Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به برنامه مدون دولت تا پایان امسال برای بازار بورس، گفت: هفت شرکت وابسته به وزارت صنعت تا پایان آذرماه و ۵۰ شرکت بخش خصوصی در نیمه دوم امسال در بورس عرضه خواهد شد.

قدس آنلاین: «فرهاد دژپسند»  در حاشیه جلسه هیات دولت،  افزود: برنامه دولت برای بازار سرمایه در زمینه عرضه‌های اولیه، عرضه‌های شناوری، صندوق پروژه و پذیره‌نویسی، شامل شرکت‌های دولتی و وابسته به نهادهای عمومی و همچنین شرکت‌های‌خصوصی می‌شود؛ البته در کنار آن‌ها تامین مالی از طریق فروش اوراق بدهی نیز در این برنامه مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دژپسند  ادامه داد: به عنوان مثال در این برنامه، عرضه دارا دوم در هفته پایانی مردادماه قرار داشت که به دلیل بروز برخی مشکلات، تنها یک هفته به تاخیر افتاده است. همچنین واگذاری هفت شرکت وابسته به وزارت صمت تا پایان آذرماه از دیگر مفاد این برنامه است. در خصوص شرکت‌های غیربورسی هم دولت در حال آماده کردن آن‌ها برای ورود به بازار بورس است. در مورد عرضه شناوری هم خوشبختانه دولت مصوبه طلایی صادر کرده است که با در نظر گرفتن تضامین لازم، هر زمان بازار سرمایه، شرایط و زمینه مناسب را داشته باشد، ما آن را اجرا خواهیم کرد.

وی در ادامه به برنامه‌های دولت در زمینه شرکت‌های بخش خصوصی اشاره کرد و توضیح داد: ما با بخش خصوصی ما وارد بحث شده ایم و در جلسه اخیر شورای گفت‌وگو برنامه ای برای عرضه برخی شرکت‌های خصوصی به صورت صندوق پروژه یا مجزا در بازار تا پایان شهریور تدوین شد. پس از آن هم حدود ۵۰ شرکت در نیمه دوم سال توسط بخش خصوصی در بورس عرضه خواهد شد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: بنابراین ما در دولت به طور منظم و به صورت هفتگی برای بازار بورس در حال اجرای برنامه‌های پیش بینی شده هستیم و امیدواریم عرصه برای اجرای تمام این برنامه‌ها فراهم باشد چرا که هدف از این تمهیدات قوام و استحکام بیشتر بازار سرمایه است.

دژپسند در بخش دیگری از سخنان خود با مخاطب قرار دادن فعالان بازار سرمایه به ویژه افرادی که به تازگی وارد این بازار شده‌اند، گفت: خواهش من این است که این افراد، بازار سرمایه را یک امر کوتاه مدت نبینند. اقتضای این بازار وجود نوسان است و باید در این بازار، اهداف میان مدت را در نظر داشت.

وی افزود: همچنین در این بازار نباید تابع هیجان شد. سرمایه‌گذاران در این بازار مالک سهام خوشان هستند و حق دارند هرگونه که صلاح دانستند درباره آن‌ها تصمیم بگیرند، اما پیشنهاد می‌کنم به جای تصمیم گیری با اتکا به حرف‌های این شبکه یا آن شبکه، این تصمیمات را بر مبنای تحلیل‌های مالی خودشان یا تحلیل‌های مشاورانشان اتخاذ کنند.

وزیر اقتصاد در ادامه به موضوع سهام عدالت پرداخت و گفت: شرکت‌های موجود در سهام عدالت از ارزندگی بسیار بالایی برخوردار هستند و از دارندگان سهام عدالت، خواهش دارم با دقت درباره سهام خود تصمیم‌گیری کنند. پیشنهاد میکنم اگر در زندگی دچار اضطرار نشده‌اند، تنها زمانی به فکر فروش این سهام باشند که جایگزین بهتری برای آن در نظر دارند.

وی هشدار داد: فراموش نکنیم که ممکن است عده‌ای در کمین این سهام با ارزش باشند و با اعمال فشار در بازار، قیمت سهام را پایین بیاورند تا خودشان آن‌ها را خریداری کنند. بنابراین باید باد دقت زیاد راجع به تبدیل این سهام تصمیم‌گیری کرد.

دژپسند در پایان تاکید کرد: بازار سرمایه هر چه در تعادل و و استحکام باشد، هم برای دارندگان سهام و هم برای اقتصاد کشور بهتر است، اما نباید فراموش کنیم که این بازار اقتضائات خاص خود را دارد و فعالیت در آن مانند شناگری در دریاست، شناگری در دریا تفاوت‌های بسیاری با شنا در استخر دارد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: عرضه اولیه سهام واگذاری سهام شرکتهای دولتی بورس فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی بازار سرمایه بخش خصوصی تا پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۱۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰.۳۴ درصدی، معادل هفت هزار و ۶۴۸ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۲۳۱ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش تجارت نیوز، کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت ۰.۳۷ درصدی (معادل دو هزار و ۷۶۰ واحد) تا پله ۷۴۱ هزار و ۳۴۴ واحدی پایین رفت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم) را در روز سه‌شنبه، دو هزار و ۹۵۷ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات این روز هفته را نیز ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون برگه سهم نشان می‌دهد.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه آن‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه حقیقی در پایان معاملات روز سه‌شنبه بورس، خبر از خروج ۱۴۷.۷ میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم می‌دهد.

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

بورس تهران با حفظ شرایط رکودی و قامت سرخ خود به استقبال آخرین روز هفته سوم اردیبهشت‌ماه می‌رود. حمایت شاخص کل در محدوده دو میلیون و ۲۳۰ هزار واحد در جریان معاملات روز چهارشنبه محک خواهد خورد. از همین رو، احتمال دارد سفارش‌های خرید روی این حمایت، از فشار عرضه‌ها در روز چهارشنبه بکاهند.

اگرچه سرمایه‌گذاران پیش از این چشم‌انتظار بازگشت شاخص و شکسته شدن مقاومت آن بودند و نوسان قیمت‌ها روی تابلو روی حمایت، دلیل کافی برای ورود به سهام به آن‌ها نمی‌دهد.

تداوم رشد قیمت دلار حواله، اما از جمله معدود دلخوشی‌های این روز‌های سهامداران است. همان‌گونه که در نمودار زیر مشخص است، سیر صعودی دلار نیمایی در روز‌های گذشته از سر گرفته شده است.

در حال حاضر نرخ فروش دلار نیم، با رشد ۱۸۲ تومانی نسبت به روز گذشته در ارتفاع ۴۱ هزار و ۸۱۴ تومانی قرار گرفته است. گرچه رفتار قیمت‌های روی تابلو معاملات در این هفته نشان داده است بازار به این روند توجه زیادی ندارد.

در نهایت می‌توان گفت، بازار و اهالی آن چشم‌انتظار تحول بنیادین رویکرد نهاد‌ها در قبال تولید و شرکت‌های تولیدی هستند. برخی از این اتفاقات در اختیار بورسی‌ها نیست و به سیاست‌های دولت و بانک مرکزی وابسته است. تصمیماتی از قبیل اصلاح سیاست‌های ارزی دولت و کاهش گپ میان دلار نیما و دلار آزاد، سیاست اتخاذی بانک مرکزی در قبال نرخ بهره و سیاست‌های پولی در این زمره قرار می‌گیرند.

برخی از تصمیمات نیز مستقیماً با نرخ‌گذاری صنایع و شرکت‌ها مرتبط است؛ در این بخش نیز بازار نیازمند اصلاح و بهبود تصمیم‌گیری‌هاست. روند معاملات به‌وضوح نشان می‌دهد رمقی برای خریداران و فروشندگان باقی نمانده است. در شرایط فعلی بازار نیازمند پمپاژ اخبار مثبت و تحول رویکرد اتخاذشده در قبال بخش تولید و صنایع است.

از این رو در راستای پیش بینی بورس چهارشنبه، می‌توان انتظار داشت در نبود این اتفاق، روند نوسانی بازار ادامه یابد و ارزش معاملات رشد چندانی پیدا نکند.

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ۲۹۶ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد
  • رییس سازمان خصوصی سازی: ۵ میلیارد سهام ترجیحی به نام کارگران شد
  • ۵.۲۲ میلیارد سهام ترجیحی به نام کارگران شد/ واگذاری سهام به ۳۰۰۸ کارگر در دولت سیزدهم
  • ۵ میلیارد سهم به نام کارگران شد
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • سهام ترجیحی ۶۴ هزار نفر از کارگران به نامشان شد
  • سهام ترجیحی ۶۴ هزار نفر از کارگران به نامشان شد+ فیلم
  • آینده بورس در چند پرده
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته