Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@03:51:45 GMT

«ابن اَبی‌الرِّجال»؛ فقیهی از یمن

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۱۴۲۹۶

«ابن اَبی‌الرِّجال»؛ فقیهی از یمن

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بار‌ها شنیده‌ایم که گذشته چراغ راه آینده است. این چراغ روشنگر مسیری است که به ساختن بنای تمدن ایرانی اسلامی می‌انجامد. چراغی که انوار روشنگرش حاصل تلاش صد‌ها حکیم، هنرمند و فیلسوف مسلمان است که از قرن‌ها پیش خشت‌به‌خشت این بنای سترگ را روی هم گذاشته‌اند.

با شما مخاطب گرامی قراری گذاشته‌ایم تا هر روز به بهانه عددی که تقویم برای تاریخ آن روز به ما نشان می‌دهد، به زندگی یکی از مشاهیر و بزرگان تاریخ کهن ایران و اسلام مختصر اشاره‌ای کنیم تا بتوانیم پس از یک سال، با این انوار روشنگر چراغ تمدن و فرهنگ آشنا شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این منظور هر روز صبح، بخشی از تاریخ کهن خود و افتخارات آن را مرور خواهیم کرد.

برای خوشه‌چینی از این خرمن دانش و فرهنگ، از جلد اول کتاب «تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» تألیف دکتر علی‌اکبر ولایتی که به سال ۱۳۹۲ در انتشارات امیرکبیر به زیور طبع آراسته شده، بهره برده‌ایم.

صفی‌الدین احمد بن صالح یمنی (۱۰۲۹-۱۰۹۲ق) مورخ، فقیه، ادیب، شاعر، قاضی صنعا، خطیب و عالم شیعی زیدی یمنی است.

ابن ابی الرجال در «شبط» واقع در اُهْنوم، غرب صنعا زاده شد. گفته‌اند که نسب او به خلیفه دوم، عمر بن خطاب می‌رسد. وی در شهر‌های شِهاره (اهنوم)، صَعده، تَعِز، اَبّ، حَرجه و صنعا، از عالمان و فقیهان و محدثان زیدی، مالکی و شافعی مانند امام محمد بن قاسم، سید ابراهیم بن محمد مؤیّدی، سید عزّالدین بن دُرَیب، سید محمد بن حسن بن قاسم، قاضی احمد بن سعدالدین مستوری، قاضی ابراهیم بن یحیی سُحولی و برخی دیگر حدیث و فقه آموخت و از برخی از ایشان اجازه روایت گرفت. ابن ابی‌الرجال در شهر‌های صنعا، شهاره و صعده به تدریس پرداخت و صاحب حوزه درس شد. گفته‌اند که آن‌قدر شهرت پیدا کرد که امام زیدی، متوکل علی الله اسماعیل بن قاسم (۱۰۱۹-۱۰۸۷ق) او را به خدمت در دستگاه خود فراخواند و به منشی‌گری خود برگزید. سپس خطیبی صنعا را بدو داد. ابن ابی الرجال تا پایان زندگی متوکل در این مقام بود.

ابن ابی الرجال از محققان و نویسندگان نامدار زمان خود بود. آثار گوناگونی در تاریخ، تفسیر، کلام، ادب و فقه نوشته است. با اینکه تحصیل و بیشترین تخصص او در فقه و حدیث بود، بیش از هر چیز به تاریخ دلبستگی داشت و چند اثر در این زمینه نوشته است و معروف‌ترین کتاب او که باعث شهرت او شده، مطلع البدور و مجمع البحور در تاریخ است.

این اثر شرح حال و زندگی بیش از ۱۳۶۰ تن از عالمان و ائمه و رؤسای یمن است. این کتاب را مهم‌ترین شرح حال بزرگان زیدی دانسته‌اند و بسیاری از تاریخ‌نویسان اخیر بدان استناد کرده‌اند. این کتاب تاکنون چاپ نشده است، اما نسخه‌های خطی آن در کتابخانه جامع کبیر صنعا، موزه بریتانیا و برخی کتابخانه‌های دیگر موجود است.

کتاب معجم فی رجال الزیدیه را هم از آثار او ذکر کرده‌اند. کتاب دیگر او تیسیر الاِعلام بتراجم ائمة التفسیر الاعلام است. این کتاب در شرح احوال مفسران زیدی است. کتاب دیگر او شرحی بر کتاب المشجر ابن جلال، در تاریخ امامان زیدی است. نسخه‌ای از این شرح در کتابخانه آمبروزیانای میلان محفوظ است.

منبع: آنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تقویم تاریخ مشاهیر ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۱۴۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنعا: طی روزهای آینده شاهد اولین عملیات در دریای مدیترانه خواهیم بود

در پی اعلام ورود عملیات نیروهای مسلح یمن علیه «مثلث تجاوز» به فاز چهارم، وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی این کشور از آغاز قریب‌الوقوع عملیات نیروهای کشورش علیه کشتی‌های متعلق و یا وابسته به مثلث تجاوز در دریای مدیترانه خبر داد.

به گزارش ایسنا، «ضیف الله الشامی» وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن در این باره اظهار کرد تا زمانی که جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه متوقف نشود، عملیات آغاز شده توسط نیروهای مسلح یمن پایان نخواهد یافت.

وی در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفت: عملیات در دریای مدیترانه آغاز خواهد شد و به همین منظور نظارت دقیقی وجود دارد و طی روزهای آینده شاهد اعلام اولین عملیات خواهیم بود.

این مقام یمنی در ادامه تاکید کرد: هر طرفی در جهان که با رژیم اشغالگر در ارتباط باشد، تجارتش تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و هدف نیروهای مسلح یمن خواهد بود.

الشامی همچنین خاطرنشان کرد: یمن از قابلیت‌هایی برخوردار است که به آن اجازه می‌دهد در خط مقدم حمایت از ملت فلسطین بایستد و به زودی تعداد رزمندگان آماده برای رفتن به نبرد به یک میلیون جنگجو خواهد رسید.

وی با «فریبکار» توصیف کردن رژیم صهیونیستی، ادامه داد: نیروهای مسلح یمن در صورت دستیابی به توافق بر میزان تعهد اشغالگران به اجرای مفاد توقف تجاوز نظارت خواهند کرد.

وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی این کشور همچنین افزود: در ازای توقف حمایت از مسئله فلسطین، پیشنهادهای وسوسه کننده زیادی ارائه شد، اما ملت یمن و رهبری آن‌ها تا زمانی که پیروزی به دست نیاید، موضع خود را در قبال فلسطین رها نمی‌کنند.

این اظهارات پس از آن بیان شد که سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن جمعه از آغاز اجرای مرحله چهارم عملیات در واکنش به ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه خبر داد.

یمن در حمایت از غزه با آغاز حملات خود در ۳۱ اکتبر و انجام ده‌ها عملیات پس از آن، تلاش‌های آمریکا و انگلیس را برای شکستن محاصره تحمیل شده بر رژیم صهیونیستی در سراسر دریای سرخ ناکام گذاشته و این عملیات حتی از ناکام گذاشتن این تلاش‌ها فراتر رفته و صنعا در پی حماقت ائتلاف آمریکایی با انجام حملات به مناطق مختلف یمن، اهداف خود را گسترش داده و حالا کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی را نیز شامل شود.

کارشناسان در این باره معتقدند که عملیات بی‌سابقه ارتش یمن علاوه بر اینکه مانع از تلاش‌های آمریکا و انگلیس برای شکستن محاصره دریایی رژیم صهیونیستی شد، توان نظامی را نشان داد که واشنگتن از آن بی‌اطلاع بود و در واقع معادلات آن را به هم ریخت.

به‌رغم اصرار صنعا برای تحمیل محاصره دریایی بر رژیم صهیونیستی تا پایان محاصره و تجاوزات غزه و هدف قرار دادن کشتی‌های این رژیم و کشتی‌های آمریکا و انگلیس در نتیجه حماقت آن‌ها با حمله به یمن، اما بر حفظ امنیت ناوبری دریایی برای دیگر کشتی‌ها تاکید دارد و اظهارات مقامات آن گواه این نیت است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یک جنگ سرد جدید؟ جنگ جهانی سوم؟ / چگونه می توانیم در این «عصر سردرگمی» حرکت کنیم؟
  • پروژه آمریکا برای مهار مقاومت یمن چیست؟
  • دستگیری اراذل و اوباش در منطقه فلاح تهران
  • دستگیری عاملان درگیری منطقه فلاح تهران
  • دستگیری عاملان درگیری منطقه فلاح تهران 
  • انصارالله یمن پیشنهاد میزبانی صنعا از دفتر سیاسی حماس را داد
  • صنعا: طی روزهای آینده شاهد اولین عملیات در دریای مدیترانه خواهیم بود
  • راهپیمایی میلیونی یمنی‌ها در همبستگی با ملت فلسطین در نوار غزه
  • ما جز با رعیتِ خود دیگر با کسی جنگ نداریم!
  • جنبش‌های سده‌های دوم و سوم هجری بیش‌تر تقابل ایرانی – ایرانی بود نه ایرانی - عربی