Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-06@11:20:36 GMT

تاثیر مخربِ مخدرها بر شنوایی

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۰۹۳۴۹

نتایج یک مطالعه نشان می دهد مصرف مخدرها می تواند عامل ناشنوایی باشد.

به گزارش ایسنا، گروهی از محققان در بررسی های خود دریافتند مصرف مخدرها به ویژه در دوز بالا میتواند عامل ناشنوایی در مصرف کننده باشد.

در این بررسی گروهی از محققان آمریکایی به ارزیابی اطلاعات جمع آوری شده در فاصله سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۸ پرداخته تا ارتباط بین مصرف مخدرها و میزان از دست دادن قدرت شنوایی مشخص شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان ۴۱ بیمار را که در معرض مخدرها قرار داشته و ناشنوایی کامل یا جزئی را تجربه کرده بودند شناسایی کردند. بیش از نیمی از این افراد مصرف هروئین داشته و پس از آن اکسی کدون، متادون و ترامادول در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

همچنین در بیشتر این افراد هر دو گوش تحت تاثیرقرار گرفته و ۱۲ نفر ناشنوایی را تجربه کرده، ۱۵ نفر دچار ناشنوایی نسبی شده، ۱۰ نفر دیگر دچار عارضه وزوز گوش و چهار نفر با ترکیبی از علائم روبرو بوده اند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، همچنین در حالیکه برخی از این افراد مجدد قدرت شنوایی خود را بدست آوردند از دست دادن قدرت شنوایی در برخی دیگر می تواند دائمی باشد به گونه ای که ۲۱ درصد آنان پس از مرخص شدن از بیمارستان بهبودی در قدرت شنوایی خود مشاهده نکردند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کنکور 99 مکانیسم ماشه جعفر سرقینی محمدرضا شجریان تاثیر مخرب مخدر شنوایی کنکور 99 مکانیسم ماشه جعفر سرقینی محمدرضا شجریان قدرت شنوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۹۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع داروهای لاغری مانند اوزمپیک و ویگووی باعث اضافه وزن می‌شود؟

ایتنا - بسیاری از افرادی که در ماه‌های اخیر که با تزریق آمپول‌های جدید برای درمان چاقی مانند ویگووی وزن‌ کم کرده‌اند، با پرسشی اساسی مواجه‌اند: اگر مصرف این داروها را متوقف کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟
بسیاری از آن‌ها نگران‌اند دوباره اضافه وزن پیدا کنند و به عادت‌های قدیمی برگردند. مطالعات حاکی از آن است برخی افرادی که مصرف دارو را متوقف کرده‌اند، بیشتر وزنی را که از دست داده بودند، دوباره به دست آوردند.

بر اساس داده‌های شرکت فناوری سلامت آی‌کیووی‌آی‌ای (IQVIA) در سال ۲۰۲۳، هر ماه در ایالات متحده بیش از سه میلیون نسخه برای این داروهای جدید تجویز می‌شود. برخی از داروها عبارت‌اند از: اوزمپیک (Ozempic)، ویگووی (Wegovy)، مانجارو (Mounjaro) و داروی زپبوند ( Zepbound) اما بسیاری از مردم به این نسخه‌‌ها پایبند نیستند و طبق پژوهشی که در مجله «چاقی» (Obesity) منتشر شد، ۴۰ درصد مراجعانی که در سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ نسخه حاوی ویگووی دریافت کردند، کماکان تا یک سال بعد هم از آن استفاده کرده‌اند.

پزشکان متخصص در حوزه چاقی تاکید می‌کنند که چاقی یک بیماری مزمن است که باید مادام‌العمر کنترل شود، مانند بیماری‌ قلبی یا فشار خون. داروهای تزریقی جدید هم که با الگوبرداری از هورمون‌های روده و مغز برای کنترل اشتها و احساس سیری عمل می‌کنند، به گفته کارشناسان، برای مصرف مداوم طراحی و آزمایش شده‌اند.

دکتر آندرس آکوستا محقق چاقی در کلیلنیک مایو می‌گوید: «فکر می‌کنم که این داروها را نباید به صورت متناوب مصرف کرد. تاییدیه این داروها به این شکل نیست و با این روش کارساز نخواهند بود.»

دکتر ایمی روتبرگ از دانشگاه میشیگان می‌گوید: «افرادی که با این داروها به اهداف سلامتی و کاهش وزن دست یافته‌اند، به دنبال یک راه گریزند. بسیاری از آن‌ها می‌خواهند دوز مصرف را کاهش دهند یا محدود کنند و قصدشان این است که در نهایت دارو را کنار بگذارند.»

اگر مصرف دارو را متوقف کنید چه اتفاقی می‌افتد؟
این داروها با تغییر نحوه پردازش و ذخیره انرژی بدن عمل می‌کنند. وقتی افراد مصرف این داروها را کنار می‌‌گذارند، ممکن است همان میزان وزنی که از دست داده‌اند یا حتی بیشتر از آن را اضافه کنند. بسیاری از افراد هم از بازگشت بعضی علائم چاقی مانند افکار مزاحم درباره غذا یا آن به قول معروف «صدایی که فرمان غذا خوردن می‌دهد»، گرسنگی شدید و همچنین دیرتر سیر شدن خبر می‌دهند.

برخی افراد هم که داروها را قطع کرده‌ و دوباره مصرف آن‌ها را از سر گرفته‌اند، با عوارض جانبی در معده مواجه شده‌اند. تجربه بعضی دیگر هم این است که داروها دیگر مثل قبل کارساز نیستند.  

دیگر خبرها

  • ۴ عادت مخرب که به‌تدریج جان شما را می‌گیرد
  • اثرات منفی استرس روی چهره و ظاهر افراد
  • قطع داروهای لاغری مانند اوزمپیک و ویگووی باعث اضافه وزن می‌شود؟
  • قبض‌های میلیونی در انتظار این افراد
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • آب به باتری کم مصرف تبدیل شد!
  • تاثیر مخرب دروغگویی بر سلامت مغز
  • چرا فنلاند شادترین کشور دنیاست؟
  • فشار خون عامل مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان
  • بازگشت به دنیای صدا