Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@04:59:32 GMT

طراحی لباس‌های نانو با قابلیت تنظیم دما

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۲۱۶۵۵

طراحی لباس‌های نانو با قابلیت تنظیم دما

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گروهی از محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، موفق به ارائه منسوجات هوشمند شده ‌اند. آن‌ها ماده انعطاف‌پذیر جدیدی ساختند که دارای خواص ترموالکتریک است و می‌تواند اختلاف دما را به برق و بالعکس تبدیل کند.

کونیا چاترجی، از محققان علوم الیاف و پلیمر، در پروژه دکتری خود این سوال را مطرح کرد که آیا می‌توان الیاف را با مواد ترموالکتریک ترکیب کرد؟ چگونه چنین کاری امکان‌پذیر است؟

مواد ترموالکتریک فعلی بسیار سنگین و شکننده هستند به طوری که از آن‌ها می‌توان برای تولید اجسام بزرگ استفاده کرد، اما برای تولید لباس مناسب نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گروه تحقیقاتی از نانولوله‌های کربنی برای این کار استفاده کردند چرا که نانولوله‌های کربنی دارای پتانسیل بالایی برای تولید پارچه‌های هوشمند هستند. این نانولوله‌ها نیاز به پردازش قابل توجهی ندارند و تنها یک غوطه‌وری یک ساعته در حمام الکل کافی است.

هدف این است که این فیلم نازک از جنس نانولوله‌ها را در فرآیند تولید منسوجات به‌کار برد که برای این‌کار لازم است آن را به نخ چسباند. این نخ‌ها را می‌توان برای تولید پارچه با خاصیت تنظیم دما به‌کار برد.

بیشتر بخوانید

شتاب‌دهنده تپسی در مرکز رشد دانشگاه علامه‌طباطبائی مستقر می‌شود

در آزمایش انجام شده، این ماده توانست تنها با یک باتری ۵ ولتی، ۱٫۸ درجه فارنهایت فضای اطراف را خنک کند. شاید این مقدار چندان زیاد به نظر نرسد، اما وقتی روی پوست قرار می‌گیرد، فرد را ترغیب می‌کند تا ترموستات را تغییر دهد.

استفاده از منسوجاتی که قابلیت خنک‌کردن دارند به کارگرانی که تجهیزات محافظت شخصی استفاده می‌کنند، کمک کرده تا مدت زمان بیشتری بتوانند در این تجهیزات راحت بمانند. برای مثال، آتش‌نشان‌ها با اطمینان از خنک شدن توسط این لباس‌ها با اطمینان بالاتری می‌توانند در محیط‌هایی با دمای بالا بمانند.

گام بعدی محققان تلاش برای مقیاس‌پذیر کردن این فناوری است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فناوری نانو دانش بنیان نانولوله ها برای تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۱۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه ذخیره انرژی انعطاف‌پذیر برای گجت‌های پوشیدنی ساخته شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، محبوبیت روزافزون فناوری‌های پوشیدنی، ضرورت برخورداری از منابع انرژی را که بتوانند با انعطاف‌ پذیری و حرکت این دستگاه‌ های نوآورانه مطابقت داشته باشند، برجسته می کند.

این پیشرفت هیجان انگیز که نتایج آن در نشریه  Flexible Electronics منتشر شده است، راه را برای پوشیدنی های واقعا سازگار و راحت هموار می کند.

ظهور ابزارهای پوشیدنی از ردیاب های تناسب اندام گرفته تا لباس های هوشمند بر لزوم تغییر در نحوه ذخیره انرژی تاکید می کند. اگرچه باتری های معمولی، کارآمدند، اما اغلب فاقد انعطاف پذیری لازم برای این دستگاه های الکترونیکی نرم هستند.

ابرخازن های میکرو (MSC) به دلیل چگالی توان بالا، قابلیت شارژ سریع و طول عمر طولانی به عنوان یک جایگزین امیدوارکننده ظاهر شده اند اما هنوزیک مانع بزرگ وجود دارد: ساخت الکترود.

به طور معمول، الکترودها از مواد شکننده ای مانند طلا ساخته می شوند که به طور قابل توجهی توانایی دستگاه را برای تغییر شکل بدون به خطر انداختن عملکرد محدود می کند. در مقابل، اگرچه فلز مایع یوتکتیک گالیوم - ایندیوم (EGaIn) رسانایی و تغییر شکل ‌پذیری فوق‌ العاده ‌ای دارد اما کشش سطحی بالای آن، الگوبرداری ظریف را که گامی حیاتی در ایجاد الکترودهای کارآمد است، بسیار دشوار می‌کند.

یک گروه از پژوهشگران به رهبری پروفسور «جین کن کیم» « Jin Kon Kim » و دکتر «کئون وو کیم» « Keon-Woo Kim » از دانشگاه علم و فناوری پوهانگ (POSTECH) با همکاری دکتر «چانوو یانگ» « Chanwoo Yang » و «سئونگ جو پارک» « Seong Ju Park » از موسسه فناوری صنعتی کره  (KITECH)، راه حلی با استفاده از فناوری لیزر ابداع کرد.

نوآوری آن‌ها در الگوبرداری موفق لیزری EGaIn و ماده فعال گرافن، بر روی یک بستر قابل کشش ساخته شده از کوپلیمر پلی استایرن – بلوک - پلی (اتیلن – کو - بوتیلن) – بلوک - پلی استایرن (SEBS) نهفته است.

این روش کَندگی لیزری چندین مزیت را ارائه می دهد از جمله آنکه اطمینان حاصل شد بستر زیرین SEBS  بدون آسیب باقی می‌ ماند و انعطاف‌ پذیری کلی دستگاه را حفظ می‌ کند. علاوه بر این، آزمایش‌ها نشان داد که ظرفیت فضایی که معیاری از ظرفیت ذخیره انرژی دستگاه در واحد سطح است حتی پس از انجام یک‌هزار چرخه کششی، بدون تغییر باقی می ماند.

همچنین، محققان عملکرد پایدار را تحت تغییر شکل‌ های مکانیکی مختلف از جمله کشش، تا شدن، پیچش و چروک شدن مشاهده کردند. این پیشرفت پتانسیل بسیار زیادی برای آینده فناوری پوشیدنی دارد.

کیم دراینباره توضیح داد: استفاده از الکترودهای فلزی مایع با طرح لیزری، نشان دهنده گام مهمی در توسعه راه حل های ذخیره انرژی قابل تغییر شکل است. این نوآوری راه را برای ایجاد پوشیدنی‌ های راحت و سازگاری هموار می ‌کند که می‌ توانند به طور یکپارچه با سبک زندگی پویای ما ادغام شوند.

ردیاب ‌های تناسب اندام نازکی را تصور کنید که به راحتی در حین ورزش به دور مچ دست شما می‌ پیچند، لباس‌ های هوشمندی که طول حرکات روزانه در تن شما هستند، یا دستگاه‌های پزشکی که برای تجربه ‌ای راحت‌ تر و شخصی‌ تر با بدن مطابقت دارند.

با این پژوهش، آینده فناوری پوشیدنی روشن تر و انعطاف پذیرتر از همیشه به نظر می رسد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علائم سندروم روده تحریک پذیر (فیلم)
  • لباس خواننده چینی باعث مرگش شد
  • کاهش ۶۰ درصدی مصرف ازن با بهره‌گیری از سامانه نانو حباب در فرایند تصفیه آب
  • دستگاه ذخیره انرژی انعطاف‌پذیر برای گجت‌های پوشیدنی ساخته شد
  • اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • دانشگاه آزاد سمنان میزبان نخستین مسابقه ملی «طراحی و دوخت»
  • شکلات های مخصوص المپیک تولید شد + نحوه تولید | ویدئو
  • عکس/ ترور با لباس زنانه!
  • حساب نانو آلپاری [راهنمای موفقیت در “binary option”]