Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@21:55:56 GMT

کنترل چاقی با تغییر سبک زندگی/ کرونا در کمین افراد چاق

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۰۴۶۶۵

کنترل چاقی با تغییر سبک زندگی/ کرونا در کمین افراد چاق

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید ولی‌زاده، درباره موضوع چاقی، اظهار داشت: اینکه چاقی بیماری محسوب می‌شود یا نه، در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان مورد بحث و گفتگو است.

وی افزود: اگر چاقی را بیماری بدانیم و یا آن را تنها یک عامل خطرساز برای بروز بیماری‌ها در نظر گیریم در هر دو صورت نباید از اهمیت توجه به موضوع چاقی کم شود، چراکه به طور کلی چاقی سلامت افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه چاقی، ریسک ابتلا به بیماری‌هایی مانند پرفشاری خون، دیابت، مشکلات قلبی-عروقی، اختلال در چربی خون و بیماری‌های اسکلتی و عضلانی را افزایش می‌دهد، گفت: در حال حاضر بر اساس تحقیقاتی که در سراسر جهان انجام گرفته افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کووید ۱۹ هستند چراکه افراد چاق اکثرا گرفتار دیابت و بیماری‌های قلبی-عروقی بوده و این موضوع خطر ابتلا به کرونا را در آنها بیشتر می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی و از سخنرانان رویداد نگاهی به چاقی (A Glance on Obesity) که به کوشش نوو نوردیسک‌پارس و با شرکت بیش از ۱۰۰۰ نفر از متخصصان داخلی و خارجی حوزه سلامت در روزهای ۲۳ و ۲۴ مرداد ۹۹ به صورت مجازی برپا شد، خاطرنشان کرد: چاقی ارتباط مستقیمی با سبک زندگی افراد دارد و زندگی شهرنشینی، مصرف مواد غذایی پرکالری، کم‌تحرکی، آپارتمان‌نشینی همچنین انجام کارهای پشت میزنشینی سبب  افزایش ابتلا به چاقی شده‌است، بنابراین می‌توان گفت که چاقی و درمان آن به طور مستقیم با تغییر سبک زندگی در ارتباط است.

ولی‌زاده درباره امکان درمان چاقی افراد با استفاده از دارو توضیح داد: علاوه بر پیشنهاد تغییر سبک زندگی و تحرک، پزشکان داروهایی را نیز تجویز می‌کنند که می‌تواند جهت کمک به بهبود وضعیت سلامت فرد موثر باشد.

وی در مورد تاثیر افزایش آمار چاقی در تحمیل  هزینه بیشتر بر سیستم سلامت کشور، گفت: هزینه‌هایی که چاقی بر اقتصاد سلامت دارد در کشور به صورت کامل برآورد نشده‌است، ولی مشخص است که افراد چاق در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و مشکلات قلبی عروقی هستند و این موضوع قطعا بر روی اقتصاد سلامت اثر گذاشته و کارایی افراد را نیز در انجام امور کاهش می‌دهد؛ بنابراین می‌توان گفت که چاقی اثرات غیرمستقیم و مستقیم بر روی هزینه‌های دولت‌های مختلف در جهان دارد.

کد خبر 5001648

منبع: مهر

کلیدواژه: چاقی دیابت ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آمار کرونا کووید 19 سیما سادات لاری روز خبرنگار تغذیه ماسک طبی سازمان نظام پزشکی داروسازی چاقی سازمان غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران فاصله گذاری اجتماعی سبک زندگی افراد چاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۴۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی

تحقیقات نشان می‌دهد مردانی که رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل دارند، در مقایسه با مردانی که کمترین میزان سبزیجات را در برنامه غذایی خود مصرف می‌کنند، ۵۲ درصد کمتر در معرض خطر پیشرفت سرطان قرار دارند و خطر عود بیماری ۵۳ درصد در آن‌ها کمتر است.

به گزارش خبرآنلاین، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رعایت یک رژیم غذایی گیاهی سالم (پس از تشخیص سرطان پروستات) در افراد می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت یا عود بیماری کمک کند.

به گفته ویویان لیو، محقق ارشد این مطالعه، تغییر روند معمول سرطان پروستات به درجه‌ی پیشرفته آن، یکی از نگرانی‌های اساسی در میان بیماران مبتلا، خانواده و پزشکان آن‌ها است.

رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز، لبنیات و چربی‌های حیوانی اغلب با پیشرفت سرطان پروستات همراه هستند.

لیو می‌گوید: «یافته‌های جدید پیرامون رعایت رژیم غذایی گیاهی با هدف بهبود سرطان پروستات و پیشگیری از پیشرفت آن، به حفظ سلامت و کاهش عوارض شایع‌ترین سرطانی که مردان با آن مواجه هستند، کمک می‌کند. عمل به این دستورالعمل غذایی، علاوه بر داشتن دیگر فوایدی که برای سلامتی دارد، در پیشگیری از ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن نیز مؤثر است.»

همچین میوه‌ها و سبزیجات موجود در یک رژیم غذایی گیاهی، حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و عناصر ضد التهابی و فیبر رژیمی هستند که کنترل گلوکز را بهبود می‌بخشد و التهاب را کاهش می‌دهد.

رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز، لبنیات و چربی‌های حیوانی اغلب با پیشرفت سرطان پروستات همراه هستند. گوشت قرمز (مانند گوشت گاو و گوسفند) سرطان پروستات را به سمت تهاجمی شدن سوق می‌دهند. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین حیوانی ممکن است مقاومت به انسولین را نیز افزایش دهند.

داده‌های مورداستفاده در این مطالعه، حاصل جمع‌آوری اطلاعات پزشکی بیش از ۲۰۰۰ مرد مبتلا به سرطان پروستات است. طی یک بازه زمانی هفت‌ساله، محققان دریافتند آقایانی که در برنامه غذایی خود، بیشترین مقدار سبزیجات و میوه‌ها را گنجانده‌اند، در مقایسه با مردانی که کمترین مقدار سبزیجات را مصرف کرده‌اند، خطر پیشرفت و عود کمترِ بیماری را دارند.

گفتنی است که متغیرهایی، چون سن افراد، شدت سرطان، استعمال دخانیات و ... بر نتایج تجزیه و تحلیلِ ارتباط میان رژیم غذایی گیاهی و کاهش خطر پیشرفت سرطان پروستات تأثیری نداشتند.

رژیم‌های گیاهخواری سالم که شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است، علاوه بر اینکه در کاهش خطر پیشرفت و عود سرطان پروستات نقش دارند، دارای فواید متعددی از جمله کاهش دیابت، کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و کمتر شدن نرخ مرگ و میر هستند. افزون بر این، شواهد بیولوژیکی نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاهخواری، سالم‌تر هستند و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

دکتر آنتونی دامیکو، رئیس بخش انکولوژی تشعشعات ادراری تناسلی در مؤسسه سرطان دانا-فاربر در بوستون، در همین راستا می‌گوید که اگرچه یافته‌های فوق امیدوارکننده هستند، اما نمی‌توانند ثابت کنند که رژیم غذایی گیاهی باعث بهبود نتایج سرطان پروستات می‌شود؛ فقط ارتباطی بین این دو وجود دارد. او می‌گوید: «توصیه من این است که افراد پیرو یک سبک زندگی سالم باشند تا از انواع بیماری‌ها دور باشند؛ ورزش کنند، سیگار نکشند، غذا‌های سالم و مفید مصرف کنند و استرس خود را کنترل کنند. سبک زندگی سالم به طور کلی خطر عود و پیشرفت سرطان را کاهش می‌دهد.»

دیگر خبرها

  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • رضا شیخی درگذشت
  • یک عامل مهم ابتلا به یائسگی زودرس
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • کیمیای سایه در اهواز/ خورشید در کمین است+فیلم
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌