Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- یک پژوهشگر مشهور معتقد است جهش ژنتیکی و واگیردارتر شدن ویروس کرونا می‌تواند خوب تلقی شود.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری آریا به نقل از رویترز، به گفته یک پژوهشگر برجسته بیماری‌های عفونی، جهش ژنتیکی ویروس کرونای جدید و این‌که نمونه‌های جهش‌یافته به‌مراتب واگیردارتر هستند، می‌تواند خبر خوبی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پال تامبیا، رئیس منتخب «جامعه بین‌المللی بیماری‌های عفونی» در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز به مشاهده موارد جهش‌یافته کرونا در آمریکا، اروپا و بخش‌هایی از آسیا اشاره کرد.
از جمله در روزهای اخیر مقام‌های مالزی گفته‌اند نمونه جهش‌یافته تازه‌ای در این کشور رصد شده که «10 برابر واگیردارتر» از نمونه‌های عمومی شایع است. پژوهشگران ژاپنی نیز در میانه مرداد ماه گفته بودند تحقیقاتشان نشان می‌دهد دلیل شیوع گسترده و ناگهانی کووید-19 در این کشور در هفته‌های اخیر، جهش ژنتیکی و انتشار پنهانی ویروس طی ماه‌های گذشته است.
البته در بهار گذشته پژوهشگران صدها جهش ژنتیکی ویروس را شناسایی کرده بودند، اما هنوز به‌روشنی مشخص نیست این جهش‌ها چه پیامدهای بالقوه‌ای بر انتشار ویروس و نیز خطرات ناشی از آن دارد.
تامبیا در این خصوص گفت جهش‌ها و واگیری بیشتر ویروس، همزمان با کم‌خطرتر شدن آن، «ممکن است خبر خوبی باشد».
او تاکید کرد بیشتر ویروس‌ها با جهش‌های ژنتیکی، کم‌خطرتر و کم‌تر مرگبار می‌شوند.
وی افزود: «این به نفع ویروس است که شمار بیشتری از مردم را آلوده کند، اما آن‌ها را نکشد، چون ویروس به میزبان خود، برای آن‌که جایی پناه بگیرد و خود را تامین کند، وابسته است».
تامبیا همچنین گفت جهش‌های اخیر از جمله آن‌چه در مالزی رصد شده، به احتمال زیاد تاثیری بر واکسن‌هایی که در حال آزمایش هستند و کارایی آن‌ها، نخواهند داشت.

افراد 20 تا 50 ساله نقش مهمی در افزایش شیوع کووید-19 ایفا می‌کنند
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد افراد 20 تا 50 سال به طور روزافزون، نقش مؤثری در شیوع ویروس کرونا ایفا می‌کنند.
به گزارش رویترز، مدیر منطقه اقیانوسیه سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه گفت افراد 20 تا 50 ساله به طور روزافزون، نقش بیشتری در انتقال ویروس کرونا ایفا می‌کنند و بسیاری از آن‌ها از ابتلای خودشان به بیماری کووید-19 آگاه نیستند.
تاکیشی آسای در این خصوص به یک گردهمایی مجازی گفت: «این وضع، ریسک انتقال بیماری را به افراد آسیب‌پذیرتر تشدید می‌کند: افراد مسن، افراد بیمار تحت مراقبت در مراکز درمانی، و افراد ساکن در مناطق پرازدحام و محروم.»
سازمان جهانی بهداشت در ماه‌های اخیر درباره تشدید سرعت انتقال خاموش کووید-19 به وسیله افراد جوان و میانسال و ضرورت استفاده از ماسک برای کنترل شیوع ویروس کرونا به کرات اطلاع‌رسانی کرده است.

آیا ممکن است دوبار به کرونا مبتلا شویم؟
مسئله مصونیت یافتن افرادی که به ویروس کرونا آلوده و به کووید 19 مبتلا می‌شوند، یک موضوع کلیدی برای درک بهتر این بیماری همه گیر است.
آیا فردی که به کووید 19 مبتلا می‌شود، بدنش در برابر آلودگی مجدد مقاومت لازم را از خود نشان خواهد داد و او را در برابر این بیماری مصون خواهد کرد؟ هنوز پاسخ علمی قطعی به این سوال پیدا نشده است با این حال مطالعه‌ای که روی میمون‌ها صورت گرفته، می‌تواند راهگشای تحقیقات بعدی باشد.
نتایج مطالعه جدیدی که در چین انجام شده حاکی از آن است که میمون‌های ماکاک رزوس که به بیماری کووید 19 مبتلا شده بودند، مصونیتشان در برابر این بیماری کوتاه بوده و 28 روز بعد دوباره به این بیماری مبتلا شدند.
در این تحقیق پژوهشگران کالج پزشکی Peking آزمایشاتی را بر روی میمون‌های ماکاک انجام دادند تا دریابند آیا آن‌ها پس از یک بار مبتلا شدن به کووید 19 در برابر این بیماری مصونیت می‌یابند یا خیر. ماکاک‌ها به علت شباهت زیاد سیستم ایمنی بدنشان به انسان در چنین آزمایشات و تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
به گزارش پایگاه اینترنتی ار ت ال، در این تحقیق شش میمون ماکاک با یک دز کووید 1 آلوده شدند. آن‌ها علایم ملایم بیماری را از خود بروز دادند و دو هفته طول کشید تا بهبود یابند. در ادامه محققان 28 روز پس از آن که اولین بار ویروس را به میمون‌ها تزریق کرده بودند، دز دوم ویروس را به 4 تا از 6 میمون مورد تحقیق تزریق کردند. اما این بار به رغم بالا رفتن موقتی دمای بدن میمونها، علایم آلودگی مجدد به کووید 19 را از خود بروز ندادند. اما آزمایشات و تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود این حیوانات چه مدت در برابر ویروس کرونا مصون می‌مانند.
برای انسان نیز باید منتظر موج‌های بعدی ویروس کرونا بمانیم و احتمالا چاره‌ای نیست جز این که ماه‌ها و سال‌ها صبر کنیم تا مشخص شود آیاد میلیون‌ها انسانی که در موج اول به ویروس کرونا آلوده شده اند، در برابر موج‌های بعدی مصونیت یافته اند یا خیر.

کشف مکان و منبع اصلی کرونا
به عقیده دانشمندان آمریکایی، پیش از این نوع از ویروس کرونا در سال 2012 با بدن انسان در چین سازگار شد.
به گزارش سان، نسخه جدید ویروس کرونا توسط ویروس شناس جاناتان لاتام و زیست شناس آلیسون ویلسون مورد بررسی قرار گرفته است.
به گفته محققان ، آنها موفق به یافتن سوابق پزشک معالجه کارگران معدن از استان چین یوننان شدند که قبلاً آنها در معدن مدفوع خفاش ها را به مدت دو هفته تمیز کرده بود. این پزشک نوشت: این بیماران علائم مشخصه کرونا به ویژه سرفه خشک ، تب بالا ، درد بدن و ذات الریه داشتند. در ان زمان چندین بیمار در طول دوره درمان به دستگاههای تهویه مصنوعی متصل شدند، در نتیجه سه نفر از شش کارگر درگذشتند.
بعداً نمونه هایی از آنالیزهای خون این معدنکاران برای آزمایش به آزمایشگاه در ووهان ارسال شد. کارشناسان محلی دریافتند که همه بیماران به کرونا ویروس آلوده شده اند. بنابراین ، لاتام و ویلسون معتقدند ، این احتمال وجود دارد که کووید 19 پیش از این وجود داشته و مدت هاست که با بدن انسان سازگار شده است.

عارضه نادر اما خطرناک کروناویروس
متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، التهاب و آسیب حاد عروق نخاع و سندروم «گلین_باره» را به عنوان علائم نادر اما خطرناک ویروس کووید 19 معرفی کرد.
دکتر فرزاد اشرفی اظهار کرد: بیماری کرونا علاوه بر عوارض سیستم اعصاب مرکزی به صورت سردرد، اختلال بویایی وچشایی، سکته مغزی، سرگیجه و تشنج می‌تواند باعث آسیب نخاع و در نتیجه فلج موقت و یا دایم وحتی پیشرونده اندام‌ها شود.
وی اختلال حسی، مشکلات ادراری، ‌جنسی، زخم‌بستر و در موارد شدید پیشرفت ضایعه به سگمان‌های فوقانی نخاع را از دیگر علائم این بیماری عنوان کرد.
این متخصص ادامه داد: علت درگیری نخاع آسیب به عروق نخاع در چند سگمان نخاعی است که متاسفانه در صورت درگیری شدید می‌تواند عوارض غیر قابل بازگشتی را به دنبال داشته باشد.
اشرافی افزود: در بیمارستان شهدا دو بیمار دچار آسیب نخاع به دنبال کووید 19 بستری شدند که علایم بیماری یک مورد علی رغم مصرف داروهای مختلف بازگشت نداشت، البته امید است که با درمان‌های توانبخشی و ‌مکمل تا حدودی بهبودی حاصل شود.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی با بیان اینکه دو مورد بیمار دچار گلین باره نیز به دنبال کووید 19 در بیمارستان شهدا بستری شدند، توضیح داد: درگیری اعصاب محیطی از اندام‌تحتانی و ‌پیشرفت به سمت دست‌ها و درمورد شدید درگیری عضلات تنفسی از علایم بیماری گیلن باره است.
این متخصص درباره علت این عارضه توضیح داد: علت واکنش خود ایمنی بدنبال ویروس کرونا و آسیب به اعصاب محیطی است که متاسفانه در یک مورد با پیشرفت سریع درگیری عضلات تنفسی و آسیب به سیستم اتونوم باعث ایست قلبی و فوت بیمار شد.

نخستین واکسن ضد کرونا چین ثبت شد
مقامات چینی از ثبت نخستین واکسن ضد کرونا ساخت این کشور خبر دادند.
این واکسن که «Ad5-nCoV» نام دارد توسط شرکت داروسازی «کان سینو» چین و با سرپرستی «چن وی» متخصص بیماری های عفونی این کشور تولید می شود.
طبق اطلاعیه ای که در وب سایت سازمان ملی مالکیت معنوی چین منتشر شده است در صورت شیوع مجدد ویروس کرونا در چین، تولید انبوه این واکسن می تواند در مدت زمان کوتاه انجام شود.
شرکت داروسازی کان سینو در بیانیه ای اعلام کرد: اعطای حق ثبت اختراع، اثربخشی و ایمنی واکسن را تایید کرده و حقوق مالکیت معنوی آن را نشان می دهد.
«تائو لینا» متخصص بیماری های عفونی مستقر در شانگهای معتقد است که اعطای حق ثبت اختراع، احتمالاً روند بازاریابی را تسهیل خواهد کرد ثبت اختراع رسمی باعث افزایش اعتماد جامعه جهانی در مورد واکسن های COVID-19 تولید شده توسط چین خواهد شد.
به گفته شرکت داروسازی کان سینو، درخواست ثبت این واکسن در 28 اسفند 1398 یعنی سه روز پس از شروع آزمایشات بالینی مرحله اول ارایه شده و سرانجام در 21 مرداد 1399 به تایید رسیده است.
این شرکت خاطرنشان کرد که مرحله سوم و نهایی بالینی این واکسن که در خارج از کشور و در مکزیک و عربستان در حال انجام است، به سرعت پیش می رود «کان سینو» همچنین گفته است در حال مذاکره با روسیه، برزیل و شیلی برای انجام آزمایش های مرحله سوم بالینی در این کشورها است.
در حال حاضر 5 واکسن ساخت چین در همکاری کشورهای دیگر در حال طی مراحل سوم آزمایش بالینی است.



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کرونا علمی بیماری های عفونی جهش ژنتیکی ویروس کرونا کووید 19 کان سینو میمون ها جهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۱۱۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد

بنا بر اعلام وزارت حج و عمره عربستان، زائر بیت الله الحرام باید واکسن مننژیت را دریافت کرده باشد، به طوری که مدت زمان دریافت آن از ۱۰ روز کمتر و از ۵ سال بیشتر نباشد.

همچنین، مقامات بهداشتی کشوری که زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی اعزام می‌کنند، باید از دریافت واکسن به موقع وی اطمینان حاصل کنند و نام واکسن مصرفی و تاریخ دریافت آن را در گواهی واکسیناسیون بنویسند.

زائر باید واکسنی متشکل از حداقل یک دوز واکسن فلج اطفال خوراکی دو ظرفیتی یا واکسن فلج اطفال غیرفعال دریافت کند.

در همین راستا، وزارت بهداشت عربستان توصیه کرد کشور‌هایی که زائران آنها عازم به سرزمین وحی هستند، توجه داشته باشند که وی از بیماری‌هایی که با حداقل سلامت جسمانی منافات دارد و زائر نمی‌تواند با آنها مناسک انجام دهد، عاری باشد.

وزارت بهداشت عربستان به مواردی مانند نارسایی پیشرفته کلیه که نیاز به همودیالیز یا دیالیز صفاقی دارد، نارسایی قلبی پیشرفته که علائم آن در حالت استراحت یا با حداقل فشار فیزیکی ظاهر می‌شود، بیماری‌های مزمن ریوی که نیاز به استفاده متناوب یا مداوم از اکسیژن دارند، سیروز پیشرفته کبدی همراه با علائم نارسایی کبد مانند: آسیت، خونریزی واریس، یا تشنج یا از دست دادن هوشیاری و بیماری‌های عصبی شدید که شناخت را مختل می‌کنند یا با ناتوانی‌های حرکتی شدید همراه هستند و پیری همراه با زوال عقل اشاره کرده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت عربستان؛ زائران مبتلا به بیماری‌های مزمن، علاوه بر مقدار کافی از دارو‌هایی که مصرف می‌کنند، مدارک مربوط به وضعیت سلامتی خود را به همراه داشته باشند و در وسایل همراه خود قرار دهند، علاوه بر این که در برابر بیماری‌های مورد هدف واکسیناسیون‌های اولیه مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک و آبله ایمن شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • فریبا: استقلال دو بازی خطرناک تا قهرمانی دارد
  • فریبا: استقلال تا پایان لیگ ۲ بازی خطرناک دیگر دارد
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • سروصدای ترافیک برای سلامتی خطرناک است
  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد