Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر خبرگزاری النخیل با هشدار درباره بهره‌برداری‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور آمریکا از سفر نخست‌وزیر عراق به واشنگتن گفت: دونالد ترامپ به‌دنبال خروج بی‌سروصدا از خاک عراق و مستمسک قرار دادن آن برای پیروزی در انتخابات است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «مصطفی الکاظمی» برای دیدار با دونالد ترامپ به آمریکا سفر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رؤسای جمهور عراق و آمریکا قرار است درباره روابط دوجانبه، توسعه مشارکت شرکت‌های آمریکایی در عراق و موضوعات مهم مشترک تبادل نظر کنند. 

دفتر نخست‌وزیر عراق اعلام کرد کاظمی پس از این سفر راهی اردن می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نخست‌وزیر عراق راهی آمریکا شد

محمدعلی الحکیم، مدیر خبرگزاری النخیل در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: به نظر نمی‌آید در بازه زمانی کنونی سفر به آمریکا برای عراق فایده‌ای داشته باشد و بتواند تأثیر محسوسی از آن را در کشور احساس کرد، بلکه می‌تواند برای بغداد زیان‌بار باشد؛ چه اینکه شاهد بودیم آن‌ها چه تأثیری در ایجاد داعش، بروز اختلافات سیاسی و مداخله‌های بی‌جا در امور داخلی کشور داشته‌اند. دولت آمریکا بعد از بحران شیوع کرونا و نیز بعد از عبور موقت از تظاهرات ضد نژادپرستی سیاه‌پوستان آمریکایی تلاش می‌کند به هر شیوه ممکن پای خود را از منطقه به‌ویژه عراق بیرون بکشد. قطعاً سفر مصطفی الکاظمی با سفرهای نخست‌وزيران پیشین همچون عادل عبدالمهدی، حیدر العبادی و نوری المالکی تفاوت‌های زیادی دارد. 

وی افزود: تردیدی وجود ندارد که واشنگتن در حال اعمال زور و فشار علیه بغداد است تا عراق را به اعمال خواسته‌های خود وادارد و این در حالی است که مردم و جریان‌های سیاسی به‌طور قطعی هرگونه دخالت خارجی را در امور داخلی عراق محکوم می‌کنند؛ خواه این دخالت منطقه‌ای یا از سوی طرف‌های بین‌المللی باشد.

مدیر خبرگزاری النخیل با بیان اینکه برخی‌ها می‌گویند ممکن است در رایزنی‌های سیاسی کاظمی و ترامپ موضوع خروج نظامیان آمریکا مطرح نشود، گفت: اگر چنین احتمالی صحت داشته باشد، اصل سفر کاظمی به آمریکا زیر سؤال می‌رود و دیدارش با ترامپ از پیش شکست خورده تلقی می‌شود.

در حال حاضر مهم‌ترین موضوع مورد مطالبه مردم، مرجعیت و  مجلس عراق و نیز منطقه اخراج نظامیان آمریکا از خاک عراق است.

حکیم درباره ادامه حضور نظامیان آمریکا در خاک عراق تأکید کرد: دولت بغداد اگر نمی‌تواند خروج آمریکا را محقق کند، دست‌کم باید حضورشان را به فعالیت در دو پایگاه نظامی «التاجی» و «عین‌الاسد» محدود کند.

وی گفت: قرار است در سفر به واشنگتن درباره پرونده‌های متعددی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، تجاری، فرهنگی و... رایزنی شود و انتظار می‌رود درباره خروج نظامیان آمریکا از عراق نیز تبادل نظر شود. با وجود همه گمانه‌زنی‌ها بعید می‌دانم با توجه به شخصیتی که مصطفی الکاظمی از خود در ماه‌های اخیر نشان داده است، چنین موضوعی را در رایزنی‌هایش با رئیس‌جمهور آمریکا مطرح نکند، زیرا منطقه خاورمیانه با حضور نیروهای آمریکایی ناامن و بی ثبات است.

حکیم عنوان کرد: کاظمی در سفر به واشنگتن باید موضوع محدود کردن فعالیت نیروهای نظامی آمریکا را در خاک عراق در دستور کار قرار دهد؛ این تنها خواست مردم و مرجعیت نیست، بلکه در عراق به قانون تبدیل شده است و باید اجرایی شود. نمی‌توان دست‌بسته بود و مشاهده کرد نیروهای آمریکایی بدون اجازه دولت مرکزی در زمین و هوا جولان می‌دهند و حکومت را تهدید می‌کنند. اگر بغداد اجازه حضور و آموزش نظامیان عراقی را به آمریکا می‌دهد، در مقابل باید  فعالیت آن‌ها را در سراسر عراق به دو پایگاه نظامی خاص محدود کند. 

این تحلیلگر عراقی عنوان کرد: آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد و بی‌میل نیست بدون سر و صدا و آبروریزی از عراق خارج شود. حضور نیروهای آمریکایی در عراق در دوره ریاست جمهوری ترامپ و با سیاست‌های غلط وی به عامل مهمی برای شکست در عرصه سیاسی تبدیل شده است. علاوه بر این، ترامپ در بسیاری از پروژه‌های داخلی و بین‌المللی با چالش و مشکل مواجه شده است و نتوانست به بحران نژادپرستی و شیوع کرونا را در این کشور خاتمه دهد.

حکیم گفت: ترامپ در موضوع ایران نیز در شورای امنیت سازمان ملل متحد در برابر چشمان متحدان خود شکست خورد و نتوانست آن‌ها را با خود در زمینه تصویب قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی همراه کند. درایت جمهوری اسلامی باعث شد تا ایران در بحث پرونده هسته‌ای نیز در برابر آمریکا دست برتر را داشته باشد و مانع از اعمال دیکته های یک‌جانبه واشنگتن در زمینه برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) شود.

این فعال رسانه‌های عراق تأکید کرد: با توجه به بحران‌ها و چالش‌هایی که آمریکا با آن‌ها مواجه است، سفر کاظمی به آمریکا و مذاکره با رئیس‌جمهور شکست‌خورده ایالات متحده هیچ سودی ندارد. 

ترامپ می‌خواهد از بطن مذاکره با کاظمی برای خود نمدی بافت تا با مستمسک قرار دادن آن بتواند در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود. 

مدیر خبرگزاری النخیل در ادامه گفتگو با خبرنگار آنا تأکید کرد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند جو بایدن، رقیب انتخاباتی ترامپ از وی در مراحلی پیش افتاده و رئیس‌جمهور آمریکا چاره را در این دیده است تا با مذاکره با عراقی‌ها از موضع قدرت بخواهد برای خود راه چاره‌ای برای غلبه بر بایدن و پیروزی در انتخابات بیابد و این خط‌مشی ممکن است چیزی جز خروج آبرومندانه از عراق نباشد.

محمدعلی الحکیم درباره علت به تعویق افتادن سفر نخست‌وزیر عراق به عربستان گفت: به تعویق افتادن سفر کاظمی به عربستان بعد از سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به بغداد رخ داد و سعودی‌ها خشمگین شدند که چرا کاظمی ابتدا با ریاض مذاکره نکرده و حتی از بغداد خواستند از ظریف استقبال نشود. با وجود این، بعد از استقبال ویژه مسئولان ارشد عراقی از وزیر امور خارجه ایران مقام‌های عربستان عصبانی شدند و راه خود را از سیاست‌های کاظمی جدا کردند.

وی با تأکید بر اینکه سیاست کلی نخست‌وزیر عراق دوستی با همه کشورهای همسایه و مخالفت با تبدیل شدن عراق به محلی برای تسویه‌حسابهای شخصی است، تصریح کرد: عربستان قصد مداخله در امور داخلی عراق را دارد و حتی برای سفر کاظمی به دیگر کشورها تعیین تکلیف می‌کند. معتقدم در آینده نزدیک نخست‌وزیر عراق به عربستان سفری انجام نخواهد داد، زیرا به وی اطلاع دادند موضوع بستری شدن سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان در بیمارستان بازی سیاسی سعودی‌ها بود تا نخست‌وزیر عراق به ریاض سفر نکند و از او استقبال نکنند.

حکیم گفت: قرار است کاظمی در بازگشت از واشنگتن به اردن سفر کند تا با مقام‌های ارشد این کشور درباره برخی موضوعات مهم دوجانبه تبادل نظر کند. پیام کاظمی به سعودی‌ها این است که عراق با همه کشورها روابطی دوستانه دارد و اگر می‌خواهند رابطه‌شان با بغداد همچون رابطه ایران و عراق باشد، باید از مداخله در امور داخلی عراق خودداری کنند.

این کارشناس عراقی گفت: عربستان مدعی است به امور کشورهای اسلامی و عربی اهتمام ویژه‌ای دارد، ولی شاهد بودیم در بیروت انفجار عظیمی رخ داد، صهیونیست‌ها به غزه حمله کردند و امارات روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرد؛ ولی سعودی‌ها هیچ واکنشی در محکومیت آن انجام ندادند. 

عربستان به بنیان‌گذار اختلافات مذهبی و طایفه‌گری در منطقه تبدیل شده است. 

حکیم گفت: برخی حکام عرب مایه ننگ اعراب هستند، زیرا به‌طور مستقیم با آمریکا و رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کرده و به معضلی برای ملت‌های عربی تبدیل شده‌اند.

انتهای پیام/4106/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: رئیس جمهور آمریکا نخست وزیر عراق سفر به آمریکا مصطفی الکاظمی مدیر خبرگزاری النخیل نخست وزیر عراق نظامیان آمریکا مصطفی الکاظمی امور داخلی سفر کاظمی رئیس جمهور تبدیل شده سعودی ها خاک عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۱۳۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد

 دونالد ترامپ در گفتگو گو با مجله تایم با انتقاد از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، گفت: افراد بسیار خوبی هستند که می‌توانند جای نتانیاهو را بگیرند.

به گزارش تسنیم، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در گفتگو با مجله تایم با انتقاد از نتانیاهو، گفت: انتقادها از "بنیامین نتانیاهو" بجاست، چرا که نتوانست مانع کشته شدن غیرنظامیان اسرائیلی در هفتم اکتبر شود.

رییس جمهور سابق آمریکا با تاکید بر این موضوع که افراد بسیار خوبی هستند که می‌توانند جای نتانیاهو را بگیرند، افزود: خیلی‌ها از هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) اطلاع داشتند، اما اسرائیل اطلاع نداشت و نتانیاهو به همین خاطر خیلی ملامت و سرزنش می‌شود.

ترامپ ادامه داد: آنچه در هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) رخ داد، نباید هرگز اتفاق می‌افتاد، همه چیز برای جلوگیری از آن وجود داشت.

دونالد ترامپ پیش از این با انتقاد از عملکرد جو بایدن، رییس جمهور آمریکا گفته بود که اگر من رئیس‌جمهور بودم هفتم اکتبر هرگز اتفاق نمی‌افتاد، حتی یک فرصت کوچک.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • دستور ساواک برای بازرسی از عروس امام
  • انتشار اسناد ساواک درباره بازرسی از همسر سیدمصطفی خمینی
  • دستگاه غربالگری سرطان سینه با قیمت کمتر ساخته شد
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • النصر و رونالدو به دنبال شکست طلسم ۳۴ ساله
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟