Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ذبیح الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مراسم امضای تفاهم نامه مشترک میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که صبح امروز در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد اظهار کرد: روستا‌های متعددی در سطح کشور وجود دارند که اراضی فاقد اسناد مالکیت یا اسناد دفترچه‌ای در اختیارشان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: همین اسناد فاقد مالکیت منجر به مشکلات متعددی شده است و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی ساماندهی اسناد روستا‌ها و شهر‌ها شده است و با همکاری سازمان ثبت این ساماندهی را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه مستند کردن اسناد دولتی نقش مهمی در زندگی روستاییان دارد گفت: وقتی زمینی بدون سند است اجازه نمی‌دهد تا مزایایی از آن به دست بیاید و همین مشکلات منجر می‌شود تا روستاییان به شهر‌ها کوچ کنند.

خداییان ادامه داد: اگر می‌خواهیم مانع مهاجرت روستاییان به شهر‌ها شویم باید اسناد مالکیت زمین‌ها تعیین تکلیف شوند و سند کاداستری در اختیار روستاییان قرار گیرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به طرح کاداستر گفت: سعی کرده ایم در راستای اجرایی کردن این طرح همکاری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داشته باشیم و در مدت مشخصی ساماندهی را در روستا‌ها به اتمام برسانیم و در همین راستا امروز تفاهم نامه‌ای منعقد می‌شود که زمینه همکاری هرچه بیشتر را در اراضی روستایی فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: همکاران ما در شهر‌های مختلف باید اطلاعات خود را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهند تا اراضی در طرح کاداستر جانمایی شوند و سند مالکیت صادر شود.

خداییان ضمن ابراز امیدواری از تفاهم نامه‌ای که امروز منعقد شد گفت: امیدوارم روزی زمینه رونق روستاییان را جشن بگیریم و شاهد اتمام تمام مشکلات حوزه اراضی باشیم.

وی درباره اراضی روستایی گفت: به موجب قانون ساماندهی تهیه نقشه‌ها بر عهده بنیاد مسکن است و سازمان ثبت بر اساس این نقشه‌ها سند صادر می‌کند و صدور این اسناد موجب ماندگاری روستاییان در روستا‌ها می‌شود و تهیه اسناد نیز موجب رونق روستا‌ها می‌شود، زیرا آن‌ها می‌توانند از اراضی خود استفاده اقتصادی داشته باشند.

خداییان با اشاره به حواشی پیرامون وقف قله دماوند گفت: کوه و جنگل اصلاً متعلق به کسی نیست که بتوان آن را وقف کرد و وقف کوه و جنگل اصلاً ممکن نیست آنچه درباره دماوند گفته شد زمین‌های روستایی بودند که با قله فاصله زیادی داشتند و خارج از محدوده کوه بودند و به همین دلیل سند برای اوقاف صادر شد و پس از توافق میان سازمان اوقاف و سازمان جنگل‌ها سند برای آن منطقه صادر می‌شود، اما باز هم تاکید می‌کنم هیچ وقفی درباره قله دماوند صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: برای آنکه زمین خواری در اطراف زمین‌های دماوند انجام نشود همکاران ما در سازمان ثبت به آن منطقه رفتند و آنجا را بررسی کردند تا اسناد صادر شود و این سند مالکیت برای سازمان جنگل‌ها است و اصلا بحث وقف مطرح نیست.

بیشتر بخوانید

ثبت مالکیت آخرین یال دماوند به نام دولت

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وقف زمین طرح کاداستر ثبت اسناد واملاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بنیاد مسکن روستا ها شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۵۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان

 

   به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان عضو شورای قضایی و مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در دیدار با رئیس حوزه قضایی سیرجان  گفت: قانون جامع حدنگار به دستگاه‌های مختلفی در زمینه حدنگاری تکلیف گذاشته ودر صورت استنکاف نهادهای ذی‌ربط، ترک فعل مدیران مربوط پیگیری می‌شود.

 سیدمهدی هاشمی افزود: بسیاری از مشکلات دولت و قوه قضائیه ناشی از  اجرا نشدن حدنگاری و صدور سند مالکیت است که با تولید بیش از شش میلیون پرونده قضایی در کشور به  چالش برای دستگاه قضایی تبدیل شده است.

عضو شورای قضایی استان تصریح کرد: در قانون جامع حدنگار دو دسته تکلیف برای دستگاه‌های اجرایی تعیین شده که تکلیف عام همه دستگاه‌ها، ارائه مستندات مالکیت و اطلاعات توصیفی املاک برای دریافت سند مالکیت و تکلیف دیگر، مختص دستگاه‌های دخیل در حدنگاری است که باید در زمینه پیشبرد این امر با سازمان ثبت به عنوان متولی حدنگاری همکاری کنند و در غیر این صورت، به عنوان ترک فعل مورد پیگرد قضایی قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: به موجب تبصره ماده ۱۱ قانون جامع حدنگار و مصوبات شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان ارائه هرگونه خدمات به دارندگان اسناد مالکیت دفترچه‌ای ممنوع و منوط به تعویض اسناد دفترچه‌ای  است

هاشمی همچنین نقش صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی در رونق‌بخشی به تولیدات کشاورزی و ارتقاء امنیت غذایی را پررنگ توصیف کرد و افزود: با توجه به شعار سال، اولویت اصلی اداره کل ثبت اسناد و املاک، حدنگاری اراضی کشاورزی است.

محمود محمدی رئیس حوزه قضایی شهرستان سیرجان  هم با اشاره به پرتکرار بودن جرم تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی، حدنگاری را مانع این امر دانست و گفت: صدور اسناد مالکیت حدنگار اراضی کشاورزی خرد شده با هر مساحتی و با قید کاربری زراعی، از بیشتر خرد شدن اراضی کشاورزی جلوگیری می‌کند و تفسیر ادارات ثبت اسناد در این زمینه منطبق بر موازین حقوقی است  زیراحدنصاب‌های موضوع ماده ۲ قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی، مربوط به تفکیک و افراز است و محدودیتی برای صدور اسناد اولیه از آن استنباط نمی‌شود.

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد پروژه‌های سازمان ثبت مربوط به حدنگاری است
  • همایش حدنگاری برای تسهیل اجرای کاداستر برگزار شد
  • پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان
  • صدور سند برای ۵۶ هزار هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها در خوزستان
  • تثبیت مالکیت و حد نگاری املاک و اراضی ادامه‌دار باشد
  • بیش از ۹۹ درصد از اراضی ملی تثبیت شدند
  • حدنگاری اراضی کشاورزی ۶ واحد ثبتی خوزستان
  • اصلاح سند سد «دز» در راستای حفظ حقوق بیت‌المال
  • تحویل اسناد مالکیت حدنگاری ۵ تالاب و بزرگترین موقوفه کشور
  • حد نگاری اراضی ملی سیرجان