Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحلیل‌گر مسائل منطقه گفت: اگر کسی واقعا تحولات لبنان را از نزدیک دنبال کند، می‌بیند که این حمله و انفجاری که در بیروت صورت گرفته، هدفش حزب‌الله لبنان و محور مقاومت نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی صمدزاده، تحلیل‌گر مسائل منطقه، در طی نشست مجازی تحلیل و بررسی علل و پیامد‌های انفجار بندر بیروت و تحولات سیاسی در لبنان که به همت بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران صورت گرفت، گفت: فعلا قضاوت درباره اینکه عامل اصلی انفجار دقیقا چه بوده، مقداری زود است، اما چند نکته در اول صحبت‌ها در مورد خود انفجار خیلی مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
اولین نکته اینکه یک روایتی الان بسیار جدی شده است و شاید آقای طالب زاده این روایت را خیلی بیشتر می‌شناسند و آن هم بحث حمله موشکی است و با اصطلاح سلاح نیمه اتمی که آن بزرگواران استفاده کرده اند، از دید بنده این مسئله غیر محتمل است. حمله نظامی به هر نوعی اقدام آسیب زننده‌ای برای آن کشوری که حمله می‌کند، است.



وی در ادامه گفت: دلیلش هم این است که هدفشان کاملا غیرنظامی است. ما درمورد یک عملیات نظامی با یک هدف غیرنظامی صحبت میکنیم، که مشروعیت رژیمی که حمله کرده است که یا رژیم صهیونیستی یا آمریکایی یا هر طرفی که هست را به شدت دچار مخاطره می‌کند. از این جهت از دید بنده این سناریو، سناریویه محتملی نیست. ببینید در مورد این کشتی که حامل این حجم عظیم از  نیترات آمونیوم بوده است، این پرونده از سال ۲۰۱۳ یعنی از سال‌های ابتدایی بحران سوریه مفتوحه  بوده است، حالا چه اینکه بگوییم این حجم از مواد محموله‌ای است که قرار بوده برای بحران سوریه استفاده بشود یا اینکه بگوییم برای مقاصد کشاورزی انتقال پیدا میکرده است. در هر صورت پرونده از سال ۲۰۱۳ پرونده مفتوحی است. سهل‌انگاری‌هایی که در نگهداری مواد و در واقع انبارداری آن در بندر بیروت وجود دارد، چیزی نیست که متعلق به شرایط حال باشد. یعنی ما یک فاصله شش ساله را اینجا داریم که کاملا می‌توان گفت که نوع نگهداری مواد و اتفاق‌هایی که افتاده است در حقیقت برای این سرویس‌ها و این دستگاه‌های اطلاعاتی آشکار و مشخص بوده است.


عملیات خرابکارانه اطلاعاتی بدون رد
صمدزاده تأکید کرد: از دید بنده سناریویی که خیلی جدی می‌تواند باشد، سناریوی خرابکاری است. خرابکاری از نوع اقدامات اطلاعاتی که بدون رد صورت می‌پذیرد. دشمن‌های اصلی لبنان که از وضع فروپاشی لبنان سود میبرند، به طور خاص آمریکایی‌ها و بعد از آن‌ها رژیم صهیونیستی است و هر دو قابلیت این را دارند که عملیات‌های اطلاعاتی بدون رد انجام دهند. بخصوص در محیطی مانند محیط لبنان. زیرا میزان اشراف اطلاعاتی و میزان توان مزدورگیری و جذب عناصر جاسوس و عناصر اطلاعاتی در کشوری مانند لبنان با توجه به کثرت جریانات سیاسی بسیار بالا است. اما قضاوت در این باره زود است؛ چرا که هنوز کمیته تحقیقاتی اعلام نکرده است و همانطور که می‌بینید مثلا گروه‌های حزب الله به رهبری سید حسن هم در این باره فعلا موضوع را احاله داده اند به اینکه کمیته حقیقت یاب، بخصوص کمیته حقیقت یاب لبنانی که الان ارتش لبنان مسؤلیتش را بر عهده دارد، اظهار نظر بکنند.   از دید بنده به عنوان سناریویی که خیلی جدی میتواند باشد سناریویه خرابکاری مطرح است. خرابکاری از نوع اقدامات اطلاعاتی که بدون رد صورت می‌پذیرد. دشمن‌های اصلی لبنان که از وضع فروپاشی لبنان سود میبرند به طور خاص الان آمریکایی‌ها هستند و بعد از آن‌ها رژیم صهیونیستی است هر دو قابلیت این رو دارند که عملیات‌های اطلاعاتی بدون رد انجام دهند علی الخصوص در محیطی مانند محیط لبنان.   وی گفت: بر اساس آنچه که بنده شنیده‌ام در روز‌های آینده، نتیجه اولیه‌ی کمیته تحقیقات ارائه می‌شود. اما یک نکته وجود دارد آن هم اینکه با دو روایت رسانه‌ای مواجه هستیم. یک روایت رسانه‌ای در رسانه‌های فارسی زبان هست، یک روایت رسانه‌ای روایات به زبان عربی یا روایت لبنانی که حاکم در خود لبنان است. بین این دو روایت تفاوت‌های بسیار  زیادی وجود دارد. در روایت ایرانی، هدف از این انفجار بیروت را سناریو‌های مختلفی مطرح می‌کنند. مثلا فرض بگیرید انفجار مواد مهمات انبار حزب الله لبنان یا موشک‌ها یا محموله‌های متعلق به حزب‌الله یا اینکه به هر نحو آسیب زدن و هدف قرار دادن جریان مقاومت در لبنان تصویر می‌شود. این تصویر کاملا مغایر با روایت لبنانی‌ها از واقعه هست.

تحلیل‌گر مسائل منطقه اظهار کرد: همه‌ی کسانی که کارشناسان اولیه لبنان هستند یا حتی کسانی که سفری به لبنان داشته‌اند، میدانند که بندر بیروت و محله‌هایی که اطراف این بندر هست، اصلا کانون‌های اجتماعی و حضور اجتماعی و اقتصادی و سیاسی حزب‌الله لبنان نیست. پایگاه حزب‌الله لبنان در جنوب شهر بیروت است و این مناطق، مناطق کاملا مسیحی‌نشین هست و آن چیزی که در لبنان روایت اصلی رسانه‌ای و فعالین مدنی و سیاسی هست، بحث وجود فساد در لبنان هست. همه‌ی فعالین سیاسی و اجتماعی در لبنان بحث‌شان بر سر این است که در لبنان آن چیزی که باعث این انفجار شده است، چه اعتقاد داشته باشیم که حمله بوده، چه اعتقاد داشته باشیم که خرابکاری بوده و چه اعتقاد داشته باشیم که یک حادثه بوده هر چه بوده، ناشی از یک احمال و وجود فساد در سیستم است، چرا که در سال ۲۰۱۳ این مواد در لبنان به صورت ناصحیح و غیراستانداردی در بندر بیروت نگهداری میشده است و از آن زمان هم نخست وزیر‌های متعددی عوض شده‌اند. یعنی دولت‌های مختلفی در لبنان رفتند و آمدند، وزراء حمل و نقل و دادگستری متعددی بوده است و رؤسای سازمان‌های متعددی در این دوره مسولیت برعهده داشتند و هیچکدام مانع بروز این اتفاق و یا بسترسازی برای یک اقدام احتمالی خرابکارانه نشدند. آن چیزی الان در لبنان خیلی واضح است، گلایه از وجود یک فساد در لایه‌های بالایی سیاسی هست.   وی در ادامه بیان کرد: نکته دوم در این اختلاف دو روایت این است که در این رسانه‌های فارسی زبان و متأسفانه آن چیزی که در صداوسیما بازنمایی میشود، تجمعات این روز‌های اخیر در لبنان، تجمعات ضد حزب الله تصویر می‌شود. مثلا یک تصویری از دارزدن تمثال سید حسن نصرالله و میشل اون، رئیس‌جمهور لبنان در فضای مجازی منتشر شد، که خب کامل این تصویر در واقع دارزدن تمامی تمثال رهبران سیاسی لبنان بود. اما آن چیزی که برای ما مخابره شد تصویر این دو شخصیت سیاسی لبنانی است. یا مثلا می‌گویند شعار‌ها تماما ضد حزب الله هست. در صورتی که دنباله اجتماعی هر دو جریان، هم جریان حامی مقاومت و هم جریان ضد مقاومت الان در صحنه میدانی در بیروت، در این تجمعات حاضر هستند و البته یک گروه سومی که گروه غالبی هست، مطالبه ضد فساد دارد و در فضای داخلی لبنان، خواستار برکناری طبقه حاکم فاسد را در دستور کار خود دارد. به خاطر همین اختلاف روایت باعث شده یک نگرانی بسیار گسترده‌ای بین افراد حزب‌اللهی علی الخصوص در داخل کشورمان به وجود بیاید و بگویند مثلا الان ضربه سختی به حزب الله لبنان وارد شد یا الان  لبنان دچار یک فروپاشی یا یک عظم جدی در مقابل محور مقاومت شده و این چیزی است که واقعا اصالت ندارد.   علی صمدزاده با تأکید بر اینکه هدف انفجار بیروت صرفا حزب‌الله نیست، گفت: اگر فردی واقعا تحولات لبنان را از نزدیک دنبال کند، میبیند که این حمله، هدفش حزب‌الله لبنان و محور مقاومت نیست، هدف آن کلیت لبنان هست. یعنی ضربه انفجار بندر بیروت، ضربه‌ای است که تبعاتش فشار بر کلیت لبنان هست نه فقط  بر جریان مقاومت. البته این اهداف توسط گروه‌های سیاسی یا بازیگران خارجی متفاوت و متغییر است. ممکن است تبدیل بشود به یک فشار حداکثری یا فشار گسترده علیه حزب الله، اما ممکن هم هست که این اتفاق نیفتد و ممکن است که این فرصت تبدیل بشود به یک تقویت جایگاه جریان مقاومت در لبنان که همه این‌ها سناریو‌هایی هست که بعدا می‌بینیم.


میزان خسارتی که به بندر بیروت وارد شده اثر جدی برای اقتصاد لبنان خواهد داشت
وی اظهار کرد: در برجسته بودن نقش بندر بیروت در واردات کالا و این که شاهرگ حیاتی لبنان بوده است تردیدی وجود ندارد. بنادر جایگزینی در لبنان وجود دارد مثل بندر ترابلوس یا بندر سور و حتی صیدا، اما هیچکدام از این‌ها درواقع امکانات و سازوکار‌های اجرایی‌ای که  وجود دارد، به اندازه بندر بیروت نیست. بخاطر همین میزان خسارتی که به بندر بیروت وارد شده، اثر جدی برای اقتصاد لبنان خواهد داشت و وضعیت اقتصادی لبنان را وخیم‌تر خواهد کرد. چون که یکی از سیلو‌های اصلی گندم در لبنان، در بندر بیروت وجود داشت و در تصاویر هم مشخص است که تخریب شده است. ارزیابی‌ها  و کمک‌هایی که به سمت لبنان ارسال شده، نشان می‌دهد که تا چهار ماه آینده لبنان، بحران غلات و گندم نخواهد داشت، اما این یادمان نرود که در هر نوع حادثه‌ای از جنس حادثه‌ی بیروت یا حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله که اتفاق می‌افتد، کمک‌های بشردوستانه به یک تعبیری تا یک بازه زمانی صورت می‌گیرد، از یک بازه زمانی که فاصله گرفته می‌شود از آن حادثه و همدردی‌ها فروکاسته می‌شود. الان یک رقمی بالغ بر سیصدهزار نفر در شهر بیروت خانه هایشان آسیب دیده و تقریبا از این سیصد هزار نفر، حدود صدهزار نفر خانه‌هایشان قابل بازسازی نیست. یعنی تخریب عمده در آن اتفاق افتاده است. به‌خاطر همین اثرات اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی، بر لبنان به طور کل خواهد گذاشت. ضمن اینکه روند بازسازی‌ای که برای بندر بیروت متصور است، روند کوتاه مدتی نیست. باتوجه به دو دلیل، یکی اینکه بدهی خارجی گسترده‌ای که دولت لبنان دارد، چیزی در حدود نود میلیارد دلار بدهی خارجی است و میزان خسارتی که وارد شده از توان دولت لبنان و کشور‌هایی که فعلا دست به نقد هستند، علی‌الخصوص با توجه به بحران بین‌المللی کرونا که اکثر کشور‌ها را درگیر کرده است، سرعت بازسازی در صورتی که حتی سرمایه گذاری‌های گسترده و قابل توجهی صورت بگیرد، سرعت بازسازی بندر بیروت را قطعا کند خواهد کرد. نکته‌ی برجسته‌ی دیگری که وجود دارد، این است که کشور‌های اخلالگر مانند آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی هم در مقابل بازسازی بندر بیروت آرام نخواهند نشست. یعنی در این فرآیند اخلال خواهند کرد و تلاش میکنند از آن ابرازی بسازند تا اینکه حاکمیت سیاسی در لبنان رو تا آنجایی که می‌توانند تحت تاثیر قرار دهند. بخاطر همین شاید تکانه‌های اول یا موج اول خبری‌ای که می‌گفت اثر انفجار بیروت خیلی وسیع خواهد بود تا یک حدی مهار شده است. دولت تدبیر کرده، کمک‌های بین‌المللی رسیده است، اما میزان آسیبی که لبنان از این انفجار دیده، در میان‌مدت خودش را قطعا نشان خواهد داد

صمدازده گفت: در مورد نقش فرانسه در لبنان سابقه‌ی تاریخی وجود دارد و فرانسه کشور استعمارگر لبنان بوده است. با توجه به جنس استعمار فرانسوی‌ها که حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی را درگیر خودشان می‌کنند، فرانسوی‌ها از نفوذ اجتماعی قابل توجهی در لبنان برخوردار هستند. سفر آقای مکرون در واقع یک فرصت‌طلبی سیاسی در عرصه‌ی بین الملل بود که فرانسوی‌ها بسترش را در لبنان داشتند و این کار را انجام دادند، اما یک دلایل دیگری هم دارد. انفجار در جایی اتفاق افتاده است که اتفاقا بخش مورد حمایت فرانسوی‌ها هست. یعنی این انفجار در محلات مسیحی‌نشین اتفاق افتاده و نکته دوم این است که این خبر هنوز در داخل ایران خیلی انتشار پیدا نکرده است.

وی بیان کرد: سفر مکرون غیر از این که یک فرصت طلبی و یا بهره‌برداری از یک فرصت سیاسی برای فرانسوی‌ها است، نکات دیگری هم دارد. در حال حاضر متهمین اصلی فساد که بستر ساز این رخداد بوده‌اند یا شرکای اصلی یا هم‌پیمانان اصلی یا بازیگران همراه فرانسوی‌ها در لبنان هستند. انبار شماره یک وقتی آتش گرفت که مواد محترقه داخلش بود، این انبار متعلق به اشرف ریفی هست. اشرف ریفی از نزدیکان سعد حریری و ازوابستگان نظام آل سعود در لبنان هست، که سال‌ها وزیر دادگستری بوده و رئیس امینت داخلی لبنان هم بوده است. وقوع اولیه انفجار در این انبار مواد محترقه بوده است.

سفر مکرون غیر از این که یک فرصت طلبی و یا بهره برداری از یک فرصت سیاسی برای فرانسوی‌ها است نکات دیگری هم دارد. الان متهمین اصلی فساد که بستر ساز این رخداد بوده و هر سناریویی که در نظر بگیریم متهمین اصلی، شرکای اصلی یا هم‌پیمانان اصلی یا بازیگران همراه فرانسوی‌ها در لبنان هستند.
علی صمدزاده گفت: سال ۲۰۱۷ وقتی که بین نظام سعودی و سعد حریری اختلاف به وجود آمد، سعد حریری را به عربستان فراخوان کردند و آنجا عربستانی‌ها بازداشتش کردند و با وساطت امانوئل مکرون بود که سعد حریری از عربستان آزاد شد و به لبنان برگشت و در اولین سفرش بلافاصله به فرانسه رفت و آنجا مورد استقبال خود مکرون واقع شد. درواقع سعد حریری از آن تاریخ به بعد بازیگری است که کار عربستانی‌ها با آن تمام شده و خیلی احساس نیاز به آن ندارند. اما بازیگری است که تحت حمایت فرانسوی‌ها قرار می‌گیرد. به همین واسطه اتهامات اولیه انفجار چه در حوزه‌ی سهل‌انگاری طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ یعنی طی این هفت سال متهمین این فساد وابستگان جناح ۱۴ مارس که جناح تحت حمایت غرب و ضد مقاومت است و به طور خاص سعد حریری هستند، در واقع حضور امانوئل مکرون به نفع این نکته را باید در نظر بگیریم که قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، تحت فشار‌های بین‌المللی، حتی پمپئو وزیر خارجه آمریکا که می‌خواست تماس بگیرد به جای اینکه با دیاب یا جبران باسیل که وزیر امور خارجه لبنان است، تماس بگیرد، با سعد حریری تماس گرفتند و این نشان می‌دهد که غربی‌ها انتخاب خودشان را در بازیگر داخلی در لبنان به نحوی انجام داده اند. به هر نحو الان تلاش دارند که این بازیگر را نجات دهند و دوباره توان بازیگردانی و بازی‌سازی رو به آن برگردانند و بخاطر این که این قضیه خیلی برایشان برجسته است، علی‌الخصوص برای طرف فرانسوی و اعتقاد دارند که در سوریه و لبنان اگر فرانسوی‌ها توان بازیگریشان را از دست دهند، بخش عمده‌ی سیاست خاورمیانه‌ای آن‌ها دچار شکست می‌شود و تحرک خیلی جدی‌ای از خودشان نشان دادند. جالب این است که روایت‌های رسانه‌ای خود امانوئل مکرون را در نظر بگیرید، بسیاری از سناریو‌های دیگری که این چند روز در رسانه‌ها مطرح شده را نقض می‌کند. مثلا همان حمله با سلاح نیمه هسته‌ای به بندر بیروت را حضور مقامات رسمی اروپایی در فردای آن روز یا وزیر امور خارجه آلمان آن روز در بندر بیروت کنسل می‌کند. اگر بحث تشعشعات هسته‌ای یا آلودگی به مواد رادیواکتیو آنجا باشد مورد رصد جدی قرار می‌گیرد. پس سناریوی آن نارنجک هسته‌ای و... کاملا رد می‌شود یا سامانه‌های راداری که روس‌ها در منطقه دارند تحرکات تسلیحات راهبردی مانند موشک‌های راهبری و... کاملا مورد رصد قرار می‌گیرد و باز در این مدت هیچ اشاره‌ای به آن‌ها نشد.


تحلیل‌گر مسائل منطقه گفت: اما درباره این که چرا حزب الله لبنان نسبت به سفر مکرون موضع جدی‌ای نگرفت یا به اظهارات مکرون واکنش جدی‌ای نشان نداد، این را در نظر بگیرید که الان ما در برابر یک فاجعه انسانی قرار داریم. فاجعه انسانی که حزب الله نمیخواهد در گام اول به آن واکنش سیاسی نشان دهد. فرصت قابل توجهی را سید حسن در سخنرانی خود بعد از ۴۸ ساعت پس از وقوع انفجار داشتند و کمی به تعویق انداختند. چون قرار بود همان روز سخنرانی صورت بگیرد. هم این که در صحبت‌های اولیه سید حسن هیچ اشاره به روند سیاسی نکردند و صرفا از تحقیقات حمایت بسیار مختصری کردند و کاملا به اینکه باید زخم لبنانی‌ها التیام پیدا کند و همین‌طور زخم کسانی که آسیب دیدند، مورد تاکید حزب الله قرار گرفت. از همان روز اول بخش اجتماعی حزب الله و طرفداران حزب الله خانه‌های خودشان را در جنوب بیروت در اختیار کسانی که بی سر پناه شده بودند، قرار دادند. یعنی حزب الله شروع کرد به رساندن خدمات اجتماعی به آسیب دیدگان. این خط مشی است که حزب الله سالهاست در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی در لبنان دنبال می‌کند. مطمئن باشید اگر تعرض جدی به حاکمیت سیاسی در لبنان اتفاق بیفتد و بسترش فراهم باشد، حزب الله نسبت به این واقعه ساکت نمی‌ماند. اما اینکه چه زمانی وارد پاسخ دهی حزب الله بشود و به چه نحوی باشد، این را به شکل کاملا هوشمندانه‌ای مدیریت می‌کند. برای حزب الله لبنان صحنه‌ی داخلی اولویت دارد. اولویت‌های صحنه داخلی لبنان کاملا متفاوت است با آنچه که ما از بیرون درک میکنیم و باید حق بدهیم که بازیگر میدانی ابتکار عمل‌های خودش را داشته باشد و نباید خیلی دنبال این باشیم که فضا را سید حسن به سمت تنش ببرد.

ساختار سیاسی در لبنان نیازمند یک همگرایی کلی جریان احزاب است
وی افزود: برای ساختار سیاسی در لبنان نیازمند یک همگرایی کلی جریان احزاب هستیم. هرچقدر به تنش‌ها دامن زده شود، روند‌های اصلاحی روند طولانی مدت‌تر یا دور از دسترس‌تر خواهد شد. یعنی هم باید آرمان‌گرایانه نگاه کرد و هم باید واقعیات صحنه را مدنظر داشت و واقع نگر باشیم. برای اینکه به ارزیابی درست دولت برسیم،   نیاز داریم که ببینیم بستر به روی کار آمدن این دولت چه بوده است. دولت قبلی دولت سعد حریری بوده است و دولتی بود که مورد حمایت پارلمان لبنان قرار داشته اشت. حزب الله از استعفای آقای حریری استقبال نکرد و دلیلش آن بود که یک نکته مهم و بر جسته‌ای که درباره سیاست در لبنان باید بدانیم این است که گروه‌ها و جریانات سیاسی بسیار متکثر هستند، اما با توجه به جغرافیای محدود وظرفیت محدود سرزمینی لبنان، این گروه‌ها با اینکه سهم کمی در حوزه جمعیتی را به خودشون اختصاص می‌دهند، اما توان به هم زدن بازی و صحنه با ثبات لبنان را بسیار بسیار برجسته در خود دارند. به همین واسطه و بر اساس قانون اساسی که در لبنان وجود دارد، این نظام طائفی و نظام متکثر سیاسی، نسبت جمعیتی به رسمیت شناخته نمی‌شود که سهم جریانات دیده نشود. جریاناتی که از ساختار اجتماعی و بدنه سیاسی سهم قابل توجهی دارند. حزب الله در آن زمان اعتقاد داشت که دولت آقای حریری ادامه بدهد  و مسئولیت‌پذیر باشه و روند‌های اصلاحی را خود دنبال کند.    صمدزاده گفت: بعد از آن دو سناریو در برابر لبنان قرار داشت و سناریوی دولت تکنوسیاسی یعنی دولتی که هم سهمیه احزاب وجود داشته باشد و هم بدنه تکنوکرات داشته باشد. یعنی بدنه کارشناسانه تخصصی داشته باشد که بتواند بحران‌ها و مشکلات اقتصادی را حل کند. یک سناریوی دیگر دولت کاملاً تکنوکرات بود که این سناریویی بود که آمریکایی‌ها مطرح میکردند و به بهانه آن قصد داشتند، سهم حزب‌الله و گروه ۸ مارس که حامی مقاومت است را کاملا از صحنه سیاسی لبنان حذف کنند. به خاطر همین و بر اساس اینکه این  پیشنهاد دولت تکنوکرات کامل بر خلاف قانون اساسی لبنان بود، حزب الله با این پیشنهاد کاملا مخالف بود. نهایتاً با رایزنی‌ها یک دولت تکنوسیاسی شکل گرفت که نیمی از کابینه سهم احزاب و جریانات حاضر در پارلمان شد و نیمی کارشناسان متخصص، که آقای دیاب خودش جزو آن تکنوکرات‌هایی است که مورد قبول طوایف و جریانات مختلف قرار داشت.  

بعد از آن دو سناریو در برابر لبنان قرار داشت و سناریوی دولت تکنوسیاسی یعنی دولتی که هم سهمیه احزاب وجود داشته باشد و هم بدنه تکنوکرات داشته باشد و یعنی بدنه کارشناسانه تخصصی داشته باشه که بتواند بحران‌ها و مشکلات اقتصادی را حل کند.   وی تأکید کرد: دولت‌های اروپایی تلاش داشتند که همکاری‌ها با آقای دیاب را قطع کنند در صورتی که این دولت حزب الله نبود و نکاتش بیان شد. فشار برای دولت آقای دیاب بسیار زیاد بود، دولت با کسری بودجه مواجه بود، میراث بدی از دوره نخست وزیری آقای حریری به جای مانده بود، و خیلی از این مشکلات بخاطر عدم همراهی جریان ۱۴ مارس با دولت به خاطر اینکه رأی اعتماد در پارلمان حاضر نشدند که به آقای دیاب بدهند به صورت مشکلات جاری در دوره‌های آقای دیاب باقی ماند، اما با همه این‌ها اگر حساب کنید دولت آقای دیاب به واسطه رویکرد عملگرایانه‌ای که در حل مسائل لبنان باهاش مواجه داشت کارنامه قابل قبولی دارد، اما نکته‌ای که اتفاق افتاد این بود که طرح آمریکایی‌ها در این بازه زمانی فشار بر لبنان از طریق فشار اقتصادی و رساندن لبنان به مرز فروپاشی اجتماعی و اقتصادی از بستر فشار‌های تحریمی و... برای این که حمایت از دولت که تحت حمایت حزب الله و جریان ۸ مارس قرار داشت را هزینه‌مند کند و دولت را به مرز فروپاشی برساند. در هرصورت وقتی این انفجار اتفاق افتاد، فشار‌های بین المللی به نحو دیگری بروز کرد. برای ارسال کمک‌ها شروع کردن ارتباط گیری کردن با مقاماتی خارج از دولت، فشار‌های سیاسی هم داخل خیابان‌ها و اعتراضات گسترده‌ای در لبنان اتفاق افتاد. بخشی از این اعتراضات ریشه‌های اعتراضات ضد فساد دارد ک قبلا عرض شد و نسبت به آن فشار ریشه داری که در لبنان وجود دارد اعتراضات گسترده‌ای نسبت به همه‌ی طبقه سیاسی حاکم وجود دارد. اما بخشی از این اعتراضات متمرکز هست بر دولت شد و مقصر را دولت جلوه داد.   علی صمدزاده در پایان گفت: یک نکته برجسته این فساد این است که بانک مرکزی لبنان که در بحث برابری لیر لبنان در برابر دلار، خود ریاست بانک مرکزی لبنان به عنوان یک بازیگر صحنه مشوق خروج دلار از لبنان است. یعنی کسری دلاری که دولت با آن مواجه شد یکی از مقصرین اصلی آن بانک مرکزی لبنان هست، جالب این است که وقتی رئیس بانک مرکزی را احضار کردند که برای ارائه‌ی توضیحات به دادگستری بیاید؛ سفیر آمریکا وارد صحنه شد و گفت که اگر این اتفاق بیفتد ما روابط سیاسی خود را با لبنان قطع خواهیم کرد و این فرد کاملا تحت حمایت ما است که دادگستری لبنان هم به واسطه اینکه خیلی استقلال رأی زیادی از خودش ندارد، درخواست خودش را پس گرفت. حتی برای ارائه توضیحات هم رئیس بانک مرکزی فراخوان نشد و پاسخگو نبود و این فشار‌ها باعث شد که آقای دیاب شرایط را به گونه‌ای برای خودش ببیند که استعفا را بپذیرد. البته این نکته وجود دارد که با توجه به اینکه رئیس جمهور الان آقای میشل اون هست، خلأ سیاسی در لبنان به وجود نیامد و بلافاصله بعد از آن آقای میشل اون خود آقای دیاب را به عنوان نخست وزیر پیش‌برد امور تعیین کردند که انتخابات پارلمانی آینده را انجام دهد و گزارش کمیته تحقیقاتی که درباره این اتفاق  تحقیق می‌کنند که به سرانجام برسانند، درواقع وضع موجود را مدیریت کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تحلیل گر مسائل منطقه رژیم صهیونیستی حزب الله لبنان سیاسی در لبنان بندر بیروت انفجار بیروت لبنان هست بندر بیروت آمریکایی ها دید بنده فرانسوی ها قابل توجهی علی الخصوص بانک مرکزی بین المللی آن چیزی خاطر همین تحت حمایت سعد حریری گسترده ای بعد از آن رسانه ای بر لبنان فشار ها گروه ها وارد شد یک فرصت سید حسن کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۰۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات حزب‌الله به چند پایگاه صهیونیستی

مقاومت اسلامی در لبنان (حزب الله) برای دویست و چهارمین روز متوالی به هدف قرار دادن مواضع رژیم صهیونیستی در امتداد مرز لبنان و فلسطین ادامه می‌دهد.

براساس گزارش المیادین، حزب‌الله اعلام کرد که نیروهای آن سایت‌های «رویسات العام» و «السماقه» در تپه‌های کفر شوبا اشغالی لبنان را با سلاح‌های موشکی هدف قرار داده و مستقیماً آنها را مورد اصابت قرار دادند.

همچنین در بیانیه دیگری از مقاومت آمده است که نیروهای مقاومت پایگاه البغدادی را با گلوله‌های توپخانه هدف قرار داده و مستقیماً به وی ضربه زدند.

هدف قرار دادن مواضع رژیم صهیونیستی از سوی حزب‌الله در پاسخ به حملات اشغالگران صهیونیستی به روستا‌های جنوبی و خانه‌های غیرنظامیان در مجاورت مرز لبنان و فلسطین صورت می‌گیرد.

مقاومت امروز صحنه‌هایی از عملیات هدف قرار دادن مقر فرماندهی و استقرار نیرو‌های گردان ۵۱ تیپ گولانی در ارتش اشغالگر اسرائیل در شهرک المناره در شمال فلسطین اشغالی را منتشر کرد.

این صحنه‌ها مقاومت را با استفاده از موشک‌های هدایت خمیده از نوع «الماس» نشان می‌داد که موشک‌های مدرنی هستند که برای اولین بار توسط مقاومت با تکیه بر هدایت تلویزیونی وارد نبرد کنونی شدند و از طریق حمله هوایی به هدف اصابت کردند.

پیش از این، مقاومت اعلام کرده بود که نیروهای این جنبش در ساعت ۲۳:۱۰ پنجشنبه شب در نزدیکی سایت رویسات العام در تپه‌های اشغالی کفر شوبا لبنان، کمین پیچیده‌ای را تدارک دیده‌اند که از طریق آن یک کاروان مکانیزه صهیونیستی را هدف قرار داده‌اند.

از سویی دیگر روز یکشنبه، رسانه‌های صهیونیستی از شنیدن صدای انفجار در مناطق عکا و نهاریه خبر دادند. به گزارش رسانه‌های صهیونیستی، اوایل امروز آژیر خطر در شمال مرز با لبنان به صدا درآمد.

 شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، دیروز شنبه، تأیید کرد که حمایت این جنبش از نوار غزه منجر به ممانعت از طرح‌های جنگی رژیم صهبونیستی در فلسطین و لبنان در حال حاضر و آینده شده است».

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • اظهارات بودار سمیر جعجع علیه مقاومت با حمایت تلویحی از اشغالگران!
  • وزیر ارتباطات: رفع فیلتر صرفا با امضای رئیس جمهور؟ توصیه می‌کنم دوباره قانون را بخوانید
  • هشدار درباره تاثیر اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی بر امنیت ناوبری هوایی لبنان
  • شهادت رزمنده حزب الله در راه قدس
  • شهروندان تونسی و لبنانی در حمایت از غزه به خیابان‌ها آمدند
  • فعالیت‌های گسترده دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه+تصاویر
  • دیدار دوم شهرداری گرگان و الریاضی لبنان؛ چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت
  • دانشجویان لبنانی هم به جنبش بزرگ حمایت از غزه پیوستند
  • آغاز تحصن دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه
  • حملات حزب‌الله به چند پایگاه صهیونیستی