Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@12:52:32 GMT

گزارش| برکناری بن علوی و گمانه زنی‌ها درباره تغییرات در کابینه عُمان

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۲۳۹۳۹

گزارش| برکناری بن علوی و گمانه زنی‌ها درباره تغییرات در کابینه عُمان

‍‍‍‍‍‍

هیثم بن طارق سلطان جدید عمان روز سه شنبه ۲۸ مرداد با ترمیم کابینه، یوسف بن علوی وزیر خارجه این کشور را که به مدت ۲۳ سال عهده دار وزیر خارجه این کشور بوده کنار گذاشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، «یوسف بن علوی» از سیاستمداران کهنه کار خاورمیانه است که به مدت بیش از چهار دهه در وزارت خارجه و 23 سال وزیر خارجه  عمان بود و در عرصه بین الملل کاملا چهره‌ای شناخته شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از برکناری بن علوی و تغییرات در کابینه ، گمانه زنی‌ها درباره وی از سوی ناظران منطقه ای و بین المللی  آغاز شد و برخی این تغییرات را تلاش سلطان جدید برای ایجاد تغییرات در سیاست خارجی این کشور ارزیابی کردند و بر این باورند که سلطان هیثم قصد دارد خودش بیشتر در عرصه سیاست خارجی نقش آفرینی کند .

برخی دیگر بر این باورند که کنار گذاشتن بن علوی وزیر خارجه تغییری در رویکرد سیاسی این کشور ایجاد نخواهد کرد  و سلطان هیثم به  راحتی نخواهد توانست در سیاست خارجی که سطان قابوس سنگ بنای آن را نهاده بود عدول کند چرا که ممکن است با اعتراض جریانهای مخالف و مردمی روبرو شود.  

«بدر البوسعیدی» جایگزین یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان شد+بیوگرافی

از نظر این دسته از ناظران ترمیم کابینه صرفا برای روی کار آوردن چهره‌های تازه نفس و جدید است که آن هم متناسب تغییری است که در راس قدرت در این کشور با مرگ سلطان قابوس و روی کار آمدن سلطان هیثم ایجاد شده است. این گروه این تغییرات را طبیعی دانسته که سلطان جدید اعضای تیم کاری خود را از میان افراد نزدیک به خود انتخاب کند و پیام اصلی آن از نظر این گروه داخلی و در راستای اصلاحاتی اقتصادی است که سلطان جدید به دنبال اجرای آن است. این دسته از کارشناسان  تغییر وزیر دارایی و رئیس بانک مرکزی و اعمال تغییراتی در ساختار و اسامی وزارتخانه‌های اقتصادی را دلیلی بر مدعای خود می دانند.

اما «رضا میرابیان» کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا درباره برکناری یوسف بن علوی و جایگزنی «بدر بن حمد البوسعیدی» به جای وی به موضوع  جدیدی اشاره می کند و تماس تلفنی بن علوی با سفیر فلسطین در امارات که اخیرا از این کشور برگشته را بی ارتباط با این امر نمی داند و معتقد است که بن علوی در این تماس تلفنی بر حقوق ملت فلسطین به پایتختی قدس اشغالی تاکید کرده است و این موضع گیری مخالفت با روندی تلقی می شود که امارات در پیش گرفته است و این تردیدها را تقویت می کند که بن علوی تحت فشار از سمت خود  کناره گیری کرده است.

عمان از عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و امارات حمایت کردتبریک ظریف به وزیر خارجه جدید عمان

رضا میرابیان همچنین در این زمینه به موضع  قابل توجه مفتی اعظم عمان در خصوص توافق اخیر بین امارات و رژیم صهیونیستی اشاره کرد که در آن گفته بود: «اگر نمی توانید الاقصی را آزاد کنید بر سر آن سازش نکنید» دلیلی بر این امر دانست که در بین مردم عمان این نگرانی وجود دارد که مبادا حاکمیت این کشور مواضع سازشکارانه در پیش بگیرند.

به هر حال از نظر ناظران سیاسی برکناری بن علوی یک روز بعد از اظهارات وی مبنی بر تایید حقوق ملت فلسطین به پایتختی قدس اشغالی این سوال را مطرح می کند آیا این احتمال وجود دارد که سلطان عمان تحت فشار خارجی ناچار شده وزیر خارجه خود را برکنار کند؟

این سوال در حالی مطرح است که گزارش رسانه ای حاکی است که آمریکا ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان را حتی از سوی کشورهای عربی و در راس آن امارات که عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل را اعلام کرد، تحت فشار قرار داده است.

به هر حال باید منتظر ماند و دید که موضع گیری عمان طی روزهای آینده در بحث عادی سازی به چه سمتی پیش خواهد رفت.

انتهای پیام/

 

R36442/P/S8,90/CT1 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "امارات" اسرائیل کشور عُمان بیشتر بخوانید... «بدر البوسعیدی» جایگزین یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان شد+بیوگرافی قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... «بدر البوسعیدی» جایگزین یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان شد+بیوگرافی واژه های کاربردی مرتبط اخبار "امارات" اسرائیل کشور عُمان پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ بایدن: درباره ایران هیچ توهمی ندارم/ ترامپ در مقابل ایران خودزنی کرد ۲ الجزیره: آمریکا روز پنج‌شنبه از ایران به رئیس شورای امنیت شکایت می‌کند ۳ عمران خان: هرگز مردم فلسطین را تنها نمی‌گذاریم و رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسیم ۴ اعتراض به توافق امارات و رژیم صهیونیستی به سبک الجزایری ۵ الاخبار: تبرئه حزب‌الله در دادگاه ترور رفیق حریری ۱۴ مارسی‌ها را ناامید کرد ۶ آسوشیتدپرس: اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، سازمان ملل را با بحران روبه‌رو خواهد کرد ۷ نیویورک تایمز بررسی کرد؛ چرا ترامپ از رای پستی متنفر است؟ ۸ یک مقام اماراتی: واشنگتن با فروش هواپیماهای اف ۳۵ و پهپاد به امارات موافقت کرده است مهمترین اخبار بین الملل توسل آمریکا به مکانیسم ماشه چگونه می‌تواند تغییرات مهم در شورای امنیت ایجاد کند؟ مصاحبه| عضو سازمان آزادیبخش فلسطین:سرنوشت سادات و ملک حسین در انتظار بن زاید است آسوشیتدپرس: اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، سازمان ملل را با بحران روبه‌رو خواهد کرد چرا امارات عادی سازی رسمی روابط با رژیم اسرائیل را آغاز کرد؟۳ و پایانی/ عوامل داخلی و انگیزه‌های منطقه‌ای ابوظبی مهمترین اخبار تسنیم روحانی: عزاداری محرم با رعایت اصول بهداشتی و باشکوه همیشگی برگزار خواهد شد/ اجتماعات را در حد مجاز انجام دهیم آسوشیتدپرس: اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، سازمان ملل را با بحران روبه‌رو خواهد کرد مصاحبه| عضو سازمان آزادیبخش فلسطین:سرنوشت سادات و ملک حسین در انتظار بن زاید است امیر حاتمی: ۲ دستاورد موشکی به‌زودی رونمایی خواهد شد/ افتتاح ۳ طرح جدید دفاعی با حضور روحانی تحلیلگر عراقی: آمریکایی‌ها تنها با زور و فشار از عراق بیرون می‌روند درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار امارات اسرائیل کشور ع مان اخبار امارات اسرائیل کشور ع مان یوسف بن علوی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی یوسف بن علوی سلطان جدید عادی سازی بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۳۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید اختلافات داخلی در اسرائیل؛ وزیر دارایی خواهان برکناری فرمانده ارتش شد

وزیر دارایی رژیم صهیونیستی بزالل اسموتریچ درباره خط قرمز این رژیم برای صدور قرار بازداشت دادگاه لاهه حرف زد و خواستار برکناری رئیس ستاد کل ارتش شد.

به گزارش مشرق، در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره استعفای مقامات امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی در نتیجه جنگ غزه ادامه دارد، سخنان وزیر افراطی کابینه نتانیاهو علیه ارشدترین مقام ارتش خبرساز شده است.به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، اسموتریچ روز پنجشنبه ضمن انتقاد از هرتزی هالوی رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل گفت که «ما به یک رئیس ستادکل جدید نیاز داریم».وزیر دارایی رژیم صهیونیستی همچنین خبر داد که به بنیامین نتانیاهو درباره تشکیلات خودگردان فلسطین و شکایت آن به دادگاه لاهه نامه نوشت.

وی با هشدار درباره احتمال اقدام دادگاه لاهه برای صدور قرار بازداشت مقامات ارشد اسرائیلی، گفت که «بهترین پاسخ این است که فورا روابط با تشکیلات خودگردان را قطع و باعث انحلال آن شویم».این وزیر صهیونیست هشدار داد که صدور قرار بازداشت برای سران این رژیم، «اقدامی خطرناک و عبور از خط قرمز» خواهد بود.اسموتریچ مدعی شد که علت و مشوق اقدامات ضد اسرائیلی تشکیلات خودگردان فلسطین، «پشت کردن دولت بایدن به اسرائیل و لحن تند رهبران کشورهای اروپایی علیه اسرائیل درباره جنگ غزه» است.

پیشنهاد برکناری ارشدترین مقام نظامی اسرائیل در شرایطی مطرح شده که طی ماه‌های اخیر بارها بحث استعفای مقامات این رژیم به دلیل ناکامی در عملیات طوفان الاقصی مطرح شده است.رهبر اپوزیسیون اسرائیل یائیر لاپید بارها نتانیاهو را عامل اصلی این ناکامی خواند و خواستار استعفای او شده است.رسانه‌های اسرائیلی شامل روزنامه هاآرتص با اشاره به استعفای اخیر رئیس شعبه اطلاعات نظامی اسرائیل خبر دادند که انتظار می‌رود به زودی شماری دیگر از مقامات ارشد این رژیم استعفا کنند.

دیگر خبرها

  • اعتراض نمایندگان تهران به وحیدی درباره تغییرات ری
  • اعتراض نمایندگان به وحیدی درباره تغییرات شهرستان ری
  • آنتونی بلینکن بار دیگر به تل‌آویو سفر می‌کند
  • خودروی وزیر کابینه جنگی نتانیاهو واژگون شد
  • بلینکن: چین می‌تواند نقش میانجی‌گر را در خاورمیانه ایفا کند
  • گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان
  • تشدید اختلافات داخلی در اسرائیل؛ وزیر صهیونیستی خواهان برکناری فرمانده ارتش شد
  • تشدید اختلافات داخلی در اسرائیل؛ وزیر دارایی خواهان برکناری فرمانده ارتش شد
  • عمان و امارات خواستار خویشتنداری ایران و اسرائیل شدند
  • بلینکن وارد چین شد