Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر دینوری می گوید: ما درگیر کرونا هستیم و در این شش ماه فقط نهی کرده و محدودیت هایی اعمال کرده ایم ولی ما باید یاد بگیریم که چگونه بتوانیم از این به بعد با وجود بیماری های عفونی زندگی کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار، بیمارستان امام رضا(ع) تبریز یکی از مراکز درمانی اصلی بود که از زمان شیوع ویروس کرونا در تبریز، به پذیرش و بستری مبتلایان اختصاص یافت و حتی در این راه شهیدی در راه سلامت مردم تقدیم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با حضور در دفتر کار دکتر مسعود فقیه دینوری رئیس این بیمارستان، مصاحبه تفصیلی در خصوص وضعیت بیماران کرونایی و توصیه ها به شهروندان، ترتیب داده ایم که مشروح آن بشرح ذیل است:

پزشکی که خانواده خود را آلوده کرده بود / ترشحات تنفسی عامل اصلی سرایت ویروس

تبریزبیدار: بیماران کرونایی اعم از بستری ها یا مراجعات سرپایی اغلب در کدام محافل مبتلا شده اند؟

دینوری: اساسا نه فقط در شهر ما بلکه در کل دنیا، اصلی ترین عامل انتقال ویروس کرونا از طریق ترشحات تنفسی است و هر چقدر که در فضاهای کوچک باشیم و تماس های نزدیک با افراد مبتلا داشته باشیم امکان درگیری و ابتلا زیاد خواهد شد. در نتیجه اکثر افرادی که به اینجا مراجعه می کنند پس از بررسی مشخص می شود که دستورالعمل های بهداشتی کرونا را رعایت نکرده اند. مثلا چند روز پیش یک پزشک در اینجا بستری شد که برادرشان فوت کرده و پدرشان بدحال است. این نشان می دهد که این پزشک خودش در مطب خود کرونا گرفته و بعد آن را به اعضای خانواده هم انتقال داده است. شاید ایشان در مطب ماسک نزده، اصول بهداشتی را رعایت نکرده، بعد از معاینه بیماران، دست هایش را خوب نشسته و بعد که به خانه رفته به سایر اعضا هم انتقال داده است.

مجالس عزا، عروسی و دورهمی ها عمده ترین محل انتقال کووید۱۹

وقتی منِ پزشک در بیمارستان هستم امکان دارد دستم یا لباسم به هرحال آلوده باشد و اصولا باید وقتی به خانه می رسم، قبل از اینکه فرزندم را بغل کنم و یا چیزی به کسی بدهم یا بگیرم، دست هایم را خوب بشویم. در نتیجه عامل اصلی کرونا می تواند حضور در محافل مختلف، حضور در جاهای شلوغ، ارتباطات نزدیک و از این قبیل موارد باشد. وقتی می گوییم محافل مختلف، صرفا فقط منظورمان مرکز خرید و... نیست. می تواند مطب یک پزشک باشد، سوپر مارکت باشد و یا هرجایی که انسان در آنجا رفت و آمد دارد، ولی عمدتا بیشتر مبتلایان در محافلی همچون مراسم عروسی، عزا یا دورهمی ها به این ویروس آلوده می شوند.

 

تبریز بیدار: وضعیت ابتلا و فوتی ها بین گروه های سنی متفاوت چگونه است؟

دینوری: به طور کلی هم در بین مبتلایان و هم در بین فوتی ها، از هر طیف سنی بیمار کرونایی وجود دارد ولی الان حد متوسط سن مرگ و میر ناشی از کرونا، بین افراد ۵۰ تا ۶۰ سال شایع است که اکثرا بیماری های پیش زمینه ای مثل دیابت، چاقی، درگیری های قلبی و ریوی یا ضعف ایمنی دارند.

 تبریز بیدار: اخبار ضد و نقیض در رابطه با کشف واکسن کرونا را چگونه ارزیابی می کنید؟

 دینوری: بالاخره این یک معضل جهانی است و کشور ما و تمام دنیا دنبال پیدا کردن راهکاری برای مدیریت کووید۱۹ هستند که مسلما یکی از این راهکارها تهیه واکسن این بیماری است. هر کشوری که اول از همه بتواند این واکسن را تولید یا کشف کند از چند لحاظ برایش مزیت دارد که اولین مزیت هم مسائل مالی است که درآمد خوبی هم نصیب کشور تولید کننده می شود دوم اینکه این افتخار بین المللی را کسب می کند که برای اولین بار در دنیا توانسته این واکسن را کشف کند. به همین علت مسلما مسئولین سیاسی و بهداشتی کشورهای مختلف خبر کشف این واکسن را می دهند اما چیزی که تا الان به عنوان خبر موثق از محافل علمی موثق به دست ما رسیده، در شرایط فعلی فعلا واکسنی تهیه نشده است. ممکن است در مراحل تحقیقاتی باشد ولی اینکه واقعا چنین واکسنی تهیه شده و تاثیر گذار باشد و بتواند جلوی این ویروس را بگیرد و بتواند آنتی بادی های لازم را در بدن تولید کند فعلا وجود ندارد.

تعرفه درمان کرونایی ها بستگی به وضعیت بیمار دارد / تست پی سی آر با تعرفه دولتی

تبریز بیدار: در شرایط فعلی هزینه های درمانی برای یک بیمار کرونایی در بیمارستان دولتی چقدر است و بیمه تا چه حد این هزینه ها را پوشش می دهد؟

دینوری: هزینه درمانی برای بیماران متفاوت است و نمی شود یک قیمت ثابت برای همه آنها گفت. هزینه ها بر اساس نوع آزمایش هایی که گرفته می شود، دارویی که تجویز می شود، مدت زمان بستری بیمار و ... محاسبه می شود و ممکن است یک بیمار کرونایی با حداقل هزینه ترخیص شود اما بیماری دیگر در طول بستری نیاز به عمل جراحی یا اقدام تهاجمی یا دیالیز و مصرف داروهای خاص داشته باشد و مجبور شود چند ده میلیون هزینه کند.

بالاخره تعرفه دولتی تست پی سی آر مشخص است که در سامانه نیز تعریف شده است و مابقی هزینه ها همانطور که گفته شد بستگی به وضعیت بیمار دارد. ما از بیماران سرپایی تست پی سی آر نمی گیریم و این تست فقط برای بیماران بستری است.

در مورد بیمه هم باید بگویم که در کل، پروسه پوشش بیمه ای بیماران کرونایی مانند سایر بیماری ها است. سهم سرپایی، بستری، دارو، جراحی و... همه معلوم است و بیمه، یک بیمار کرونایی را تحت پوشش قرار می دهد. اوایل تصمیم بر این بود که تا جایی که بودجه بیمارستان یاری می کند، بیماران هزینه فرانشیز تست های کرونا را پرداخت نکنند اما بعدا چون قرار شد فرانشیز را خود دولت بدهد، بیماران مکلف به پرداخت هزینه تست کرونا شدند؛ مگر در مواردی که فردی استطاعت مالی کمی داشته باشد و نتواند هزینه ها را پرداخت کند که در این صورت قضیه فرق می کند.

 

با این وضعیت بیماری، همه تحت پوشش بیمه شوند

تبریز بیدار: تکلیف کسانی که تحت پوشش بیمه نباشند چیست؟

دینوری: وقتی شرایط برای بیمه همگانی فراهم است و من و شما این احتمال را می دهیم که با وجود این ویروس در جامعه جانمان در خطر است و ممکن است فردا روز خودمان و خانواده مان مبتلا به این ویروس شویم، چرا باید بیمه نشویم و این مسئله را سهل بگیریم؟ همه ما باید سعی کنیم از این شرایطی که دولت برای بیمه همگانی فراهم کرده نهایت استفاده را بکنیم و اکنون نیز این امکان وجود دارد که با کمترین هزینه، همه مردم بتوانند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. حتی در بیمارستان هم مریض روی تخت را بیمه می کنند، پس این بیمه نشدن قابل توجیه نیست.

بالاخره مراکز دولتی با تنها منبع درآمدی که دارد، اداره می شود و ما اگر قرار باشد این هزینه ها را هم از بیماران نگیریم، جایی برای تامین این هزینه وجود ندارد، به خاطر همین به مردم توصیه می کنیم به دلیل وجود این بیماری عفونی در جامعه حتما بیمه شوند.

وضعیت قرنطینه شوندگان خانگی چک می شود

 تبریز بیدار: برخی از بیماران کرونایی که حالشان وخیم نیست و به جای بستری در بیمارستان در خانه قرنطینه می شوند، آیا وضعیت آنها توسط پزشک چک می شود؟

 دینوری: وضعیت بیماری که به خاطر کرونا به بیمارستان مراجعه کند و شرایط بالینی او طوری باشد که بستری نشده و در خانه قرنطینه شود، بلافاصله به سیستم بهداشتی اعلام می شود و این سیستم بهداشت از طریق مراقبین سلامت با توجه به منطقه محل زندگی بیمار، حال این بیمار را پیگیری می کند.

میزان دقت آزمایش خون، اسکن ریه و پی سی آر در تشخیص قطعی کرونا

تبریز بیدار: در مورد دقت هریک از آزمایش های خون، سی تی اسکن و پی سی آر(بزاق) توضیح دهید.

دینوری: فعلا تست تشخیصی قطعی برای کووید۱۹، تست پی سی آر است که از ناحیه حلق نمونه برداری می شود. مثبت بودن این تست حاکی از مثبت بودن کرونای فرد بیمار است ولی منفی بودن آن به منزله عدم وجود کرونا در شخص نیست چون یک تست اختصاصی است و حساسیت کافی ندارد و حساسیتش ۵۰ تا ۶۰ درصد است.

یکی از روش های دیگری که برای تشخیص کووید۱۹ استفاده می شود، تصویربرداری و سی تی اسکن است. اگر تست پی سی آر یک بیمار منفی باشد ولی سی تی اسکن سینه علائم نزدیک به کرونا را داشته باشد، ما می گوییم این فرد مبتلا به کرونا است.

آزمایش خون و تست سرولوژی یا آنتی بادی حساسیت خاصی ندارند و برای ما معیاری برای تشخیص بیماری کرونا نیست. گاها در کنار تست پی سی آر و تصویر برداری، علائم بالینی بیمار و در برخی موارد یافته های آزمایشی غیر اختصاصی، کمک کننده به تشخیص کووید۱۹ است.

تبریز بیدار: توصیه هایتان به عزاداران ماه محرم چیست؟

دینوری: نظر ما موافق با پیام ستاد ملی مبارزه با کرونا در این باره است. بالاخره باید عزاداری ها برگزار شود ولی با رعایت اصول بهداشتی. از مردم خواهش می کنیم که مثل سال های قبل تعداد کثیری در یک منطقه تجمع نکنند چون باعث شیوع بیش از حد ویروس می شود. سعی کنیم با رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی، ماسک زدن و فاصله گذاری اجتماعی در این ایام عزاداری کنیم تا مشکلی برای خودمان و هموطنانمان پیش نیاید.

استفاده از ابزارهای تشویقی برای ایجاد انگیزه میان پرستاران شرکتی

 تبریز بیدار: پیام های متعددی از کادر پرستاران زحمتکش شرکتی برای ما ارسال می شود که نسبت به حقوق و مزایای خود گلایه دارند. چه تسهیلاتی برای افزایش انگیزه آن ها در نظر دارید؟

دینوری: در کل کشور اشل حقوق برای پرستاران شرکتی و رسمی و پیمانی یکی است و قانون برای همه یکسان است. کادر درمان بیمارستان ما الان متشکل از پرستاران رسمی و پیمانی و همچنین پرستارانی که از طریق شرکت آوا سلامت به بیمارستان جذب شده اند، می باشد و حقوق همه این نیروها بر اساس مقررات پرداخت حقوق کشوری حقوق می گیرند. نکته ای که وجود دارد این است که مبنای پرداخت کارانه بر مبنای درآمد بیمارستان است.

تا الان هم سعی ما بر این بوده که از ابزارهای تشویقی برای این عزیزان استفاده کنیم و فکر می کنم دولت و وزارتخانه هم برای پرستاران برنامه ای خواهند داشت. بالاخره باید در قبال زحمت این عزیزان، اضافه حقوق بر این عزیزان شامل شود که تمهیدات آن را هم دولت و وزارت بهداشت باید فراهم کند.

نهی کردن مطلق مردم، عواقب روحی بدنبال دارد

تبریز بیدار: اگر سخنی یا پیامی برای مردم دارید با گوش جان می شنویم.

دینوری: الان شش ماه است که ما درگیر کرونا هستیم و در این شش ماه فقط نهی کرده ایم و فقط محدودیت هایی اعمال کرده ایم ولی ما باید یاد بگیریم که چگونه بتوانیم از این به بعد با وجود بیماری های عفونی زندگی کنیم. مثلا باید از این به بعد نوع مراسم عروسی و عزا و مهمانی را تغییر دهیم و سبک زندگی و رفتارهای اجتماعی خودمان را مطابق با شرایط وفق دهیم وگرنه این که ما ده روز، شش ماه، یکسال به مردم بگوییم که مسافرت نروند فایده ای ندارد و عواقب روحی و روانی اش برای بچه ها خطرناک است.

به جای مختل کردن کسب و کار، سبک زندگی خود را تغییر دهیم

باید از این به بعد فروشنده، میوه فروش، لباس فروش و همه اصناف یاد بگیرند که چگونه باید وسایل خود را بفروشند و خریداران نیز باید طرز خرید کردن را بلد باشند. در دین ما خیلی به رفتارهای صحیح بهداشتی توصیه شده است و ما هم باید آن را در جامعه ترویج دهیم. مسئولین هم باید برای فرهنگ سازی این رفتارها برنامه ریزی داشته باشند.

همچنین ما باید ابزارهای ارائه خدمات الکترونیکی را در محل کارمان افزایش دهیم تا مردم بتوانند غیرحضوری هم کار خود را انجام دهند. ممکن است بعضی افراد با نظر من مخالف باشند اما ما به جای اینکه کافی شاپ ها و رستوران ها و فروشگاه ها را ببندیم و کار و زندگی آن ها را مختل کنیم، دنبال تغییر رفتارهای اجتماعی مان باشیم.

لزوم جریمه اصنافِ بی توجه به پروتکل های بهداشتی

ما باید از فروشندگان و اصنافی که با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی کار می کنند و مایع ضدعفونی کننده یا اسپری الکل و دستکش یکبار مصرف در اختیار مردم قرار می دهند تقدیر و تشکر کنیم و آن ها را الگویی برای دیگر فروشندگان قرار دهیم و همچنین کسبه ای که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند جریمه کنیم. هر کسی هم که توانایی خرید ماسک را ندارد، می تواند از خانه با هزینه خیلی کم یک ماسک پارچه ای تهیه کند. بالاخره اگر همه مردم رعایت کنند و ماسک بزنند، شیوع این بیماری کمتر می شود.

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

کلیدواژه: پروتکل های بهداشتی بیماران کرونایی بیمار کرونایی تبریز بیدار تست پی سی آر وضعیت بیمار پوشش بیمه بیماری ها پروتکل ها تحت پوشش یک بیمار هزینه ها شش ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۱۸۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • عزاداری شیعیان هندوستان در مسجد کوفه
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • جام بین‌المللی یا آبروریزی ملی! چرا جام تختی با این شکل برگزار می‌شود؟/ شعار بیلبوردهای شهردار را باور کنیم یا میزبانی درجه۳ دبیر را ؟
  • ممبینی خبر داد: افزایش پاداش تیم‌های ملی با یکسری پروتکل‌ها
  • حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • مسی ها آماده و سرحال برای دربی کرمان (عکس)
  • عضو کمیته استیناف: حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت