Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@07:15:17 GMT

تعيين شرايط معافيت مالياتي شرکت‌هاي بورسي

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۱۹۸۱۴

تعيين شرايط معافيت مالياتي شرکت‌هاي بورسي

خبرگزاری آریا- نمایندگان مجلس شرایط معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی و فرابورسی را در صورت افزایش سرمایه از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم تعیین کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی، در جریان رسیدگی به لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم با ماده 2 این لایحه با 175 رأی موافق، 16 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همچنین تبصره این ماده نیز با 165 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.
در ماده 2 آمده است: شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران از جمله شرکت‌های مشمول ماده (1) این قانون و سایر شرکت‌ها که تا پایان مدت اعتبار اجرای قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، نسبت به افزایش سرمایه از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم و عرضه عمومی اقدام نمایند، در صورت تسلیم مستندات مربوط به ثبت افزایش سرمایه به مرجع ثبت شرکت‌ها تا حداکثر چهارماه پس از پایان سال مالی و ارائه گواهی ثبت افزایش سرمایه به اداره امور مالیاتی مربوطه حداکثر تا سه ماه پس از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه، تا بیست درصد (20%) مبلغ افزایش سرمایه مذکور از سود سال مالی قبل آنها، مشمول مالیات به نرخ صفر می‏ شود.
تبصره این ماده نیز می‌گوید؛ توزیع نقدی اندوخته صرف سهام یا کاهش سرمایه مگر به موجب احکام قضایی ممنوع است. اشخاص حقوقی متخلف از اجرای این حکم به مجازاتی معادل پرداخت دوبرابر مشوق‏های مالیاتی متعلقه محکوم می‌شوند. در خصوص اشخاص حقیقی نیز سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است اشخاص متخلف از اجرای این حکم اعم از مدیرعامل، اعضای هیات مدیره یا هیات عامل را حسب مورد به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است تا سه سال تصدی مسئولیت در پست‌های مدیریت عامل و عضویت درهیئت مدیره کلیه شرکت‌های دولتی، عمومی و خصوصی را برای اشخاص مذکور لغو نماید.

ارجاع نحوه ایجاد معافیت مالیاتی برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به کمیسیون اقتصادی
نمایندگان مجلس نحوه ایجاد معافیت مالیاتی برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را که میزان سهام شناور آزاد خود را در طول سال رعایت کردند، برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارجاع دادند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم ماده 3 این لایحه را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارجاع دادند.
براساس ماده 3 ارجاع شده؛ معافیت مالیاتی مذکور در صدر ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366/12/3 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن در خصوص شرکت‏های پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران براساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار متناسب با میزان رعایت سهام شناور آزاد شرکت در طول سال مالی، اعمال می‏ شود.

معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی متناسب با میزان رعایت سهام شناور
نمایندگان مجلس، معافیت مالیاتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا فرابورس را متناسب با میزان رعایت سهام شناور آزاد را تصویب کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم، ماده 3 این لایحه را 177 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.
آقای محمدرضا پورابراهیمی در جریان بررسی این ماده، پیشنهاد حذف عبارت "در طول سال مالی" را مطرح کرد که نمایندگان با 180 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در صحن با این پیشنهاد موافقت کردند.
براساس ماده 3 اصلاحی این لایحه؛ معافیت مالیاتی مذکور در صدر ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366/12/3 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن در خصوص شرکت‏های پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران براساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار متناسب با میزان رعایت سهام شناور آزاد شرکت اعمال می‏ شود.

افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی با تایید شورای عالی بورس اوراق بهادار
با موافقت نمایندگان مجلس دستورالعمل‌های اجرایی لایحه دوفوریتی افزایش سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران ظرف مدت یک ماه با تصویب نهایی شورای عالی بورس اوراق بهادار تدوین و نهایی می‌شود.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم مواد 4 و 5 را به تصویب رساندند.
براساس ماده 4 تغییراتی در ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم ایجاد شد و عبارت «حداقل 20 درصد سهام شناور آزاد» به عبارت «حداقل 25 درصد سهام شناور آزاد» تغییر یافت.
**ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم؛ معادل ده درصد (10%) از مالیات بردرآمد حاصل از فروش کالا‌هایی که در بورس‌های کالایی پذیرفته شده و به فروش می‌رسد و ده درصد (10%) از مالیات بردرآمد شرکت‌هایی که سهام آن‌ها برای معامله در بورس‌های داخلی یا خارجی پذیرفته می‌شود و پنج درصد (5%) از مالیات بر درآمد شرکت‌هایی که سهام آن‌ها برای معامله در بازار خارج از بورس داخلی یا خارجی پذیرفته می‌شود، از سال پذیرش تا سالی که از فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در این بورس‌ها یا بازار‌ها حذف نشده‌اند با تأیید سازمان بخشوده می‌شود. شرکت‌هایی که سهام آن‌ها برای معامله در بورس‌های داخلی یا خارجی یا بازار‌های خارج از بورس داخلی یا خارجی پذیرفته شود در صورتی که در پایان دوره مالی به تأیید سازمان "حداقل 25 درصد سهام شناور آزاد" داشته باشند معادل دو برابر معافیت‌های فوق از بخشودگی مالیاتی برخوردار می‌شوند.
ماده 5 نیز با موافقت نمایندگان به تصویب رسید که بر اساس آن، دستورالعمل‏‌های اجرایی مواد این قانون حداکثر ظرف مدت یکماه پس از لازم ‏الاجرا شدن این قانون، توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می‏ شود و به تصویب شورایعالی بورس و اوراق بهادار می‏ رسد.

اعلام وصول طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس
عضو هیات رئیسه مجلس، اعلام وصول طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس را قرائت کرد.
آقای سیدمحسن دهنوی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گفت: طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به صورت عادی اعلام وصول می‌شود.

پرداخت غرامت به ویلموتس از جیب کسانی که کوتاهی کرده اند
رئیس کمیته تربیت بدنی مجلس، گفت: غرامت شکایت ویلموتس باید از جیب کسانی پرداخت شود که در انعقاد قرارداد کوتاهی کرده اند.
آقای احمد راستینه هفشجانی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در حاشیه صحن علنی مجلس و در جمع خبرنگاران در مورد قرارداد ویلموتس افزود: 165 میلیارد تومان از محل قرارداد با این مربی به کشور تحمیل شده و وزارت ورزش وجوانان باید به طور ویژه نسبت به این موضوع اعتراض کند، زیرا در عقد این قراداد کوتاهی‌های زیادی صورت گرفته است. برای اولین بار باید از جیب خود افرادی که در تنظیم قرارداد با این مربی کوتاهی کرده اند این غرامت پرداخت شود.
رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: ما از کسانی که در این قراداد دخیل بودند به کمیسیون اصل نودم شکایت و با آقای وزیر در این باره صحبت کردیم؛ وی معتقد است که این رای سیاسی است و آن را در تجدید نظر تغییر می‌دهند، هر چند که اگر هم سیاسی باشد سوال ما این است چطور وقتی شما در شرایط تحریم بین المللی هستید و همه کشور‌هایی که با شما به سرکردگی ایالات متحده آمریکا و برخی کشورر‌های اروپایی مشکل دارند، تلاش می‌کنند که از هر منفذی به کشور شما آسیب بزنند.
وی ادامه داد: با وجود این تحریم‌ها شما باید به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کردید و قرارداد را به گونه‌ای تنظیم می‌شد که این جریمه سنگین علیه کشورمان صادر نمی‌شد؛ علاوه بر اینکه شکایت به کمیسیون اصل نودم رفته و طرح سوال از وزیر نیز در هیات رییسه اعلام وصول شده است.
آقای راستینه هفشجانی گفت: اگر مسجل شود که شخص وزیر در نظارت کوتاهی کرده، مطمئنا به مجلس در خصوص استیضاح وزیر در مجلس اقدام می‌کنیم؛ در غیر این صورت همه مسببان که در تنظیم این قرارداد کوتاهی کرده و چنین قرارداد ننگینی را تنظیم کرده اند، باید در دستگاه‌های قضایی محاکمه شوند. مطمئنا سازمان بازرسی در این باره کوتاهی نخواهد کرد وظیفه سازمان بازرسی این است که به صورت ویژه اعلام موضع کرده و پرونده را بررسی و ارزیابی کند.

پیام تسلیت فراکسیون اهل سنت مجلس در پی درگذشت آیت الله تسخیری
عضو هیات رئیسه مجلس پیام تسلیت فراکسیون اهل سنت مجلس در پی درگذشت آیت الله تسخیری را قرائت کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، آقای علی کریمی فیروزجایی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، پیام تسلیت فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی در پی درگذشت آیت الله تسخیری را به این شرح قرائت کرد:
بسم الله الرحمن الرحیم
«الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»
شخصیت برجسته و اراده کم نظیر حضرت آیت الله تسخیری در وحدت بین مسلمین تقریب مذاهب اسلامی و مسلمانان اهل تشیع و اهل تسنن نه تنها در ایران اسلامی بلکه در تمام سرزمین‌های جهان اسلام و بیش از آن همواره روشنی بخش این طریق لایتغییر بوده است.
گرچه امروز جسم ایشان از میان ما به سوی باریتعالی پر کشیده است، اما راه او، یاد او و میراث او جاودان خواهد بود.
درگذشت آیت الله تسخیری را خدمت مقام معظم رهبری، خانواده آن فقیه عالیقدر و همچنین تمامی مسلمانان و آزادی خواهان جهان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال علو درجات را برای روح آن مرحوم مسئلت می‌نماییم.
فراکسیون اهل سنت یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

انتخاب ناظران مجلس در دو نهاد
عضو ناظر مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات با رأی نمایندگان انتخاب شد.
غلامرضا منتظری نماینده گرگان و عضو کمیسیون فرهنگی به عنوان عضو ناظر مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات انتخاب شد.
همچنین امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس در نشست علنی امروز، اسامی نمایندگان ناظر در شورای فرهنگی عمومی استان را به شرح زیر قرائت کرد:
زهره سادات لاجوردی با 174 رأی از استان تهران
محمد وحیدی با 174 رأی از استان خراسان شمالی
سید مرتضی خاتمی با 174 رأی از استان زنجان
مجتبی ذوالنوری با 173 رأی از استان قم
بهزاد رحیمی با 174 رأی از استان کردستان
حسین جلالی با 172 رأی از استان کرمان
محمد رشیدی با 174 رأی از استان کرمانشاه
غلامرضا منتظری با 174 رأی از استان گلستان
محمدرضا مبلغی با 174 رأی از استان لرستان
علی کریمی فیروزجایی با 173 رأی از استان مازندران
محمد سبزی با 173 رأی از استان مرکزی
حسین رئیسی با 174 رأی از استان هرمزگان
حمیدرضا حاجی بابایی با 171 رأی از استان همدان.

پایان جلسه علنی مجلس/ جلسه بعد 16 شهریور
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی مجلس را به صدا درآورد.
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی زمان برگزاری جلسه بعدی را ساعت 8 صبح یکشنبه (16 شهریورماه) اعلام کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تعیین معافیت افزایش سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی ماده 143 قانون مالیات های مستقیم نمایندگان در نشست علنی امروز سازمان بورس و اوراق بهادار درگذشت آیت الله تسخیری رأی ممتنع از مجموع بورس اوراق بهادار 174 رأی از استان فراکسیون اهل سنت نماینده حاضر سهام شناور آزاد نمایندگان مجلس معافیت مالیاتی داخلی یا خارجی جریان بررسی کوتاهی کرده رأی مخالف اعلام وصول رأی موافق سال مالی بورس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۱۹۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری شازند کاملاً شفاف و در فرآیندی قانونی بوده است

با توجه به انتشار شایعات اخیر در خصوص ابطال معامله فروش بلوکی سهام پتروشیمی شازند از سوی هلدینگ گروه توسعه ملی، خبرگزاری تسنیم گفت و گویی را با محمد ابراهیم بربطی مدیر سرمایه گذاری گروه توسعه ملی انجام داده است. - اخبار اقتصادی -

 بربطی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم راجع به فرآیند این واگذاری گفت: همانگونه که پیش از این اطلاع‌رسانی شده، شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی پس از انتشار 5 نوبت آگهی عرضه بلوکی سهام پتروشیمی شازند از طریق قیمت گذاری با روش خالص ارزش داراییها(NAV) و سایر روش¬های مرسوم ارزشگذاری، فروش با شرایط نقد و اقساطی و عدم مراجعه خریدار، به منظور اجرای سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی و تأکید رئیس محترم جمهور مبنی بر خروج بانک ها از بنگاهداری، نهایتاً در تاریخ 22/12/1402 از طریق شرکت بورس و اوراق بهادار تهران نسبت به واگذاری بلوک 51.32 درصدی سهام شرکت پتروشیمی شازند به صورت یکجا و تماماً نقد به خریدار دارای اهلیت و مورد تأیید سازمان بورس اقدام کرده است. مدیر سرمایه گذاری گروه توسعه ملی ادامه داد: فروش سهام مذکور با عنایت به تأکید هیأت محترم وزیران در تصویب‌نامه مورخ 04/11/1402 در خصوص تأکید بر تسریع در فروش و با قیمت پایه معادل "قیمت پایانی تابلوی بورس در روز قبل از تاریخ عرضه به اضافه 25% پریمیوم به ازای هر کرسی هیأت مدیره (جمعاً 75% پرمیوم بابت 3 کرسی هیأت مدیره)" صورت پذیرفته است.

وی ادامه داد: در همین ارتباط برخی از رسانه های کشور به نامه رئیس محترم مجلس شورای اسلامی در تاریخ 22/12/1402 اشاره کردند که مصوبه هیأت محترم وزیران را از حیث تعیین قیمت و نوع سهام قابل معامله در بورس خارج از صلاحیت قانونی هیأت وزیران و در اختیار هیأت واگذاری دانسته و بخش‌های مورد ایراد مصوبه را پس از انقضای مهلت یک هفته‌ای مقرر در قانون، ملغی‌الاثر اعلام نموده است، در حالی که فرآیند عرضه عمده سهام شرکت پتروشیمی شازند و قطعیت معامله مذکور تا پیش از انقضای مهلت یک هفته‌ای یاد شده، محقق گردیده است. 

محمد ابراهیم بربطی در ادامه این گفت و گو با اشاره به تبصره (2) بند (1) صورتجلسه مورخ 22/02/1399 مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده بانک‌ها خاطرنشان کرد: در این صورتجلسه آمده است که "در مورد سهام شرکت‌های دارای بازار فعال که به شکل بلوکی و به صورت مزایده از طریق بورس اوراق بهادار عرضه می‌شوند، حداقل قیمت پایه معادل قیمت پایانی تابلوی بورس در روز قبل از تاریخ عرضه یا تاریخ انتشار آگهی مزایده هر یک بالاتر بود، می‌باشد که هیأت مدیره بانک به پیشنهاد کمیته واگذاری دارایی‌های مازاد بانک و بر مبنای ویژگی‌های سهام مورد عرضه به ازای هر کرسی مدیریتی حداقل 15 و حداکثر 25 درصد را به قیمت پایانی تابلوی بورس در روز قبل از تاریخ عرضه یا تاریخ انتشار آگهی مزایده هر یک بالاتر باشد، افزوده و بدین ترتیب قیمت پایه برای عرضه مشخص می‌شود."

وی در پایان گفت: هیأت مدیره بانک ملی و شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی دارای اختیارات قانونی لازم جهت فروش بلوکی سهام شرکت پتروشیمی شازند با قیمت معاملاتی فوق‎الذکر بوده و مصوبه هیات محترم وزیران تاکیدی بر استفاده از چنین اختیاری بوده است. بدیهی است در صورت ابلاغ مصوبه جدید از سوی مراجع ذی صلاح در این خصوص، اطلاع رسانی عمومی صورت خواهد پذیرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: مجلس باید مالیات بر درآمد در مناطق محروم را کاهش دهد
  • داستان حذف معافیت مالیاتی باشگاه‌های ورزشی
  • رای دادگاه تجدیدنظر به محکومیت کقزوی!
  • نظارت ها بر شرکت های بورسی برای واریز به موقع سود سهام عدالت چگونه است؟
  • اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ چه تاثیری در بهبود وضعیت بازار سرمایه دارد؟
  • عبور از دژاووی بورسی
  • واگذاری شازند کاملاً شفاف و در فرآیندی قانونی بوده است
  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی