Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سیستان و بلوچستان سرپرست دانشگاه دریانوردی‌وعلوم‌دریایی‌چابهار از ایجاد تحول در نظام آموزشی دانشگاه خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا با گذر از محتواهای آموزشی حافظه محور به محتواهای مسئله محور و خلاقیت پرور و همچنین اهتمام ویژه به ارتقا کیفی دوره‌های آموزشی، با تکیه بر دو بعد روزآمدی‌علمی و مهارت‌آموزی و تحول دانشگاه به دانشگاه کارآفرین و گشایش‌گر مشکلات به این مهم دست یابیم؛ همچنین در وهله بعدی اصلاح کمی و کیفی و تقویت هرم اعضای هیات علمی، متناسب با مأموریت‌های آموزشی و پژوهشی با تأکید ویژه بر پژوهش‌های فن‌آورانه و کارآفرین در دستور کار قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دانشگاه دریانوردی و علوم‌دریایی چابهار را پیشتر به عنوان یک دانشکده که وظیفه آموزش علوم و فنون‌دریایی را به دانشجویان‌اش داشت می‌شناختند اما چند سالی است که در این دانشگاه علاوه بر رشته‌های تخصصی دریانوردی حالا علوم و رشته‌های پایه، علوم انسانی و مهندسی نیز تدریس می‌شود.

نکته مهم درباره این دانشگاه رتبه آن است که سایت‌های معتبر رتبه‌بندی در جمهوری اسلامی ایران، به این دانشگاه بین 124 دانشگاه دولتی رتبه‌ای در حدود 75 تا 100 اختصاص می‌دهند اما مهم‌تر از رتبه پایین این دانشگاه که به طور کلی از برآیند مقالات، فعالیت‌های دانشگاه و... به دست می‌آید رتبه فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی این دانشگاه است که آی‌اس‌سی در مورد چابهار این رتبه را در پایین ترین حد ممکن بین دانشگاه‌های دولتی نشان می‌دهد و نمره بسیار پایینی به این دانشگاه از این نظر می‌دهد.

بااین وجود چیزی که در مورد این دانشگاه باید به آن توجه داشت حضورش در منطقه محروم است و باید گفت این دانشگاه با وجود حضور در منطقه محروم همچنان از نظر رشته‌های تخصصی خود سرآمد از نظر کشوری و حتی منطقه‌ای است اگرچه دانشجویان این دانشگاه از مدیریت پیشین که در جذب سهمیه‌های بورس تحصیلی به دانشگاه عاجز بود به شدت منتقد بودند.

حالا سرپرست جدید این دانشگاه برنامه‌های جدیدی را در این‌باره در نظر گرفته است و آن طور که خودش می‌گوید قصد دارد زمینه جذب سهمیه‌های بورس تحصیلی برای دانشجویان را فراهم کند تا به این شکل دانشجو خیالش از بابت آینده شغلی خود راحت باشد اگرچه به دلایلی مانند حذف یک سری رشته‌های مهم دریایی برای جذب سهمیه‌های بورس تحصیلی، این موضوع سخت و حتی ناممکن نمود می‌کند.

سرپرست دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار درباره برنامه‌های خود برای سال جدید و مدیریت این مجتمع، در گفت وگو با ایسنا گفت: فعالیت‌های دانشگاه‌ها عمدتاً ماهیت راهبردی دارند، یعنی افق‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت برای آنها در نظر گرفته می‌شود فلذا در خصوص برنامه‌های کوتاه مدت مثلاً برای سال تحصیلی آینده که زمینه سوال شما است، برنامه اجرایی و تخصیص منابع انسانی، مالی و پشتیبانی در طول سال تحصیلی قبل برای آن برنامه‌ریزی شده‌است.

منصور کیانی مقدم در ادامه افزود: مجموعه دانشگاه بر اساس خرد جمعی و شورایی که اکثر تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های دانشگاه برپایه آن انجام می‌شود، تنها باید در جهت تقویت زمینه‌ها برای تحقق اهداف کوتاه‌مدت و آن‌هم براساس سند راهبردی دانشگاه سمت‌دهی شود و تواما سعی خواهیم کرد برای تحقق اهداف میان‌مدت و بلندمدت برنامه‌ها را مرور کنیم و الزامات اجرایی آنان را نیز تدارک ببینیم.

وی ادامه داد: بر اساس سند چشم انداز دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در افق 1404، این مرکز علمی، دانشگاهی خواهد بود پیشرو و برخوردار از جایگاهی ممتاز در تولید و نشر علم بویژه هم‌راستا با فناوری و کارآفرینی در حوزه علوم‌وفنون‌دریایی و سایر علوم مورد نیاز همگام با توسعه منطقه؛ بر اساس برنامه‌های این سند، دانشگاه بایستی به یک مرجع ممتاز پاسخگو به نیازهای علمی، آموزشی و پژوهشی منطقه جنوب شرق کشور تبدیل شود و ارائه کننده راه‌حل برای مسائل مرتبط در عرصه‌های ملی، منطقه‌ای و حتی بین‌المللی باشد.

کیانی مقدم در ادامه گفت: بر همین اساس قدم‌های استوار و محکم این دانشگاه در توسعه منطقه، این مرکز را به یکی از قطب‌های علمی-پژوهشی سرآمد در این حوزه در سطح کشور تبدیل خواهد کرد.

وی با برشمردن اهداف کلان دانشگاه ادامه داد: توجه جدی و همه جانبه به آموزش، پژوهش و پرورش خلاقیت‌ها و توجه ویژه به مقوله فناوری، کارآفرینی و پاسخگویی در حوزه علوم و فنون دریایی و سایر علوم و تخصص‌های مورد نیاز همگام با توسعه صنعتی و اقتصادی در این منطقه از کشور با التزام به آموزه‌های دینی و مکارم اخلاقی، اهتمام ویژه در انجام پژوهش‌های بنیادین، کاربردی و توسعه‌ای مورد نیاز حوزه علوم و فنون دریا و سایر علوم مورد نیاز منطقه جنوب شرق ایران، تلاش برای جذب اعضای هیأت علمی برجسته، تلاش برای جذب دانشجویان خارجی، توسعه گروه‌های آموزشی و پژوهشی، دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها در حوزه علوم و فنون دریایی و ... از مهمترین اهداف مجموعه دانشگاه است.

کیانی مقدم از ایجاد تحول در نظام آموزشی دانشگاه نیز خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا با گذر از محتواهای آموزشی حافظه محور به محتواهای مسئله محور و خلاقیت پرور و همچنین اهتمام ویژه به ارتقا کیفی دوره‌های آموزشی، با تکیه بر دو بعد روزآمدی‌علمی و مهارت‌آموزی و تحول دانشگاه به دانشگاه کارآفرین و گشایش‌گر مشکلات به این مهم دست یابیم؛ همچنین در وهله بعدی اصلاح کمی و کیفی و تقویت هرم اعضای هیات علمی، متناسب با مأموریت‌های آموزشی و پژوهشی با تأکید ویژه بر پژوهش‌های فن‌آورانه و کارآفرین و ارتقاء هرم اعضاء هیات‌علمی تمام‌وقت از طریق فراهم ساختن امکانات پژوهشی مناسب و اصلاح نسبت استاد به دانشجو از طریق جذب و استخدام اعضای هیات علمی برجسته و سطح بالا را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی در ادامه بیان کرد: هدفمندسازی و تجاری‌سازی فعالیتهای پژوهشی-فن‌آورانه متناسب با اهداف و راهبردهای دانشگاه و جامعه، توسعه و ارتقاء کیفی پژوهش‌ها شامل تحقیقات بنیادی، کاربردی و فن‌آورانه با توجه به نیازهای اساسی منطقه و کشور در این حوزه، پاسخگویی به نیازهای آموزشی و پژوهشی منطقه، ایجاد تحول در نظام اداری دانشگاه در جهت پیشبرد اهدف کلان این مجموعه، تماما در دستور کار قرار گرفته‌است.

سرپرست دانشگاه دریانوردی و علوم‌دریایی چابهار خاطرنشان کرد: ایجاد تحول در نظام‌مالی و گسترش و توسعه منابع‌مالی جدید از راه‌های تنوع‌بخشی به منابع‌مالی دانشگاه و افزایش سهم منابع‌مالی غیردولتی، استفاده از سرمایه‌های افراد خیر، افزایش درآمد از محل فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی، تاسیس و مشارکت در شرکت‌های دانش‌بنیان، تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و ارتقا بهره‌وری فعالیت‌های دانشگاهی نیز به‌طور جدی از سوی مجموعه پیگیری و اجرایی خواهدشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار سيستان و بلوچستان استانی علمی و آموزشی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار آموزشی و پژوهشی ایجاد تحول در نظام فنون دریایی حوزه علوم علوم و فنون فن آورانه برنامه ها مورد نیاز هیات علمی پژوهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۵۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده ریل پایه شدن بندر چابهار در آینده‌ ای نزدیک

تین نیوز

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مزیت‌ها و قابلیت‌های یک بندر موفق باید به گونه‌ ای طراحی، اجرا و مدیریت شود تا زمینه ارتباط حمل و نقل چند وجهی با تاکید بر دو قید اصلی «کاهش هزینه» و «مدیریت هزینه» فراهم شود، از ریل پایه شدن بندر چابهار در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش تین نیوز از اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان قاسم عسکری نسب در خصوص مطالعات شبکه داخلی ریل بندر شهید بهشتی چابهار گفت: با اضافه شدن زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی در افق پایان فاز دوم توسعه بندر، ظرفیت این بندر به بیش از ۲۲ میلیون تن کالا در سال خواهد رسید و می‌تواند سهم کشور ایران را در حوزه جابه‌جایی کالا و مسافر به نحوه چشم گیری ارتقا دهد.

عسکری نسب با اشاره به موقعیت بندر چابهار به دلیل قرارگیری در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس و توجه ویژه به این بندر استراتژیک علی‌الخصوص در برنامه هفتم توسعه کشور خاطرنشان کرد: یکی از مولفه‌های توسعه بندر چابهار اتصال این بندر به شبکه سراسری ریلی است.

معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان نیز ضمن اشاره به سرعت بالای اجرای پروژه ۶۸۲ کیلومتری ریل چابهار به زاهدان گفت: پروژه خط ریلی استان در حوزه شهرستان خاش به مرحله بهره‌برداری رسیده و در حوزه ایرانشهر، سرباز و چابهار با پیشرفت بسیار خوبی در حال اجرا است.

هادی مؤمنی اضافه کرد: مطالعات شبکه ریلی بندر شهید بهشتی با رویکرد ریل پایه نمودن بندر چابهار توسط سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شده است و مطابق زمان‌بندی تا پایان امسال تکمیل و پس از تصویب وارد فاز اجرایی خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • واکنش رئیس دانشگاه تهران به انحرافات پژوهشی در حوزه زنان در دنیا
  • لزوم عزم همگانی برای پیشگیری از بیماری‌های منتقله از آب و غذا
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با بهره گیری از تولیدات علمی و پژوهشی جامعه دانشگاهی گیلان
  • کنگره علمی پژواک با ارائه دستاورد‌های دانش آموزی در کاشان
  • دانشکده علوم پزشکی چابهار از نظر مالی مستقل شد
  • برگزاری بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند
  • وعده ریل پایه شدن بندر چابهار در آینده‌ ای نزدیک
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث