Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@13:47:41 GMT

کرونا کام تولیدکنندگان گز را تلخ کرد

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۱۶۷۵۲

کرونا کام تولیدکنندگان گز را تلخ کرد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شهر بلداجی مرکز تولید گز در استان چهارمحال و بختیاری است که هم اکنون حدود ۹۰ کارگاه گز سازی در این منطقه فعالیت می‌کند که اشتغال در این منطقه وابسته به فعالیت کارگاه‌های گز سازی است.

بیشتر بخوانید

پایتخت گز ایران در تکاپوی شیرین کردن کام ایرانیان

صنعت گز سازی در این منطقه سال به سال در حال توسعه بود که شیوع کرونا در کشور به یکباره موجب کاهش تولید گز در این منطقه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرونا کارگاه‌های تولید گز را به تعطیلی کشاند

کرونا به عنوان یکی از مهمترین عوامل اصلی و تأثیرگذار کاهش تولید گز در منطقه بلداجی به شمار می‌رود که موجب تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های گز سازی شد.

شیوع کرونا در اسفندماه پارسال و تعطیلی بازار شب عید از طرفی و کاهش دید و بازدید‌ها در ایام نوروز از طرف دیگر موجب کاهش تولید گزسازان شد.

گز‌های تولیدی برخی کارگاه‌های گز سازی که از بهمن ماه برای بازار شب عید اقدام به تولید کرده بودند روی دست آن‌ها باقی ماند و خسارت‌های قابل توجهی به گزسازان وارد شد.

پس از ایام نوروز با بسته شدن مرز‌ها صادرات گز از این استان صفر شد و تولید کنندگان نتوانسته‌اند گز صادر کنند.

پس از آن نیز به علت کاهش مسافرت‌ها به استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان بازار گز رونقی نگرفته است و امسال گز سازان سالی متفاوت و کم فروش را با خسارت‌های بالا تجربه کردند.

شیوع کرونا موجب کاهش تولید گز سازی در منطقه بلداجی شد و گزسازان در این منطقه درآمدی نداشتند.

حسینی یکی از گز سازان شهر بلداجی گفت: شیوع کرونا موجب کاهش تولید گز در منطقه بلداجی شد و گزسازان در این منطقه درآمدی در سالجاری نداشتند.

او افزود: مردم چهارمحال و بختیاری و استان اصفهان برای پذیرایی در ایام نوروز از گز استفاده می‌کنند که امسال به دلیل شیوع کرونا و کاهش دید و بازدید‌ها میزان خرید گز توسط خانوار‌ها کاهش قابل توجهی داشت.

حسینی اضافه کرد: کاهش سفر مسافران به چهارمحال و بختیاری و اصفهان در پی شیوع کرونا موجب کاهش خرید گز شد و همین امر خسارت‌های قابل توجهی به گز سازان این منطقه وارد کرد.

او ادامه داد: هم اکنون بسیاری از فعالان گز سازی به علت نبود بازار فروش دست از تولید کشیده‌اند و برخی از کارگاه‌های تولید گز تعطیل شده است.

مهران ترکیان رئیس اتحادیه گز سازان شهر بلداجی با اشاره به اینکه شیوع کرونا و نبود بازار فروش موجب تعطیلی برخی کارگاه‌های گز سازی در شهر بلداجی شده است، گفت: شیوع کرونا موجب تعطیلی بازار شب عید شد که همین امر موجب کاهش فروش گز سازان شد و گز سازان بلداجی شرایط تلخ و ناگواری را تجربه کردند.

او با بیان اینکه گز یکی از مهمترین محصولات تولید استان است که به عنوان سوغات خریداری می‌شود، بیان کرد: کاهش مسافرت‌ها و کاهش ورود مسافر و گردشگر به استان سبب شد که فروش تولید کنندگان گز  کاهش یابد.

ترکیان ادامه داد: شیوع کرونا موجب تعطیلی بازار شب عید شد که همین امر موجب کاهش فروش گزسازان شد و گزسازان بلداجی شرایط تلخ و ناگواری را تجربه کردند.

او با اشاره به افزایش قیمت کاغذ و مقوا در پی افزایش ارز گفت: قیمت جعبه مقوایی افزایش قابل توجهی داشته است که این امر موجب افزایش قیمت گز شده است.

ترکیان اضافه کرد: افزایش قیمت مواد اولیه از جمله پسته نیز موجب افزایش قیمت گز تولیدی شده است که این امر با توجه به کاهش قدرت خرید مردم سبب شده است که این کالا از سبد خرید مردم حذف شود.

او ادامه داد: تعطیلی کارگاه‌های گز سازی موجب بیکار شدن بسیاری از کارگران در این منطقه شده است.

ترکیان گفت: حمایت از تولید کنندگان گز در راستای رونق تولید توسط دولت ضروری است و اگر شرایط به همین شکل پیش برود تمام کارگاه‌های گز سازی در این منطقه تعطیل می‌شوند.

گز سازی یکی از مهمترین ظرفیت‌های اشتغالی در منطقه بروجن چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که در گذشته موجب کاهش نرخ بیکاری در این منطقه شده بود.

حفظ اشتغال پایدار این صنعت نیازمند حمایت دولت در راستای تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب برای کارگاه‌ها است.

پرداخت تسهیلات برای تأمین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی نیز می‌تواند نقش تأثیر گذاری در افزایش تولید در این منطقه داشته باشد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تولید گز شهر بلداجی شهر بلداجی کارگاه تولید گز شیوع کرونا چهارمحال و بختیاری شیوع کرونا موجب بازار شب عید موجب تعطیلی افزایش قیمت تولید گز قابل توجهی شهر بلداجی گز سازی کارگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۱۶۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۲۳ درصدی حوادث کار در کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه از کاهش ۲۳ درصدی فوتی‌های حوادث کار کرمانشاه در سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایسنا، حسن مرادی در نشست خبری امروز (دوازدهم اردیبهشت) یکی از مهمترین اقداماتی که در حوزه روابط کار انجام می‌شود را بازرسی از کارگاه‌ها با هدف اجرای صحیح قوانین و مقررات، صیانت از نیروی کار و کاهش حوادث اعلام کرد و افزود: سال گذشته بالغ بر هشت هزار بازرسی از کارگاه‌های سطح استان صورت گرفت که شامل بازرسی‌های ادواری و موردی بوده است.

وی از وقوع ۲۸۲ حادثه کار در سطح کارگاه‌های استان در سال گذشته خبر داد که نسبت به سال قبل از آن با ۳۰۴ حادثه کار روندی کاهشی داشته و یادآور شد: در آمار فوتی‌های ناشی از حوادث کار که بسیار حائز اهمیت است، سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش ۲۳ درصدی داشتیم و تعدادی فوتی‌ها از ۲۱ مورد به ۱۷ مورد رسید.

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه بیشترین حوادث کار را مربوط به کارگاه‌های ساختمانی دانست و ادامه داد: با توجه به تعدد کارگاه‌های ساختمانی و تعداد کم بازرسین اداره کار که تنها ۲۰ نفر هستند این امکان را نداریم که در هر کارگاه یک بازرس مستقر کنیم و برای کاهش حوادث کار خصوصا در بخش ساخت و ساز نیازمند همکاری راه و شهرسازی، نظام مهندسی، شهرداری و خصوصا خود کارگران و کارفرمایان هستیم.

رسیدگی به ۷۶۰۰ دادخواست کارگری در سال گذشته

وی یکی دیگر از اقداماتی که در حوزه روابط کار در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه انجام می‌شود را کارهای شبه قضایی در هیات‌های حل اختلاف و هیات تشخیص اعلام کرد که به اختلافات بین کارگر و کارفرما رسیدگی می‌کند و خاطرنشان کرد: سال گذشته در این بخش ۷۶۰۰ دادخواست دریافت کردیم که منجر به صدور هفت هزار رای شده که از این تعداد ۳۰ درصد معادل بیش از دو هزار رای سازشی بوده است.

مرادی از کاهش میانگین زمان رسیدگی به این دادخواست‌ها نیز خبر داد که در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۳ روز بوده و در سال ۱۴۰۱ به ۴۹ روز و در سال گذشته به ۴۰ روز رسیده و  گفت: قرار است امسال این زمان به کمتر از ۳۰ روز کاهش یابد.

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه یکی از مواردی که منجر به بالا بودن زمان رسیدگی به پرونده‌ها در سنوات گذشته می شد را تعداد کم شعب تشخیص اعلام کرد که در شهر کرمانشاه دو شعبه و در برخی شهرستان‌ها از جمله ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب شعبه نداشتیم، اما اکنون تعداد شعب در کرمانشاه به شش شعبه افزایش یافته و در تمامی شهرستان‌ها نیز شعبه داریم.

۳۰۰۰ نفر در کرمانشاه بیمه بیکاری می‌گیرند

به گزارش ایسنا، مرادی از آخرین وضعیت بیمه بیکاری در استان کرمانشاه نیز یاد کرد که مربوط به افرادی است که خارج از خواست و اراده خود از کار بیکار شده اند و بسته به سابقه کار و همچنین متاهل و یا مجرد بودن می‌توانند از شش ماه تا ۵۰ ماه بیمه بیکاری دریافت کنند.

 مرادی با اعلام اینکه هم اکنون سه هزار نفر در کرمانشاه بیمه بیکاری می‌گیرند، افزود: نمی‌توان گفت همه این افراد بیکار شدگان سال گذشته هستند و تعدادی از این افراد در سنوات گذشته بیکار شده و هنوز از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند.

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه بیشترین تعداد افرادی که در استان کرمانشاه در سنوات اخیر بیمه بیکاری دریافت کردند را مربوط به سال ۱۳۹۹ و ایام بیماری کرونا دانست که حدود ۸۶۰۰ نفر بود و گفت: سال ۱۴۰۰ تعداد افرادی که بیمه بیکاری می‌گرفتند در استان ۴۲۰۰ نفر و سال ۱۴۰۱ حدود ۳۶۰۰ نفر بود.

طبقه‌بندی مشاغل در ۸۵ درصد کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر

مرادی یکی دیگر از اقدامات خوبی که در حوزه روابط کار انجام شده ر ا طبقه‌بندی مشاغل اعلام کرد که صرفا در کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر انجام می‌شود و هدف آن اجرای عدالت در پرداخت مزد است، بگونه‌ای که با اجرای این طرح دریافتی کارگری که تحصیلات و سابقه کار بیشتری دارد، با کارگران با تحصیلات و سابقه کار کمتر یکسان نیست.

وی با بیان اینکه ماده ۵۰ قانون کار ابزار قانونی است که برای اجرای این طرح در اختیار داریم، از اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در ۸۵ درصد ۳۴۶ کارگاه بالای ۵۰ نفری که در استان داریم، خبر داد.

معاون اداره کار استان کرمانشاه از تعامل خوب تشکل‌های کارگری و کارفرمایی نیز در استان یاد کرد و افزود: هم‌اکنون ۲۹۵ تشکل فعال در سطح استان داریم و شاهد کمترین میزان تنش بین تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در استان هستم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش ۲۳ درصدی حوادث کار در کرمانشاه
  • رویکرد مجموعه مدیریتی قم حمایت تولیدکنندگان و تسهیل سرمایه گذاری
  • مشکل کمبود شیرخشک در نشست سازمان بازرسی بررسی شد
  • ۱۰۵۰ کارگاه امسال مشمول طرح طبقه‌بندی مشاغل می‌شوند
  • درخواست اجرایی شدن معافیت تولیدکنندگان از پرداخت ارزش افزوده در منطقه آزاد ارس
  • خطر تحریم در واردات اتوبوس‌های جدید/ تولیدکنندگان داخلی توان رفع نیاز شهر‌های کشور به اتوبوس را ندارند
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • تعهد تولیدکنندگان داخل بر تامین ۴۰درصد مودم‌های پروژه فیبرنوری
  • تعهد تولیدکنندگان داخل بر تامین ۴۰ درصد مودم‌های فیبر نوری
  • دیدار فرمانده سپاه لرستان با جامعه کارگری