حجاب گوشت قربانی کاندیداهای ریاست جمهوری نیست
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۰۴۴۹۸
به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، علی غلامی متخصص اندیشه اسلامی در برنامه «بدون توقف» که ۲۷ مردادماه از شبکه سه پخش شد، با تأکید بر اینکه هیچ شک نکنید عمل دینداران، امرا و حکام بر حجاب مردم اثر دارد، اظهار کرد: قطعا عملکرد برخی مسئولان و فرزندان آنها در بدحجابی جامعه مؤثر بوده است، اما مشکل اینجاست که ما نتوانستیم این موضوع را برای مردم حل کنیم این عملکرد خراب به دین ربطی ندارد و اگر دینداری بود این اتفاقات نمیافتاد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» با تأکید بر اینکه یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که ما جمعی زندگی میکنیم ولی فردی فکر میکنیم، یادآور شد: هیچ شکی نیست که فرهنگ ما، نوع دینداری ما، اقتصاد و عدالت اجتماعی ما روی حجاب اثر داشتهاند، حجاب امر سیاسی یا اقتصادی نیست اما از آنها متأثر است، وقتی من میگویم میخواهم با نظریه دین جامعه را اداره کنم، بعد میبینید خرابکاری میکنم، اختلاس چندهزار میلیاردی از آن در میآید، قیمت ماشین و دلار افزایش می یابد و هزار مشکل دیگر، شما میگوئید اگر دستورات دین تو این است من آن را نخواستم، البته این ناشی از این هم هست که من نتوانستم برای مردم حل کنم که این عملکرد خراب به دین من ربطی ندارد، اتفاقا من اگر دیندار بودم این طوری رفتار نمیکردم.
وی ادامه داد: هیچ شک نکنید عمل دینداران، امرا و حکام بر حجاب مردم اثر دارد، عملکرد برخی مسئولان و فرزندان آنها در بیحجابی مؤثر بوده است اما عملکرد آنها تقبیح شده است، ما باید این را جا میانداختیم که اگر مسئولزادهای خطایی میکند به خودش ربط دارد. انتخابات ریاست جمهوری را ببینید هر کدام از کاندیداها میخواهند آراء را به سمت خودشان بکشانند، هر کدام سعی میکنند وعدههای تازهتری به جوانان بدهند، در حالیکه حجاب گوشت قربانی نیست که هر کدام به سمت خود بکشند.
این استاد دانشگاه همچنین در خصوص وظیفه تعریف شده گشت ارشاد گفت: گشت ارشاد برقرارکننده حجاب قانونی است، حجاب یک بُعد قانونی دارد یعنی رعایت چارچوبی که قانون کشور گفته، چرا این را میگوئیم چون اگر کسی در جامعه این چارچوب را رعایت کرد اما در خانه در حضور ۵۰۰ میهمان هر جور خواست پوشید ما کاری به او نداریم چون از او اعتقاد به حجاب را نمیخواهیم.
غلامی در پاسخ به این سؤال که «اگر حجاب اجباری نیست آیا اختیاری است؟» اظهار کرد: مگر ما فقط اجبار و اختیار داریم در این میان سومی وجود ندارد؟، ما در بحث شناخت حجاب هیچ کاری نمیتوانیم بکنیم چون عقلی است، در بحث گرایش هم هیچ کاری نمیتوانیم بکنیم چون دلی است، در حوزه رفتار در حریم خصوصی هم نمیتوانیم کاری کنیم چون دسترسی نداریم و فقط میتوانیم حجاب را در حوزه رفتار در حریم عمومی کنترل کنیم، در واقع حجاب، رفتار اجتماعی قانونی است، چون وقتی حجاب فرد در حریم عمومی انعکاس پیدا میکند، مسئله سلیقه نیست بلکه واقعی است یعنی حوزه تأثیر و تأثراتش بر روی جمع اهمیت پیدا میکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به این سؤال که «اگر این طور است چرا، پلیس با برخی از میهمانیها برخورد میکند؟» بیان کرد: ما در جامعه اسلامی یک حقوقی داریم به عنوان حقوق جامعه، اگر این حق مایه سوء استفاده شود، حرام است و دیگر حریم خصوصی نیست، یک کسی میگوید من در حریم خصوصیام میخواهم پارتی برگزار کنم، اشکالی ندارد، اما اینکه 10 تا خانه این طرف و آن طرفتر صدای میهمانی آنها را میشنوند که دیگر حریم خصوصی نیست، وگرنه پلیس مطلع نمیشد.
وی با بیان این نکته که اما دعوا اینجاست که برخی میگویند حالا که بحث حجاب آن طور که باید پیش نرفته، پس اجازه دهند انتخاب کنیم، تصریح کرد: باید ببینیم این انتخاب حدش کجاست، ما وقتی دور هم جمع میشویم که زندگی جمعی داشته باشیم باید بپذیریم که یک سری از حقوق خودمان را واگذار کنیم، از یک سری از حقوق بگذریم و یک سری از تکالیف را برعهده بگیریم تا جمع تشکیل شده و بتوانیم از منافع آن استفاده کنیم. این شرط عقل است و اینجا هزار تا محدودیت وجود دارد، چرا این محدودیتها وجود دارد؟ چون وقتی تعداد زیاد میشود، تعارض زیاد شده و باید قانونی بگذاریم تا تعارض کم شود، زندگی جمعی ذاتش گذشتن از بسیاری از امیال است، زندگی جمعی اقتضایش این است، باید با هم گفتوگو کنیم، دشمن هم که نیستیم.
رئیس دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق(ع) در پایان در پاسخ به این سؤال که «چرا مواظبت در پوشش در بانوان بیش از آقایان است؟» گفت: یکی به دلیل اینکه جذابیت خانمها با آقایان قابل مقایسه نیست، دیگر اینکه حظّ بصری که یک مرد از نگاه میبرد از لذتی که یک زن میبرد خیلی بیشتر است، در موضوع حجاب این دو موجود با هم متفاوت هستند، اما اینکه وظیفهای بر دوش مردان است؟ بله، و آیا مردان به وظیفه خودشان عمل کردند؟ خیر. اینکه در بیانات هست که مردان ضعیفالنفس هستند هم حرف غلطی است، اینکه زنان جذاب هستند به معنای ضعیفالنفس بودن آقایان نیست، در واقع ریشه حجاب زن امنیت برای مرد نیست، حتی برای زن هم ریشه حجاب امنیت نیست، بلکه امنیت اثر حجاب است.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: بدون توقف حجاب و عفاف حریم خصوصی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۴۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مشورت با آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری /به محسن رضایی گفتم پیروز نمی شود و دو سه میلیون رأی خواهد داشت
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشروح خاطرات آیت الله هاشمی در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۰ را بخوانید؛
برای افتتاح اجلاس مسئولان آموزش عقیدتی-سیاسی بسیج، به حسینیه عاشقان ثارالله در ستاد مرکزی سپاه رفتم. آقای محسنی، [نماینده ولیفقیه در بسیج تهران] گزارش داد که در ۳۶ هزار پایگاه بسیج، برای امور فکری و عقیدتی و سیاسی آموزش داده میشود و من در یک سخنرانی مفصل راجع به تقویت عقاید و نیز تربیت سیاسی و مفید و جهاد دائمی صحبت کردم؛ جمعیت زیادی جمع بود و پُر احساسات.
در دفتر با آقای احمد جبرئیل، [دبیر کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین]، از رهبران فلسطینی ملاقات داشتم. تحلیلی ارائه داد، از شکست [ایهود] باراک، [نخستوزیر سابق اسرائیل]، در پیگیری صلح و توجه زیاد اسرائیلیها به [آریل] شارون که او را آخرین پادشاه یهود میدانند و مشت آهنی او و عدم حمایت جدی جهان اسلام و اعراب از فلسطینیها و خطر خستهشدن آنها تحت فشارهای زیاد را نجاتدهنده [قلمداد میکنند]. از کنفرانس تهران گله داشت که به شعار اکتفا کرده و تصمیم اجرایی قابل توجهی نگرفته است؛ مثل تشکیل صندوق کمک و پیشقدمی ایران در ارائه کمک از طریق آن صندوق که پیشنهاد شد و عملی نشد. من هم گفتم مبارزه محدود به مردم داخل اراضی اشغالی شده و فلسطینیهای بیرون و آواره با دولتهای عربی و اسلامی، شرکت ندارند و باید مبارزه را به خارج از فلسطین بکشانید. گله داشت که در پنج سال گذشته به ایران دعوت نشده است. گفتم نیازی به دعوت نیست؛ خودتان بیایید.
عصر آقای دکتر [شهاب] صدر، رئیس سابق [سازمان] نظام پزشکی آمد. از نحوه انتخابات و انحصارطلبی دوم خردادیها گلهمند است و دربارۀ نامزدی در انتخابات [ریاستجمهوری] مشورت کرد. آقای [ابراهیم] اصغرزاده، [عضو شورای اسلامی تهران] آمد. گفت، مایل است نامزد شود و میداند که چند میلیون از آرای آقای [سیدمحمد] خاتمی را تصاحب میکند؛ با توجه به شعارهای خود که روی دست آقای خاتمی میزند. با من مشورت کرد. گفتم، بعید است پیروز شود و دشمن برای خود درست میکند؛ احتمال ردشدن در شورای نگهبان هم هست. درعینحال برای رونق انتخابات بد نیست. گفت، اختلاف شدیدی بین دوم خردادیها بروز کرده است.
آقای محسن رضایی، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد و برای نامزدشدن [در انتخابات ریاستجمهوری] مشورت کرد. گفتم، پیروز نمیشود و دو سه میلیون رأی خواهد داشت. گفت، اگر به پنج میلیون رأی برسد، خوب است. از برخورد دوم خردادیها انتقاد داشت. نامنویسی انتخابات شروع شد و ۶۷ نفر، منجمله [عبدالله] جاسبی و [محسن] سازگارا، امروز ثبتنام کردهاند. در [ناآرامیهای دانشجویی در منطقه کابیلای] الجزایر، کشتار زیاد شده؛ از دو طرف.
۲۷۲۱۹
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901821