Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@16:03:03 GMT

نقش والدین در کاهش استرس دانش‌آموزان کنکوری

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۰۶۰۴۵

نقش والدین در کاهش استرس دانش‌آموزان کنکوری

به گزارش ایرنا، امسال شرکت کنندگان در آزمون سراسری در سپری نمودن هفت خوان کنکور از مسیری پرپیچ و خم تر از همیشه عبور خواهند کرد و کوچکی مهیب را در کنار غول کرونا شکست خواهند داد.

دانش آموزان کنکوری که در ۶ ماه گذشته علاوه بر ضرورت مطالعه هر چه بیشتر و تلاش برای تقویت علمی با شرایط سخت تری در جامعه مواجه شدند و به ناچار بسیاری از آموزش ها را بصورت مجازی و با استرس ابتلا به بیماری کرونا سپری کردند در روزهای آینده در آزمون سراسری شرکت خواهند کرد و با غلبه بر هرگونه استرس و نگرانی باید آینده ای روشن را برای خود ترسیم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه سال تحصیلی گذشته با مواجهه با بیماری کووید ۱۹ فراز و نشیب های بسیاری داشت و تقریبا تمام خانواده ها و دانش آموزان درگیر این مسئله شدند اما در این بین بیشترین فشار و تهدیدهای آموزشی ناخواسته متوجه شرکت کنندگان در آزمون سراسری شده است و لازم است که اکنون پس از گذشت ماه ها استرس شرایطی مناسب و به دور از هرگونه دلواپسی برای این افراد و خانواده های آنان فراهم شود تا بتوانند نتیجه سال ها تلاش و کوشش خود را دریافت کنند.

 شرایط سخت شیوع کرونا درحالی برای شرکت در لرستان رقم خورد که سال گذشته نیزبسیاری از این افراد در مناطق سیلزده استان نتوانستند هماهنگ با برنامه ریزی های انجام شده به تحصیل و مطالعه بپردازند که اکنون یکی از دغدغه های خانواده های آنان نبود شرایط مناسب مطالعه در ۲ سال پیایی برای فرزندانشان است.

از طرفی به تعویق افتادن زمان برگزاری کنکور به دلیل شرایط قرمز شیوع ویروس کرونا گرچه فرصت بیشتری را برای مطالعه فراهم کرد اما بلاتکلیفی شرکت کنندگان برخی را دچار استرس بیشتر و خستگی مضاعف کرده است تا حدی که بسیاری خواستار برگزاری هرچه زودتر این آزمون هستند.

در این راستا آن چه که بیش از بیش به نظر می رسد توجه و همراهی والدین با داوطلبان کنکور و ایجاد شرایط مناسب برای کاهش استرس و ایجاد محیطی ایمن برای آنان است تا بتوانند به راحتی بر استرس های روزهای استانه برگزاری کنکور غلبه کنند و آینده ای موفق را مطابق برنامه ریزی های خود و خانواده ترسیم کنند.

بنا بر گفته کارشناسان دوری از مقایسه داوطلبان باهمدیگر، تخمین زدن رتبه آنان و ایجاد آرامش مهمترین عوامل در کاهش استرس داوطلبان برشمرده می شود که امید خانواده ها بتوانند این اصول اولیه امام مهم را به خوبی در فضای خانه ها حکم فرما کنند.

از طرف دیگر با توجه به شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری های لازم، استفاده از ماسک و دستکش و ضدعفونی حوزه های امتحانی که از دغدغه های اصلی والدین و شرکت کنندگان است، از ضروریات فراهم شده در حوزه های امتحانی می باشدکه تا حدود زیادی در استان فراهم شده است.

محیط خانواده نقش اساسی در کاهش استرس آزمون سراسری دارد

 رییس اداره مشاوره تحصیلی و تربیتی آموزش و پرورش لرستان گفت: به منظور پیشگیری از استرس و اضطراب داوطلبان ازمون سراسری والدین باید از سختگیری های بیش از حد پرهیز کنند و شیوه های اشتباه برای کاهش استرس را بکار نگیرند.

حسین مرادی با تاکید بر ضرورت درک والدین از فشارهای روانی داوطلبان کنکور افزود: والدین باید در مقابل پرخاشگری ها و رفتارهای غیرمنطقی صبور باشند و عکس العمل منفی نداشته باشند.

وی عنوان کرد: توجه به نکات مثبت و توانمندی های داوطلبان و انتظارات معقول از داوطلبان نقش مهمی در کاهش استرس آنان خواهد داشت.

وی ادامه داد: والدین هرگز داوطلبان کنکور را متهم به بی خیالی نکنند و به دور از هرگونه مقایسه آنان با دیگران در فضایی آرام و بدون استرس امکان مطالعه را برای فرزندان خود فراهم کنند.

مرادی بیان کرد: ضروری است که در این روزهای پایانی والدین خود را با برنامه ریزی های داوطلبان هماهنگ کنند و از ایجاد فضای شلوغ و رفت وآمد پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه استرس در حد معمول برای داوطلبان کنکور طبیعی است گفت: استرس بیش از حد و غیر منطقی باید توسط روانشاسان و پزشکان پیگیری و درمان شود که والدین می توانند در کاهش این موضوع تاثیرگذار باشند.

وی با اشاره به شرایط موجود گسترش ویروس کرونا در استان گفت: وقایع و حوادث خارج از اراده انسان است ونباید این موضوعات شرایط داوطلبان و میزان مطالعه واسترس آنان را تحت الشعاع قرار دهد و در این راستا مدیریت و نحوه رفتار والدین در این موضوع بسیار مهم است.

مرادی گفت: داوطلبان می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی با خاطری آسوده در حوزه های امتحانی حاضر شوند و ازمون و اینده ای موفق را برای خود رقم بزنند.

وی در ادامه به تغذیه داوطلبان در این روزها اشاره کرد و گفت: خودداری از استفاده از فست فودها و غذاهای چرب و مصرف پروتین، میوه و سبزیجات و گردو برای داوطلبان مفید است.

آمادگی ۴۱ هزار و ۱۱۷ دواطلب لرستانی برای شرکت در آزمون سراسری

 معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه لرستان گفت: امسال ۴۱ هزار و ۱۱۷داوطلب لرستانی در آزمون سراسری شرکت خواهند کرد.

احسان رشیدیان  بیان کرد: این داوطلبان در حوزه های آموزش و پرورش، دانشگاه لرستان، دانشکده فنی و حرفه ای و دانشکده آیت الله بروجردی حضور خواهند یافت.

وی اظهار داشت: کل داوطلبان حوزه های دانشگاه های استان ۱۴ هزار و ۲۵۱ نفر و داوطلبان حوزه های آموزش و پرورش ۲۶ هزار و ۸۶۶ نفر هستند.

وی با بیان اینکه آزمون سراسری امسال طی چهار روز از ۲۹ مرداد ماه جاری تا یکم شهریورماه برگزار خواهد شدادامه داد: مجموع شرکت کنندگان در رشته هنر یک هزار و ۹۵۱ نفر است که روز چهارشنبه ۲۹ مردادماه در آزمون سراسری شرکت خواهند کرد.

رشیدیان عنوان کرد: تعداد داوطلبان رشته علوم ریاضی و فنی در این استان  ۲ هزار و۳۳۷ نفر و تعداد داوطلبان رشته علوم انسانی ۱۱ هزار و ۳۱ نفر است.

وی با بیان اینکه تعداد داوطلبان رشته علوم تجربی در سطح استان ۲۱ هزار و۶۶۵ نفر  و تعداد داوطلبان رشته زبان های خارجی چهار هزار و ۱۵۳ نفر است گفت: از مجموع داوطلبان کنکور سراسری در استان لرستان ۵۸ درصد آقایان و ۴۲ درصد خانم ها هستند.

آزمون سراسری امسال طی چهار روز از ۲۹ مرداد ماه جاری تا یکم شهریورماه برگزار خواهد شد.

از مجموع داوطلبان کنکور سراسری در استان لرستان ۵۸ درصد آقایان و ۴۲ درصد خانم ها هستند.

آزمون سراسری در محیطی ایمن و بر اساس پروتکل های بهداشتی در لرستان برگزار می شود

نماینده سازمان سنجش در دانشگاه لرستان گفت:مهمترین بحث در برگزاری آزمون سراسری ایمنی ازمون و رعایت دستورالعمل های بهداشتی است و این در حالی است که برگزاری آزمون سراسری سومین تجربه برگزاری کنکور در شرایط شیوع کرونا است و تاکنون آزمون های دکتری و کارشناسی ارشد نیز برگزار شده است.

رشیدیان با اشاره به سن داوطلبان و حساسیت بیشتر آنان افزود: بر این اساس تدابیر و دستورالعمل های و فاصله گذاری اجتماعی قبل، حین و پس از کنور در نظر گرفته شده است و حتی سلامت تمام عوامل اجرایی و حفاظتی نیز بررسی و تایید شده است.

وی اظهار داشت: در خصوص حضور کارشناسان بهداشت در حوزه های امتحان نیز با دانشگاه علوم پزشکی هماهنگ شده و تمام تدابیر لازم برای حضور افراد مبتلا و یا مشکوک در نظر گرفته شده است.

رشیدیان ادامه داد: در این راستا سالن های مجزا با سیستم تهویه مناسب و خروجی مستقل برای حضور احتمالی افراد مبتلا و یا مشکوک در نظر گرفته شده و در بنرهای نصب شده در دانشگاه توصیه ها و هشدارهای بهداشتی لازم ذکر شده است.

وی عنوان کرد:قبل از ورود داوطلبان ضدعفونی و قرنطینه حوزه ها انجام شده و برای هر داوطلب یک بسته بهداشتی در نظر گرفته شده و پذیرایی داوطلبان بصورت سلف سرویس و بسته بندی فراهم شده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه لرستان با تاکید بر لزوم حضور داوطلبان در حوزه های امتحانی با استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: در بسته های بهداشتی داوطلبان یک عدد ماسک و یک پد الکلی قرار دارد و همچنین رعایت فاصله گذاری در زمان ورود داوطلبان بر حوزه ها مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: عدم بازرسی دستی و عبور داوطلبان از گیت های بازرسی از دیگر تمهیدات درنظر گرفته شده برای ایمنی داوطلبان است که در این راستا به اندازه کافی گیت تهیه شده تا داوطلبان با فاصله یک متری از گیت ها عبور کنند.

والدین در حوزه های آزمون سراسری تجمع نکنند

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه لرستان گفت: به منظور ایجاد محیطی سالم و آرامش لازم داوطلبان از تجمع والدن در محیط حوزه های ازمون جلوگیری خواهد شدو تقاضا می شود که والدین پس از حضور داوطلبان محیط حوزه ها را ترک کنند و از هرگونه تجمع خودداری کنند.

وی افزود: آزمون سراسری راس ساعت ۸ همزمان با سراسر کشور آغاز می شود اما در راستای پرهیز از تجمع و حفظ سلامت داوطلبان، از ساعت ۶و ۳۰ دقیقه درب های ورودی حوزه ها باز است و تقاضا می شود داوطلبان حضور در حوزه ها را به لحظات پایانی موکول نکنند.

رشیدیان گفت: جهت ممانعت از حضور والدین در فضای حوزه ها نیروهای بسیجی همیاران آزمون از هرگونه تجمع در سطح حوزه ها جلوگیری می کنند و ارشاد و تذکرات لازم را جهت رعایت فاصله گذاری اجتماعی را انجام خواهند داد اما همکاری والدین در این مهم بسیار تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: پس از پایان برگزاری آزمون والدین می توانند با مراجعه به حوزه ها داوطلبان را به سمت منازل همراهی کنند اما به هیچ وجه در زمان برگزاری آزمون والدن نمی توانند در محیط حوزه ها حضور داشته باشند.
 

برچسب‌ها ویروس کرونا آزمون سراسری خرم آباد لرستان کنکور پروندهٔ خبری توصیه هایی به داوطلبان کنکور در روزهای کرونایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا آزمون سراسری خرم آباد لرستان کنکور ویروس کرونا آزمون سراسری خرم آباد لرستان کنکور تعداد داوطلبان رشته پروتکل های بهداشتی حوزه های امتحانی نظر گرفته شده آزمون سراسری داوطلبان کنکور دانشگاه لرستان برگزاری آزمون کاهش استرس شرکت کنندگان فاصله گذاری لرستان گفت خانواده ها حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۶۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت‌نام کلاس‌اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید طریفی حسینی با بیان اینکه خانواده‌ها برای ثبت‌نام کلاس اولی‌ها به دو روش الکترونیک و حضوری اقدام کنند، گفت: برای پیش ثبت‌نام الکترونیک باید به والدین باید به سامانه خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به آدرس my.medu.ir یا my.gov.ir مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه در آزمون استخدام آموزگار دوره ابتدایی ۶۳۶ هزار نفر شرکت کردند و ۲۸ هزار نفر پذیرش خواهند شد، افزود: ساز و کار جذب و گزینش در دو سال گذشته تغییر کرده است و امسال معلمانی که رتبه استادی دارند در ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی به ما کمک می‌کنند.

۲۴۰ هزار ردیف استخدامی معلمان در دولت سیزدهم

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: افراد پذیرفته شده در آزمون استخدامی باید دوره آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند، در ۲ سال گذشته ۲۴۰ هزار ردیف استخدامی به آموزش و پرورش اعطا شد که یک پنجم نیروی انسانی وزارتخانه را شامل می‌شود و این باعث جریان یافتن خون تازه در رگ‌های آموزش و پرورش شد.

طریفی حسینی ادامه داد: برنامه درسی مدارس باید متحول شود و به سمت آموزش مهارت زندگی در دوره ابتدایی برویم که این کار مهر امسال به صورت آزمایشی در پایه اول دبستان و در تعداد محدودی از مدارس انجام خواهد شد.

وی درباره دلایل عملکرد ضعیف دانش‌آموزان ایرانی در آزمون‌های بین المللی تیمز و پرلز توضیح داد: این آزمون‌ها سطح سواد خواندن، ریاضی و علوم دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی و هشتم را می‌سنجد و به نوعی آزمون‌های مهارتی هستند، محتوایی که در آزمون‌های تیمز و پرلز سنجش می‌شود، رویکرد متفاوتی با روش‌های مورد استفاده در مدارس ایران دارد.

نظام آموزشی ایران در بین نظام‌های آموزشی قوی دنیا قرار دارد

به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، باید توجه داشت که نظام آموزشی ایران در بین نظام‌های آموزشی قوی دنیا قرار دارد و در المپیادهای جهانی بیش از ۲۰ مدال طلا داشتیم.

طریفی حسینی ادامه داد: در ایران تنوع قومیتی، فرهنگی و زبانی داریم و آزمون تیمز و پرلز متناسب با شرایط فرهنگی و جغرافیایی ایران نیست و به دنبال طراحی آزمون بومی هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل نتایج ضعیف دانش‌آموزان ایرانی در بحث ریاضی و علوم در آزمون‌های بین المللی و اینکه آیا هیچ بخشی نگران این عملکرد ضعیف نشده است؟! گفت: مطالعات بین المللی از جوانب مختلف مورد نقد هستند چون سوالات متناسب با نظام آموزشی کشورها نیست.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مطالعات بین المللی می‌خواهند تمام نظام‌های آموزشی را مشابه کنند و کشورها باید خود را با شاخص‌های آنها تطبیق دهند؛ هم اکنون کشورهای مختلف دنیا متقاضی جذب فارغ التحصیلان مدارس ایران برای تحصیل در دانشگاه‌های خود هستند.

وی بیان کرد: روند افت عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در آزمون‌های بین‌المللی از گذشته وجود داشته است البته چند برنامه را برای تقویت سواد خواندن دانش‌آموزان اجرا کردیم از جمله طرح خوانا همچنین در مناطق دو زبانه طرح زبان‌آموزی پایه اول دبستان را اجرا کردیم.

طریفی حسینی درباره اینکه اگر بخواهیم سطح سواد دانش‌آموزان امروز را با ۱۰ سال گذشته مقایسه کنیم، آیا سطح سواد افزایش پیدا کرده است، گفت: قطعاً می‌گویم افزایش یافته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه آیا برای این موضوع ارزیابی و مستنداتی دارید، گفت: هم اکنون نوع سواد متفاوت شده است، در گذشته خواندن و نوشتن مطرح بود البته هم اکنون هم توانایی نوشتن جزئی از سواد است اما دنیای امروز بر مهارت تأکید دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سنجه‌ای وجود دارد که بتوانیم عملکرد آموزش و پرورش را بسنجیم؟ عنوان کرد: سند تحول بنیادین چشم انداز را روشن کرده است و ایران می‌تواند جزو کشورهای پیشرو در نظام‌های آموزشی باشد چون سطح پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی ۹۸ درصد است و در حوزه کیفیت، استانداردهای آموزشی مدارس ایران قابل مقایسه با سایر کشورها نیست همچنین تعداد معلمانی که امسال استخدام کردیم به اندازه تمام معلمان کشورهای اسکاندیناوی است.

کد خبر 6098330 علی قدمی

دیگر خبرها

  • آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی ۱۰ و ۱۱ خردادماه برگزار می شود
  • محدوده محل کار والدین به محل مجاز تحصیل فرزند اضافه شد
  • ثبت‌ نام کلاس‌اولی‌ها از فردا آغاز می‌شود
  • ثبت‌نام کلاس‌اولی‌ها از فردا آغاز می‌شود
  • ثبت‌نام کلاس‌اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • طرح «ماهر» در مدارس فارس آغاز شد
  • جزئیات نام آزمون جهش تحصیلی دانش‌آموزان + شرایط و نحوه بررسی صلاحیت‌های هوشی
  • تشریح جزئیات جهش تحصیلی دانش‌آموزان
  • والدین ثبت‌نام کُتب درسی را تا ۲۵ اردیبهشت انجام دهند
  • تمدید مهلت تأیید سوابق تحصیلی پشت کنکوری‌ها تا 18 اردیبهشت