Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- تئاتر و عرصه هنر‌های نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالن‌های نمایش بودند، اما تماشاخانه‌های تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان مخاطبان باشند. تاریخ انتشار: 16:33 - 29 مرداد 1399 - کد خبر: ۶۴۸۴۶۳

خبرگزاری میزان - تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی از ابتدای تیر ماه سال جاری و بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی بار دیگر آغاز به کار کرد، هر چند بسیاری در ابتدا مخالف بازگشایی زودهنگام سالن‌های نمایش بودند اما تماشاخانه‌های تئاتر مکلف شدند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان مخاطبان باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این میان بسیاری از کارگردانان مطرح تئاتر از اجرا سر باز زدند، بسیاری از اجراهای مطرح و برخی دیگر از اجراهایی که از حضور بازیگران چهره و سلبریتی‌ها بهره می‌بردند ادامه کار خود را به بعد از پایان بیماری کرونا منتقل کردند اما در این میان برخی از کارگردانان جوان فرصت را غنیمت شمرده و آثار خود را روی صحنه بردند. 

دلیل حضور برخی جوانان در عرصه تئاتر بیشتر این بود که شاید آنها در زمان عادی و طبیعی این هنر هیچگاه امکان دسترسی به برخی سالنهای تئاتر را نداشتند اما با شیوع بیماری کرونا و خالی ماندن بسیاری از تماشاخانه‌ها می توانستند در سالنهایی که برایشان آرزو شده بود اجرا داشته باشند. 

حال خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به آخرین خبرها از عرصه هنرهای نمایشی در شرایط کنونی کرونایی پرداخته است که در ادامه خواهید خواند:

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید

«باز کردن بسته» به مهرگان می‌رود

نمایشنامه «باز کردن بسته» به نویسندگی علی صفری و کارگردانی «نیما قربان زاده» و تهیه کنندگی «مهدی خشکباری» پنجشنبه هفته جاری راهی تماشاخانه مهرگان خواهد شد، این اثر پنجشنبه ۳۰ مرداد در سالن شماره یک مهرگان روی صحنه می رود. 

اشکان آوازه طلب، شعله اللّه وردی، حمیدرضا رکنی، گلاره فرشچیان، مهدی شاهی، نسترن تقی نژاد، نسیم سیاوشانی، سحر سبزی، مبینا حاجی الیاسی، نیما قربان زاده و مهدی ملکی از جمله بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می پردازند. 

در خلاصه داستان این اثر آمده است: شهری متشکل از ۹ نفر که کاهش یا افزایش جمعیت در آن ممنوع می باشد، روزی بسته ای به دستشان می رسد که همه چیز خراب می شود.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی «سیمرغ» فراخوان داد

دبیرخانه یازدهمین جشنواره بین‌المللی «سیمرغ» با قدردانی از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر جامعه علوم پزشکی در مبارزه با ویروس کرونا، با اعلام فراخوان، تمامی دانشجویان سراسر کشور، جامعه پزشکی و عموم مردم را به شرکت در این جشنواره دعوت کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند در ۵ بخش تئاتر، فیلم، موسیقی، ادبی و هنرهای تجسمی جشنواره «سیمرغ» شرکت کنند؛ محدودیتی برای شرکت متقاضیان در رشته‌های مختلف وجود ندارد.

بر اساس اعلام دبیرخانه دائمی جشنواره، مهلت ثبت نام و ارسال آثار به این جشنواره از تاریخ اول مهرماه آغاز و تا یکم دی‌ماه ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت.

این جشنواره در چهار بخش «بخش آزاد» ویژه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت، «بخش ملی با موضوع فرهنگ سلامت» ویژه عموم مردم، «بخش بین‌الملل با موضوع فرهنگ سلامت» ویژه شرکت‌کنندگان سراسر جهان برگزار می‌شود. همچنین در راستای قدردانی از تلاش‌های کادر بهداشت و درمان کشور که سلامتی خود را وقف مبارزه با ویروس کرونا کرده‌اند با نظر هیات داوران، به بهترین اثر در چهار رشته فیلم کوتاه، مستند، پوستر و عکس که تصویرگر این روایت هستند، تندیس و جایزه ویژه جشنواره با عنوان «مدافعان سلامت» اهدا می‌شود.

جشنواره یازدهم با شعار «هر خانه، یک پایگاه سلامت» تلاش دارد سبک زندگی سالم را که هدف و غایت نهایی بعثت همه انبیاء و اولیای الهی است در جامعه ترویج کند.

دانشجویان و علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت این جشنواره مراجعه کنند.

زمانبندی جشنواره با توجه به شیوع ویروس کرونا قابل تغییر است.

فراخوان «چهارمین مسابقه بازی‌نامه‌نویسی» منتشر شد

به منظور گسترش ادبیات نمایشی در حوزه نمایش‌های ایرانی، اداره‌کل هنرهای نمایشی با همکاری کانون نمایش‌های آیینی‌وسنتی انجمن هنرهای نمایشی ایران، «چهارمین مسابقه بازی‌نامه‌نویسی» را برگزار می‌کند.

بازی‌نامه‌های ارسالی جهت شرکت در «چهارمین مسابقه بازی‌نامه‌نویسی» باید براساس شاخص‌های نوشتاری یکی از گونه‌های شناخته‌شده نمایش‌های آیینی‌وسنتی ایرانی نوشته شده باشد و هرچند موضوع آثار متقاضی آزاد است اما رعایت اصول بازی‌نامه‌نویسی و قواعد نمایش ایرانی برای نگارش الزامی‌ست.

همچنین آثاری می‌توانند متقاضی حضور در این مسابقه باشند که تا پیش از این در مسابقات نمایشنامه‌نویسی حائز رتبه نشده یا به چاپ نرسیده‌اند.

متقاضیان می‌توانند از تاریخ ۱۵ شهریور تا ۲۰ آذر ۱۳۹۹ با مراجعه به بخش ویژه «چهارمین مسابقه بازی‌نامه‌نویسی» بر روی تارنمای «ایران‌تئاتر» به نشانی http//:theater.ir نسبت به ثبت تقاضا و بارگذاری مدارک لازم اقدام کنند.

اعلام برنامه‌های «تئاتر صاحبدلان در سال ۱۳۹۹»

زمان با آغاز ماه محرم و روز‌های سوگواری امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان، کانون تئاتر دینی این اداره‌کل، برنامه‌های اجرایی خود را در قالب «تئاتر صاحبدلان در سال ۱۳۹۹» به شرح زیر اعلام کرد.

۱- اجرای ۱۰ نمایش صحنه‌ای در استان‌ها در قالب اجرا‌های عمومی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ضبط حرفه‌ای و پخش از درگاه سایت «ایران‌تئاتر».

۲- اجرای نمایش‌های خیابانی با مضامین دینی و دفاع مقدسی در تهران و دیگر استان‌ها.

۳- اجرای تعزیه در پهنه رودکی از اول محرم به مدت ۱۰ شب.

۴- اجرای تعزیه در فضای باز تئاترشهر به مدت ۱۰ شب در ایام صفر و اربعین حسینی.

۵- اجرای نمایش «نجوای عزازیل» در تالار فرهنگسرای اندیشه.

۶- اجرای نمایش فضای باز در محوطه تئاترشهر به مدت ۱۵ شب

۷- اهدای جوایز مسابقه نمایشنامه‌نویسی «تئاتر صاحبدلان» که در سال ۹۸ برگزار شده بود.

برخی از برنامه‌های ذکرشده همزمان با چهلمین سالگرد دفاع مقدس در محرم و صفر ۱۴۴۱، در تهران و دیگر استان‌های کشور برگزار می‌شود و در این زمینه اخبار تکمیلی ارائه خواهد شد.

پهنه رودکی میزبان مجالس تعزیه می‌شود

رویداد «شبیه‌خوانی در پهنه» در دهه اول ماه محرم و پس از اذان مغرب و عشا،  توسط «گروه  تعزیه سیدالشهدا(ع)»  به سرپرستی احمد عزیزی در پهنه رودکی، مقابل تالار وحدت برگزار می‌شود. 

 این رویداد با حمایت و مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، اداره‌کل هنرهای نمایشی و شهرداری منطقه ۱۱  تهران اتفاق خواهد افتاد.

طی این ۱۰ شب، یکی از وقایع عاشورا شامل تعزیه‌های «شاهچراغ(ع)» ، «وهب نصرانی»، «طفلان زینب‌(س)»، «حضرت مسلم‌(ع)»، «دو طفلان مسلم‌(ع)»، «حر ریاحی»، «حضرت علی‌اکبر(ع)»، «حضرت قاسم‌(ع)»، «حضرت ابوالفضل‌(ع)»، «شهادت امام حسین‌(ع)» و «بازار شام» اجرا می‌شود.

این اجراها در پهنه رودکی، خیابان استاد شهریار، مقابل تالار وحدت و با رعایت فاصله اجتماعی و  پروتکل‌های بهداشتی روی صحنه می‌رود.

در این تعزیه‌ها احمد عزیزی (شهادت‌خوان)، مسعود عزیزی (علی‌اکبرخوان)، حسین عزیزی (زنانه‌خوان و امام‌خوان)، حبیب ماهری (زنانه‌خوان)، حسن خصالی (شمرخوان)، مهدی آقایی (شمر‌خوان و تخت‌خوان)، یاسر بابایی (مخالف‌خوان)، امیرعباس باقری (قاسم‌خوان)، سجاد خصالی (بچه‌خوان) و محمدحسین معینیان (بچه‌خوان) حضور دارند و نوازندگی ترومپت بر عهده فرهاد شیخی، نوازندگی طبل‌ ریز با محمد حسنی و نوازندگی طبل بزرگ بر عهده میلاد عزیزی است.

برنامه «شبیه‌خوانی در پهنه» به صورت زنده هر شب از سایت اینترنتی نمایش‌نت به آدرس www.namayeshnet.com   پخش می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار تئاتر تئاتر در کشور پروتکل های بهداشتی پهنه رودکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۳۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش با کاظم نظری؛ مدیر کل هنر‌های نمایشی درخصوص اجرای آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر ارتش، اجرای عمومی آثار تولیدی، تولید آثار هنری مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده گفت‌وگو و تفاهم کردند.

در جلسه‌ای که با حضور حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش، کاظم نظری؛ مدیر کل هنر‌های نمایشی و سیامک موحدی؛ مدیر امور هنری سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش و شهرام نوشیر؛ مدیر کانون تئاتر دینی برگزار شد، مقرر شد آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره تئاتر ارتش، که اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد، در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر و جشنواره تئاتر مقاومت اجرا داشته باشند. همچنین در این جلسه قرار شد فرصتی فراهم شود تا نمایش‌های خیابانی با موضوع شهدا و مضامین مرتبط، بتوانند در پادگان‌ها و فضا‌های سازمانی ارتش، روی صحنه روند.

در سومین مورد از این تفاهم، قرار شد گروه‌های اجرای تعزیه ارتش در فضا‌های نمایشی و میادین و فضا‌های روباز مختص این نوع نمایش، در ایام سوگواری اجرا داشته باشند.

همکاری دو طرف برای تولید یک اثر فاخر مشترک، نیز جزو مواردی بود که در این جلسه درباره آن گفتگو شد و توافقاتی نیز به عمل آمد که به زودی نام نمایش و سالن اجرای آن اعلام خواهدشد.

همچنین در این جلسه درباره حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده جشنواره «نسیم رحمت» با موضوع و نگاه مورد توافق دو طرف، گفتگو شد. جشنواره «نسیم رحمت» از جمله جشنواره‌های برگزارشده توسط ارتش است که امسال هنرمندان شاخص در عرصه نمایشنامه‌نویسی در آن شرکت خواهند کرد.

همچنین سال جاری، برای تقویت متون نمایشی و جشنواره تئاتر میثاق ۱۴، به نمایشنامه‌نویسان جوان و مطرح کشور نگارش ۲۸ نمایشنامه سفارش داده شده است.

درپایان این جلسه، گفتگو‌های اولیه درخصوص احیای سالن‌های ارتش برای اجرای تئاتر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک نیز صورت گرفت و ادامه آن برای بررسی سیستم، مشکلات و تحلیل بیشتر موضوع به جلسات آتی موکول شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • از رکوردها تا یک تفاهم‌نامه تئاتری و...
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!