Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان با شفافیت رای مخالف هستند زیرا معتقدند مناسبات دولت غیرشفاف است و تا زمانی که دولت شفاف نباشد اصرار به شفافیت آرا به حوزه انتخابیه آسیب جدی وارد می کند.

علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به تصویب طرح «اصلاح ساختار قانون گذاری» مجلس در این کمیسیون گفت: در جلسه کارگروه اصلاح آیین نامه مجلس در کمیسیون آیین نامه داخلی این طرح مصوب شد که امیدواریم روز چهارشنبه ازسوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در تشریح جزئیات این طرح عنوان کرد: براساس این طرح کمیسیون های تخصصی قدرت بیشتری برای بررسی طرح ها پیدا خواهند کرد و کار در کمیسیون پس از چکش کاری و پختگی لازم ، عمده نظرات موافق و مخالف و پیشنهادات با محوریات ساختار تخصصی کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته و در طرح پیشنهادی اعمال خواهد شد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس با اشاره به اینکه این طرح در راستای تغییر فرآیند قانون گذاری در مجلس است افزود: در جهت اصلاح نظام قانون گذاری این اقدام گام مهمی به شمار می رود.

عنابستانی با بیان اینکه در حال حاضر طرح ها و لوایح به کمیسیون آمده و بعد از بررسی به صحن ارجاع شده و نمایندگان هر نظر اصلاحی و پیشنهادی داشته باشند اعلام می کنند، گفت: آسیب این روند غیرتخصصی بودن کار است ممکن است یک پیشنهاد در صحن علنی مطرح شده و به دلایل مختلف از جمله لابی ها و فضای روانی و حاکمیت سیاسی یا احساسی نمایندگان به پیشنهاد مطرح شده رای بدهند و تصویب شود.

وی گفت: در واقع با این روند کار از حالت تخصصی خارج می شود، این یکی از مهمترین آسیب های ساختار قانون گذاری در کشور ماست. فرآینده فعلی قانون گذاری در کشور به گونه ای است که از کمیسیون ها هرچقدر به سمت صحن علنی حرکت می کنیم از غلظت تخصصی بودن و مستحکم بودن ساختار قانون کاسته می شود.

عضو کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس با بیان اینکه به دنبال اصلاح آیین نامه داخلی مجلس هستیم تصریح کرد: براساس این اصلاحیه طرح ها در کمیسیون ها بررسی می شود و نمایندگان موظف خواهند بود در زمان مشخص شده پیشنهادات خود را در کمیسیون مطرح کنند و کمیسیون دوباره بررسی و در صورت تصویب اعمال می کند در نهایت آنچه از سوی کمیسیون به صحن علنی ارسال میشود تصویب خواهد شد و اگر پیشنهاد دیگری در صحن مطرح شود باید طرح دوباره به کمیسیون ارجاع و مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

عنابستانی گفت: کمیسیون های تخصصی محور قانون گذاری خواهد بود و صحن علنی جای اضافه کردن نظر جدید به طرح نیست. تصویب این طرح یکی از مهمترین اقدامات اصلاحی در ساختار قانون گذاری کشور است.

بدون شفافیت بخش های دیگر آسیب زاست

وی همچنین با اشاره به طرح «ارتقاء شفافیت مجلس» گفت: این طرح در حال حاضر آماده شده و با امضا تعدادی از نمایندگان به هیئت رئیسه ارجاع شده است.

عنابستانی در بیان جزئیات این طرح با اشاره به اینکه به دنبال شفافیت در ابعاد مختلف قانون گذاری هستیم عنوان کرد: آنچه در حال حاضر در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در حال بررسی است طرح «شفافیت آرا» است و براساس آن فقط رای نمایندگان شفاف می شود.

نماینده مردم سبزوار با اشاره به اینکه شفافیت در آرا نمایندگان برای حوزه های انتخابیه آسیب زاست ادامه داد: در تمام پارلمان های دنیا شفافیت رای جز آخرین شفافیت ها است.

وی با اشاره به اینکه باید همه جوانب تصمیم گیری در قوا در نظر گرفته شود بعد سراغ شفافیت آراء برویم عنوات کرد: باید در عملکرد دولتمردان به شفافیت برسیم تا شفافیت رای برای نماینده و حوزه انتخابیه آسیب زا نباشد.

عنابستانی با بیان اینکه در طرح پیشنهادی، شفافیت در اموال نماینده، حقوق، دستمزد، دریافتی های دفاتر نمایندگان، سفرها، هدایا، دستورکار هیئت رئیسه، دستورکار کمیسیون ها و بخش های مختلف را در نظر گرفتیم تصریح کرد: سفرهای رسمی نمایندگان براساس آیین نامه داخلی مجلس باید شفاف باشد اما مکرر مواجه شدیم که سفرهای غیررسمی دارای حواشی بودند نباید نماینده ای با هزینه کارخانه یا سازمانی و یا مجموعه ای به سفر شخصی برود که این سفرها در رای نمایندگان اثر گذار است.

عضو کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس با اشاره به اینکه نمایندگان با این طرح موافق هستند تصریح کرد: مخالفت نمایندگان با شفافیت رای است زیرا معتقدند تا زمانی که دولت شفاف نباشد اصرار به شفافیت آرا ممکن است به حوزه انتخابیه آسیب جدی وارد شود.

عنابستانی با بیان اینکه مناسبات دولت غیر شفاف است افزود: رای مخالف نماینده با پیشنهادات دولت باعث خواهد شد در تخصیص اعتبارات از سوی دولت به حوزه های انتخابیه لطمه وارد شود.

 

انتهای پیام/ک

 

منبع: دانا

کلیدواژه: عضو کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس ساختار قانون گذاری قانون گذاری انتخابیه آسیب شفافیت رای کمیسیون ها شفافیت آرا صحن علنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۳۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس با وجود مخالفت دولت با الحاق جدولی به بودجه ۱۴۰۳ موافقت کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، در جلسه علنی روز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ و بخش دوم آن که به جداول بودجه مربوط است در دستور کار قرار گرفت و جدول شماره (۲۰) که از سوی کمیسیون تلفیق به لایحه بودجه ۱۴۰۳ الحاق شده و مربوط به مطالعه برای طرح‌ها پروژه‌های استان‌های مختلف است، به تصویب نمایندگان رسید.

نمایندگان همچنین جدول شماره (۱۶) که درباره ﺗﻌﺮﻓﻪ‌های درآمدی است را تصویب کردند.

حمیدرضا حاجی بابایی در توضیح جدول شماره ۲۰ لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: جدول شماره ۲۰ جایگاهی است که هر پروژه‌ای شرایط مطالعه و اجرا دارد، طبق این جدول برای عملیاتی کردن آن پروژه وارد عمل می‌شود.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ افزود: کمیسیون تلفیق بودجه، امسال ۲۰۰ میلیارد تومان برای جدول شماره ۲۰ در نظر گرفته که هر پروژه‌ای نیاز مالی دارد، به اجرا برسد. به عبارتی جدول شماره ۲۰ جدول اعتماد و اطمینان نمایندگان و مسوولان است و این جدول در کمیسیون تلفیق احیا شده است.

علیرضا سلیمی در مخالفت با جدول شماره ۲۰ گفت: جدول شماره ۲۰ سرابی است که به نمایندگان نشان داده شده است. یعنی هر نماینده که یک پروژه‌ای به ذهنش برسد برای اینکه پاسخ آن فرد را بدهند آن پروژه را در جدول شماره ۲۰ قرار می‌دهند.

نماینده مردم محلات در مجلس ادامه داد: با توجه به تصویب برنامه هفتم و سیاست کلی که درباره این برنامه ابلاغ شده است، جدول شماره ۲۰ دیگر جایگاهی ندارد. اگر برای پروژه‌ای مقدمات فنی و مسیر مالی آن طی شده است که بودجه لازم به آن اختصاص داده شده و عملیاتی شود. اما هزاران پروژه‌ای که از گذشته مانده است به دلیل همین جدول شماره ۲۰ بودجه است.

وی خاطرنشان کرد: باید ارقام در بودجه کاملا مشخص شود که چه میزان و چه عددی برای کدام پروژه اختصاص داده می‌شود و جدول شماره ۲۰ با اصل ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی مغایرت دارد.

محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس در موافقت با جدول شماره ۲۰ بودجه گفت: جدول شماره ۲۰ سبب خواهد شد خط ترانزیت شرق به غرب و نزدیک شدن ترانزیت کشور به اروپا فراهم شود.

مهدی نیازی به عنوان نماینده دولت در مخالفت با جدول شماره ۲۰ لایحه بودجه که توسط کمیسیون به آن اضافه شده است، گفت: این جدول به پروژه‌هایی که به دلیل کمبود منابع مجال رسیدگی نداشتند و حتی مطالعات برای آن صورت نگرفته، ضرورت ندارد و فقط یک فهرستی است که انتظارات را افزایش می‌دهد.

وی افزود: یک طرح به دلیل محدویت منابع سال‌ها در جدول شماره ۲۰ می‌ماند در حالی که امسال طرح‌های تملک دارایی سرمایه ۶.۷ درصد رشد دارد و در شرایط تورمی چند سال اخیر، اعتبارات عمرانی به شدت کاهش یافته است.

نیازی خاطرنشان کرد: ایجاد یک فهرست از طرح‌ها و پروژه‌هایی که اعتبارات عمرانی ندارد و باید به تازگی در فهرست مطالعه قرار گیرد، فقط ایجاد انتظار، عدم پاسخ گویی و کاهش اعتماد مردم را فراهم خواهد کرد و دولت با این جدول مخالف است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ مصوب شد
  • مجلس با اصلاح موادی از لایحه برنامه هفتم موافقت کرد
  • مجلس با وجود مخالفت دولت با الحاق جدولی به بودجه ۱۴۰۳ موافقت کرد
  • ابهامات مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • ابهامات بر سر مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • حاجی‌بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • داستان شفافیت (۲)؛ بیم و امید یازدهمین مجلس برای شفاف شدن