Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@01:12:24 GMT

ریشه معضل قاچاق نفت سهمیه‌ای خراسان شمالی در کجاست

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۱۳۰۳۱

ریشه معضل قاچاق نفت سهمیه‌ای خراسان شمالی در کجاست

قاچاق نفت سفید آن هم در خراسان شمالی که به علت نداشتن مبادی باز مرزی، کمترین پرونده‌ قاچاق کالا را دارد، امسال هم با شگفتی سازی، به صدرنشینی خود در بخش پرونده های قاچاق ادامه داد که موجب حیرت مسوولان  این استان شد.

به گفته برخی از متولیان امر با توجه به بررسی های میدانی صورت گرفته، مهمترین عامل بروز این معضل افرادی هستند که منازل آنها گازکشی نشده و سهمیه نفت سفید خود را به مباشران فروش واگذار کرده و یا به طور مستقیم به دیگران می فروشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضریب بیش از ۹۹ درصدی گازرسانی به روستاها

به گفته معاون امور بهره برداری شرکت گاز خراسان شمالی طبق مقررات باید به روستاهایی که جمعیت آنها بیش از ۲۰ خانوار است گازرسانی شود و البته سرانه گازرسانی در این روستاها نباید از ۱۲۰ میلیون ریال به ازای هر خانوار بیشتر شود.  

حسن افتخاری افزود: در ۲ سال گذشته تمام روستاهای استان که مشمول این قانون بوده اند، به جز سه روستای کم جمعیت، گازرسانی شده اند که با گازرسانی به این سه روستا، قانونا تکلیف شرکت گاز به اتمام می رسد.

وی اظهار داشت: گازکشی داخل منازل برعهده شرکت گاز نیست اما باز هم این شرکت برای کمک به خانوارهایی که در مضیقه اقتصادی هستند هزینه نصب شمارشگر و علمک را از آنان دریافت نکرده است.

افتخاری، شمار روستاهای خراسان شمالی را ۸۳۴ پارچه عنوان کرد و افزود: از این تعداد ۷۳۹ روستا به شبکه گاز پیوسته اند و درصد بهره مندی روستاهای استان از گاز به ۹۹.۷ رسیده است.

وی با اشاره به افزایش هزینه های گازکشی در ۲ ماه اخیر اظهار داشت: این هزینه برای بسیاری از روستاییان زیاد و غیرقابل تامین است، اما این روستاییان تا زمانی که مشعل گاز در منازلشان روشن نشود کماکان از سهمیه نفت و گاز ال پی جی خود استفاده می کنند و ما هم نمی توانیم لوله کشی داخلی برای این افراد انجام دهیم.

 در دو سال گذشته تمام روستاهای خراسان شمالی که مشمول مقررات بوده اند گازرسانی شده اند به جز ۳ روستا که جمعیت زیادی هم ندارندوی  اظهار داشت: به لحاظ قانونی گازرسانی به خانواده هایی که منازل آنها فاقد سند بوده و در محدوده های منابع طبیعی و اراضی دولتی و خارج از طرح هادی روستاها قرار دارند، ممکن نیست و به همین دلیل از نظر شرکت گاز هم اکنون تنها ۹۰۰ خانوار در استان فاقد گاز و مشمول وظیفه این شرکت برای گازرسانی هستند.

وی در مورد اختلاف آماری بر سر خانوارهای فاقد گاز نیز گفت: ما تمام خانه هایی که دارای علمک هستند را، حتی اگر گازکشی داخلی منزل را اجرا نکرده نباشند،  در زمره خانوارهای دارای گاز تلقی می کنیم و برخی اختلاف ها و ناهمگنی ها در آمار مککن است به همین دلیل باشد.

اختلاف در تعاریف

این در حالی است که طبق آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان شمالی، هم اکنون ۱۰ هزار و ۱۲۴ خانوار در این استان از سهمیه نفت سفید و گاز ال پی دی استفاده می کنند که البته خانوارهای عشایری را هم شامل می شوند.

مدیرعامل این شرکت نیز اختلاف موجود در آمار شرکت نفت و شرکت گاز از خانوارهای دریافت کننده نفت در خراسان شمالی را ناشی از تعاریف متفاوت این ۲ شرکت به مشترکان دانسته و گفت: هر یک از خانوارهایی که به هر دلیلی نتوانند از گاز استفاده کنند از سهمیه نفت برخوردار می شوند.

مجتبی شکوری اظهار داشت: با توجه به آمار این شرکت اکنون ۱۰ هزار و ۱۲۴ خانوار در خراسان شمالی که البته خانوارهای عشایری را هم شامل می شوند از سهمیه نفت سفید و گاز ال پی دی استفاده می کنند.

وی شمار خانوارهای عشایری استان را پنج هزار خانوار ذکر و بیان کرد: برخی از خانواده ها نیز که منازل آنها در خارج از طرح هادی و یا محدوده های روستایی است فاقد لوله کشی گاز هستند اما چون قانون اجازه گازرسانی به این مناطق و منازل را نمی دهد، آنها حتی در آمار شرکت گاز گنجانده نمی شوند.

شکوری افزود: به هر یک از این خانواده ها هر ۴۰ روز یک کالابرگ ۴۴۰ لیتری در زمستان و ۲۲۰ لیتری در تابستان داده می شود.

وی اظهار داشت: برخی از افراد کالابرگ های خود را به دست مباشران توزیع نفت سپرده اند و چون این خانوده ها غالبا به لحاظ اقتصادی ضعیف هستند ممکن است حتی کالابرگ ها و سهمیه نفت خود را فروخته باشند و به همین دلیل بخشی از این نفت به خارج از شبکه توزیع راه یافته باشد.

وی با بیان اینکه از ابتدای مرداد امسال کالابرگ سهمیه نفت قابل استفاده نیست، گفت: اکنون باید خانواده های فاقد گاز با مراجعه به سامانه تجارت آسان درخواست سوخت، اطلاعات خود را ثبت کنند و سپس با استفاده از کارت بانکی سهمیه سوخت بگیرند.

با توجه به آمار شرکت تویع نفت  ده هزار و ۱۲۴ خانوار در خراسان شمالی که البته خانوارهای عشایری را هم شامل می شوند از سهمیه نفت سفید و گاز ال پی دی استفاده می کنند. وی افزود: با توجه به همین امر دیگر به هیچ شکل نمی توان از سهمیه سوخت سوءاستفاده و یا آن را قاچاق کرد.

اختلاف آمار خانوارهای فاقد گاز

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان شمالی نیز اظهار داشت: قاچاق سوخت در سال گذشته یکی از مهمترین موارد قاچاق در استان بود که پرونده های زیادی نیز در این رابطه تشکیل و همین امر موجب شد تا آسیب شناسی این بخش انجام شود.

حجت الله خانزاده افزود: ۹۸ درصد روستاهای استان و ۱۰۰ درصد شهرهای خراسان شمالی گازکشی شده اند و فقط نقاطی مانند روستاهایی که جمعیت آنها کمتر از ۲۰ خانوار بوده و همچنین نقاط خارج از محدوده قانونی خدماتی شهرها و روستاها گازکشی نشده اند.

وی افزود: با توجه به اعلام شرکت گاز هم اکنون تنها ۹۰۰  خانوار روستایی استان، علیرغم نصب علمک، گازکشی داخلی نشده اند و همچنان سهمیه نفت سفید دریافت می کنند اما این رقم با آمارهای شرکت نفت خراسان شمالی، که حاکی از دریافت سهمیه نفت توسط ۱۰ هزار خانوار است، مغایرت زیادی دارد.

خانزاده گفت: این اختلاف آماری موجب شد تا راستی آزمایی میدانی با محوریت شرکت نفت آغاز شود و به همین دلیل باید آن دسته از واحدهای مسکونی که در محدوده های شهری هستند و به هر دلیلی روند گازکشی خود را تکمیل نکرده اند اقدام به گازکشی کرده و اگر توانایی این کار را ندارند از طریق نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد اقدام کنند.  

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان شمالی افزود: با توجه به وضعیت نامناسب مالی برخی از خانواده ها برای پرداخت هزینه های گازکشی داخلی منزل، براساس توافقاتی که صورت گرفته کمتیه امداد حضرت امام (ره)  تقبل کرده است تا گازکشی به این منازل را به‌رایگان انجام دهد و این فرصت مناسبی است تا مددجویان کمیته امداد استان که دسترسی به گاز ندارند، از این فرصت استفاده کنند.

وی گفت: سال گذشته حجم قابل ملاحظه ای از محموله های نفت سفید قاچاقی از استان کشف شد که در ارتباط با آن عده ای نیز دستگیر شدند که اقدام به خرید نفت سفید خانواده ها کرده و سپس آنرا به مقصد استان سیستان و بلوچستان بارگیری کرده و سپس به خارج از کشور قاچاق می کردند.

خراسان شمالی با دارا بودن ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

سال گذشته قاچاق دام، آرد و نفت سفید در صدر کالاهای قاچاقی این استان قرار داشت.  

برچسب‌ها بجنورد طرح تخصیص سهمیه سوخت قاچاق خراسان شمالی نفت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد طرح تخصیص سهمیه سوخت قاچاق خراسان شمالی نفت بجنورد طرح تخصیص سهمیه سوخت قاچاق خراسان شمالی نفت خانوارهای عشایری استفاده می کنند خراسان شمالی سهمیه نفت سفید سهمیه نفت همین دلیل خانواده ها گاز ال پی سال گذشته آمار شرکت فاقد گاز شرکت گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۱۳۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود

ایسنا/خراسان شمالی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌ شمالی گفت: آیین دسته‌روی و عزاداری متمرکز هیأت مذهبی استان به‌مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۱۶ شهر استان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام ناصر هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: هیأت‌های مذهبی، علما، روحانیون و مردم ولایتمدار استان در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) به‌صورت متمرکز به دسته‌روی و سپس عزاداری و سوگواری خواهند پرداخت.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری باشکوه‌ این مراسم، ادامه داد: در تمام نقاط شهری استان از جمله مراکز ۱۰ شهرستان و به‌طور کلی ۱۶ شهر خراسان شمالی شاهد برگزاری این دسته‌روی‌ها و عزاداری‌ها خواهیم بود. همچنین در روستاهای بزرگ استان، مراسم عزاداری و دسته‌روی به‌صورت همزمان برگزار می شود.

وی گفت: آیین دسته‌روی و عزاداری متمرکز هیأت‌های مذهبی شهرستان بجنورد ساعت ۹:۳۰ صبح شنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه از محل میدان شهید به سمت آستان امامزاده سید عباس (ع) انجام می‌شود.

هدایتی با بیان اینکه این دسته‌روی در همه نقاط شهری استان برگزار می‌شود، اظهار کرد: این آیین در شیروان ساعت ۹ صبح از مساجد به سمت مصلای نماز جمعه، در اسفراین ساعت ۱۰ صبح از مساجد شهر به سمت حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) و در آشخانه نیز ساعت ۹ صبح از ابتدای بلوار شهید بهشتی تا میدان امام خمینی (ره) مقابل مسجدجامع است.

وی با تاکید بر لزوم الگو گرفتن از سبک زندگی امام صادق (ع) افزود: نگاه خاص امام صادق (ع) به موضوع تعلیم و تربیت و پرورش شاگردانی ممتاز برای ترویج فرهنگ ناب قرآنی و اسلامی می‌تواند بهترین الگو برای فعالان فرهنگی، قرآنی و مجموعه‌های حوزه تعلیم و تربیت باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند
  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • مرزی‌ترین نقطه خراسان شمالی سینما خواهد داشت
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • مشاهده یک قلاده پلنگ در پارک ملی گلستان
  • آزمون سراسری ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می شود
  • همه ۲۵ شهر خراسان شمالی به طرح ملی جی نف متصل می‌شود
  • ۷۰۰ میلیارد تومان به خراسان شمالی تخصیص یافت
  • ۷۰۰ میلیارد به خراسان شمالی تخصیص یافت
  • شرکت ۲۷ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی در امتحانات نهایی