Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ورزش 3»
2024-05-02@15:20:47 GMT

انتخاب مارک ویلموتس و زخم‌های جدیدیش

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۱۹۴۲۱

انتخاب مارک ویلموتس و زخم‌های جدیدیش

خبر محکومیت فدراسیون فوتبال به پرداخت غرامت شش میلیون یورویی، یک صفحه دیگر از کارنامه مدیران این سال‌های فوتبال و ورزش کشور را سیاه کرد.

به گزارش ورزش سه ،قرارداد ویلموتس جدیدترین فاکتور و گران‌ترین خسارتی‌ست، که فوتبال ایران باید بپردازد. برای واکاوی این خسران سنگین باید کمی به عقب برگردیم.


تیم‌ملی در دوران هشت ساله کیروش نما و ظاهری جدید و توسعه‌محور به خود گرفته بود، فوتبال باشگاهی ایران هم تحت تاثیر حضور یک مربی نامدار و شناخته‌شده، درحال پوست اندازی و تغییر نگاه از مربیان سنتی به سوی مربیان کاربلد خارجی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در آن دوران شیرین دوست داشتیم باور کنیم  که پس از مدت‌ها در مسیر درست قرار گرفته‌ایم. و این ما هستیم که نقشه راه کشیده‌ایم و کی‌روش و برانکو و اعوان و انصارشان تحت هدایت داهیانه و مدرن مسئولان فوتبال ایران در جای درست قرار گرفته‌اند. ولی خیال باطل بود. کی‌روش حاصل یک اتفاق کاملا برنامه ریزی نشده و انتخابی به کلی شانسی بود.


کی‌روش گریم زیبای صورت فوتبالمان بود که تنش بیمار و ضعیف بود. این صورت زیبا به مرور تبدیل به کارت اصلی بازی قدرت مدیران شد. در وزارت ورزش و فدراسیون، همه در موفقیت‌های تیم‌ملی سهیم بودند و در شکست‌هایش مدعی. تا زمان انتخابات و عزل و نصب‌های فدراسیون می‌شد، کی‌روش از مدیران جدا نبود، تا زمان خواسته‌های سرمربی و تیم ملی می‌رسید او کارمند غرغرو و گستاخی بود که کارفرمایش را آزار می‌داد.


در سال آخر حضور کارلوس در تیم ملی، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال در اوج اختلافات بر سر قانون منع به کارگیری بازنشستگان و لزوم تغییرات در بدنه مدیریتی فدراسیون، کیروش را به صورت علنی وارد جنگ کردند و با سو استقاده از احساسات هواداری در داخل کشور دو قطبی کی‌روش-برانکو را به فوتبال ایران تحمیل کردند.


حاصل اینکه؛ کی‌روش که پس از هشت سال حضور در تیم ملی می‌توانست با آرامش و احترام صندلی را تحویل مربی بعدی بدهد یا تمدید قرارداد دیگری دریافت کند، یا برانکو که می‌توانست در شرایط نرمال پس از چهار فصل موفق در پرسپولیس ارتقا شغلی بگیرد و جانشین کیروش در تیم‌ملی شود، هر دو در فضای رادیکال شده هواداری ایران سوختند و از دست رفتند.


مذاکرات با مربی بعدی برای تیم‌ملی در این شرایط ناپایدار آغاز شد. تحلیل فنی و آماری گزینه‌ها، نقشی در تصمیم نداشت. حتی قیمت و شرایط قرارداد هم قرار نبود خیلی جدی گرفته شود. مربی بعدی باید حرف شنوتر باشد، غر نزند، مهربان‌تر باشد و از همه مهم‌تر مدیر نباشد بلکه کارمند باشد.


ویلموتس نزدیک‌ترین گزینه به معیارهای مدیران فوتبال ایران بود. مربی کمی مشهور، خنده‌رو، بدون مشتری جدی در مارکت، اهل اروپای غربی با چشمان کمی رنگی و بدون موفقیت جدی در کارنامه، آماده کارمندی کردن برای کارفرماهای سیاست‌باز فوتبال ایران.


این‌بار با انتخابشان حتی به شانس هم فرصتی ندادند. ویلموتس جلسه می‌گذاشت و با مربیان داخلی گپ میزد، در عکس‌هایش همیشه لبخند می‌زد، درخت می‌کاشت، سفر داخلی می‌رفت به استادیوم‌هایمان سر می‌زد. فیفا دی نمی‌خواست، کمپ و اردو دغدغه اصلی‌اش نبود. نه شغلش و نه ما را جدی نگرفته بود.
بدون حاشیه، بدون نقشه با حقوق مکفی در حال تفریح و شادی.


ویلموتس در نهایت با دو باخت تلخ در مقدماتی جام‌جهانی و یک فاکتور ۸ میلیون یورویی روی میز، ایران را ترک کرد. حالا ما مانده‌ایم و دردهای کهنه به اضافه‌ی زخم‌های جدید.


فوتبال ایران بعد از این سیلی محکم احتمالا تا مدت‌ها توان مالی استخدام مربی بزرگی را نخواهد داشت و هیچ مدیر جدیدی هم ریسک انتخاب گران قیمت را نخواهد کرد. ترسوتر و بی نقشه‌تر خواهیم شد. دولتی‌ها به بهانه نظارت، بیشتر از پیش در فوتبال تاثیرگذار خواهند بود. وزیر بعدی و رئیس فدراسیون بعدی هم نمی‌توانند بر سر اختیارات توافق کنند و احتمالا وزرای ورزش بعدی هم فوتبال را خیلی دوست داشته باشند.


احسان صدری

 

تیم ملی ایران مارک ویلموتس (سرمربی)

منبع: ورزش 3

کلیدواژه: تیم ملی ایران مارک ویلموتس سرمربی فوتبال ایران تیم ملی کی روش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.varzesh3.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ورزش 3» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۱۹۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تقدیر وحید شمسایی پس از قهرمانی در جام ملت‌ های آسیا

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، وحید شمسایی پس از سال ها بالا بردن جام قهرمانی فوتسال آسیا این بار در قامت کاملا متفاوت توانست سیزدهمین جام قهرمانی فوتسال کشورمان را لمس کرده و به اهتزار پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران در کنار تک تک ارکان این مجموعه کمک کند.

سرمربی تیم ملی فوتسال ایران پس از این موفقیت با انتشار پیامی از تمام جمایت و دلگرمی های صورت گرفته در این مسیر تشکر کرد که متن تقدیر او را در پی می خوانید:

بسمه تعالی

خداوند یکتا را شاکرم که به من لیاقت داد بار دیگر سرباز وطن باشم و برای خوشحالی ملت ایران همراه با همکاران شریف و بازیکنان غیورو دست اندرکاران راسخ گام بردارم.

راهی که با کمک و حمایت های دلسوزانه مسئولان عالی‌رتبه فدراسیون فوتبال نظیر آقای مهدی تاج رخ نمی‌داد. حمایت های او همواره راهگشا بود تا در طی این مسیر دلگرم باشیم. از مجموعه هیات رییسه فدراسیون نیز سپاسگزارم. باید از آقای اصولی که سکاندار مدیریت فوتسال نیز بودند تقدیر و تشکر کنم.

پیام حمایت آمیز امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران قبل از برگزاری دیدار فینال جام ملت ها چنان مایه دلگرمی بود که هرگز آن را فراموش نمی کنیم. باید از بازیکنان تیم ملی فوتبال با پیام هایی که دادند، تقدیر داشته باشم. جای تشکر و تقدیر فراوان از تک تک آنها به همراه سایر پیشکسوتان فوتبال و فوتسال دارم.

باید از خانواده فوتسال و باشگاه های درگیر در این حوزه صمیمانه تقدیر کنم. آنها به عنوان بازوان فوتسال توانستند ما را چنان صمیمی نگه دارند که قطعا بدون حمایت هایشان هرگز این امر مهم میسر نمی شد.

این قهرمانی را ابتدا به ملت ایران و سپس باشگاه های فوتسال تقدیم می کنم.

از تک تک افرادی که کوچک ترین قدم برای بزرگترین هدف ما در آسیا کشیدند، سپاسگزارم.

کد خبر 6093157

دیگر خبرها

  • داوری: دلیل قطع همکاری با دمیر محرمانه است/زمان معرفی سرمربی جدید
  • پیام تبریک روسای فدراسیون های فوتبال عراق و تاجیکستان به رئیس فدراسیون فوتبال ایران
  • انتخاب عجیب تراکتور برای بازی با استقلال | فقط ستاره پوستر؟
  • تبریک رئیس فدراسیون فوتبال عربستان به تاج برای قهرمانی فوتسال در آسیا
  • پیام تقدیر وحید شمسایی پس از قهرمانی در جام ملت‌ های آسیا
  • واکنش فدراسیون فوتبال به تغییر نام استقلال!
  • توضیحات اصولی درباره انتخاب سرمربیان، VAR و جانشین مطهری
  • اتفاق عجیب در فوتبال ابران؛ ورثه سرمربی، شاکی جدید تیم شد!
  • فدراسیون فوتبال دوباره درخواست حواله خودرو داد
  • شکایت عجیب از باشگاه ایرانی: ورثه یک سرمربی!