Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@23:29:45 GMT

گزارش|خطرات نقش طریقت‌ها در ساختار سیاسی ترکیه

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۰۸۲۴۲

گزارش|خطرات نقش طریقت‌ها در ساختار سیاسی ترکیه

تمایل طریقت‌ها برای نفوذ در دولت و ارگان‌های حساس، موضوعی است که با توجه به تجربه پیامدهای قدرت گرفتن باند گولن و کودتای نافرجام ۲۰۱۶ میلادی، آگاهان سیاسی ترکیه را نگران می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سخنان سران یکی از طریقت‌های عرفانی ترکیه و ابراز تمایل او به نفوذ دراویش این طریقت در ساختار دولت و نهادهای حکومتی، نکته‌ای  بود که در رسانه و فضای مجازی، بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«شیخ ایوب فاتح نورالله» در یک مصاحبه تلویزیونی گفته است:«اگر ورود به ساختار دولت و انجام وظایف دولتی، نیاز به کنار نهادن جبه و دستار داشته باشد، هیچ اشکالی ندارد. چرا که اگر ما وارد این ارگان‌ها نشویم، کسانی می‌آیند که معلوم نیست از کجا آمده‌اند. وقت برای جبه و دستار زیاد است. بگذارید دولت اسلامی بنا شود، زیباترین جبه‌ها را ما بر شانه‌هایمان خواهیم انداخت و زیباترین دستارها را ما خواهیم بست.»

اهمیت این موضوع زمانی آشکار می‌شود که به خاطر بیاوریم در ترکیه، بخشنامه دولتی رسمی در مورد پوشش کارمندان دولت وجود دارد که برای مردان، عبارت از کت و شلوار و کراوات است.

ایوب فاتح نورالله در ادامه گفته است:«یادتان هست که ورود بانوان محجبه به مکان دولتی ممنوع بود؟ اما این ممنوعیت برداشته شد. یادتان هست طیب بیگ در مورد ایاصوفیه چه گفت؟ گفت: صبر کنید. صبر کردیم. وقتش فرا رسید و ایاصوفیه را بازگشایی کرد. در مورد جبه و دستار هم باید صبر کرد. روزش فرا خواهد رسید.»

این شیخ عشاق اسماعیلی که خود و دراویش او به سبک صوفیان اعصار گذشته لباس می‌پوشند، قبلاً و پس از شکست کودتای 2016 میلادی گفته بود:« دوران جمهوری اول ترکیه به پایان رسید. حالا دوران عثمانی دوم فرا رسیده و طیب بیگ نیز در چشم ما یک پادشاه است.»

این سخنان ایوب فاتح که واکنش‌های منفی فراوانی به دنبال داشت، حاکی از دلخوری‌های قدیمی دین‌داران و طریقت‌ها نسبت به برچیده شدن تکایا و خانقاه‌ها در دوران اقتدار مصطفی کمال و علاقه تاریخی آنان به پیوند پادشاهی و خلافت دارد.

چرا حرف‌های شیخ ایوب، نگران کننده است؟

اظهارات رئیس طریقت موسوم به «عشاق اسماعیلی» توجه بسیاری از رسانه‌های ترکیه و به ویژه رسانه‌های جریانات کمالیستی و لاییستی را به سوی خود جلب کرد و موجب نگرانی آنها شد.

اگر چه برخی از این اظهار نگرانی‌ها را می‌توان به تداوم تنش دوقطبی بین دین‌داران و لاییک‌ها ربط داد، اما در هر حال، چنین مسائلی، ابعاد سیاسی و امنیتی هم دارد.

تمایل طریقت‌ها برای نفوذ در دولت و ارگان‌های حساس، موضوعی است که با توجه تجربه پیامدهای قدرت گرفتن باند گولن و کودتای نافرجام 2016 میلادی، آگاهان سیاسی ترکیه را نگران می‌کند.

ترکیه، سرزمین طریقت و جماعت

ترکیه را می‌توان سرزمین انواع و اقسام طریقت‌های دینی و عرفانی دانست که از سده‌های دور و از دوران سلجوقیان و عثمانیان تاکنون، همواره در این کشور و در بطن اجتماع به حیات خود ادامه داده و ریشه دوانده‌اند.

بخش قابل توجهی از طریقت‌های صوفی و عرفانی، همان‌هایی هستند که در دوران خوارزمشاهیان و بعدها در دوران مغول از مناطق مختلفی در آسیای میانه و قفقاز مهاجر شده و به سرزمینی آمدند که امروزه آن را ترکیه می‌نامیم.

سلجوقیان، صوفیان را بر صدر نشاندند و عثمانیان نیز به آنها بها دادند. اما در دوران جمهوری و به ویژه اوج گرفتن تفکرات لاییسم و نژادپرستی افراطی ترکی، نه تنها تکایا و خانقاه‌ها برچیده شدند، بلکه برگزاری کلاس‌های قرآنی و تداوم فعالیت مدارس دینی هم، ناممکن بود.

30 شاخه، 400 جناح و 3 میلیون پیرو

پروفسور اثر بالجی استاد دانشگاه 9 ایلول ترکیه، استادی است که همراه با تیمی از دانشجویان خود، در مورد تاثیرگذاری طریقت‌ها و تکایا بر ساختار آموزشی و فرهنگی ترکیه، تحقیق کرده است.

بر اساس نتایج تحقیقات این تیم، هم اکنون 30 شاخه طریقت عرفانی در ترکیه فعال است که البته قرائت‌ها و جناح‌های مختلفی در هر کدام از این مکاتب وجود دارد که تعداد آنها جمعاً به چهارصد گروه می‌رسد.

طریقت‌ها در ترکیه نزدیک به 3 میلیون پیرو فعال دارند که همگی، نه تنها سبک زندگی خود را بر اساس مرام طریقت خود تنظیم می کنند، بلکه با ارئه کمک‌های مالی و اعانه ثابت، دریایی از پول و درآمد می‌آفرینند که با صدها شرکت، ده‌ها مدرسه و مرکز فرهنگی، یک ساختار بزرگ به وجود می‌آورد.

تحقیقات تیم پروفسور اثر بالجی نشان داد که تنها در استانبول، نزدیک به پانصد تکیه فعال هستند و پس از استانبول نیز، بیشترین شمار تکایا در استان‌های کردنشین شرق و جنوب شرقی است.

از فواید تا آسیب‌ها

تعداد قابل توجهی از طریقت‌های دینی و عرفانی در ترکیه، در عمل، پایگاه‌های تربیتی، فرهنگی اجتماعی قدرتمندی هستند که شبکه‌های گسترده‌ای برای حمایت از فقرا، مبارزه با فقر و فحشا، وعظ دینی و تربیتی، مبارزه با مشروبات الکلی، ترویج علوم دینی و قرآنی و دستگیری از بیماران و مستمندان به وجود آورده‌اند.

به عبارتی دیگر، چنین نیست که همه گروه‌های طریقتی، آسیب‌زا باشند. اما در هر حال، در میان این شبکه‌های عظیم، گروه‌های فاسد و منحرفی همچون گروه عدنان اوکتار هم پیدا می‌شود که از ادعای پیامبری گرفته تا ایجاد شبکه‌های گسترده فساد و عیش و نوش در کارنامه او ثبت شده است.

برخی دیگر از گروه‌ها نیز به شدت مشغول نشر خرافات هستند.

به عنوان مثال، از میان سران جماعات و طریقت‌ها، افرادی پیدا می‌شوند که ادعا می‌کنند هر کسی دستان او را ببوسد، وارد بهشت می‌شود.

همین چند وقت پیش بود که فتح‌الله گولن مظنون و هدایت کننده اصلی کودتای نافرجام 2016 میلادی در اقامتگاه خود در پنسیلوانیا، جلو دوربین در حال چایی نوشیدن بود، که به ناگاه گفت:«بس است. همین نیمه استکان برای من کافی است. بقیه چایی را در یک بطری بریزید و برای اَنَس کانتر بفرستید.»

اَنَس کانتر یک بسکتبالیست مشهور لیگ برتر آمریکا، متولد زوریخ سوییس و اهل ترکیه است که در مدارس گولن پرورش یافته و بعدها آنقدر به گولن علاقه پیدا کرد که جدیداً اسم خود را از کانتر به گولن تغییر داد. او پس از دریافت چایی باقیمانده گولن، رسماً از او تشکر کرده و از کائنات خواست: صدای خواجه فتح‌الله را بشنود!

البته علاوه بر فساد اخلاقی و موضوعات مالی، بعضی از جماعات و طریقت‌ها، از توان نفوذ و اقدام ضدامنیتی نیز برخوردارند. گروهی همچون فتح‌الله گولن نیز با در اختیار داشتن بزرگترین گروه دینی موسوم به جماعت، بیشترین آسیب را به ترکیه وارد کرد و حکومت و جامعه را تا لبه پرتگاه برد.

گلایه مخالفین و منتقدین از اردوغان

اردوغان در مورد گروه گولن، سخن مشهوری دارد که حالا در دست مخالفین و منتقدین، تبدیل به گرز شده است. او پیش‌تر و در آغاز دوران تنش بین جماعت گولن و دولت، گفته بود:«چرا با ما درافتادند؟ مگر چه چیزی خواستند و ما در اختیارشان نگذاشتیم؟»

منتقدین بر این باورند که اردوغان و حزب عدالت و توسعه، راه را برای ضربات بزرگ گروه گولن هموار کردند و حالا هم اگر با خواسته‌های تمامیت‌خواهانه گروه عشاق اسماعیلی و تمایل آنان به نفوذ در دولت، برخورد نکنند، باز هم ترکیه دچار مشکل خواهند شد.

انتهای پیام/

R7650/P/S8,1414/CT7 واژه های کاربردی مرتبط ترکیه قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان واژه های کاربردی مرتبط ترکیه پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ خطر مرگ از بیخ گوش ترامپ گذشت ۲ شورای همکاری خلیج فارس بالاخره سکوت خود را شکست اما نه علیه امارات ! ۳ اقامه نماز برای اماراتی‌ها در مسجد الاقصی حرام اعلام شد ۴ نیروی هوایی آمریکا حادثه هواپیمای ترامپ را تایید کرد ۵ تحولات سیاسی لبنان/ نبیه بری، سعد حریری را برای نخست‌وزیری آینده معرفی کرد ۶ روایت متفاوت سیاستمدار ایتالیایی از ایران ۷ رسانه قطری خبر داد: فشار آمریکا بر دولت عراق برای عدم واکنش به توافق امارات و رژیم اسرائیل ۸ رسانه روس: رای گیری شورای امنیت سیلی ایران به ترامپ بود مهمترین اخبار بین الملل سفیر روسیه: تلاش آمریکا برای راه‌اندازی مکانیزم ماشه غیرقانونی است تشکیل دولت و رای دادگاه رفیق حریری؛ سرفصل تشدید تحرکات بین‌المللی ضد حزب‌الله نیویورک تایمز: ترامپ احتمالا در انتخابات تقلب می‌کند وقتی امارات دل به خرید سلاح‌های آمریکایی می بندد / نتانیاهو: توافق عادی سازی شامل معامله سلاح نیست مهمترین اخبار تسنیم روحانی: نقشه راه اقتصادی کشور در هفته دولت اعلام می‌شود لبنان| هشدار احزاب و نیروهای ملی درباره سوء استفاده‌های دشمن از انفجار بیروت علیه مقاومت قالیباف: مجالس کشورهای اسلامی مانع طرح سازش امارات و رژیم صهیونیستی شوند ۵دلیل نادران برای مخالفت با طرح جدید فروش نفت/دولت بعدی ۳سال باید بدهی دولتِ روحانی را بپردازد/طرح عایدی برای مردم ندارد سفیر روسیه: تلاش آمریکا برای راه‌اندازی مکانیزم ماشه غیرقانونی است درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس بین الملل طریقت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۸۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محسن رضایی از جلسات با گروه‌های سیاسی دنبال چه هدفی است؟

محسن رضایی در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در دیدارهای جداگانه با آقایان داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استانهای شانا و دبیران جریانات سياسی دیگر بر وحدت گروه های انقلابی تاکید کرد. 

 

رضایی در دیدار با آقایان نادی، جراره و شورای مرکزی شریان، آقایان رائفی پور و سعید محمد و شورای مرکزی صبح ایران و آقای احمد نادري و شورای مرکزی جماران گفت: باید از رویش های انقلاب استقبال و از هرنوع تفرقه جلوگیری کرد. 

 

دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت در جبهه انقلاب، افزود: همبستگی و برادری از ارزش های اصیل انقلاب اسلامی است که امروز بیش از هر زمانی باید مورد توجه باشد و اکنون ملت و نظام، نیازمند صف فشرده نیروهای انقلاب و کارآمدی جبهه انقلاب است و راه آن قاعده محوری به جای شخص محوری است.

 

وی با یادآوری شرایط حساس کشور پس از طوفان الاقصی و وعده صادق خاطرنشان کرد: موقعیت ایران درغرب آسیا بیش از گذشته تعیین کننده شده است، فلذا فرصت‌ها و تهدیدات جدیدی درمقابل کشور قرار گرفته است. در چنين شرايطي وحدت نيروهاي انقلاب و تلاش همگانی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور رمز عبور از تهدیدات و بهره برداری از فرصت هاست و هر نوع تکروی و سهم خواهی آسیب بزرگی به نظام و مردم خواهد زد. امروزه بشدت نیازمند عقلانیت جمعی اشخاص و جریانات سیاسی کشور هستیم.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات گفت: انتخابات مجلس‌ علیرغم شرایط سخت اقتصادی با حضور مردم انجام شد و آن‌ها نشان دادند که تنها راه اصلاح کشور انتخابات و مردم‌سالاری است. حضور سلیقه های مختلف سیاسی، مشارکت مردم را جدی تر و بیشتر می کند.

 

رضایی در پایان گفت: رقابت باید برادرانه و به دور از منازعه باشد. انتقادات و شفافیت باید منصفانه و همراه با ضوابط اخلاقی صورت گیرد و فضا برای رویش های جدید مهیا باشد. تحمل سليقه های سياسی علامت بلوغ عقلانیت گروه های سیاسی است.

 

گفتنیست طی این نشست‌های جداگانه آقایان نادی و جراره از شریان، احمد نادری از جماران، رائفی پور و سعید محمد از صبح ایران، ضمن تشریح روند شکل گیری جریان‌ها و جبهه های خود، به بررسی اجمالی دور اول انتخابات و برخی گله مندی ها پرداختند و همچنین آمادگی خود برای گفتگو با سایر گروه‌های جبهه انقلاب را اعلام کردند. 

 

همچنین محسن رضایی در جلسه با آقایان داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا، بر وحدت همه گروه‌های جبهه انقلاب ازجمله شانا، پایداری، شریان، جماران، صبح ایران و تحول‌خواهان وسایر گروه‌ها تأکید کرد و اعضای شانا نیز نقطه نظرات خود را بیان کردند.

دیگر خبرها

  • وحدت نیرو‌های انقلاب رمز عبور از تهدیدات است
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی از جلسات با گروه‌های سیاسی دنبال چه هدفی است؟
  • محسن رضایی: سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی: تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • اندیشکده آمریکایی بررسی کرد؛ رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • چرا «مرکز پژوهش‌های مجلس» هم تحمل نمی‌شود؟
  • تورم ترکیه به ۷۰ درصد افزایش یافت
  • ادعای وزیر دفاع ترکیه درباره حضور پ ک ک در داخل مرزهای ایران
  • تشکل‌های دانشجویی در شناسایی مسائل و اعتباربخشی سیاست‌ها کمک کنند