Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-30@10:49:01 GMT

حیواناتی که خون قرمز ندارند (+عکس)

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۰۹۳۵۳

حیواناتی که خون قرمز ندارند (+عکس)

در این گزارش تعدادی از موجودات زنده را داریم که خون آنها به رنگ های عجیب و غریب است! موجودات زنده به جز رنگ قرمز خون، رنگهای عجیب و غریب از خون دارند!

رنگ قرمز مشخصه بسیاری از چیزهاست؛ از پرچم کشورها گرفته تا رنگ خون انسان. به طور کلی بیشتر حیوانات مهره‌دار در رگ های خود خون قرمز یا مایل به قرمز دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خون به دلیل وجود هموگلوبین، پروتئینی که به خون ما در توزیع اکسیژن کمک می‌کند، به رنگ قرمز درمی‌آید.

پروتئین هموگلوبین تا حدی از اتم‌های آهن ساخته شده و به همین دلیل خون به رنگ قرمز یا مایل به قرمز است. از آنجا که تعداد گلبول‌های قرمز خون به مراتب از تعداد سایر مؤلفه‌های خون انسان مانند پلاکت‌ها و گلبول‌های سفید خون فراتر رفته است، خون انسان به نظر قرمز می‌رسد.

با این حال هرچند بسیاری از موجودات زنده خون قرمز دارند، اما موجوداتی هم هستند که خون در سایر رنگهای عجیب و غریب دارند از آبی تا سبز و گاهی بنفش. در این گزارش تعدادی از موجودات زنده را داریم که خون آنها به رنگ های عجیب و غریب است! موجودات زنده به جز رنگ قرمز خون، رنگهای عجیب و غریب از خون دارند!

 

خزندگان و مارمولک‌های گرمسیری - خون سبز

گینه نو محل زندگی بسیاری از گونه‌های سوسمارها و خزندگان گرمسیری با خون سبز لیمویی است. به همین دلیل، زبان‌ها، ماهیچه‌ها و استخوان‌های این مارمولک‌ها به رنگ سبزهای مختلف است.

این موجودات مانند انسان‌ها، دارای گلبول‌های قرمز سرشار از هموگلوبین هستند، اما برای همیشه دوام نمی‌یابد و با تجزیه آنها ترکیبی به نام بیلیوردین Biliverdin ساخته می‌شود که این محصول رنگی سبز دارد. مهره‌داران به دلیل اثرات مضر، این ترکیبات را از گردش خون خود خارج می‌کنند. در حالی که مارمولک‌ها دارای سطح بسیار بالایی از بیلیوردین در رگ‌های خود هستند که از هموگلوبین بیشتر است و باعث می‌شود خون آنها سبز شود.

 

یخ‌ماهیان تمساحی- خون شفاف 

یخ‌ماهی‌های تمساحی، در آب های اقیانوس اطراف قطب جنوب در شرایط محیطی زندگی می‌کنند که می‌تواند هر مهره‌دار دیگری را بکشد، آنها در دمای آب زیر نقطه انجماد آب شیرین زیست می‌کنند. در آبهای بسیار سرد، خونی که از نظر هموگلوبین زیاد است می‌تواند به طرز خطرناکی غلیظ شود. به همین دلیل، موجوداتی که در چنین شرایطی زندگی می‌کنند گلبولهای قرمز ندارند مانند ماهی یخ‌ماهی‌هخی تمساحی که حتی درصدی از گلبول‌های قرمز ندارند و باعث می‌شود خون آنها کاملاً شفاف و بی رنگ باشد!

 

اختاپوس و خرچنگ نعل اسبی- خون آبی 

بسیاری از موجودات خاردار از پروتئینی به نام هموسیانین Hemocyanin استفاده می‌کنند. هر دو پروتئین قادر به انتقال اکسیژن هستند. برخلاف هموگلوبین، هموسیانین به مس و نه آهن متصل می‌شود و رنگ آبی را به جای قرمز ایجاد می‌کنند.

لیست موجودات وابسته به هموسیانین طولانی است و شامل عنکبوت ها، عقرب‌ها و برخی از نرم‌تنان مانند اختاپوس‌ها است. از آنجا که خرچنگ نعل اسبی یک خرچنگ کامل نیست، بلکه به خانواده عنکبوت تعلق دارد خون آبی نیز دارد که سرشار از هموسیانین است.

 

سوسک ها - خون زرد رنگ 

حشرات کوچک از جمله سوسک‌ها، خون زرد دارند. دلیل داشتن این رنگ مشخص این است که بیشتر حشرات اکسیژن را به روشی پردازش می‌کنند که با انسان و موجودات مهره‌دار متفاوت است. این حشرات از ماده ای به نام همولنف برای حمل اکسیژن به جای هموگلوبین استفاده می‌کنند که یک ماده زرد است.

 

کرم های خاکی 

درست است که رنگ قرمز رنگ طبیعی خون کرم‌ها، مگس‌ها، کک‌ها، لاروها و غیره است اما مشخصه‌ای که آن را از رنگ خون انسان متفاوت می‌کند این است که هموگلوبین در گلبول‌های قرمز خون آنها وجود ندارد بلکه در مایعات بدن آنها حل می‌شود.

بیشتر بخوانید: 

خون و 7 نکته که شاید درباره آن ندانید

وقتی خون بیش از حد غلیظ می‌شود!

وقتی خون می‌گندد!

منبع: تابناک باتو 

لینک کوتاه: asriran.com/0037I4

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: خون حیوانات عجیب و غریب گلبول های قرمز موجودات زنده خون انسان رنگ قرمز خون آنها قرمز خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۰۹۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«عینک قرمز» و «تگزاس۳» اکران می‎‌شوند

مجوز اکران دو کمدی «عینک قرمز» به کارگردانی حسین مهکام و «تگزاس۳» به کارگردانی مسعود اطیابی صادر شد. حسین مهکام که اسفندماه سال قبل، پس از دو سال فیلم «احمد به تنهایی» را راهی اکران آنلاین کرده بود، فیلم «عینک قرمز» را سال گذشته تولید کرد و به تازگی پروانه نمایش آن را دریافت کرده است.

«عینک قرمز» فیلمی به تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته است که طبق خبری که ایرنا منتشر کرده بود، بهمن ماه سال گذشته فیلمبرداری آن در تهران به پایان رسید.

علاوه بر حامد بهداد که به عنوان بازیگر اصلی فیلم معرفی شده است، رضا ناجی، الناز حبیبی و هادی کاظمی هم از دیگر بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

مهکام علاوه بر «احمد به تنهایی»، فیلم‌های «بی‌حسی موضعی» و «آزادی مشروط» را نیز در کارنامه دارد.

«تگزاس۳» نیز به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان پروانه نمایش دریافت کرده است تا فهرست کمدی‌های آماده اکران تکمیل‌تر شود. این فیلم هم در آذر ماه سال گذشته تولید خود را آغاز کرد و طبق شنیده‌ها قرار بود در اکران نوروزی قرار بگیرد که این اتفاق محقق نشد.

«تگزاس۲» در اکران سال ۱۳۹۸ به پرده نقره‌ای رسید و توانست بیش از ۲۵ میلیارد تومان در گیشه سینمای ایران فروش داشت، پیش از آن هم «تگزاس ۱» در سال ۱۳۹۷ اکران و بیش از ۱۴ میلیارد تومان فروش را تجربه کرد.

پژمان جمشیدی، سام درخشانی، ژاله صامتی و مهدی هاشمی بازیگران این فیلم اطیابی معرفی شده‌اند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • قیمت گوشت قرمز امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • چرا هنوز با موجودات فضایی ارتباط برقرار نکرده‌ایم؟
  • نظریهٔ تکامل سوء تفاهمی بیش نیست
  • «عینک قرمز» و «تگزاس۳» اکران می‎‌شوند
  • فرش قرمز زیر پای تیمِ جدید استقلال!
  • آیا همه خون‌ها قرمز هستند؟
  • حلقه‌های اطراف سحابی حلقه
  • ببینید | رخ‌نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • (ویدئو) حضور شترمرغ گردن قرمز پس از ۱۰۰ سال در عربستان
  • گوشت دوباره گران می‌‌شود؟