Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-27@18:45:41 GMT

فروش سهام عدالت در بازار سرمایه ؛ سود یا ضرر ؟

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۳۱۴۰۶

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  با توجه به اتفاقات اخیر در خصوص عرضه شدن یا نشدن اوراق سلف نفتی در بورس انرژی که سبب شد تا حدودی جو بازار بورس ملتهب شود و خبر‌های حاکی از فروش بلوکی سهام عدالت بررسی‌هایی را از مسئولان مربوط و کارشناسان انجام دادیم.

 

وحید شقاقی شهری اقتصاد دان و مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص نحوه عرضه اوراق سلف نفتی در بورس انرژی اظهار کرد؛  به طور عملی می‌توان گفت که دولت به دنبال این مسئله است که اوراق بدهی منتشر کند حال قرار است که یک پشتوانه‌ای برای این اوراق در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون از آنجایی که صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد نسبت به قبل کاهش پیدا کرده به همین دلیل دولت برای جبران این ماجرا طرحی را تحت عوان گشایش اقتصادی در نظر گرفت، اما باید توجه کرد که همین مسئله  نیز باید از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار گیرد.

 

او افزود: ما در سال‌های گذشته در نبود تحریم‌ها به راحتی می‌توانستیم نفتمان را  به فروش برسانیم، اما اکنون از آنجایی که دیگر امکان فروش را به کشور‌های متعدد نداریم و درآمد حاصل از صادراتمان کاهش یافته است دولت قصد دارد فروش آن را داخلی کند که سر رسید آن  یک تا دوساله خواهد بود اما در حال حاضر جزئیات آن به طور دقیق مشخص نیست.

 

او تاکید کرد: در نتیجه مردم عادی به این سمت نخواهند رفت و عموم خریداران جزء کسانی خواهند بود که از اول هم دستی بر این بازار داشته اند.این اقتصاددان گفت: دولت باید یک مسئله در نظر بگیرد به طوری که اگر می‌خواهد اوراقی را عرضه کند باید محل مصرف آن را نیز برای مردم مشخص کند.

 

بازده ۳۰۰ درصدی برخی از نمادهای بورسی

او افزود: اگر  دولت و بخش خصوصی بتوانند باهم به درستی همکاری کنند و بازار را در اختیار خود بگیرند قطع به یقین به نفع بازار سرمایه و اقتصاد کشور است، اما اگر نتوانند این بازار را به درستی هدایت کنند قطع به یقین بدنه بازار آسیب شدیدی را تجربه خواهد کرد. این بازار از اواسط سال گذشته  به ویژه بهمن ماه شروع به رشد کرد به همین جهت می‌توان گفت که طی  چند ماه گذشته برخی از نماد‌ها حدود سیصد تا چهارصد درصد نیز بازدهی داشته اند.

 

این اقتصاددان گفت: بازار سرمایه به دوبخش تقسیم می‌شود بازار اولیه و بازار ثانویه مردم به طور عمده بازار ثانویه را می‌بینند به علت آنکه مردم به طور عملی در بازار ثانویه خرید و فروش می‌کنند بازار اولیه برای تامین مالی کشور بسیار مهم است هرچه قدر ما بتوانیم به بازار اولیه عمق ببخشیم می‌تواند بازار ثانویه را آرامش ببخشد.شقاقی  بیان کرد: پیش بینی ما این است که تا پایان سال حدود ۲۵۰ میلیارد تومان خالص نقدینگی وارد بازار سرمایه بشود به علت آنکه امسال سرمایه گذاران استقبال خوبی  را نسبت به این بازار داشته اند.

 

او تصریح کرد: بازار سرمایه چند ماه است که با سرعت ۱۸۰ کیلیومتر حرکت می‌کند، اما در حال حاضر موتورش پاسخگوی چنین سرعتی نیست و کم آورده است. در این جا اشکالاتی وجود دارد اعم از  عدم مدیریت صحیح به طوری که در اینجا می‌شود به عبور ناگهانی شاخص از دو میلیون اشاره و از آن طرف به دنده عقب گرفتن آن نیز توجه کرد  دلایل این اختلاف را می‌توان  نوسانات قیمت دلار و عدم هماهنگی مسئولان با یکدیگر دانست.

 

این اقتصاددان تصریح کرد: اصلاح و نوسان در بازار عادی است، اما مهم این است که ما باید این قضیه را با ضعف مدیریت از یک دیگر جداکنیم به علت آنکه ما دوماه بی وقفه رشد چشمگیری داشتیم یعنی روز‌هایی بود که هر ۶۴۰ نماد مثبت بود، اما ناگهان بازار دگرگون شد.

 

شقاقی در خصوص نحوه فروش سهام عدالت در بازار سرمایه گفت: نحوه فروش این سهام مهم است به طور طبیعی باید گفت که این مسئله باید با یک برنامه مشخص باشد به علت آنکه وقتی دولت می‌گوید هم اکنون سهام داران می‌توانند ۶۰ درصد از سهامشان را در بازار سرمایه بفروشند پس باید زیر ساخت‌های این کار را به درستی فراهم کند.

 

او در باره‌ی صحبت‌های آقای فهیمی در خصوص فروش سهام به شیوه بلوکی گفت:این عمل قطع به یقین باید با برنامه ریزی صورت بگیرد به طوری که بخش خصوصی و دولت باید همه جوانب اعم از میزان اثرگذاری در بازار اعم از افت و خیز‌ها و شبهات پاسخ داده شود منظور از شبهات این است که افرادی که می‌خواهند این سهام را خریداری کنند چه کسانی هستند.

 

گسترش نیوز

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: بورس اقتصاد جام نیوز سهام عدالت سرمایه بازار سرمایه بازار ثانویه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۱۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مکاتبات ما با ۸ شرکت که سود سهام عدالت را پرداخت نکردند ادامه دار است.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: افراد به چند دلیل سود سهام عدالت را دریافت نخواهند کرد که از جمله دلایل دریافت نکردن سود عدالت می‌توان به شش مورد درج شماره شبای نادرست، حساب بانکی مشترک، راکد بودن حساب، حساب بلندمدت، حساب بانکی مسدود و داشتن حساب ارزی اشاره کرد.

او در ادامه می‌گوید: اگر افراد حدودا تا یک هفته قبل از واریز سود سهام عدالت اطلاعات حسابی خود را بروز و مشکلات را رفع کنند سود برای آنها واریز می‌شود همچنین همراه با این سود، سود سنوات گذشته را هم دریافت خواهند کرد.

سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سود‌ها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند بخوانند
  • تاریخ دقیق واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد
  • مبلغ دقیق مرحله سوم سود سهام عدالت / مرحله سوم سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده اند این مطلب را بخوانند
  • اگر سود سهام عدالت نگرفتید بخوانید!
  • خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت | جیب دارندگان سهام عدالت پرپول می‌شود
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت
  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید