Web Analytics Made Easy - Statcounter

این مداح پیشکسوت به دانشجو گفت: بچه هیئتی‌ها با فعالیت های جهادی خود طی چند ماه اخیر ثابت کردند که در مبارزه با ویروس کرونا چند قدم جلوتر از سایرین هستند و بدون شک امسال نیز با رعایت پروتکل بهداشتی الگویی برای اقشار مختلف جامعه خواهند بود.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو: عباس اسماعیل گل؛ ماه‌های محرم و صفر امسال تحت تاثیر شیوع کرونا قرار دارد و قاعدتا فضای عزاداری‌ها هم تحت تاثیر این فضا قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سویی جامعه مداحان و وعاظ کشور از ابتدای سال و با توجه به شیوع ویروس کرونا، منتظر اعلام شرایط برپایی مراسم‌های عزاداری در ماه محرم بودند که سخنرانی مقام معظم رهبری درباره عزاداری در ماه محرم، تکلیف را برای همه یکسره کرد. رهبر معظم انقلاب در این باره تأکید کردند: «همه سوگواران حسینی، هیأت‌ها و مداحان موظفند به هر چه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می‌کند عمل کنند، زیرا موضوع بسیار مهم است. در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند. بنده هر چه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیئات، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد».

دیدار سال گذشته مداحان با رهبر معظم انقلاب

همانطور که انتظار می‌رفت بیانات رهبر معظم انقلاب درباره نحوه عزاداری‌ها در ماه‌های محرم و صفر با اقبال بالای اقشار مختلف مردم کشور روبه‌رو شد و بر همین اساس 2‌هزار مداح بسیجی در نامه ای به مقام معظم رهبری ضمن لبیک به فرمایشات ایشان، گفته‌اند: «فرمایشات مطاع حضرتعالی پیرامون بزرگداشت اقامه عزای حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و تکریم شعائر اهل‌بیت، فصل‌الخطاب جامعه است. بی‌شک، یکی از درس‌های عاشورا، اجرای منویات رهبری، ولایت دینی جامعه و عقلانیت دینی است و بیانات گهربارتان، نصب‌العین جامعه ستایشگران مذهبی دینی، اعم از همه نهادهای مذهبی، مادحین، شاعران و مدیران هیأت‌های مذهبی است. مسؤولان هیأت‌‌های مذهبی، ذاکرین و شاعران انقلابی، ضمن تجدید پیمان و استقامت بر آموزه‌های انقلاب، با تقویت اراده و باورهای مذهبی در سنگر امیدآفرینی و آرامش‌بخشی به آحاد جامعه حضور جدی و موثر خواهند داشت و ان‌شاءالله با الطاف حق‌تعالی، دعای خیر حضرتعالی و زحمات کادر خدوم درمانی، شر این ویروس منحوس از جامعه اسلامی ریشه‌کن خواهد شد».
همچنین دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا به طور رسمی دستورالعمل و ضوابط برگزاری مراسم ماه‌های محرم و صفر را ابلاغ کرد. در این دستورالعمل آمده است: مسؤولیت اجرای دستورالعمل مراسم عزاداری ماه‌های محرم و صفر با سازمان تبلیغات اسلامی است که با تشکیل کارگروه برگزاری مراسم عزاداری و مشارکت نمایندگان هیأت‌ها، مداحان، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، سازمان بسیج، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، صدا‌و‌سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های مرتبط اجرا می‌شود. بر اساس این دستورالعمل، مراسم عزاداری ماه محرم صرفا در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله حداقل ۲ متر از هر طرف و تجمعات حداقلی برگزار می‌شود، زمان برگزاری مراسم نیز حداکثر باید ۲ ساعت باشد، جابه‌جایی هیأت‌ها، دسته‌روی و نیز استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه ممنوع است اما برگزاری مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی (با زنجیر شخصی) در محل مراسم و بدون جا‌به‌جایی مجاز است. همچنین استفاده مستمر از ماسک برای همه شرکت‌کنندگان در مراسم عزاداری ماه‌های محرم و صفر ضروری است و فاصله‌گذاری حداقل ۲ متری در همه مراحل این مراسم باید رعایت شود، ضمن اینکه پیش‌بینی‌های لازم برای برگزاری مراسم جایگزین به صورت غیرحضوری در جاهایی که امکان برگزاری حضوری مراسم حضوری نیست باید انجام شود.
بر اساس این دستورالعمل، برگزاری برخی مراسم خاص مانند یوم‌العباس زنجان، نخل‌گردانی یزد، تشت‌گذاری اردبیل، شیرخواران و قالی‌شوران اصفهان و... به دلیل تجمع، تراکم و جا‌به‌جایی و ضرورت پیشگیری از شیوع و سرایت بیماری ممنوع است و این مراسم فقط باید در اماکن و فضاهای دارای مجوز سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شود.

همچنین ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره نذورات ماه محرم آورده است: هر گونه پذیرایی حین برگزاری مراسم عزاداری ممنوع است و نذورات صرفا باید در قالب مواد غذایی خشک یا خام توزیع شود و برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی توزیع نذورات و چای در همه استان‌ها و شهرستان‌ها ممنوع است. مسؤولیت نظارت بر اجرای این پروتکل با سازمان تبلیغات اسلامی است و در صورت تخلف در مرحله اول به هیأت‌ها، حسینیه‌ها، مساجد و مداحان تذکر کتبی داده می‌شود و در صورت تکرار تخلف، ممنوعیت و قطع ارائه خدمات عمومی، یارانه‌ای و پشتیبانی اعمال می‌شود و در مرحله سوم مجوز به مدت ۶ ماه لغو و متخلف به مرجع قضایی معرفی می‌شود.

اما این موارد گفته شد و مطمئننا مسؤولان تکیه‌ها و هیأت‌ها بر اساس دستورالعمل ستادملی مبارزه با کرونا مراسم های محرم و صفر را برپا خواهند کرد.

اما این بدان معنا نیست که عزاداری برای سیدالشهدا تعطیل خواهد بود بلکه بابد یا توجه به شرایطی کرونایی کشور، مراسم ها را برگرار کرد تا خدای ناکرده بهانه ای دست دشمنان اسلام داده نشود.

اما از سوی دیگر محدودیت های ایجاد شده برای مراسم عزاداری امسال محرم صفر بخاطر کرونا، میتواند یک فرصت ویژه برای جامعه مداحان و وعاظ فراهم کند تا با احیای سنت هایی چون روضه خانگی، چارپایه خوانی و ... تهدید کرونا را به فرضت تبدیل کنند.

در ادامه با حاج احمد سازور، مداح پشکسوت در خصوص شرایط عزاداری امسال گفتگو کرده ایم.

حاج حسین سازور جوانی اش به رزمندگی در جبهه های دفاع مقدس سپری شده و مدتی هم از همراهان شهید رجایی بود. او که از شاگردان حاج منصور ارضی است و سالها است در هیئت هایی مانند موج الحسین(ع)، بیت الشهداء، محبان المرتضی، بیت الرضوان علی بن موسی الرضا (ع) و مسجد موسی بن جعفر(ع) به مداحی اهل بیت میپردازد.

هیاتی ها همیشه گوش به فرمان رهبرشان هستند

این مداح اهل بیت در ابتدا در خصوص توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به هیات ها و مجالس برای عزادازی  امسال گفت: در ابتدا بد نیست با یادی از سیدالشهدا به این نکته اشاره کنم که در شب عاشورا، هیچ کس برای خودش تصمیم نگرفت و همه در شب و روز عاشورا چشم به فرمان ولی امر خود داشتند، که همین مسئله موجب عاقبت به خیری یاران امام حسین(ع) شد.

وی افزود: ما هم سعی کرده ایم همیشه تکلیف محور باشیم و این تکلیف محوری را در مجالس عزاداری هم محور قرار دهیم و بر همین اساس بچه هیاتی ها گوش به فرمان رهبرشان هستند و  این اطاعت  فقط و فقط از  عشق به ولی فقیه و اعتقادات قلبی مان سرچشمه میگیرد و بدون شک در این راستا به تکلیفمان عمل خواهیم کرد و اگر در ماه محرم به درستی به تکلیفمان عمل کنیم تحت هر شرایطی برنده میدان خواهیم بود.

پرچم عزای حسین(ع) زمین نمی‌ماند

حاج حسین سازور در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه باید پرچم عزای حسین(ع) تحت هر شرایط برافراشته شود شکی نیست اما ابن اتفاق مسلما با رعایت پروتکل های بهداشتی و منطبق با شرایط کرونایی همراه خواهد بود، به عنوان مثال حاج محمود کریمی اعلام کرده که امسال مراسم چیذر را تعطیل خواهد کرد و در عوض همراه با یک وانت در کوچه های محله برای مردن کوچه و خیابان روضه امام حسین(ع) میخواند.

وی ادامه داد: حرکت های اینچنینی مداحان همانند جهادگران حسینی می ماند زیرا مهم این است که تحت هر شرایطی نگذاریم پرچم عزای امام حسین(ع) روی زمین بماند و هر کس باید به سهم خود برای برافراشته شدن پرچم تلاش کند.

روضه حسین(ع) تعطیل بردار نیست اما با رعایت شرایط کرونایی

این مداح ادامه داد:  متاسفانه عده معدودی کج اندیش، کرونا را بهانه کرده و مدام میگویند اگر امسال عزای امام حسین بطور کل تعطیل شود هیچ ایرادی ندارد و سال بعد عزاداری میکنیم در پاسخ به این عده باید گفت در وهله اول چه تضمینی است که سال آینده زنده باشیم و دوم آنکه روضه امام حسین تعطیل بردار نیست و انشالله با رعایت پروتکل های بهداشتی و منظبق با شرایط جامعه روضه حسین(ع) برپا خواهد بود.

برخی با شبه پراکنی در فضای مجازی به دنبال تخریب هیاتی ها هستند

سازور تصریح کرد: فراموش نکنیم انواع و اقسام بلاها با روضه دفع میشود و انشالله امسال مردم در روضه های چند نفره خانگی و با حضور در برخی مراسم های خاص حماسه حسینی خلق می کنند و باید حواسمان به فضای عجیب فضای مجازی باشد که این روزها به اقیانوسی از شبهات تبدیل شده است و به برخی در این فضا به دنبال تفرقه اندازی هستند و با  فضاسای به دنبال تخریب هیاتی ها هستند.

وی در پایان گفت: بچه هیئتی ها با فعالیت های جهادی خود طی چند ماه اخیر ثابت کرده که در مبارزه با ویروس کرونا چند قدم جلوتر از سایرین هستند و بدون شک در مراسم های عزاداری امسال نیز با رعایت فاصله گذای اجتماعی، زدن ماسک و رعایت نکات بهداشتی الگویی برای اقشار مختلف جامعه خواهند بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حاج حسین سازور حسینیه دانشجو مداحی محرم مداح اهل بیت ماه های محرم و صفر رهبر معظم انقلاب برگزاری مراسم مراسم عزاداری امام حسین هیاتی ها ماه محرم مراسم ها ستاد ملی هیأت ها حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۲۸۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش چهره محبوب فوتبال یکسال‌ بعد از خانه‌نشینی | تیم ناکام، پرتشنج و هرج و مرج زده در کوتاه‌ترین زمان احیا شد

به گزارش همشهری‌آنلاین، در نخستین بازی مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌حذفی فوتبال ایران، مس رفسنجان در یک نبرد تماشایی موفق به شکست پیکان شد و به جمع ۸تیم برتر این رقابت‌ها صعود کرد. مس در خانه بازی می‌کرد و در سراسر زمان مسابقه تیم برتر میدان بود. البته از آن‌سو رضا عنایتی هم تیم بسیار جوانی را با میانگین سنی تقریبا ۲۲سال به زمین فرستاده بود که همین جسارت، قابل ستایش به‌نظر می‌رسد. در هر صورت بازی در طول ۱۲۰دقیقه با تساوی یک - یک به پایان رسید و این در حالی است که انبوه موقعیت‌های گل نارنجی‌ها پشت سر هم از دست رفت. در این میان درخشش محمدرضا دیناروند، دروازه‌بان جوان پیکان هم یکی از نکات ویژه بازی بود که توجه بسیاری از ناظران را جلب کرد. به این ترتیب مس رفسنجان بعد از شکست استقلال، موفق به عبور از سد پیکان هم شد تا به قول محرم نویدکیا شانس خودش را برای قهرمانی در این مسابقات بیازماید.

این روزها اما دنیا به کام محرم است. کمتر کسی می‌توانست تصور کند بازگشت او به مربیگری در لیگ برتر بعد از حدود یک سال‌ونیم خانه‌نشینی، چنین نتایج درخشانی داشته باشد. نویدکیا تیم ناکام، پرتشنج و هرج و مرج زده ساکت الهامی را تحویل گرفت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن سر و سامانی به آن بخشید. بد نیست بدانید مس محرم در جدول دور برگشت با ۱۵امتیاز از ۹بازی بعد از پرسپولیس و استقلال در رده سوم قرار دارد. در جام‌حذفی هم گفتیم که موفقیت‌های مس باعث شده این تیم آرزوهای بلندبالایی برای خودش تعریف کند. مهم‌تر از همه اینها اما اخلاق و رفتار توأم با نجابت و وقار نویدکیاست که دوست و دشمن را به تحسین واداشته. از محرم و تیمش لذت ببریم و آرزو کنیم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

کد خبر 847369 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه مس رفسنجان جام حذفی فوتبال

دیگر خبرها

  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • مسی ها آماده و سرحال برای دربی کرمان (عکس)
  • مردم سیستان و بلوچستان به احدی اجازه تفرقه‌اندازی نمی‌دهند
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • درخشش چهره محبوب فوتبال یکسال‌ بعد از خانه‌نشینی | تیم ناکام، پرتشنج و هرج و مرج زده در کوتاه‌ترین زمان احیا شد
  • زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!