Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@16:10:25 GMT

مدرک گرایی آفت آموزش کشور است

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۰۸۳۹۲

مدرک گرایی آفت آموزش کشور است

ایسنا/کردستان به گفته رئیس دانشگاه کردستان، یکی از مهم‌ترین و اصیل‌ترین رسالت دانشگاه آموزش و تربیت نیروی انسانی است که متاسفانه امروزه مدرک گرایی آفت بزرگ آموزش در کشور ایران است.

رحمت صادقی در پنجاه و سومین اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کشور که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: سه دهه از عمر دانشگاه کردستان به عنوان دانشگاهی مستقل می‌گذرد که هم‌اکنون با حدود ۱۱هزار دانشجو که ۵ درصد آن را دانشجویان اتباع خارجی تشکیل می‌دهند با داشتن ۴۰۰ رشته علمی در ۸ دانشکده به عنوان دانشگاه مادر در استان در حال فعالیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به حضور دانشگاە کردستان در بسیاری از سیستم‌های رتبەبندی معتبر بین‌المللی در سال ۲۰۲۰، عنوان کرد: خوشبختانه دانشگاه کردستان در رتبه‌بندی جهانی تایمز موفق به اخذ رتبه ۸۰۱ تا ۱۰۰۰ شد که البته در رتبه‌بندی موضوعی تایمز در رشته مهندسی و فناوری توانست رتبه ۶۰۱ تا ۸۰۰ جهانی را اخذ و در علوم فیزیکی رتبه ۶۰۱ تا ۸۰۰ جهانی را کسب کرده است.

صادقی ادامه داد: همچنین در رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی تایمز رتبه ۲۰۰ تا ۲۵۱ و در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جوان به کسب رتبه ۲۵۰ تا ۳۰۰ نائل آمد که همین امر نمایانگر جایگاه نسبتا خوب و قابل قبول دانشگاه کردستان در بین سایر دانشگاه‌های دنیا دارد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته دانشگاه کردستان در اخذ برندهای بین‌المللی در هفتەپژوهش سال ۹٨ بە عنوان سە دانشگاە موفق ایرانی همراە با دانشگاە صنعتی شریف و دانشگاە تهران در جذب برندهای بین المللی معرفی شد؛ همچنین در سال گذشتە دانشگاه کردستان بە عنوان موفق‌ترین دانشگاە کشور در جذب دانشجوی خارجی شهریە‌پرداز معرفی شد.

رحمت صادقی اذعان کرد: تاکید ما همواره در دانشگاه بر چهار حوزە آموزش، تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد، کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی و در نهایت ارتقاء وجه بین‌المللی دانشگاه استوار است کە البتە سعی کرده‌ایم کە در تمامی این حوزەها اخلاق محوری را سرلوحە کار خود قرار دهیم.

به گفته رئیس دانشگاه کردستان، یکی از مشکلات گریبانگیر دانشگاه کردستان که محدودیت‌های بسیاری را نیز به همراه داشته و فرصت جذب بیشتر دانشجویان خارجی را از دانشگاه کردستان سلب کرده است بحث کمی تعداد رشته‌های دکترا است که دانشگاه کردستان با داشتن ۳۵ رشته مقطع دکترا نسبت به دانشگاه‌های هم‌سطح خود از تعداد پایینی برخوردار است.

صادقی تصریح کرد: آنچه که همە نیک می دانند این است که یکی از مهم‌ترین و اصیل‌ترین رسالت دانشگاه آموزش و تربیت نیروی انسانی است که متاسفانه امروزه مدرک گرایی آفت بزرگ آموزش در کشور است و شاهد افزایش مدرک به دستانی هستیم که فاقد هرگونه مهارت و نقش موثر در توسعه جامعه هستند لذا ضروری است آموزش‌ها به گونه‌ای باشند که فارغ‌التحصیلان ما را به دانش و مهارت و شایستگی‌ و قابلیت‌هایی مجهز کند که بتواند آنان را به سرمایه انسانی مبدل کند.

وی عنوان کرد: منظور از سرمایه انسانی پرورش دانشجویانی است که پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند در سطح جامعه کارآفرینی کرده و یا اینکه پس از استخدام در یک نهاد یا یک شرکت برای آن ارزش افزوده خلق کند اما متاسفانه دانشجویان ما به ندرت فاقد چنین مهارت‌هایی هستند و باید سال‌های سال در نهادی مشغول به کار شوند تا به چنین نیروی انسانی تبدیل شوند.

رئیس دانشگاه کردستان در ادامه بیان کرد: باید از دل دانشگاه‌ها و آموزش‌ها ارتقا کیفیت زندگی و مشارکت اجتماعی و شایستگی‌های کلیدی همچون تفکر انتقادی برآید و آموزش‌های ما هم باید از دانشگاه و هم از جامعه تاثیر پذیرد و دانشگاه‌های جامعه محور در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه آموزش ایفای نقش خواهد کرد.

رحمت صادقی خاطرنشان کرد: واژگان university، جهان شمولی و در عربی که جامعه نام دارد واژگان مناسبی برای دانشگاه هستند، لذا برای تحقق این امر باید دانش‌آموختگان خود را رصد کرده و ایرادات آن را بیابیم و براساس آن برنامه‌ریزی کنیم و برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر آن‌ها و نقش آفرینی آن‌ها در جامعه و بازار کار آن‌ها را تحلیل و برنامه‌های خود را بر اساس نیاز جامعه و بازار کار آن‌ها منعطف کنیم، لازم است در حین تدریس دانشجویان را با بازار کار آشنا کنیم.

وی ادامه داد: رکن دیگر موضوع اساتید دانشگاه هستند که باید به لحاظ آموزشی توانمند سازی شوند و با فنون نوین تدریس آشنا و هم به لحاظ فردی و اخلاقی توانمند سازی شوند و روحیه کار جمعی و مشارکتی و اعتماد سازی و اجرای عدالت و شاگردچروری مولفه‌های فردی و اخلاقی هستند که باید اساتید را در این حوزه توانمند کرد همچنین باید اساتید را به لحاظ انجام پژوهش‌های متناسب با نیازهای روز جامعه توانمند کرد.

صادقی یادآور شد: در گذشته رقابت دانشجویان بر سر انتخاب بهترین دانشگاه بود اما حال این دانشگاه‌ها هستند که برای جذب دانشجوی برتر باهم رقابت می‌پردازند که کیفیت ورودی و میزان اشتغالزایی و کارآفرینی فارغ‌التحصیلان را فراهم خواهد کرد.

وی اظهار کرد: اگر امروزه شاهد رقابت سخت در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی و دبیری هستیم به دلیل فراهم بودن بازار کار دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی است؛ بنابراین توجه به اشتغال و بازار کار بسیار ضروری است و رمز بقای بسیاری از رشته‌های دانشگاهی به این امر وابسته است.

صادقی در بحث آموزش مجازی عنوان کرد: کرونا علارغم مشکلات و مصیبت‌هایی که به بار آورد اما به لحاظ آموزش مجازی و بحث ویدئو کنفرانس‌ها چه به لحاظ زیرساختی و سخت افزاری و چه به لحاظ توانایی آموزش دهنده و آموزش پذیرنده ما را به نقطه‌ای رسانده که در حالت عادی و معمولی برای رسیدن به آن ده‌ها سال زمان لازم بود؛ اما اکنون آموزش مجازی فرصت‌های بسیاری را در کنار تحقیقات برای ما انجام ایجاد کرده است و اکنون بحث زمان و مکان برای آموزش حل شده و میتوان از حضور استادان در هرجای دنیا و در هر دانشگاهی بهره‌مند شد.

وی آموزش مجازی را راهی برای صرفه‌جویی در زمان و مکان و صرف انرژی و رفت‌وآمدها دانست و گفت: آموزش مجازی با در اختیار داشتن قابلیت استفاده از فیلم و فایل‌های متعدد و ذخیره آن‌ها و محتوای آموزشی استفاده چندباره از آن را برای دانشجویان فراهم کرده است.

رحمت صادقی خاطرنشان کرد: آموزش مجازی با همه قابلیت‌های مثبتی که دارد اگر با سلیقه و انگیزه و وقت‌گذاری استادان برای آن همراه نباشد کیفیتی نخواهد داشت و چنانچه کیفیت کاهش یابد مشکلات حوزه آموزش نیز دوچندان خواهد شد.

وی در پایان به مشکلات حوزه آموزش مجازی گریزی زد و یادآور شد: حضور دانشجویان در مناطق محروم و دور افتادە کشور نیز تهدید بزرگی برای آموزش مجازی است زیرا در بسیاری از نقاط دور افتادە دانشجویان به اینترنت دسترسی ندارند؛ همچنین هزینەهای بالای اینترنت یکی دیگر از مشکلات حوزه آموزش مجازی است کە باید بەصورت جدی پیگیر آن بود علاوه بر این‌ها مشکلاتی از قبیل نبود وسیله هوشمند در اختیار برخی دانشجویان و نداشتن فضای آرام برای بهره‌گیری از دانشجویان در کلاس‌های مجازی از دیگر مشکلات حوزه آموزش مجازی به شمار می‌رود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه کردستان استانی علمی و آموزشی دانشگاه کردستان مشکلات حوزه آموزش نیروی انسانی رتبه بندی آموزش مجازی بین المللی دانشگاه ها رحمت صادقی بازار کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۸۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حضور دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سیداحمد فاضل‌زاده رئیس مؤسسه ISC گفت: پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از نظام‌های رتبه‌بندی معتبر در سطح بین المللی است که در سال ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه‌های آسیایی را در کنار رتبه بندی‌های بین المللی خود انجام داد.

وی افزود: در گزارش اخیر رتبه بندی دانشگاه ­های آسیایی سال ۲۰۲۴ از ایران تعداد ۷۳ دانشگاه حضور داشته اند که ۴ دانشگاه کشور در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته اند. رتبه بندی آسیایی تایمز در سال ۲۰۲۴، تعداد ۷۳۹ دانشگاه را از ۳۱ کشور در بردارد. همانند سال‌های گذشته، کشور ژاپن با ۱۱۹ دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه را در این رتبه بندی دارد و هند با ۹۱ موسسه در رتبه بعدی قرار دارد. رتبه‌های اول تا دهم در جدول ۱ قابل مشاهده است.

 

رئیس موسسه ISC گفت: سهم ایران از نظر تعداد دانشگاه‌های رتبه بندی تایمز آسیایی ۲۰۲۴، ۷۳ دانشگاه است که در حدود ۱۰ درصد دانشگاه‌های این رتبه بندی را شامل می‌شود که در جدول ۲ قابل مشاهده است.

جدول ۲: تعداد دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی تایمز آسیا در سال‌های مختلف

 

فاضل زاده افزود: در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴، تعداد ۷۳ دانشگاه از ایران حضور دارند. دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، تهران و صنعتی شیراز به ترتیب رتبه اول تا پنجم ایران را کسب کردند. نتایج دانشگاه‌های ایران در جدول ۳ قابل مشاهده است.

جدول ۳: جایگاه دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی تایمز کشور‌های آسیایی سال ۲۰۲۴

 

عملکرد دانشگاه‌های کشور‌های اسلامی قاره آسیا در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴

رئیس موسسه ISC گفت: از میان کشور‌های اسلامی قاره آسیا، در مجموع ۳۰۶ دانشگاه از ۱۷ کشور اسلامی در رتبه بندی ۲۰۲۴ حضور دارند این در حالی است که در رتبه بندی ۲۰۲۳ این تعداد ۲۵۳ دانشگاه بوده است. از لحاظ تعداد حضور دانشگاه، کشور ترکیه و ایران به ترتیب با ۷۵ و ۷۳ دانشگاه، بیشترین حضور را داشته اند.

 

دانشگاه‌های کشور‌های اسلامی با رتبه ۱۰۰ و کمتر، در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴ در جدول ۴ قابل مشاهده است.

جدول ۴: دانشگاه‌های برتر کشور‌های اسلامی در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴

 

 روش شناسی رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴

فاضل زاده گفت: روش شناسی رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴ مانند رتبه بندی جهانی تایمز، به طور قابل توجهی تغییر کرده است. تعداد شاخص‌های مورد استفاده از ۱۳ به ۱۸ شاخص رسیده است با این حال مانند روش­شناسی پیشین، شاخص­های عملکردی در ۵ معیار کلی قرار دارند: آموزش، پژوهش، کیفیت پژوهش، چشم انداز بین المللی و صنعت. جدول ۵ شاخص‌های مورد استفاده در هر معیار را نشان می­ دهد.

وی افزود: روش شناسی این رتبه بندی همانند روش شناسی رتبه بندی جهانی تایمز است با این تفاوت که در رتبه بندی دانشگاه‌های آسیایی این شاخص‌ها جهت رتبه بندی دانشگاه‌های آسیایی مجددا تنظیم و وزن دهی می‌شوند.

جدول ۵. معیار‌ها و شاخص ­های رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴

دیگر خبرها

  • دانشجویان باید با «تیتر» نقشه راه را به رؤسای دانشگاه‌ نشان دهند
  • دانشجویان باید با یک تیتر نقشه راه را به روسای دانشگاه‌ها نشان دهند
  • استان بوشهر رتبه ۱۳ کشور در کنکور سراسری را دارد
  • برگزاری رویداد ملی مسئله محور «شروع» در دانشگاه کردستان
  • رویداد ملی مساله محور «شروع» در دانشگاه کردستان آغاز شد
  • افزایش حضور دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴
  • توجه به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها کشور را سروسامان می‌دهد
  • آمادگی پیام نور برای پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا
  • مدرک‌گرایی موجب ایجاد فاصله بین دانشگاه و جامعه کار می‌شود
  • آمادگی پیام نور برای پذیرش دانشجویان اخراجی دانشگاه‌های آمریکایی