Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@09:10:59 GMT

برنامه‌محوری در آموزش و پرورش باید نهادینه شود

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۰۷۵۵۱

برنامه‌محوری در آموزش و پرورش باید نهادینه شود

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حسین حسن نژاد روز سه شنبه در آیین رونمایی از برنامه های آموزش و پرورش مازندران برای سال تحصیلی جدید ( ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ) که با حضور معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش انجام شد ، افزود : نهادینه شدن برنامه محوری در تمام ارکان آموزش و پرورش از ستاد تا صف و حتی مدارس باعث ارتقاء عملکرد  و ارزیابی درونی و بیرونی نسبت به عملکردهای این نهاد آموزشی و تربیتی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تاکید کرد : علاوه بر این ، برنامه محوری توام با سنجش می تواند باعث تشویق دانش آموزان به فعالیت های مبتنی بر برنامه شود و تشخیص آنها را نسبت به عملکردشان ، سنجش و آینده کاریشان افزایش خواهد داد و حتی بعضی از مشکلات کنونی آموزش و پرورش از جمله نگاه منفی نسبت به برخی رشته های تحصیلی را تغییر می دهد.
معاون استاندار مازندران موفقیت هر برنامه در اجرا را اعتقاد ذینفعان و مشارکت آنها دانست و گفت : قطعا تا زمانی که ذینفعان در آموزش و پرورش اعم از مدیران مدارس ، معلمان ، اولیاء دانش آموزان و حتی دانش آموزان نسبت به اجرای آن متقا عد نشود، این برنامه نمی تواند به درستی اجرا شود.
وی افزود :  علاوه بر این ، باید سایر گروه ها و دستگاه های مرتبط نیز در اجرای برنامه ها و سند تحول بنیادین در استان ها و شهرستان ها به کمک آموزش و پرورش بیایند و در ارزیابی عملکرد مدیران این دستگاه ها میزان همکاری آنها در اجرای این سند نیز مد نظر قرار خواهد گرفت.
حسن نژاد از فرمانداران به عنوان نمایندگان دولت در شهرستان ها خواست برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پای کار بیایند و تاکید کرد : بر اساس احکامی که از سوی استاندار برای فرمانداران صادر می شود ، عملکردشان نیز در این حوزه مورد ارزیابی قرار می گیرد.
جانشین  استاندار مازندران در شورای آموزش و پرورش یکی دیگر از مشکلات عدم توفیق برخی برنامه ها را در سطح ملی و استانی عدم اطلاع درست مجریان دانست و گفت : باید اطلاعات جامعه هدف نسبت به  سند  تحول بنیادین آموزش و پرورش افزایش یابد تا آنها با آگاهی از آن بتوانند اهداف برنامه ریزی شده را دنبال کنند.
حسن نژاد افزود : برنامه آموزش و پرورش در حوزه آموزشی و تربیتی نسبت به گذشته تغییر اساسی کرد و برنامه های تدوینی در این حوزه ها نیز باید متناسب با نگاه های روز تدوین شود تا مشارکت بیشتری را موجب شود.
وی با قدردانی از عملکرد آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین ، خواهان تطبیق این سند با برنامه های بالادستی از جمله برنامه های سند چشم انداز ، برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور شد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران هم در این نشست بخشی از موفقیت آموزش و پرورش را در سطح استان برنامه محوری آن و عملکرد متناسب با سند تحول بنیادین دانست و گفت : در شرایط فعلی سند تحول بنیادین در تمام ارکان آموزش و پرورش به درستی در حال اجراست.
علی رضا سعدی پور افزود : برنامه های سنواتی آموزش و پرورش نیز مطابق با سند تحول بنیادین این نهاد در برش های استانی و شهرستانی تدوین و متناسب با قابلیت های هر شهرستان از سوی ادارات آموزش و پرورش اجرایی شود.
وی برنامه آموزش سال تحصیلی آینده ( ۱۴۰۰-۱۳۹۹) را در استان مازندران با توجه به وضعیت قرمز کرونایی اجرا در بستر فضای مجازی معرفی کرد و اظهار داشت : تمام زیرساخت های لازم برای ارایه آموزش به دانش آموزان در فضای مجازی در قالب سامانه شاد فراهم شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به عدم دسترسی حدود ۴۰ هزار دانش آموز استان به تلفن هوشمند همراه ، گفت : برنامه ریزی برای خرید تلفن همراه با مشارکت خیرین و بانک ها در دست انجام است و تا شروع سال تحصیلی این تعداد تلفن همراه تهیه به صورت امانت در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.
 در پایان نشست شورای آموزش و پرورش مازندران  از برنامه سال ۹۹ آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین و برنامه ششم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی با حضور دکتر علی رضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ، معاون استاندار مازندران و جمعی از مسوولان آموزش و پرورش استان رونمایی شد.
استان مازندران در سال تحصیلی پیش رو حدود ۵۶۰ هزار دانش آموز دارد.

برچسب‌ها سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مازندران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مازندران سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مازندران آموزش و پرورش مازندران سند تحول بنیادین برنامه محوری دانش آموزان سال تحصیلی برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۷۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر ناتوان و برکنار شده چطور استاندار مازندران می‌شود؟

عصرایران در یادداشتی نوشت: به تازگی، دولت، یوسف نوری را به عنوان استاندار جدید مازندران تعیین کرد. این در حالی است که او دقیقا یک سال قبل (فروردین ۱۴۰۲) به دلیل تقصیر وزارت آموزش و پرورش در ماجرای تاخیر پرداخت حقوق معلمان، در قالب استعفا، از سمت وزیر آموزش و پرورش برکنار شد.

تنها چند روز قبل از برکناری، مخبر معاون اول رئیس جمهوری، وزارت آموزش و پرورش را مقصر اعلام کرد تا شمارش معکوس برای پایان حضور یوسف نوری در ساختمان خیابان قرنی شروع شود و ۵ روز بعد هم خبر استعفای برکنارگونه منتشر شد. البته هیچ کدام از متن‌های استعفای یوسف نوری و موافقت رئیسی با استعفا منتشر نشدند.

تاخیر پرداخت حقوق معلمان در آخرین روز اسفند ۱۴۰۱، فاجعه تمام عیاری را رقم زد. وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه یکدیگر را متهم کردند و اختلاف به وجود آمد. در نهایت با بررسی معاون اول رئیس جمهوری به دستور رئیس جمهوری، وزارتخانه یوسف نوری، به عنوان مقصر معرفی و چند روز بعد هم طبق انتظارات از سمت خود کناره گیری کرد / کنار گذاشته شد.

ضمن اینکه سوابق یوسف نوری قبل و هنگام وزارت آموزش و پرورش نشان می‌دهد او نه در کلام و واکنش و نه در عملکرد، فرد اجرایی موفقی نیست. سپردن مسوولیت استانداری به این وزیر سابق، تنها زمینه‌ای را برای بروز اشتباهات بزرگتر فراهم می‌کند. آن هم در مازندانی که همسایه تهران است.

پس قابل پیش بینی است: یوسف نوری در مقام استاندار مازندران، با بروز سلسله اشتباهاتی، مجبور به کناره گیری یا برکنار می‌شود و دوره ماموریت خود را در ساری تکمیل نخواهد کرد.

وزیران یا براساس اختلاف نظر با رئیس جمهور یا دیگر مقامات یا فشار مجلس، برکنار یا استعفا می‌کنند یا به دلیل استیضاح موفق مجلس، مجبور به کناره گیری می‌شوند و در همه این موارد انتصاب آن‌ها به دیگر سمت‌ها از جمله مشاور و سفیر، قابل توجیه و معمول است. اما اینکه وزیری به دلیل ناتوانی عیان در اداره بدیهیات وزارتخانه تحت اداره خود، برکنار شود / استعفا دهد و سپس یک سال بعد به سمت استاندار معرفی شود از عجایب و غرایب روزگار ماست. آن هم وزارتخانه‌ای که یوسف نوری کارمند رسمی آن است و ۳۰ سال درآن سابقه دارد.

قابل توجه اینکه ۲ وزیر سابق که در دولت رئیسی به سمت استاندار منصوب شدند نتوانستند دوره خود را تکمیل کنند و به شکلی، برکنار یا کنار گذاشته شدند. صادق خلیلیان، وزیر کشاورزی دولت احمدی نژاد، در دولت رئیسی، استاندار خوزستان معرفی شد و بعد از گذشت یک سال و چند ماه کنار گذاشته شد.

حسین مدرس خیابانی قائم مقام و سرپرست وزارت صمت دولت حسن روحانی نیز در این دولت به عنوان اولین استاندار سیستان و بلوچستان معرفی شد، اما بعد از ۱۶ ماه، تغییر داده شد. او البته هم اکنون به عنوان مدیرعامل شرکت ملی مس ایران منصوب شده است.

استاندار، مسوولیت مهم و حساسی است. استاندار استانی، چون مازندران در کشوری، چون ایران، نیروی قدرتمند و شجاعی می‌طلبد که سابقه ارزشمندی از کارآمدی داشته باشد نه اینکه در نگارش رزومه شخصی خود، اسباب انبساط خاطر دیگران را فراهم کرده باشد.

نویسنده: رضا غبیشاوی

دیگر خبرها

  • آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش
  • تاکید بر برنامه ریزی مدون در حوزه های فرهنگی و اعتقادی دانش آموزان فیروزکوه
  • ریل جذب در آموزش و پرورش توسط فرهنگیان جوان انقلابی تغییر کرد
  • تصویب نخستین آیین‌نامه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پس از ۱۲ سال
  • تصویب نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد
  • آئین نامه مدرسه تراز سند تحول نهایی شد
  • وزیر ناتوان و برکنار شده چطور استاندار مازندران می‌شود؟
  • ضرورت رسیدگی به پرونده‌ها در کمترین زمان
  • صحرایی: معلم محور اصلی تحول و راه حل تمام مسائل آموزش و پرورش است