Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@19:22:27 GMT

آیا باید روی «وبکم» را بپوشانیم؟

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۲۲۵۳۷

آیا باید روی «وبکم» را بپوشانیم؟

هکرها با ضبط تصاویری خصوصی از وبکم، قربانی را تهدید می‌کنند که در صورت واریز نکردن وجه درخواستی این تصاویر را منتشر می‌کنند.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، در دنیای امروز که وسایل و تجهیزات الکترونیکی اغلب همراه ما هستند، محافظت از حریم شخصی اهمیتی دوچندان پیدا کرده است.

 

موبایل، لپ‌تاپ، تبلت و دیگر ابزارهای الکترونیک در عین حال که ارتباطات ما را وسعت بخشیده‌اند، نگرانی‌ها درباره حریم خصوصی را نیز افزایش داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکند دوربین روی آنها روشن باشد و شخصی‌ترین لحظات ما را ضبط می‌کنند؟

 

آیا این تنها یک پارانویا است یا ترسی است که ریشه در واقعیت دارد؟

 

باید گفت این نگرانی البته بی‌علت نیست. شش سال پیش پلیس فدرال آمریکا در بزرگ‌ترین عملیات سایبری تا به امروز توانست یک باند هکرها را که در ۱۲ کشور تصاویر وبکم رایانه قربانیان را ضبط می‌کرده و در بازار سیاه آنلاین می‌فروختند، متلاشی کند.

 

تجربه‌های پیشین نشان داده است که هکرها عموما از طریق نصب بدافزارها کنترل رایانه قربانی را در اختیار می‌گیرند. البته سیستم‌های عامل پیوسته در حال به روز رسانی هستند تا حفره‌های امنیتی را مسدود کنند اما تنوع روش‌های حمله و گوناگونی بدافزارها می‌تواند هکرها را در هدف خود موفق کند.

 

میک هرمانی، کارشناس امنیت شبکه در شرکت امنیتی هیپونن فنلاند می گوید نخست باید اطمینان حاصل کرد که دستگاه ما به بدافزار آلوده نیست. او ادامه می‌دهد: «من روی وبکم را نیز محض احتیاط می‌پوشانم.»

 

وی با اشاره به تجربه‌ها از جاسوسی آنلاین می‌گوید: «تروجان‌های زیادی هستند که می‌توانند از طریق دوربین کامپیوتر از شما جاسوسی کنند. ما حتی مجرمانی را دیده‌ایم که پس از جمع تصاویری شرم‌آور از کاربران از طریق وبکم، از آنها اخاذی کرده‌اند.»

 

جیک مور، کارشناس امنیت سایبری در شرکت آنتی‌ویروس نود۳۲ می‌گوید: «با نپوشاندن روی وبکم در واقع شما دارید یک دوربین مداربسته را داخل خانه‌تان نصب می‌کنید.»

 

وی ادامه می‌دهد: «از زمان ابداع وبکم، هکرها آن را هدف قرار داده‌اند اما در طول سالیان اخیر رویکرد آنان بیشتر بر اخاذی متمرکز شده است.»

 

بدافزارهای نصب شده به قدر کافی هوشمند هستند که باعث شوند شک کاربر به روشن بودن وبکم اش هرگز برانگیخته نشود. برای مثال برخی بدافزارها با قراردادن کدی، از روشن شدن چراغ وبکم جلوگیری می‌کنند تا کاربر متوجه نشود.

 

هکرها با ضبط تصاویری خصوصی از وبکم فرد، قربانی را تهدید می‌کنند که در صورت واریز نکردن وجه درخواستی این تصاویر را منتشر می‌کنند.

 

البته ایمیل‌های اخاذی جعلی که مدعی داشتن تصاویر خصوصی از کاربران هستند و آنان را به انتشار تهدید می‌کنند امروزه فراوان هستند، اما واقعیت این است که مواردی واقعی نیز وجود دارد. اما برای مقابله با خطرات احتمالی وبکم‌ها چه می‌توان کرد؟

 

از کاورهای وبکم استفاده کنید

کاورهای وبکم (webcam cover) به قیمت ارزان در بازار قطعات کامپیوتری موجود هستند. این پوشش‌های کوچک و کاربردی، که کمتر از ۲ دلار قیمت دارند، مثل یک کشو روی وبکم سوار می‌شوند و در زمانی که به وبکم نیاز ندارید دید آن را مسدود می‌کنند.

 

اگر به این کاورها دسترسی ندارید، یک کاغذ تاخورده یا پلاستیک فشرده می‌تواند همان کار را انجام دهد. مهم آن است که وبکم بدون پوشش رها نشود.

 

اگر از وبکم اکسترنال (جداگانه) استفاده می‌کند، در مواقعی که به آن احتیاج ندارید کابل آن را قطع یا از درون سیستم و به طور نرم‌افزاری آن را غیر فعال کنید.

 

تنظیمات صدا و میکروفن در سیستم عامل‌تان را نیز می‌توانید طوری تغییر دهید که وقتی از کامپیوتر استفاده نمی‌کنید میکروفن غیر فعال شود. به لحاظ سخت‌افزاری اما امکانات بیشتری می‌توانید داشته باشید. قطعات الکترونیکی کوچکی به نام «Mic-Lock» با وصل شدن به درگاه صدای کامپیوتر می‌توانند ضبط و خروج هرگونه صدا را مسدود کنند.

 

از آنتی‌ویروس و نرم‌افزارهای شناسایی بدافزار استفاده کنید

وجود یک آنتی‌ویروس قوی و به‌روز شرط اصلی محافظت از حریم شخصی در محیط‌های اینترنتی است.

 

نرم‌افزار رایگان Malwarebytes نیز نرم‌افزار سبک و مفیدی برای شناسایی بدافزارها محسوب می‌شود. هر از چند گاه آن را روی کامپیوترتان اجرا کنید تا از نبود بدافزارهای آسیب‌رسان اطمینان حاصل کنید.

 

روی هر لینکی کلیک نکنید

کلیک روی لینکی ناامن، فایلی مشکوک یا اغوا کننده در ایمیل شما یا در یک وبسایت ناشناس می‌تواند کامپیوترتان را به سرعت آلوده کند و به هکرها اجازه دهد با نصب بدافزار کنترل وبکم کامپیوتر شما را به دست بگیرند.

 

به همین خاطر سعی کنید حتی‌المقدور از کلیک روی لینک ناشناس در اینترنت خودداری کنید.

 

به موقعیت قرارگیری لپ‌تاپ در اتاق توجه کنید

هیچ‌گاه کامپیوترتان را در اتاق طوری قرار ندهید که دوربین وبکم آن به سمت رختخواب شما یا محل عوض کردن لباس‌هایتان باشد.

 

این توصیه‌ ساده‌ای است اما می‌تواند راه را بر روی سوءاستفاده‌های احتمالی ببندد.

 

پسوردهای قوی انتخاب کنید

بسیاری از هک‌های اینترنتی از راه‌ دور و از طریق ربودن پسورد کامپیوتر قربانیان اتفاق می‌افتد.

 

برای کامپیوترتان پسورد قوی انتخاب کنید و از پسوردهای ساده و تکراری بپرهیزید. پسورد شبکه وای‌فای خانه را همین طور با دقت انتخاب کنید.

 

در مقابل وسوسه استفاده از اینترنت مجانی ولی ناامن کافه‌ها یا هتل‌ها مقاومت کنید و سعی کنید اینترنت موبایل‌تان را به اصطلاح «هات‌اسپات» کنید و روی کامپیوترتان بیندازید.»

 

منبع: عصر ایران

انتهای پیام

منبع: آنا

کلیدواژه: فضای مجازی وبکم حريم خصوصي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۲۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی

شرکت سیسکو اعلام کرد هکرها از بعضی از دستگاه‌های امنیت دیجیتالی این شرکت برای نفوذ به شبکه‌های دولتی در سراسر جهان استفاده کرده اند.

به گزارش ایسنا، شرکت سیسکو سیستم در یک پست وبلاگ اعلام کرد تجهیزات «ادپتیو سکیوریتی اپلاینس» این شرکت، آسیب پذیریهای ناشناخته‌ای داشته که مورد بهره برداری یک گروه از هکرها به نام  UAT۴۳۵۶ قرار گرفته است.

در پست وبلاگ سیسکو، این گروه به عنوان هکرهای پیشرفته تحت حمایت دولتی، توصیف شده اند و اعلام شده است تحقیقات سیسکو، قربانیانی را شناسایی کرده که شامل شبکه‌های دولتی در سراسر جهان بوده اند. سیسکو اعلام کرد این آسیب پذیری، اکنون ترمیم شده است.

این شرکت در بیانیه ای، از مشتریانش خواست فورا اقدام کرده و نرم افزارشان را به روزرسانی کنند اما جزئیات بیشتری درباره این رخنه ها که می گوید مربوط به اوایل امسال است، اعلام نکرد.

تجهیزات امنیتی مانند روترها و سایر دستگاه‌های پیشرفته، به وسیله‌ای محبوب برای هکرهای پیشرفته تبدیل شده‌اند، زیرا در محیط شبکه هدف قرار دارند و نظارت بر آنها دشوار است.

سیسکو در پست خود هشدار داد شواهدی دیده است که نشان می‌دهد هکرهای UAT۴۳۵۶، به دستگاه‌های شبکه مایکروسافت و سایر فروشندگان علاقه دارند حمله کنند و احتمالا حمله می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت (CISA) اعلام کرد در حال حاضر شواهدی مبنی بر تاثیر این فعالیت بر شبکه‌های دولتی آمریکا، تایید نکرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی