارک رمضان در اتاق فکری که داریم، برای برگزاری مراسم در سال جاری همفکری کردیم.

وی بیان کرد: نخستین هدف ما از برگزاری مراسم تعظیم شعائر الهی است و نمی خواستیم شور حسینی که بیش از ۱۰۰ سال در این منزل برقرار بود، از بین برود لذا با توجه به پروتکل های بهداشتی و رایزنی با دوستان بهداشت و علوم پزشکی پیگیری هائی کردیم و در نهایت تصمیم بر این شد متاسفانه مراسم را بدون حضور جمعیت برگزار کنیم که این تصمیم خیلی سختی برای ما بود و با بغض و اشک این تصمیم گرفته شد.

نماینده بیت سادات خوشرو اظهار کرد: واکنش های متفاوتی در پی این تصمیم داشتیم و برخی به ما خرده گرفته و برخی از جمله کادر درمان از این تصمیم استقبال کردند.

وی با اشاره به اینکه سلامت مردم برای ما مهم است، تصریح کرد: از اینکه مردم در بیت خوشرو حضور نمی یابند، خرسند نیستیم اما نمی توانستیم سلامت افراد را با حضور در منزل تنها با ماسک تامین کنیم.

خوشرو بیان کرد: مجلس امام حسین علیه السلام مجلس شفا و درمان است اما دلیل نمی شود زیر باورها و اعتقادات بزنیم و در مجلسی که احتمال وجود ویروس هست، حضور پیدا کنیم که شفا بگیریم.

وی با اشاره به اینکه هر ساله در مجلس روضه از شهرستان های مختلف و حتی استان های دیگر میهمان داشتیم، گفت: بحث تعطیلی مجلس مطرح نیست و امسال به صورت مجازی و پخش زنده اینترنتی مجلس روضه در بیت خوشرو برگزار می شود.

خوشرو با اشاره به اینکه اکثرا جوانان می توانند از اینترنت استفاده کنند و امیدواریم صدا و سیما همکاری داشته باشد تا از طریق رادیو بتوانیم زیارت عاشورای صبح های محرم و سخنرانی را به گوش افراد مُسن برسانیم تصریح کرد: علی رغم میل باطنی امسال برنامه عزاخانه سادات خوشرو، به صورت مجازی برگزار می شود که از ساعت پنج و ۳۰ دقیقه صبح زیارت عاشورا و بعد سخنرانی محدود را خواهیم داشت و برنامه تا هفت و ۳۰ دقیقه و با حضور افراد خانواده برگزار می شود.

نماینده بیت سادات خوشرو با بیان اینکه فشار زیادی برای برگزاری مجلس به ما وارد می شود، گفت: عزاداران حسینی و مردم بزرگوار می توانند از طریق آدرس @aashoora در اینستاگرام، واتساپ و تلگرام از مراسم بیت خوشرو در ایام محرم استفاده کنند.

وی در پایان تاکید کرد: به هیچ طریقی پذیرای عزیزان در بیت خوشرو در ایام محرم نیستیم و درخواست داریم که مردم به هیچ وجه حضور پیدا نکنند، زیرا باید در همه موارد نمی توانیم سلامت آنها را تضمین کنیم و پذیرش افراد به دور از بیانیه ها، صحبتها و تصمیمات ماست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محرم 99 استانی فرهنگی و هنری فضای مجازی صورت مجازی برگزار می شود علیه السلام روضه خوانی امام حسین مجلس روضه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۳۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس در قائم‌شهر تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود

فرماندار قائم‌شهر با اشاره به برگزاری انتخابات به صورت تمام‌الکترونیک از آمادگی کامل این شهرستان بر اجرای مرحله دوم انتخابات در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، جواد مولایی‌قرا ظهر امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در بازدید از ستاد مرکزی انتخابات این شهرستان با اعلام آمادگی کامل این شهرستان برای برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این مرحله از انتخابات در شهرستان قائم‌شهر به صورت تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود.

وی افزود: برای پیشگیری از خطاها و اشتباهات سیستمی و فنی احتمالی، همچنین آماده‌سازی هرچه بهتر فرایند اجرایی تمام‌الکترونیک مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قائم‌شهر، مانور انتخابات با حضور فرمانداران شهرستان‌های سوادکوه، سوادکوه شمالی، رئیس هیئت نظارت، دبیر ستاد و مسئول فناوری اطلاعات و ارتباطات بر انتخابات، اجرا شد.

فرماندار قائم‌شهر تصریح کرد: مطابق با مرحله اول انتخابات که به مردم قول دادیم، با تمام توان از آرای آن‌ها که امانت الهی است، صیانت می‌کنیم.

مولایی‌قرا با تاکید بر اینکه در مرحله اول برگزاری انتخابات توانستیم با مشارکت خوب مردم و هماهنگی همه ارکان شهرستان و عوامل انتخابات، یک انتخابات سالم را برگزار کنیم و شرمنده مردم نباشیم، اظهار داشت: در این مرحله تمام تلاش می‌شود تا از آرای ملت صیانت شود.

کد خبر 750047

دیگر خبرها

  • راه اندازی دادگاه‌های تجاری ضروری است/آیین دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس تصویب نشده است
  • انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس در قائم‌شهر تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود
  • آیین دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس مانده است
  • آیین دادرسی تجاری در انتظار تصویب مجلس
  • تجهیزات الکترونیکی برگزاری انتخابات در خرم‌آباد فراهم است
  • تشکیل کمیته امنیت روانی برای برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی
  • برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • اتمام حجت دادستان کرمان با شایعه‌سازان در فضای مجازی
  • زنگ سپاس معلم در مدارس هرمزگان به صدا درآمد
  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان