Web Analytics Made Easy - Statcounter

انواع بیماری های آرتروز و دردهای شدید مفصلی، سقوط از دره و گذر از مسیرهای صعب العبور، تعقیب و گریزهای هولناک، نداشتن بیمه و نبود امید به آینده، مجموعه ای از شرایط بسیار سخت و طاقت فرسا را تشکیل داده اند که کولبری را به عنوان یکی از دشوارترین و پرمخاطره ترین مشاغل در دنیای امروز معرفی کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، «هنگەژال» یکی از روستاهای بخش ننور از توابع شهرستان بانه است که در نقطه صفر مرزی این شهرستان قرار دارد و اهالی آن از درد کولبری رنج می برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساکنان این روستا برای به دست آوردن روزی خانواده هایشان صخره ها و ارتفاعات سخت گذر را در گرمای طاقت فرسا و برف و سرمای استخوان سوز طی می کنند و از جان خود مایه می گذارند؛ اینان قهرمانان صخره نوردی نیستند بلکه جوانان، پیرمردها، دانش آموزان، دانشجویان، ورزشکاران و تحصیلکرده های دانشگاهی هستند و دردمندانی که هم صحبت کوهستان های بی رحمی اند و نان خود را از این مسیرهای پر خطر تمنا می کنند!

محمد، یکی از کولبرهای این روستا می‌گوید: کولبری کار نیست و به سختی در توان انسان می گنجد، یک کولبر در کوه ها و گردنه های بلند و سخت گذر این منطقه هر روز ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم بار را بر دوش خود حمل می کند تا بتواند از این طریق امرار معاش کند.

کاک رسول یکی دیگر از کولبران می گوید: سوال من از دولت و مسئولان این است ما تا کی می توانیم کولبری کنیم؟ و تا کی باید کولبر باشیم؟

وی می افزاید: دولت در مورد بهای نفت که قرار بود بخشی از آن را به کولبران اختصاص بدهد و همچنین در مورد بیمه کولبران که سالهاست وعده آن را می دهد، کاری انجام نداده است!

کاک احمد از دیگر کولبران این منطقه، می گوید: اگر دولت بتواند در این منطقه با ساخت کارخانه و کارگاه ها ایجاد اشتغال کند، دیگر نیازی نیست مردمان آن کولبری کنند.

وی افزود: حدود ۱۰ سال است کولبری می‌کنم و از روی ناچاری است که به این کار روی آورده‌ام و گرنه معتقد هستم که کولبری کار انسانی نیست و اگر دولت کارخانه یا کارگاه ایجاد می‌کرد یا در کالبد کشاورزی کم رونق این شهرستان جانی تازه می دمید، بدون شک این پدیده شکل نمی گرفت!

این کولبر سخت کوش ادامه می دهد: منطقه ما کوهستانی است و زمین کشاورزی چندانی ندارد، مرزها نیز بسته شده اند و چاره ای جز کولبری نیست؛ هرچند که رهبری فرموده اند مرادشان از قاچاق، ما کولبرانی نیستیم که بار ناچیزی حمل می کنیم و تاکید فرموده اند اگر با آنها مبارزه ای هم نشود اشکالی ندارد؛ ولی همچنان و هر روز با ممانعت هنگ مرزی روبرو هستیم!

 در ادامه رئیس شورای اسلامی روستای «هنگه ژال» اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلات مردم در روستاهای مرزی بیکاری است و شرایط دشوار زندگی و کسب معیشت موجب می شود مردم به کولبری روی آوردند، به گونه ای که حتی با توجه به ممانعت مرزبانان و به خطر افتادن جان ساکنین، باز هم چاره‌ای جز کولبری نمی بینند!

فرماندار بانه: کولبران می توانند 100 قلم کالای مجاز را وارد کنند

اسماعیل رستم پور فرماندار شهرستان مرزی بانه در این باره می‌گوید: با توجه به برنامه‌ریزی هایی که در راستای حمایت از کولبران در دولت انجام شده است خوشبختانه شرایطی به وجود آمده که مرزنشینان با کارتی که در اختیار دارند و طبق دستورالعمل های جدید مجدداً این کارت ها به روزرسانی خواهند شد، می توانند ۱۰۰ قلم کالا را وارد کنند.

وی عنوان کرد: تقریباً ۷۰ درصد این کارت ها به روزرسانی شده است و مرزنشینان می‌توانند ۱۰۰ قلم کالای مجاز را از این معابر وارد کنند و از مزایای آن بهره مند شود، در این راستا برنامه ریزی های لازم در دولت انجام شده و وزارت صمت با همکاری گمرک، مقدمات اینکار را فراهم نموده است.

واژه کولبری بستر سوءاستفاده دشمن

در چند هفته گذشته، کولبری تغییر مسیر آمارسازی کرونایی رسانه های معاند پس از شکست مرحله اول در کشته سازی سه برابری و دنباله سازی رسانه ای برای هشتگ #کولبر_نکشید به عنوان یک پروژه مشترک همه رسانه های ضد انقلاب از مهمترین خطوط خبری چند هفته گذشته این رسانه ها بود. رسانه های معاند تلاش کردند بعد از شکست پروژه کشته سازی خود، اینبار به سراغ سوژه کولبری با هشتگ کولبر_نکشید بروند تا شاید جو جهانی علیه ایران ایجاد شود.

مقابله با کولبران واقعی دروغ محض است

اما در همین زمان، احمدعلی گودرزی، فرمانده پلیس مرزبانی در واکنش به این هشتگ عنوان کرد: برخورد با قاچاقچیان خواسته مرزنشینان است. برخی در حق مرزبانان بی‌مهری می‌کنند و ادعا دارند مرزبانان نیروی انتظامی با کولبران مقابله می‌کنند که دروغ محض است و این عزیزان همواره مورد حمایت مرزبانان هستند.

او گفته بود: کولبر واقعی، در زمان و مسیر تردد و همچنین با کالای مشخص از گذرگاه‌های رسمی رفت‌آمد دارد.اما آن‌دسته‌که به صورت غیرمجاز و غیرقانونی می‌خواهند کالای قاچاق به کشور وارد کنند، قاچاقچی‌اند و برخورد با آنان خواسته مرزنشینان است.

سردار احمد‌علی گودرزی‌ روز گذشته هم در این خصوص در سفر به استان کرمانشاه با ماموستا ‌ملا قادر قادری‌ امام جمعه اهل سنت شهرستان پاوه که اخیراً نسبت به وضعیت کولبران موضع تندی داشته بود، دیدار و گفت و گو کرد.

سردار گودرزی در این دیدار صمیمی با اشاره به اینکه مرزنشینان افرادی غیرتمند و حامی و پشتیبان مرزبانان در مرزها هستند، گفته است: همه مرزنشینان که در حاشیه مرزها حضور دارند، مرزیار افتخاری ما هستند و امروز بحمدالله اوج هماهنگی و همدلی مرزبانان و مرزنشینان را شاهدیم که نتیجه آن امنیت پایدار و مطلوب در مرزهای استان کرمانشاه است.

وی تأکید کرده است: مرزبانان در تلاشند که ارتقاء معیشت مرزنشینان را به معنای واقعی اجرایی و عملی کنند و در راستای تحقق امنیت اقتصادی مرزنشینان موثر واقع شوند، مرزنشینان نقش بی بدیلی در تأمین امنیت مرزهای کشور دارند و مرزبانان موظفند همراه و همگام مرزنشینان باشند.

مقام ارشد مرزبانی ناجا برقراری امنیت مرزهای ایران اسلامی را مرهون خون شهدا دانسته و گفته است: امنیت مطلوبی که در مناطق مرزی وجود دارد، حاصل تلاش شبانه روزی همرزمانم در سراسر مرزهاست که این افتخار بزرگی برای مرزبانان و مرزنشینان است.

سردار گودرزی با تبیین ترددهای غیرمجاز در نوار مرزی، خاطرنشان کرده است: جمهوری اسلامی ایران دارای قوانین و مقررات مرزی است و مرزبانان با اقتدار در مقابل قاچاقچیان و اشرار و معاندین ایستاده اند و اجازه نمی دهند با ورود اقلام ضد فرهنگی، سلاح و ... ارزش های اصیل انقلاب اسلامی نقض شود.

وی با تأکید بر اینکه کولبران مورد حمایت مرزبانان هستند، عنوان کرده است: مرزبانی نیروی انتظامی حامی مرزنشینان و جوانانی است که برای کسب رزق و روزی حلال تلاش می‌کنند.

لزوم حمایت از کولبران واقعی

ماموستا ملا قادر قادری امام جمعه پالوه هم امنیت مرزها را مرهون هوشیاری و اقتدار نیروهای مرزبانی در نوار مرزی دانسته و گفته است، امنیت یکی از نعمت های بزرگ خداوند است‌ و کسی که این امنیت و آرامش را برای مردم فراهم کند گویا از حق حیات انسان دفاع می کند.

این عالم برجسته دینی همچنین بر حمایت مرزبانان از کولبران مجاز و کسانی که به صورت قانونی از مرزهای کشور در قالب کولبر تردد می‌کنند، تأکید کرده است.

اما نکته قابل توجه آنکه انواع بیماری های آرتروز و دردهای شدید مفصلی، سقوط از دره و گذر از مسیرهای صعب العبور، تعقیب و گریزهای هولناک، نداشتن بیمه و نبود امید به آینده، مجموعه ای از شرایط بسیار سخت و طاقت فرسا را تشکیل داده اند که کولبری را به عنوان یکی از دشوارترین و پرمخاطره ترین مشاغل در دنیای امروز معرفی کرده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: وارد کنند رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۱۴۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجلس دوازدهم از نگاه تحلیلگران مجلسی بدون اکثریت مطلق و متشکل از چند فراکسیون خواهد بود، اتفاقی که در نتیجه اختلاف بین اصولگرایان و خالی بودن میدان رقابت انتخابات از حضور اصلاح طلبان و اعتدالیون رخ داده است.

جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین به این نکته اشاره می‌کند و می‌گوید اصولگرایان از همین حالا با هم به اختلاف برخوردند.

او منتقد نحوه برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم است و می گوید؛«در نتیجه این انتخابات منتقدین وارد مجلس نشدند و دور از انتظار است که گروه‌های منتقد در مجلس دوازدهم تشکیل شوند.»

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه را می‌خوانید:

********

*آقای هروی! پیش بینی می شود مجلس آینده یک مجلس بدون اکثریت با فراکسیون های متعدد باشد، چند فراکسیونی شدن مجلس دوازدهم، چه مزایا و یا معایبی می‌تواند داشته باشد؟

یکی از پیش‌بینی‌هایی که برای مجلس دوزادهم می‌شود انجام داد این است که این مجلس مانند مجالس گذشته شاخصه‌های فراکسیونی روشنی نداشته باشد، علت هم این است که اکثر نمایندگان یک دست وارد مجلس شدند وامکان تفکیک سیاسی در بحث جبهه‌های مختلف و یا فراکسیون‌های مختلف وجود ندارد.

از طرفی به دلیل اینکه انتظارات مردم افزایش پیدا کرده، شکاف بین فراکسیون‌ها بیشتر شده، براساس رایزنی‌های صورت گرفته توسط دوستان ما در مجلس شاهد این نکته هستیم که حتی فراکسیون مستقلین که در مجلس سابق هم فراکسیون اقلیت بود، در مجلس دوازدهم هم شاکله روشنی نداشته باشد و از همین ابتدا ملاحظات سیاسی در مورد هیئت رئیسه مجلس آغاز شده است.

در هیچ دوره ‎ای از مجلس تا این اندازه شاهد شدت و ضعف در بحث فراکسیون‌ها و تفکیک گروه‌های سیاسی در مجلس نبودیم، شاید این هم به دلیل همان یکدست شدنی است که متأسفانه در این دوره از مجلس شاهد هستیم.

در مجلس یازدهم فقط فراکسیون مستقلین از دولت انتقاد می‌کرد

در مجلس‌های گذشته شاهد این بودیم که فراکسیون‌های سیاسی متفاوتی با جمعیت نسبتاً متعادل وجود داشتند اما در مجلس یازدهم مشخص شد که غیر از فراکسیون مستقلین که حدود ۵۰ نفر عضو آن بودند، فراکسیون دیگری برای نقد وضعیت موجود و اقدامات دولت نقشی ایفا نکرد. لذا انتظار از مجلس دوازدهم این است فراکسیون نقاد که بتواند عملکرد دولت یا سایر قوا را به نقد بکشاند، نداشته باشیم و این جای تأسف دارد.

*یعنی مجدداً شاهد مجلس ناظر بر رفتار دولت نخواهیم بود...

مهندسی انتخابات عملاً به سمتی رفت که مجلس را به فضای مورد نظر دولت هدایت کرد. بنابراین به نظر می‌رسد مجلس دوازدهم در بحث تصویب لوایح اصطکاکی با دولت نداشته باشد.

نفوذ تندروهای خارج از پارلمان بر تصمیمات درون پارلمانی؟

*شنیده می‌شود چهره‌های تندرو نظیر رائفی‌پور به منتخبین مجلس دوازدهم خط‌دهی می‌کنند، نفوذ تندروها را در مجلس دوازدهم چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جریان رائفی‌پور نشان داد که مجلس از بیرون هدایت و مدیریت می‌شود و این آفت بزرگی بر دامن مجلس دوازدهم است که بخواهد این نقیصه را پوشش دهد. آنچه مسلم است این نکته است که شرایط مجلس دوازدهم به خصوص با حضور تندروها، احتمال اینکه گروه‌هایی خارج از مجلس هدایت برخی از مصوبات یا تحرکات داخلی مجلس را بدست بگیرند، بیشتر از گذشته شده است، به همین دلیل به نظر می‌رسد نقد دولت در مجلس دوازدهم به شدت کمتر از مجلس یازدهم می‌شود.

*آقای هروی! در چنین فضایی فکر می کنید مستقلین در مجلس توانایی چانه‌زنی در مباحث مختلف از جمله برای کسب کرسی‌های هیئت رئیسه را دارند؟

همه تلاش این است که فراکسیون مستقلین شکل بگیرد که بتواند به عنوان جبهه مقابل تندروها حضور داشته باشد و فعالیت کند و همه انتظارات از همین فراکسیون خواهد بود.

به عبارت دیگر انتظار ما از مجلس دوازدهم این است که بتواند خواسته‌ها و رضایت عمومی مردم را جلب کند اما بر شاکله چنین مجلسی این نور رستگاری را نمی‌توان مشاهده کرد.

چالش بین اصولگرایان بر سر کرسی ریاست مجلس

*گفته می‌شود ریاست قالیباف بر مجلس از بیرون نیز حمایت می‌شود، ارزیابی شما از وضعیت قالیباف در مجلس دوازدهم به چه صورت است؟

متأسفانه چالش‌ها بر سر انتخاب رئیس مجلس حتی پیش از انتخابات مجلس آغاز شده بود و این قضیه همچنان ادامه دارد، کما اینکه جلسات و نشست‌های اصولگرایان حاکی از این است که در اردوگاه اصولگرایان هم بر سر ریاست و نائب رئیسی مجلس چالش‌های جدی وجود دارد.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899114

دیگر خبرها

  • پرسپولیس و پارادوکس مدافعان میانی؛ ستاره‌های منجی یا پاشنه آشیل؟
  • حیدری: کولبران در انتظار ابلاغ قانون ساماندهی اشتغال پایدار مرزنشینان هستند
  • تیراندازی در عروسی؛ تکرار یک رسم غلط ٢ قربانی گرفت
  • تیراندازی در عروسی/ تکرار یک رسم غلط ٢ نفر قربانی گرفت
  • رسم غلط تیراندازی در عروسی عنبرآبادی‌ها دو قربانی برجای گذاشت 
  • «کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند
  • باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • کشف بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی
  • بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد