Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی جریمه نجومی فدراسیون فوتبال ایران در پرونده شکایت مارک ویلموتس، هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال با انتشار بیانیه ای ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی برای باشگاه‌ها در فصل آینده را تصویب و اعلام کرد.

به گزارش تابناک ورزشی و طبق اعلام روابط عمومی سازمان لیگ فوتبال ایران، هیات رئیسه این نهاد بنا به ملاحظات متعدد مصوب کرد که در فصل ۱۴۰۰-۱۳۹۹ مسابقات باشگاهی عقد قرارداد با بازیکنان و مربیان خارجی جدید در باشگاه‌ها ممنوع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته طبق این مصوبه بازیکنان و مربیان خارجی فعلی شاغل در صورت اتمام مدت قرارداد فقط می‌توانند با همان باشگاه فعلی خود تمدید کنند و پیوستن آن‌ها به سایر باشگاه‌ها نیز ممنوع است.

تکرار اشتباه وزارت صمت در فدراسیون فوتبال

شاید این مصوبه در شرایط اضطراری فعلی که میلیون ها دلار جریمه با اشتباه مدیران ناکارآمد و نابلد و طبق احکام فیفا به فوتبال کشورمان تحمیل شده، خوب به نظر برسد اما زیان های عجیبی نیز در دل خود دارد. این مصوبه را می‌توان با گران شدن ناگهانی خودرو‌های لوکس در بازار ایران بعد از ابلاغ ممنوعیت قانونی واردات آن‌ها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مقایسه کرد. 

در نخستین نگاه این مصوبه می تواند قیمت بازیکنان خارجی فعلی شاغل در فوتبال ایران را بیشتر کند چراکه تیم ها در صورت از دست دادن این ستاره ها، دیگر امکان خرید بازیکن خارجی ندارند و حتی تیم های دیگر نمی توانند خارجی های موجود در تیمهای رقیب را جذب کنند! به این ترتیب می توان پیش بینی کرد که مدیربرنامه های شاغل در فوتبال ایران قیمت موکلان خود را بالا ببرند تا در بازار سیاه فوتبال ایران با تیم سابق خود تمدید کنند.

تاوان جهل مدیران فدراسیون فوتبال و سرخابی ها را همه بدهند!

پر واضح است که 80 درصد مشکلات پیش آمده در زمینه قرارداد بازیکنان و مربیان خارجی شاغل در فوتبال ایران در دو باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس و همچنین خود فدراسیون فوتبال با مربیان خارجی تیم ملی رخ داده است. به نظر می رسد اگر وزارت ورزش و هیات رییسه فدراسیون فوتبال مراقب پرداخت به موقع دستمزد همین چند چهره خارجی باقیمانده در فوتبال ایران باشند؛ دیگر نیازی به وضع قوانین اینچنینی نیست.

با توجه به شرایط بغرنج ارزی کشور و تحریم های همه جانبه علیه ملت ایران، شاید طی ماه های آتی تامین دلار و یورو برای پرداخت و تسویه حساب قرارداد فصل جاری بازیکنان و مربیان هم سخت و دشوار باشد و این قانون هم مانع تشکیل پرونده های جدید علیه فوتبال ما در کمیته انضباطی فیفا نشود.

صف طلبکاران خارجی منتظر دریافت دلار و یورو از خزانه مردم ایران

جای تاسف است که مدیران ورزش و فوتبال ایران اشتباهات خود را با وضع قوانینی نه چندان ضروری، به کل باشگاه ها تعمیم می دهند. باشگاه های زیادی در فوتبال ایران فعالیت دارند که هیچگاه درگیر چنین اشتباهاتی نشدند و با استخدام نیروهای متخصص از تحمیل زیان های ارزی به کشور جلوگیری کرده اند. مدیرانی که قبل از امضای قرارداد، به موجودی جیب مجموعه متبوع خود نگاه می کنند و اگر توان مالی خرید مربی و بازیکن خارجی را ندارند، دست به این کار نمی زنند. اما در تیم های دولتی چون خرج از کیسه دولت و مردم است، و البته منافع ناشی از فعالیت دلالان هم وجود دارد، چنین امضاهایی بدون لحاظ کردن خطرات احتمالی زیر برگه ها می نشیند.

پیش از این وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده بود که باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس حق جذب مربی و بازیکن خارجی ندارند و حالا این قانون به همه تیم ها تعمیم داده شده است. غیر از شکست فدراسیون فوتبال ایران در پرونده شکایت ویلموتس ، چندین پرونده شامل شکابت برانکو و دستیارانش از پرسپولیس، بازیکنانی نظیر استوکس، فورچونه و کنستانت از تراکتور،  استراماچونی و دستیارانش از استقلال، کالدرون و دستیارانش از پرسپولیس، وینفرد شفر و دستیارانش از استقلال و سایر پرونده‌های بین المللی فوتبال ایران در محاکم قضایی، این تصمیم به همه تیم‌های فوتبال ایران اختصاص یافته است.

نویسنده: امید صبوری

منبع: تابناک

کلیدواژه: کنکور 99 مکانیسم ماشه محمدرضا شجریان مارک ویلموتس آیت الله تسخیری بازیکنان خارجی مربیان خارجی لیگ برتر تابناک ورزشی کنکور 99 مکانیسم ماشه محمدرضا شجریان مارک ویلموتس آیت الله تسخیری بازیکنان و مربیان فدراسیون فوتبال فوتبال ایران فوتبال ایران مربیان خارجی باشگاه ها تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۳۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرواتها ایرانی هستند نه خارجی! (عکس)

به گزارش "ورزش‌سه"، رقابت‌های لیگ برتر به روزهای پایانی بیست و سومین دوره خود نزدیک است و در این بین باز هم مربیان خارجی تازه واردی حضور در فوتبال ایران را تجربه کردند.

در لیگ نوزدهم بود که قانون منع استفاده از بازیکنان و مربیان خارجی توسط هیئت رئیسه فدراسیون و سازمان لیگ تصویب شد و برای مدتی لیگ برتر را تحت الشعاع خود قرار داد. در آن مقطع کالدرون و برخی مربیان خارجی دیگر راهی جز پایان همکاری پیدا نکردند، اما پس از چند ماه رفته رفته داستان به روال گذشته خود برگشت. 

در همین راستا وقتی لیگ برتر در دوره بیست و سوم آغاز شد، مارینوس اوزونیدیس یونانی تنها خارجی تازه وارد به لیگ برتر بود و در ادامه ایگناسیو مارتینز در فولاد جانشین منصوریان شد و آلکارس اسپانیایی هم در نساجی مازندران جانشین مهدی رحمتی. این در حالی بود که ژوزه مورایس و پاکو خمس نیز حضورشان را با عملکردی که در فصل گذشته با تراکتور و سپاهان ارائه کرده بودند، تمدید کردند، اما حالا در فاصله 5 هفته مانده تا پایان مسابقات یکی از آنها راه جدایی در پیش گرفته است.

در طول تاریخ اما آلکارس اسپانیایی که خیلی نتوانست در فوتبال ایران دوام بیاورد، شصت و دومین مربی خارجی حاضر در فوتبال ایران بوده که سهمیه اسپانیا را پس از ایگناسو مارتینز سرمربی سابق فولاد خوزستان به عدد دو رساند. 

میروسلاو بلاژویچ کروات، تونی اولیویرای پرتغالی، وینفرد شفر آلمانی، مانوئل ژوزه پرتغالی، جان توشاک ولزی، مصطفی دنیزلی ترکیه‌ای، قربان بردیف روس، تومباکوویچ یوگوسلاو، برانکو ایوانکوویچ و زلاتکو کرانچار کروات، ژرژ لینکنز بلژیکی، ژوزه مورایس پرتغالی (آنگولایی) و برخی نام‌های دیگر را می‌توان در میان نام‌های بزرگ و پرافتخاری قرار داد که به لیگ برتر فوتبال ایران پیوسته‌اند. جالب اینکه به جز مربیات کروات هیچ‌کدامشان حداقل در کسب قهرمنی لیگ برتر موفق نبوده‌اند! 

از سوی دیگر مربیان کروات نظیر پوکله‌کوویچ، زلاتکو کرانچار، اسکوچیچ، فرانچیچ، برانکو، بوناچیچ و ... به شدت حضورشان در فوتبال ایران با توجه به شباهت‌های فرهنگی با 20 مربی بیشترین بوده و به موفقیت‌های قابل توجهی هم دست پیدا کرده‌‌اند.

آخرین مربی خارجی قهرمان لیگ برتر نیز کروات بوده و برانکو ایوانکوویچ در پایان لیگ هجدهم برای سومین مرتبه با پرسپولیس جشن قهرمانی گرفت. طی 4 سال اخیر هم سه مرتبه یحیی گل‌محمدی و یک مرتبه فرهاد مجیدی موفق به کسب قهرمانی شده‌اند. پیش از برانکو ایوانکوویچ هم آخرین مربی خارجی لیگ برتر فوتبال ایران که موفق به قهرمانی شده، کرانچار بوده که با سپاهان در لیگ یازدهم موفق به کسب افتخار شده و پیش از این مربی کروات نیز فرانچیچ با فولاد خوزستان موفق به رقم زدن این مهم شده است. پیش از فرانچیچ هم به پوکله‌کوویچ دیگر مربی کروات می‌رسیم که دو مرتبه با پرسپولیس موفق به کسب قهرمانی شده است.

در دوران قبل از انقلاب هم آلن راجرز انگلیسی و رایکوف صرب در لیگ برتر به قهرمانی با استقلال و پرسپولیس نائل شده‌اند. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید برخی کشورها نظیر آرژانتین، بلژیک، هلند، یونان، ارمنستان، ولز و ترکمنستان طی 23 دوره لیگ برتر فقط یک نماینده به عنوان مربی در فوتبال ایران داشته‌اند.

به نظر شما شصت و سومین مربی خارجی لیگ برتر سر از کدام تیم درمی‌آورد؟

دیگر خبرها

  • وزارت ورزش تکلیف VARرا مشخص کند/امیدوارم فصل آینده VARداشته باشیم
  • امارات واردات سیمان ایران را ممنوع کرد
  • کرواتها ایرانی هستند نه خارجی! (عکس)
  • ۷ داور از ایران در سمینار داوران نخبه فوتبال آسیا
  • نخستین محموله خودروهای هیبریدی واردات قطعی به منطقه آزاد قشم رسید
  • چه کسانی خودروهای وارداتی برقی را خواهند خرید؟
  • تردد تهرانی‌ها در این مسیرها ممنوع/ اعلام مسیرهای جایگزین
  • فوتبال از دریچه فان؛ متس هوملس، کابوس مهاجمان
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟