Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:27:46 GMT

بسیاری از کارکردهای اصلی مسجد حذف شده است

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۳۲۲۴۲

بسیاری از کارکردهای اصلی مسجد حذف شده است

به گزارش ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی روز پنجشنبه به مناسبت فرارسیدن روز جهانی مسجد با اعلام این مطلب گفت: تقویت کارکرد مساجد از چند جهت اهمیت دارد، به ویژه آنکه در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن شاهد رونق مساجد در عرصه های مختلف بودیم اما مساله این است که به درستی این حرکت را ادامه ندادیم و بعضا در برخی موارد برای مساجد رقیب درست کردیم و این اتفاقی ناآگاهانه بود که برای مساجد بدیل انتخاب کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی با اشاره به اهمیت بازتعریف جایگاه مساجد در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی گفت: دستیابی به این هدف والا نیازمند آن است که سنجیده عمل کرده و از قضاوت عجولانه دوری کنیم. به این معنا که بگوییم ۴۰ سال از انقلاب اسلامی گذشته است و اگر قرار بود اتفاقی بیفتد می افتاد؛ برای رسیدن به قله تمدن نوین اسلامی بر اساس منویات امام راحل و مقام معظم رهبری باید هدف گذاری برای رسیدن به قله داشته باشیم. در این مسیر مسجد جایگاه و نقشی مهم ایفا می کند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تجمع در مسجد به این دلیل اتفاق می افتد که جامعه ایمانی برای رسیدن به خدا و رفع دغدغه های اجتماعی با یکدیگر همراهی و همکاری کنند. این سیره ای است که از صدر اسلام وجود داشت، برای مثال زمانی که پیامبر اکرم(ص) به مسجد می آمد و متوجه می شد یکی از نمازگزاران در مسجد حضور ندارد جویای احوالش می شد و برای دیدار او و رفع مشکلش اقدام می کرد.

وی اضافه کرد: امروز به اسم تقدس مسجد، بسیاری از کارکردها را از این مکان مقدس حذف کرده‌ایم. مسجد، مقدس است اما مقدس تر از مسجد خود مسجد است. این دقیقا همان کاری است که با قرآن انجام دادیم و گفتیم قرآن مقدس است و بالای طاقچه گذاشتیم؛ بی آنکه مراجعه ای به آن داشته باشیم.

وی افزود: از آنجایی که مسجد علاوه بر کارکرد عبادی، در عرصه هایی نظیر مشارکت سیاسی، تبلیغی، تعلیمی و تربیتی، زیستی و اجتماعی، حقوقی و قضایی فعالیت دارد، در نتیجه نهادهای مختلفی نیز در این عرصه در مسجد فعالیت دارند، ضمن اینکه هرکدام از این کارکردها در حکمرانی اسلامی متولیاتی دارند. با این وجود هرگز کسی نمی گوید که وقتی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم کار تبلیغ انجام می دهد؛ چرا مسجد باید وارد میدان شود یا زمانی که یک نهاد سیاسی متولی امر سیاسی است؛ چرا مسجد در مسایل سیاسی ورود می کند. کسی چنین اظهار نظری نمی کند؛ چرا که این کارکردها در دل مسجد تعریف شده است.

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: معتقدم همه باید دین خود را به مسجد ادا کنند، برای مثال پایگاه بسیج مستقر در مسجد، کانون های فرهنگی هنری مساجد هرکدام از جنبه فعالیت خود باید ادای وظیفه به مسجد داشته باشند.

وی ادامه داد: راهکاری که در این راستا در سطح ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور طراحی شده است، برگرفته از دیدگاه اعضای شورای سیاست گذاری است که متشکل از ۱۳ نفر از مسئولان و متولیان نهادهایی است که در مسجد نقش آفرین هستند.

ارزانی گفت: جایگاه مسجد در تمدن نوین اسلامی را در وهله اول باید به عنوان یک مفهوم بپذیریم تا بتوانیم بسیاری از طرح ها  و برنامه ها را از گذرگاه مسجد در جامعه اسلامی تحقق بخشیم. شاید بی مناسبت نباشد که اشاره ای داشته باشیم به کشورهایی که مسجد همچنان محوریت خود را در قالب یک مرکز دینی به شکل شبانه روزی حفظ کرده است.

وی افزود: شهر استانبول در ترکیه به شهر مناره ها مشهور است، از هر سو در این شهر بنگریم مناره و گنبد مسجد مشخص است، حال مقایسه داشته باشیم که با وضعیت فعلی که برای مثال در سطح تهران چه قدر این چنین معماری توانسته غالب باشد؟ به اندازه ای با ساختمان های سر به فلک کشیده مواجهیم که گویی مسجد در دل هر پنهان شده است. گاهی این تصور غلط در جامعه به کمرنگ شدن فعالیت های مسجدی دامن می زند، تصوری بر این مبنا که مسجد زیاد داریم به جایش بیمارستان بسازیم، این اندیشه غلط است، هرکدام از این موارد در جای خودش و مسجد هم در جای خودش، چرا نباید کسی که در حوزه کارآفرینی اطلاعات کسب می کند در مسجد حضور داشته باشد و بتواند تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارد؟

وی ادامه داد: ۲۵ هزار و پانصد کانون فرهنگی هنری در سراسر کشور فعالیت دارند، این در حالی است که ۸۰ هزار مسجد در کشور داریم، احتساب مساحت این مساجد و ظرفیت هایی که دارند به ما نشان می دهد که از این گستره وسیع به درستی بهره مند نشده ایم، حتی بعضا برخی مساجد برای نمازهای روزانه تعطیل هستند.

برچسب‌ها حبیب رضا ارزانی مسجد ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور تمدن نوین اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسجد تمدن نوین اسلامی مسجد تمدن نوین اسلامی کانون های فرهنگی هنری مساجد تمدن نوین اسلامی داشته باشیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۲۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه کرامت فرصت مناسبی برای برگزاری جشن‌های مردمی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مجتبی اشجری ظهر سه شنبه در دومین نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت استان گیلان با حضور آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به نامگذاری یازدهم ماه ذیقعده، سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) تا ولادت امام رضا (ع) به عنوان «دهه کرامت» اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری جشن‌ها و برنامه‌های متعدد مردمی به منظور بزرگداشت باشکوه دهه کرامت در بازه زمانی ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت سال جاری در سراسر استان گیلان انجام شده است.

وی با بیان اینکه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تولیت تشکیل ستاد بزرگداشت دهه کرامت را بر عهده دارد، اظهار کرد: این نهاد با همکاری ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گیلان به عنوان دبیر اجرایی و همچنین سایر اعضای ستاد از ظرفیت‌های فرهنگی و مذهبی استان به منظور بزرگداشت پرشور دهه کرامت بهره خواهد گرفت.

حجت الاسلام اشجری بر اهمیت ایجاد شور و نشاط و امید در جامعه تاکید کرد و افزود: دهه کرامت فرصت مناسبی برای برگزاری جشن‌های مردمی با محوریت اهل بیت (ع) است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان به ضرورت تبیین زندگی و سیره اهل بیت (ع) اشاره کرد و گفت: مناسبت‌های دهه کرامت فرصت مغتنمی برای انتقال مفاهیم اسلامی به جوانان و نوجوانان و ایجاد پیوند ناگسستنی دل‌های نسل جوان با اهل بیت (ع) است.

وی با اشاره به ضرورت تبیین هنرمندانه آموزه‌های دینی و اسلامی، تصریح کرد: شایسته است در اعیاد دینی و جشن‌ها نیز همچون ایام سوگواری حضور موثر و اقدامات گسترده‌ای داشته باشیم تا فضای شادی و نشاط در جامعه برجسته گردد.

حجت الاسلام اشجری با بیان اینکه سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) به عنوان «روز دختر» نامگذاری شده است، گفت: این روز فرصت مناسبی برای برگزاری جشن‌ها و برنامه‌ها با محوریت بانوان و دختران و همچنین تقدیر و تجلیل از دختران نخبه و نمونه در عرصه‌های مختلف و دختران معزز شهدای والا مقام است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان با بیان اینکه مساجد و بقاع متبرکه از بهترین مکان‌ها برای برگزاری جشن‌های مردمی دهه کرامت است، اظهار کرد: از ظرفیت حداکثری کانون‌های فرهنگی مساجد، پایگاه‌های مقاومت، حلقات صالحین و… برای بزرگداشت دهه کرامت بهره‌برداری می‌شود.

وی با اشاره به حضور خادمین رضوی در سراسر استان گیلان به مناسبت ولادت امام رضا (ع)، تصریح کرد: برگزاری جشن‌های متعدد در همه شهرها و روستاها، راه‌اندازی کاروان‌های شادی و پخش صلوات خاصه امام رضا (ع) از بلندگوهای مساجد، ادارات و پارک‌ها، قرائت زیارت امین الله در مساجد، توزیع بسته‌های معیشتی، مسابقات فرهنگی و هنری و نیز آذین‌بندی و چراغانی میادین، بلوارها و معابر عمومی برخی از برنامه‌های ستاد بزرگداشت دهه کرامت است.

حجت الاسلام اشجری با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها، صدا و سیما و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، بیان کرد: برنامه‌های ویژه‌ای پیش از خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه ۲۱ و ۲۸ اردیبهشت با دعوت از سخنرانان و ستایشگران به منظور بزرگداشت دهه کرامت در سراسر استان گیلان برگزار خواهد شد.

کد خبر 6093264

دیگر خبرها

  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی،هنری اوقات فراغت در مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • دهه کرامت فرصت مناسبی برای برگزاری جشن‌های مردمی است
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)