Web Analytics Made Easy - Statcounter

ریه های جنوب غرب تبریز با وجود ۲۹ پارک و بوستان جان می گیرد و به روح سبز این منطقه حیات می بخشد.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، یاسمین مولانا: گرچه این بخش از شهر با واحدهای صنعتی اش، پتروشیمی و پالایشگاهش شناخته می شود و نوک تیز پیکان آلاینده ها ریه های آن را نشانه رفته است اما مدیران شهری طی سالها همواره برای حفظ باغات آن و توسعه فضای سبز شبانه روزی تلاش کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درحالی تبریز نیز همچون دیگر کلانشهرهای کشور روزهای آلوده بسیاری را طی سال تجربه می کند و با گذر سالها تعداد این روزها افزایش می یابد که طبق سیاست گذاری صورت گرفته از سوی شهرداری کلانشهر تبریز سال جاری به نام سال فضای سبز نامگذاری شد تا به این واسطه با تلاش تمامی مدیران شهری بتوان چشم اندازی سبز را برای این شهر ترسیم و باغ شهر روزهای رفته را بار دیگر احیا کرد.

سال ۹۹؛ سالی سبز برای جنوب غرب تبریز

شهردار منطقه هفت تبریز در این میان وسعت پارک ها و بوستان های این بخش از تبریز را ۳۴۹ هزار و ۴۵۱ متر مربع عنوان کرد که در سال ۹۹ نیز طرح احداث و تملک چندین پارک در راس برنامه های شهرداری منطقه قرار دارد.

محمد علی سلیمی درحالی بودجه محوری سال ۱۳۹۹ را بر مبنای توسعه سرانه فضای سبز اعلام کرده است که این مهم نوید حفظ باغات و توسعه فضای سبز منطقه را برای منافع عموم شهروندان و نجات ریه های این بخش از شهر را می دهد که همواره تحت تاثیر فعالیت های اقتصادی و صنعتی است.

وی یادآور شد: در بحث حوزه فضای سبز شهرداری منطقه هفت برنامه های مختلفی را در دست اقدام دارد که در این میان ۱۷۰ میلیارد ریال برای نگهداری و توسعه فضای سبز، ۱۱۰ میلیارد ریال طراحی و احداث فضای سبز، ۴۰ میلیارد ریال در راستای طراحی و احداث فضای سبز محلی شامل پارک ها، رفوژ ها و حاشیه خیابان ها اختصاص یافته است.

روح سبز منطقه با ۲۹ پارک محلی و بوستان

 شهردار منطقه حیات سبز جنوب غرب تبریز را با وجود ۲۹ پارک و بوستان به وسعت ۳۴۹ هزار و ۴۵۱ متر مربع دانست و افزود: در سطح منطقه پارک های محلی و بوستان های متعدد با اهداف مختلف احداث شده و شهروندان محترم منطقه از آنها بهره می برند.

وی در این میان یادآور شد: پارک مختاروند با پنج هزار و ۱۰۰ متر مربع طی سال جاری تملک و احداث ان از خردادماه تا پایان مرداد ماه به طول انجامید و طی روزهای آتی افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

سلیمی همچنین طرح تملک باغات لاله را از دیگر اقدامات این شهرداری در راستای احیای باغات تبریز و حفظ منافع عمومی شهروندان عنوان کرد و گفت: طرح تملک و احیای باغات لاله نیز از جمله مهمترین و بزرگترین اقدامات شهرداری منطقه هفت طی سال جاری برای توسعه فضای سبز است که اقدامات لازم آن در دست اجراست و با تملک این باغات وسعت فضای سبز منطقه بیش از این افزایش خواهد یافت.

پارک های جنوب غرب تبریز و کارکردهای متفاوت آن

شهردار منطقه هفت با اشاره به کارکردهای متفاوت پارک ها و بوستان های سطح منطقه گفت: شهرداری منطقه سعی کرده کارکردهای مختلفی را برای هر کدام از پارکها تعریف کند تا نیازهای متفاوت شهروندان را در کنار توسعه فضای سبز به این واسطه تامین شود.

وی اظهارداشت: در جنوب غرب تبریز طی هشت سال گذشته تلاش و تمرکز مضاعفی برای توسعه فضای سبز صورت گرفته و در این راستا سه پارک مسافر، چهار پارک محله ای، سه پارک با ایجاد زمینه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی ایجاد شده است.

سلیمی همچنین از توسعه پارک مهر ولایت طی سال جاری خبر داد و افزود: توسعه پارک مهر ولایت در سال ۹۹ در ردیف برنامه های این منطقه قرار داشته و این پارک در فاز دوم خود تامین کننده اهداف پدافند غیر عامل بوده و زمینه اسکان اضطراری شهروندان منطقه در روزهای بحرانی را فراهم می آورد.

نوی مهر؛ فرصتی برای حمایت از بانوان و کار آفرینی

پارک بانوی مهر با شش هزار و ۳۲۷ متر مربع در ابتدای رسالت واقع شده و با اختصاص بازارچه خود اشتغالی فرصتی را برای حمایت از بانوان کارآفرین بوجود آورده است.

به گفته شهردار منطقه؛ این پارک در عین حال که به نیاز خانواده ها برای گذراندن اوقات فراغت و تامین فضای سالم و مفرح توجه داشته، از سوی دیگر با رویکردی متفاوت گامی موثر در فعالیت اجتماعی و حضور بانوان کارآفرین برداشته و زمینه ای مناسب برای آنان فراهم آورده است.

وی با اشاره به اینکه این پارک دارای بازارچه ای با ۲۰ غرفه دائمی است، یادآور شد: برای حمایت از بانوان ساکن منطقه و کارآفرینان مذاکرات و جلسات مختلفی با شورای شهر و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز و اداره کل سلامت و سازمان های مردم نهاد گذاشته شده تا این پارک بیش از این بتواند مامنی امن برای خانواده ها و ساکنان و بانوان سرپرست خانواده باشد، به طوریکه بتوانیم شاهد رقم خوردن فعالیت اجتماعی و فرهنگی در دل این بوستان سرسبز باشیم.

بوستانی با نقش عمیق اجتماعی و فرهنگی

سلیمی پارک کودک و بوستان قرآن را جزو فضاهایی دانست که نه تنها در توسعه فضای سبز شهری نقش خود را ایفا کرده اند بلکه در تشکیل جامعه ای فرهنگی و اجتماعی نقش به سزایی داشته اند.

پارک کودک که مامنی برای حضور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شده در گذر روزهای خود شاهد روزهای پر نشاط کودکان و نوجوانان بسیار و رشد فرهنگی، هنری و اجتماعی آنان و توانمند شدن هر روزه آنهاست.

از سوی دیگر این پارک در دل خود فضایی را برای آموزش قوانین ترافیکی به کودکان را فراهم آورده است تا در کنار تامین نیازهای روحی شهروندان به فضای تفریحی شهری، زمینه ساز فرهنگسازی و آموزش های شهروندی در فضای مفرح نیز باشد.

از سوی دیگر نمی توان نقش فرهنگی و اجتماعی بوستان قران را در جنوب غرب تبریز نادیده گرفت. بوستانی که جامعه ای فرهنگی را در کنار ساختار و معماری ایرانی و اسلامی خود گردهم اورده و با وجود فرهنگسرایی که در خود دارد، سیاست های شهرداری تبریز را در زمینه فرهنگسازی و توانمندسازی شهروندان با تمام توان پیش می برد.

جنوب غرب تبریز و پارک های مسافر

شهردار منطقه هفت با اشاره به اینکه جنوب غرب تبریز یکی از مبادی ورودی شهر بوده، گفت: این منطقه به لحاظ موقعیت استراتژیکی خود که در مسیر ترانزیت واقع شده و جزو مبادی ورودی شهر نیز هست با داشتن سه پارک مسافر پذیرای مهمانان خود است.

وی افزود: پارک های ستارخان، نیلوفر و چشم انداز  سه پارک مسافر این بخش از شهر بوده که امکان اسکان را برای مسافران فراهم کرده و با ایجاد زیرساخت های مختلف نیازهای اولیه آنان را تامین می کند.

با تمامی این اوصاف آنچه پر واضح است شهرداری منطقه هفت توجه ویژه ای به توسعه فضای سبز داشته و در عین حال نگاه صرف تفریحی را با اختصاص کارکردهای متفاوت به انها تغییر داده است.

با احداث پارک ها و بوستان ها در سطح جنوب غرب تبریز در کنار دستیابی به اهداف کلان شهرداری کلانشهر تبریز و ترسیم چشم انداز سبز و احیای باغ شهر سعی دارد تا زمینه ساز رشد و شکوفایی توانمندی های شهروندان، افزایش تعاملات اجتماعی و  تامین کننده نشاط و آسایش در جامعه شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تبریز جنوب غرب تبریز توسعه فضای سبز شهرداری منطقه شهردار منطقه بوستان ها منطقه هفت سال جاری متر مربع ۲۹ پارک سه پارک پارک ها طی سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۱۵۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انفجار در پارک پرواز تبریز/ ۴ نفر مصدوم شدند

به گزارش خبرنگار مهر، وحید شادی نیا در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: حادثه عصر امروز یکشنبه که براثر انفجار در چاه فاضلاب به علت نامشخص روی داد.

وی ادامه داد: براثر این حادثه چهار نفر دچار مصدومیت شد و توسط اورژانس به بیمارستان امام رضا تبریز منتقل شدند.

کد خبر 6091454

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گل محمدی از فضای سبز شهری قم
  • ارزیابی ایمنی بیش از هزار بوستان در تهران
  • ارزیابی ایمنی بیش از ۱۰۰۰ بوستان در تهران
  • ایجاد ۱۰۴ بوستان در پایتخت/ اکوپارک فرحزاد خرداد افتتاح می‌شود
  • انفجار در پارک پرواز تبریز/ ۴ نفر مصدوم شدند
  • انفجار در پارک پرواز تبریز
  • اضافه شدن ۱۰۴ بوستان طی ۸ سال در قم
  • سگ گردانی در بوستان‌های کرج ممنوع شود
  • این پز اجتماعی میلیون ها تومان برای افراد آب می خورد | سگ گردانی و درآمد میلیونی داگ واکرها
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج