Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اسبق وزیر امور خارجه مصر، ۳ مانع عادی‌‌سازی روابط کشورش با ترکیه ذکر کرده است. هر ۳ دلیل نشان می‌دهد که مهم‌ترین نکته در تنش و اختلاف سیاسی بین ترکیه و مصر، مساله اخوان المسلمین است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، تنش و اختلاف سیاسی جدی بین مصر و ترکیه، نه تنها به رقابت در لیبی کشیده شده، بلکه موجب آن شده که توافق جدیدی بین آتن و قاهره امضا شود که در صورت اجرا، دولت اردوغان را با چالش‌های جدیدی روبرو می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اظهارات چند روز اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و سخنگو و مشاور او ابراهیم کالن، نشان دهنده این است که تیم اردوغان به دنبال کاهش تنش است.

روزنامه آیدنلک چاپ ترکیه نیز به همین بهانه، به عادت چند سال گذشته، بر ضرورت عادی‌سازی رابطه بین آنکارا و قاهره تاکید کرده و در گفت‌وگو با رخا احمد حسن معاون اسبق وزیر امور خارجه مصر، جویای نظرات او در خصوص موانع و تنگناهای موجود شده است.

رخا احمد حسن، مدت‌ها در حوزه دیپلماسی بوده و در حال حاضر از مسئولین «شورای سیاست خارجی مصر» (Egyptian Council for Foreign Affairs) است.

در این مصاحبه، معاون اسبق وزیر امور خارجه مصر، 3 دلیل برای موانع عادی‌‌سازی روابط کشورش با ترکیه ذکر کرده است. هر 3 دلیل نشان می‌دهد که مهم‌ترین نکته در تنش و اختلاف سیاسی بین ترکیه و مصر، مساله اخوان المسلمین است.

کالین: توافقنامه تعیین حوزه صلاحیت دریایی بین مصر و یونان بی اعتبار استمصر و یونان تفاهم‌نامه ترسیم مرزی در مدیترانه امضا کردند

توافق بین مصر و یونان

رخا احمد حسن در مورد نگرانی‌های ترکیه درباره توافق دریایی اخیر بین قاهره و آتن گفته است: «سندی که بین ما و یونانی‌ها امضا شده، تماماً منطبق با معاهده‌نامه‌های حقوق دریاها است که در سال 1982 به تایید تمام مراجع حقوقی و سازمان ملل رسیده است.

چیزی که اعتبار حقوقی بین المللی دارد، چرا باید ترکیه را تا این اندازه نگران کند. ما بر روی این سند تحقیقات فراوانی انجام داده‌ایم و در مورد مسائل بین قبرس و یونان نیز اطلاعات و شناخت دقیق و کارشناسی داریم و موضع‌گیری ترکیه در مورد توافق مصر و یونان، معنی ندارد و اساساً کسی حق ندارد در این مورد اظهار نظر کند.»

الگوبرداری از روند آستانه برای لیبی

روزنامه ‌آیدنلک از معاون اسبق وزیر امور خارجه مصر پرسیده است: به باور شما، می‌توان الگوی آستانه را برای لیبی نیز پیاده کرد و همچنان که بخشی از مشکلات سوریه با مشارکت ضامنین آستانه حل شد، در لیبی هم، چنین نتیجه‌ای حاصل شود؟

این دیپلمات مصری در پاسخ گفته است: «خیر. وضعیت سوریه و لیبی مانند هم نیست. در سوریه، دولت هنوز هم روی پای خودش است و کشور نیز تجزیه نشده است. اما در لیبی، ما تصویر دیگری می‌بینیم. تصویری که نشان می‌دهد این کشور عملاً دو تکه شده و یک ساختار واحد و منسجم وجود ندارد. در ثانی، ما در قضیه لیبی، شاهد اثرگذاری میدانی روسیه هستیم و این در حالی است که ترکیه، نه با هماهنگی روسیه بلکه با چراغ سبز آمریکایی‌ها وارد این بازی شده است.»

نگرش مصر به آینده لیبی

معاون اسبق وزیر امور خارجه مصر، در مورد نگرش قاهره به ساختار آتی لیبی، از رویکردی خبر داده که فاصله عمیقی با نگرش آنکارا دارد.

او گفته است:«عقیله صالح، به دنبال این است که در هر دو طرف لیبی، یک انتخابات گسترده برگزار شود. باید یک رئیس جمهور، دو معاون و یک نخست وزیر، قدرت را در اختیار بگیرند. مشخص است که برای این ساختار، به چهره‌های جدید نیاز داریم. در حال حاضر، مصر، آمریکا، الجزایر، برخی از کشورهای اروپایی و مراکش، بر روی این طرح، فعالیت می‌کنند.»

مشکل اصلی چیست؟ مصر از ترکیه چه می‌خواهد؟

معاون اسبق وزیر امور خارجه مصر در پاسخ به این سوال روزنامه ترکیه گفته است:«ببینید! در این چند سال، مشکلات و اختلافات سیاسی و فکری جدی بین آنکارا و قاهره در جریان بوده و هست.

اما تجار و بازرگانان کار خود را کرده‌اند و خوشبختانه روابط تجاری، همچنان ادامه دارد. ما هر سال در قاهره، پذیرای خیل کثیری از تجار ترک هستیم که به کشور ما سفر می‌کنند، معامله انجام می‌دهند و مداوماً به ما می‌گویند: ما داریم سران کشورمان را اقناع می‌کنیم. شواهد نشان می‌دهد که حکومت ما به دنبال ترمیم رابطه است.

اما این همه سال گذشته و خبری نشده است. چیزی که برای شخص من عجیب است و دلیل آن را نمی‌فهمم، این است که در شرایطی که ظرفیت فراوانی برای توسعه روابط تجاری ما وجود دارد، چرا دولت ترکیه با دخالت در امور داخلی ما کار را خراب می‌کند و به رابطه لطمه می‌زند؟»

رخا احمد حسن در ادامه گفته است: «حرف و خواسته قاهره از مقامات آنکارا، اصلاً مبهم نیست و همه چیز واضح و شفاف است. ما از سران ترکیه سه چیز می‌خواهیم: 1. مقامات ترکیه از اظهار نظر در مورد مسائل داخلی مصر خودداری کنند. 2. رسانه‌های زیادی در ترکیه در حال فعالیت هستند که همگی در حال انجام عملیات سیاه‌نمایی و ضدتبلیغاتی علیه دولت مصر هستند. ترکیه دست از حمایت از این رسانه‌ها بردارد. 3. ترکیه به ارائه حمایت و کمک به اخوانی‌ها، پایان دهد.»

 روزنامه آیدنلک از معاون اسبق وزیر امور خارجه مصر پرسیده است: این اواخر، اعلام شده که دولت ترکیه در صدد اخراج برخی از سران اخوان المسلمین است و نمی‌خواهد آنان به اقامت در خاک کشور، ادامه دهند. نگرش شما به این موضوع چیست؟ رخا احمد حسن در پاسخ، با لحنی حاکی ار تردید گفته است: «باید منتظر ماند و دید.»

اهمیت مذاکرات سرویس‌های اطلاعاتی دو کشور

معاون اسبق وزیر امور خارجه مصر، بر این باور است که اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مورد تداوم مذاکرات سران سرویس اطلاعاتی دو کشور، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند نشانه‌ای از امید به عادی‌سازی رابطه باشد.

اما به موازات این اقدام، لازم است که در مواضع رسمی و اظهارات مقامات سیاسی و نظامی دولت ترکیه، به بیان سخنان تند علیه عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور و دولت مصر، پایان داده شود.

او در این مورد گفته است:«این حرف‌های اردوغان،‌ خوب و مثبت است. اما فقط حرف و کلام، فایده ندارد. همین حالا ده‌ها عضو مهم اخوان المسیلمین در ترکیه به سر می‌برند. ترکیه باید تکلیف این موضوع را روشن کند.»

در پایان، لازم است به این نکته نیز اشاره شود که هاکان فیدان رئیس سرویس اطلاعاتی میت ترکیه و عمر چلیک سخنگوی فعلی رهبر حزب عدالت و توسعه، پیش‌تر و در  جریان تلاش برای میانجی‌گری بین گروه‌های مبارز فلسطینی و رژیم صهیونیستی اسراییل، از سابقه و تجربه فعالیت طولانی مدت همکاری و هماهنگی با مقامات اطلاعاتی – امنیتی مصر برخودار بوده‌اند و حالا که پرونده مذاکره با مصر نیز در اختیار هاکان فیدان قرار گرفته، باید دید او نهایتاً چه پیشنهادی به کاخ ریاست جمهوری بش تپه می‌فرستد.

آیا نرمش، انعطاف و پرهیز از حمایت گل درشت از اخوان‌المسلمین به منظور همکاری با مصر در میدان حساس لیبی را پیشنهاد می‌دهد؟ یا ترجیح او و دیگر مشاورین امنیتی این است که ترکیه با همین فرمان پیش برود و از ظرفیت‌های اختلاف با مصر، برای راضی نگه داشتن اخوانی‌ها استفاده کند؟

انتهای پیام/

R7650/P/S8,1414,88/CT7 واژه های کاربردی مرتبط مصر ترکیه قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان واژه های کاربردی مرتبط مصر ترکیه پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ الجزیره: آمریکا روز پنج‌شنبه از ایران به رئیس شورای امنیت شکایت می‌کند ۲ بایدن: درباره ایران هیچ توهمی ندارم/ ترامپ در مقابل ایران خودزنی کرد ۳ عمران خان: هرگز مردم فلسطین را تنها نمی‌گذاریم و رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم ۴ بیانیه مهم سخنگوی نیروهای مسلح یمن طی ساعات آینده منتشر می‌شود ۵ عربستان بار دیگر خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد ۶ کودتای ارتش در مالی / رئیس جمهور مجبور به کناره‌گیری شد ۷ الاخبار: تبرئه حزب‌الله در دادگاه ترور رفیق حریری ۱۴ مارسی‌ها را ناامید کرد ۸ مخالفت فرهیختگان اماراتی با اقدام خائنانه آل نهیان/ « مردم امارات در معرض خفقان و سرکوب هستند» مهمترین اخبار بین الملل توسل آمریکا به مکانیسم ماشه چگونه می‌تواند تغییرات مهم در شورای امنیت ایجاد کند؟ مصاحبه| عضو سازمان آزادیبخش فلسطین:سرنوشت سادات و ملک حسین در انتظار بن زاید است بایدن رسماً نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد الاخبار: تبرئه حزب‌الله در دادگاه ترور رفیق حریری ۱۴ مارسی‌ها را ناامید کرد مهمترین اخبار تسنیم روحانی: عزاداری محرم با رعایت اصول بهداشتی و باشکوه همیشگی برگزار خواهد شد/ اجتماعات را در حد مجاز انجام دهیم آسوشیتدپرس: اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، سازمان ملل را با بحران روبرو خواهد کرد مصاحبه| عضو سازمان آزادیبخش فلسطین:سرنوشت سادات و ملک حسین در انتظار بن زاید است امیر حاتمی: ۲ دستاورد موشکی به‌زودی رونمایی خواهد شد/ افتتاح ۳ طرح جدید دفاعی با حضور روحانی تحلیلگر عراقی: آمریکایی‌ها تنها با زور و فشار از عراق بیرون می‌روند درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مصر ترکیه مصر ترکیه اخوان المسلمین مصر و یونان نشان می دهد رئیس جمهور ترین اخبار بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۲۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید اعضای بریکس بر توقف نسل‌کشی در غزه

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از مسکو، نشست معاونان وزرای امور خارجه و نمایندگان ارشد کشور‌های عضو گروه اقتصاد‌های نوظهور موسوم به «بریکس»، روز پنجشنبه با دستور کار بررسی تحولات غرب آسیا و شمال آفریقا در مسکو پایتخت روسیه برگزار شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

اظهارات: علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه

این نشست با سخنان میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزیر امور خارجه این کشور آغاز شد و در ادامه این نشست، نماینده سازمان ملل متحد، گزارشی از آخرین وضعیت غزه و بحران انسانی در فلسطین و نیز حملات به کارکنان سازمان ملل در نوار غزه را ارائه کرد.
علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، که به نمایندگی از کشورمان در این نشست حضور داشت، با اشاره به گذشت بیش از شش ماه از حملات مرگبار رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: در این مدت بیش از ۳۴ هزار نفر از مردم غزه جان خود را در نتیجه حملات وحشیانه این رژیم از دست داده‌اند که دو سوم آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. 
در این نشست که کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران و اعضای هیات کشورمان هم حضور داشتند، علی باقری گفت: بیش از ۷۰ درصد زیرساخت‌های حیاتی در نوار غزه از جمله بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی، مساجد و کلیساها، ساختمان‌های مسکونی و شبکه‌های خدمات رسانی، تخریب یا آسیب جدی دیده‌اند و حدود دو میلیون نفر از ساکنان غزه آواره شده‌اند. 
معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان افزود: صلح و امنیت منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا در سایه معضل اساسی و بنیادین اشغالگری، نقض گسترده حقوق بشر، جنایت جنگی و نسل کشی اعمالی از سوی رژیم صهیونیستی به مخاطره افتاده است. 
وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است صلح، ثبات و امنیت کامل و حقیقی در منطقه تا زمان "رفع کامل اشغال" و "اعمال حق بنیادین تعیین سرنوشت مردم فلسطین" محقق نخواهد شد. 
معاون وزیر امور خارجه افزود: از همین رو، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کنشگر مسئول و فعال و حامی صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، از چند سال قبل ابتکار دموکراتیک خود را ارائه نموده است که بر اساس این طرح ثبت شده در دبیرخانه سازمان ملل، برگزاری همه پرسی ملی در سرزمین فلسطین با مشارکت ساکنان حقیقی و اصلی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی برای تعیین سرنوشت خویش و تعیین نظام سیاسی آینده فلسطین است. 
علی باقری گفت: متأسفانه آنچه که هم اکنون در نوار غزه از سوی رژیم اشغالگر اسرائیل در حال انجام است، ایجاد شرایط فروپاشی اجتماعی در غزه است. 
معاون سیاسی وزیر امور خارجه، حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را که به شهادت چند تن از مستشاران نظامی ایران و کارکنان سفارت منجر شد، نقض آشکار اصول و قواعد بین‌المللی دانست و گفت: پس از جنایت متخلفانه رژیم اسرائیل علیه سفارت کشورمان در سوریه، حق دفاع مشروع برای جمهوری اسلامی ایران نیز محفوظ بود و بر این اساس، رژیم اشغالگر، پاسخ جنایت خود در دمشق را در اراضی اشغالی فلسطین دریافت کرد. 
وی تاکید کرد: راه حل صیانت از ثبات و آرامش در منطقه، سر جای خود نشاندن متجاوز است.
علی باقری کنی پیش از آغاز رسمی این نشست، با میخائیل باگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کرد.

 

دیگر خبرها

  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • معاون وزیر راه: ۴۷۵ نقطه پرتصادف در راههای کشور داریم
  • تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • حضور معاون وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است
  • ترکیه به تلاش برای توقف جنگ وحشیانه علیه غزه ادامه می دهد
  • دیپلمات سابق آمریکایی: کابینه اسرائیل روانی است
  • رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین
  • تاکید اعضای بریکس بر توقف نسل‌کشی در غزه