Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@00:16:01 GMT

شبیخون ستاد کرونا به هیئات/ یک بام و دو هوا در تصمیمات

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۲۲۹۱۰

شبیخون ستاد کرونا به هیئات/ یک بام و دو هوا در تصمیمات

ستاد ملی مبارزه با کرونا 48 ساعت مانده به ماه محرم در چرخشی عجیب عزاداری در فضای بسته را حتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ممنوع کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج؛ آخرین دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره نحوه برپایی عزاداری ماه محرم، دست‌اندرکاران هیئات حسینی را در بُهت فرو برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالیکه طبق اعلام قبلی ستاد ملی مبارزه با کرونا بنا بود هیئت‌های عزاداری با جمعیتی محدود و کاهش زمان عزاداری، مراسمات ماه محرم امسال را برگزار کنند. اما دو روز مانده به آغاز ماه محرم، اعلام شد که هرگونه عزاداری در محیط سربسته ولو با تعداد اندک ممنوع است.

یک بام و دوهوای ستاد کرونا

هفتم مرداد ماه بود که ستاد ملی مبارزه با کرونا دستورالعمل نحوه برگزاری عزاداری در ماه محرم را اعلام کرد. بندهای این دستورالعمل به شرح زیر بود:

۱- برگزاری مراسم عزاداری عمومی در فضاهای سربسته صرفاً در ایام مشخص شده و ساعات محدود و در مساجد، حسینیه ها و تکایایی مجاز است که به تشخیص کارگروه استانی دارای شرایط مناسب بهداشتی و مدیریتی هستند.

۲- برگزاری مراسم در اماکن مجاز صرفا با رعایت اصول «کاهش زمان مراسم، تراکم حداقلی، آلودگی زدایی منظم، رعایت فاصله یک و نیم متر و استفاده مستمر و همگانی از ماسک» انجام می شود.

۳- مسئول برگزاری مراسم عمومی باید نسبت به رعایت کامل ضوابط بهداشتی، تعداد شرکت کنندگان، زمان برگزاری و نحوه پذیرایی متعهد شود.

۴- هیچ گونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری و پس از آن انجام نمی شود و اطعام و نذورات صرفاً مطابق دستورالعمل های بهداشتی در پخت و پز و بسته بندی به صورت بیرون بر و در ظروف غیر مشترک و یک بار مصرف توزیع می شود.

۵- صدا و سیما و نهادهای تبلیغی و مردمی نسبت به ارائه برنامه های ابتکاری مناسب وضعیت فعلی کشور و تقویت فضای معنوی و فرهنگ عاشورایی در فضای تبلیغاتی و مجازی اقدام کنند.

۶- کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد ملی با هماهنگی همه دستگاه های اجرایی و مردمی به ویژه رسانه ها، صدا و سیما و هیئات مذهبی نسبت به آماده سازی افکار عمومی و ارائه آموزش های بهداشتی ویژه ایام عزاداری اقدام می‌نماید.

بر اساس این دستورالعمل بسیاری از هیئات و تکایا آغاز به محیا کردن محل مراسمات عزاداری مطابق با دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا شدند. اما یک روز مانده به آغاز ماه محرم ستاد ملی مبارزه با کرونا در چرخشی عجیب برگزاری مراسم در محیط سربسته را ممنوع کرد و به هیئاتی که آماده برپایی عزاداری بودند، شبیه خون زد. اطلاعیه روز گذشته ستاد ملی مبارزه با کرونا به شرح زیر است:

۱- براساس آخرین توصیه های سازمان بهداشت جهانی فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، موثرین ترین راه برای پیشگیری از کرونا است. 

۲- هرگونه مراسم عزاداری در ماه محرم و صفر صرفا در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله‌گذاری(از هر طرف حداقل دو متر) و حداکثر به مدت دو ساعت برگزار می شود.

۳- هرگونه جابجایی هیات و دسته روی، ممنوع است.

۴- برپایی هر نوع ایستگاه‌های صلواتی، توزیع نذورات و چای(موکب ها،خیمه ها،چادر و...) در تمامی استان ها و شهرستان ها ممنوع است.

۵- هرگونه پذیرائی در جریان برگزاری مراسم عزاداری ممنوع است. 

۶-همچنین نذورات برابر نکات مندرج در دستورالعمل بهداشتی مرتبط، صرفا در قالب مواد غذایی خشک و یا خام برای نیازمندان توزیع شود.

۷-نذورات خاصی که امکان تغییر به دلیل مسائل شرعی را ندارد براساس دستورالعمل ابلاغی با نظر کارشناسان وزارت بهداشت طبخ، بسته بندی و با توزیع در سایر اماکن (بدون تشکیل صف و تجمع و تراکم جمعیت) صورت می گیرد.

۸- ضمن تاکید مجدد بر فاصله گذاری و استفاده از ماسک به صورت مستمر، درخواست می شود، افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای از حضور در مراسمات خودداری کنند.

واکنش‌ها به تصمیمات خلق الساعه

این چرخش در تصمیم گیری ستاد ملی مبارزه با کرونا آن هم دو روز مانده به ماه محرم با واکنش‌های بسیاری مواجه شده است. میثم مطیعی از مداحان به نام کشور در خصوص این تصمیم و لغو حداقل 2000 مراسم در کشور نوشت:

"ما هیاتی‌ها از همان روز اول گفتیم که سلامت مردم بیش از دیگران برای ما مهم است اما شما هرروز حرف عوض کردید؛ خدا کند اغراض دیگر پشت این تغییر حرف‌ها نباشد. هیات‌ها در تمام این روزها طبق دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا بودند و حالا 48 ساعت مانده به محرم چگونه همه مقدمات شما را فراهم کنند؟ برای خیلی از هیئت‌ها راهی جز تعطیلی مراسم هست؟"

تغییر تصمیم ستاد ملی مبارزه کرونا تنها محدود به هیئات نشده و طبق اعلام سازمان تبلیغات استان مراسم مذهبی "شاخسی" در آذربایجان‌شرقی هم نباید برگزار شود.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به این تصمیم نوشتند: با تصمیم جدید ستاد مبارزه با کرونا، در تبریز تنها دو هیئت که دارای محوطه دولتی هستند، می‌توانند عزاداری کنند و باقی هیئات باید مراسمات خود را لغو کنند.

البته این تمام ماجرا نیست. هیئات و دستجات حسینی که روش‌های جدیدی برای عزاداری در فضای باز تعبیه کرده بودند، با مخالفت‌هایی روبرو شده‌ است. محوطه و فضایِ باز محصور آخرین توصیه به دست‌اندرکاران هیئات حسینی است اما مشخصا هیچ فضای باز محصوری برای مسئولین هیئات ارائه نشده و پیشنهاد استفاده از محوطه مدارس به دلیل برگزاری کنکور و آماده‌سازی فصل جدید تحصیلی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ستاد ملی مبارزه با کرونا مراسم عزاداری برگزاری مراسم ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۲۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یونانی‌ها مشعل المپیک را به پاریس تحویل دادند

طی مراسمی که روز گذشته برگزار شد، یونانی‌ها مشعل المپیک را کمیته برگزاری المپیک ۲۰۲۴ پاریس تحویل دادند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در فاصله سه ماه مانده تا آغاز المپیک ۲۰۲۴ پاریس، بیست‌وششم آوریل مصادف با هفتم اردیبهشت، یونانی‌ها با برگزاری مراسمی در ورزشگاه پاناتینایکوس آتن، جایی که نخستین بار بازی‌های المپیک در تاریخ معاصر (۱۸۹۶) برگزار شد، مشعل المپیک ۲۰۲۴ را به کمیته برگزاری این مسابقات تحویل دادند. ورود به این مراسم رایگان بود و هزاران نفر در آن شرکت کردند.

پس از پایان سفر ۱۱ روزه مشعل المپیک در یونان، این مشکل توسط آنتیگونی نتریسمپیوتی المپین دوومیدانی یونان وارد ورزشگاه شد و سپس تحویل گابریلا پاپاداکیس، دارنده مدال طلا و نقره المپیک در رشته اسکیت شد و او نیز این مشعل را به بئاتریس هس دارنده مدال طلای شنای پارالمپیک فرانسه تحویل داد. به این ترتیب سفر و ماجراجویی مشعل المپیک در فرانسه آغاز شد.

در این مراسم هزاران تماشاگر و مقامات متعددی از جمله سر میانگ نگ نایب رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، رئیس انجمن کمیته‌های ملی المپیک و عضو هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک، رابین میچل رئیس کمیسیون هماهنگی IOC پاریس ۲۰۲۴ و IOC حضور داشتند.

تونی استنگوئه، رئیس کمیته برگزاری بازی‌های المپیک پاریس در این مراسم اظهار کرد: فرانسه آماده میزبانی از المپیک است و مشعل المپیک به‌زودی از طریق بندر مارسی به فرانسه خواهد رسید.

منبع: ایرنا

کد خبر 748411

دیگر خبرها

  • برگزاری کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در خوی
  • برگزاری دوره تخصصی نماز در شهرکرد
  • دستگاه های استان تهران در حوزه راهیان نور به تکالیف خود عمل کنند
  • ببینید | انتقاد حمید درخشان از تصمیمات اوسمار؛ غافلگیر شدیم!
  • برگزاری مراسم پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی خوزستان
  • برگزاری ۳۸۱ یادواره در شهرستان کهگیلویه / استقبال از اجلاسیه شهدا
  • برگزاری بیش از ۷۰۰ برنامه کشوری در دهه کرامت
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • یونانی‌ها مشعل المپیک را به پاریس تحویل دادند
  • آزادی ۶ زندانی جرایم غیرعمد توسط هیئات کاشان