Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی به استقبال محرم می رویم که کرونا در همه جا شیوع پیدا کرده و امسال عزاداری محرم با رعایت پروتکل های بهداشتی و کمک به نیازمندان برگزار می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، صدای پای محرم شنیده می شود، ماه پیروزی خون بر شمشیر، ماه عزاداری امام حسین(ع) و ۷۲ تن از یاران باوفایش که در قیام کربلا به شهادت رسیدند، قیامی که در تاریخ برای همیشه ماندگار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از ۱۴۰۰ سال از قیام کربلا می گذرد و هر سال مراسم عزاداری با شکوه تر از سال قبل برگزار می شود، عشق به حسین(ع) که در سینه همه عاشقان و ارادتمندان نهفته شده، سبب می شود تا اوج ارادت در این ایام دیده شود، این ارادت از کودکان گرفته تا پیرمردان و پیرزنان مشهود است که هر یک به نحوی ارادت خالصانه خود را به مولایشان نشان می دهند.

دست های که دخیل شش گوشه می‌شود

سالهاست ارادتمندان و حاجتمندان در ایام محرم امام حسین(ع) را واسطه قرار می دهند تا دست خالی برنگردند، دست های حاجت در شب های عزاداری بلند می شوند و فریادهای (یا حسین) تا آسمان شنیده می شود.

امسال عزاداری محرم کمی متفاوت از هر سال برگزار می شود، به دلیل شیوع کرونا برخی از مراسمات به لحاظ مسائل بهداشتی مانند آئین گل مالی لغو شده اما عزاداری برای امام حسین(ع) انجام می شود و امسال این مراسم با رعایت پروتکل های بهداشتی، ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و در مکان های روباز برگزار می شود.

از هم اکنون بسیاری از خانه ها در عزاداری سیدالشهدا(ع) سیاهپوش شده است، بیرق های عزا بر سر در منازل و مکان ها در حال نصب است، فضای شهرها حال و هوای خاصی به خود گرفته و دلها بیقرارتر از همیشه به استقبال محرم می رود.

لغو مراسم گل مالی

هر ساله هیات ها در ایام محرم عزاداری می کردند و در هر منطقه مراسمات سنتی برگزار می شد، از جمله آئین های سنتی در استان لرستان گل مالی در روز تاسوعا و عاشورا، آئین چهل منبر و سقاخانه ها بود که امسال برای حفظ سلامتی مردم برخی از آئین ها برگزار نمی شود.

علیرغم این که دشمنان همیشه در پی کمرنگ کردن اعتقادات مردم هستند، این بار نیز برای ایام محرم برنامه ریزی کرده بودند و خواسته دشمن همیشه این بوده که اینگونه مراسمی که سبب تقویت اعتقادات می شود، برگزار نگردد اما مردم و عزاداران حسینی امسال با رعایت همه مسائل بهداشتی عزاداری را انجام می دهند.

در شب های محرم دیگ های نذری در هر محله و هیاتی برقرار می شوند، تبرک غذای نذری در بین همه مردم جایگاه ویژه ای دارد اما امسال به دلیل ممنوعیت توزیع غذا قرار شد که این نذورات به صورت بسته های مواد غذایی در بین مردم آسیب دیده از کرونا توزیع شود.

راه اندازی پویش نذر ماسک

در کنار آن، کم نیستند افرادی که حتی توانایی خرید یک عدد ماسک را هم ندارند که در این راستا پویش نذر ماسک راه اندازی شده تا افراد نذورات خود را به سمت حفظ سلامتی دیگر هموطنان سوق دهند.

حجت الاسلام احمدرضا غلامی معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: براساس دستورالعمل ها برنامه ریزی لازم برای برگزاری مراسم عزاداری محرم انجام شده و با توجه به شیوع کرونا و حساسیت این مراسم با نهایت رعایت نکات بهداشتی برگزار خواهد شد.

وی افزود: مقام معظم رهبری تاکیدات زیادی داشتند که همه افراد پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و همه ما باید در این راستا دقت کنیم و بر همین اساس با رعایت دستورالعمل های بهداشتی این مراسم برگزار می شود و خیمه های عزاداری برافراشته شوند.

برافراشتن پرچم عزاداری در سطح شهر

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی لرستان تصریح کرد: بر همه منازل و محافل پرچم سیاه عزاداری برافراشته شود و به دنبال این هستیم تا با حفظ سلامتی مردم و عزاردارن، این مراسم برگزار شود.

حجت الاسلام غلامی اظهار داشت: امسال مراسم عزاداری در مکان ها و فضاهای باز برگزار می شود که زمان در نظر گرفته برای عزاداری دو ساعت است و سرپرستان هیات های مذهبی برای برگزاری مراسم توجیه شده اند.

وی با اشاره به این که ۲۵۰ هیات در سامانه بیرق ثبت نام کرده اند گفت: امسال سامانه ای به نام بیرق راه اندازی شده که همه هیات ها موظف هستند در این سامانه ثبت نام کنند و مجوزی برای فعالیت داشته باشند که علاوه بر آن، تعهد نامه ای مبنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی گرفته می شود که تاکنون بیش از ۲۵۰ هیات در استان ثبت نام کرده و قطعا طی روزهای آینده این رقم افزایش می یابد.

نذر بسته های معیشتی بین نیازمندان

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی لرستان با اشاره به پخش نذورات و ایستگاه های صلواتی خاطر نشان کرد: امسال ایستگاه صلواتی برپا می شود اما پذیرایی از عزاداران در این ایستگاه ها انجام نمی شود بلکه در ایستگاه ها، نذر ماسک و سایر نذورات مردمی دریافت و در بین افراد نیازمند توزیع می شود.

حجت الاسلام غلامی افزود: افراد ماسک های نذری و کمک های بسته بندی شده در قالب کمک مومنانه را می توانند به ایستگاه ها تحویل دهند تا در بین نیازمندان توزیع شود.

محرمی دیگر از راه رسیده و امسال می توانیم نذورات خود را برای کمک به نیازمندان هزینه کنیم و عزاداری ها را با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کنیم تا بتوانیم از این ایام و از این فرصت نهایت بهره را ببریم و در جهت ترویج فرهنگ عاشورا و تببین قیام کربلا تلاش کنیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود امام حسین ع ایستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۱۴۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرش بیش از ۳ هزار دانشجو در دانشگاه های لرستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛استاندار لرستان گفت: ۶۳ درصد از داوطلبان کنکور استان امسال در گروه‌های آزمایشی ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان خارجی دختران  بودند..

 ابوطالب شفقت  افزود: ۳۵ هزار و ۵۶۱ نفر در این استان برای کنکور سراسری امسال باهم   رقابت  کردند..

استاندار لرستان با اشاره به اینکه در دانشگاه‌های دولتی استان حدود ۳ هزار نفر پذیرفته می‌شوند افزود: امیدواریم نخبگان و دانشجویان با استعداد لرستانی پس از کسب تحصیلات عالیه جذب شوند.

دیگر خبرها

  • برگزاری هفدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • پرچم یا حسین در تظاهرات حامیان فلسطین در لندن + فیلم
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • پذیرش بیش از ۳ هزار دانشجو در دانشگاه های لرستان
  • نهاوند میزبان پرچم متبرک حرم رضوی
  • عکس پدر زاکانی با پسر جهان پهلوان تختی!