Web Analytics Made Easy - Statcounter

محرم امسال فرصت خلاقیت در عزاداری و خروج عزاداران از محیط‌های بسته است تا با رویکردهای نوین و خلاقانه در برپایی مجالس سوگواری سیدالشهدا نه تنها این مجالس تعطیل نشود بلکه با استفاده از شیوه های نوین در سطح گسترده تر و با مخاطبان بیشتری برگزار شود.

خبرگزاری شبستان_ اصفهان: عزاداری بـرای سیدالشهداء(ع) یکی از بزرگ ترین مصادیق بزرگداشت شعائر الهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقیقت یکی از مهم ترین امتیازات جامعه شیعه، بـرخورداری از چشمه پر فیض نورانیّت و معنویّت عاشوراست. این چشمه جوشان از نخستین روزی که مـوضوع یادکرد مصیبت امام حـسین (ع) و یارانش مطرح شد جریان یافت و تا امروزه همچنان جاری است و پس از این هم ادامه خواهد داشت. 
امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و فراهم نبودن امکان عزاداری در فضاهای سربسته و کوچک بخاطر در خطر بودن جان انسان ها و نبود امکان فاصله گذاری اجتماعی،  باید شیوه های نوین، خلاقانه و متناسب با مجالس سوگواری سیدالشهدا را ارائه کرد تا همچنان که این نعمت عظیم ارادت به اهل بیت و سالار شهیدان حفظ می شود روشها و رویکردهای نو به عزاداری امام حسین نیز تجربه شود.

هیات و عزاداری در فضای مجازی راه اندازی شود

حجت الاسلام میثم ریاحی با اشاره به شرایط بیماری کرونا و نحوه  برپایی مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)، اظهار کرد: محرم تعطیل بردار نیست و شور و عشقی که نسبت به اباعبدالله(ع) در وجود مردم است باعث می شود در هیچ شرایطی حتی با وجود ویروس کرونا هم شور و حرارت حسینی خاموش نشود.


دبیر جامعه وعاظ شهر اصفهان با بیان این که راه های دیگری نیز برای برپایی عزای حسینی وجود دارد، گفت: می توان با تعداد کمتر و فاصله گذاری اجتماعی برنامه هیئت را برگزار کرد و یا حتی هیئت یا حسینیه مجازی راه اندازی کرد و از سبک های دیگر برای برگزاری مراسم و عزاداری استفاده نمود.
وی اضافه کرد: حتی برخی از نذورات را نیز می توانند به نذر سلامت تبدیل کنند، در عین حال امروز با وجود این ویروس و مشکلاتی که در جهان به وجود آورده است و به دلیل مرگ ومیرهای زیادی که به وجود آمده، روحیه مردم تضعیف شده، لذا مردم نیازمند حضور در هیئت های مذهبی هستند.

وی خاطر نشان کرد: هیئت های مذهبی با رعایت پروتکل های بهداشتی و اجرای روش های نوین عزاداری و حتی سخنرانان و وعاظ از طریق فضای مجازی و ایجاد هیئت های مجازی می توانند این کار را عملیاتی کنند، به ویژه این که امروز فضای مجازی نیازمند محتوای مذهبی و معنوی است و این خلع در فضای مجازی وجود دارد.

*بهترین سخنرانی‌ها و مداحی ها از سیمای ملی ارائه شود


حجت‌الاسلام مهدی گرجی، استاد اخلاق حوزه و دانشگاه، درباره چگونگی برگزاری مراسم‌ عزاداری در شرایط کرونایی، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در این زمینه فرمودند من تابع نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم، با توجه به اهمیت عاشورا و عزاداری‌های ماه محرم، ستاد ملی مبارزه با کرونا برنامه‌هایی را تدوین و ابلاغ کرده است.


گرجی بیان کرد: عزاداری‌ ماه محرم یک مسئله مهم و همواره مطالبه‌ای مردمی بوده است. ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز تصمیم گرفته که این مراسم با رعایت فاصله اجتماعی برگزار شود. حتی در عراق نیز آیت‌الله سیستانی دستور دادند موکب‌ها برپا نشود. مراجع نیز الزام به برگزاری مراسم نکردند، بلکه فرمودند آنجا که امکان رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد، عزاداری برگزار شود، در غیر این صورت عزاداری منع شده است.

وی با بیان اینکه برای بزرگداشت ماه محرم می‌توان از فضای مجازی بهره‌مند شد، اظهار کرد: با شیوع کرونا، آموزش در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه از طریق فضای مجازی ارائه و دنبال شد، بنابراین چه اشکالی دارد که بهترین سخنرانی، نوحه‌خوانی و مداحی در فضای مجازی و تلویزیون انجام شود تا مردم از آن بهره ببرند و در عین حال، سلامتی‌شان نیز حفظ شود. در شرایط عادی، راه انداختن دسته‌های عزاداری ابراز قدرت و احساسات است، اما اگر در شرایط حاضر این دسته‌ها راه بیفتد، فاصله لازم رعایت نشود و خدای ناکرده جان انسانی به خطر بیفتد، هیچ‌گاه خدا از چنین کاری راضی نیست.

 

*شیوع ویروس کرونا نحوه برگزاری عزاداری ها را متفاوت می کند

 

حجت الاسلام سید حسین مؤمنی با بیان اینکه با توجه به شرایط پیش آمده و شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای حفظ سلامت جامعه، باید به سمت اجرای شیوه های نوین عزاداری برویم، گفت: پویش مردمی «هرخانه  یک حسینیه» در همین راستا و به منظور استفاده جامعه از مراسمهای عزاداری و تبلیغ و ترویج فرهنگ عاشورا راه اندازی شده است.
معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان در ادامه افزود: محرم و عزاداری امام حسین(ع) از شعائر اصلی و بسیار مهم تشیع است که در طول تاریخ براساس شرایط زمان و مکان شکل و نوع و حجم آن به صورت متفاوت اجرا شده است اما این مراسم تعطیل شدنی نیست و همیشه در طول تاریخ مراسم‌های عزاداری برگزار شده است و امسال نیز این مراسم با توجه به شرایط موجود برگزار خواهد شد.
حجت الاسلام مؤمنی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و آثار آن به روی مسائل مختلف جوامع جهانی، اظهار کرد: شیوع کرونا ممکن است روی نحوه اداره و برگزاری جلسات عزاداری ماه محرم اثر داشته باشد اما هرگز این جلسات تعطیل نخواهد شد، بلکه شیوه و مدل برگزاری تفاوت خواهد کرد تا سلامت جامعه حفظ شود.
وی خاطرنشان کرد: طلاب و مبلغین با حضور در فضاهای باز مجتمع‌ها، پارک‌ها و بوستان‌ها و حتی اداراتی که بخواهند مراسم عزاداری برگزار کنند حاضر شده و جلسه عزای امام حسین(ع) را حتی برای چند نفر محدود برگزار خواهند کرد.

پایان پیام/126

منبع: شبستان

کلیدواژه: خلاقانه نوین عزاداری محرم کرونا اصفهان شیوع ویروس کرونا حجت الاسلام فضای مجازی ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۱۸۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت کم سردار در شب باخت رم به لورکوزن

سردار آزمون فرصت چندانی برای نشان دادن توانایی‌هایش مقابل تیم سابقش نداشت.

به گزارش تابناک ورزشی؛ دیدارهای دور رفت مرحله نیمه نهایی لیگ اروپا، شب گذشته (پنجشنبه) به صورت همزمان از ساعت 22:30 به وقت تهران برگزار شد که در پایان آنها رم با وجود حملات زیاد، به بایرلورکوزن باخت و نبرد مارسی و آتالانتا با تساوی همراه بود.

در ورزشگاه المپیکوی شهر رم، تیم فوتبال رم برابر میهمان آلمانی خود بایرلورکوزن با نتیجه دو بر صفر تن به شکست داد. فلورین ویرتز در دقیقه 28 و رابرت آندریخ در دقیقه 73 گل‌های قهرمان جدید بوندس‌لیگا را به ثمر رساندند تا این تیم گام بلندی به سوی فینال بردارد و شانس خود برای کسب سه‌گانه را افزایش دهد. سردار آزمون مهاجم ایرانی رم در دقیقه 79 این بازی به جای روملو لوکاکو به میدان رفت، اما نتوانست دروازه تیم اصلی خود را باز کند. 

شاگردان ژابی آلونسو اکنون ۴۷ بازی است که شکست نخورده اند.

در بازی دیگر که در ورزشگاه ولودروم شهر مارسی برگزار شد تیم فوتبال مارسی برابر آتالانتا به تساوی یک - یک رضایت داد. جانلوکا اسکاماکا در دقیقه 11 گل نخست را برای نماینده ایتالیا به ثمر رساند و شانسل امبما در دقیقه 20 گل تساوی را برای میزبان فرانسوی زد.

دیدارهای دور برگشت مرحله نیمه نهایی لیگ اروپا پنجشنبه هفته آینده به میزبانی لورکوزن و آتالانتا برگزار خواهند شد.

دیگر خبرها

  • فرصت کم سردار در شب باخت رم به لورکوزن
  • برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق در ۱۵ امامزاده گلستان
  • سومین یادواره ۳۵۷ شهید گتوند برگزار گردید
  • برپایی مراسم روز معلم در آباده
  • اعزام ۲۵۰۰ لرستانی به مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره)
  • حرکت کاروان میقات
  • فرصت عوامل آموزشی و تربیتی مدارس برای ثبت تجربیات خلاقانه و نوآورانه تا ۲۰ اردیبهشت
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • شهرداری همدان در جذب شهروندان به ورزش خلاقانه عمل کند
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود