Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@16:13:05 GMT

بر بال کتاب‌ها؛ از پاریس تا گوهرشاد، با مادرم همراه

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۳۳۲۷۵

بر بال کتاب‌ها؛ از پاریس تا گوهرشاد، با مادرم همراه

این هفته از گنبد سبز و آبی مسجد گوهرشاد در خراسان تا روایت بالزاک از عمق آبی رود سن در پاریس، بر بال کتاب‌ها قدم خواهیم زد، سیمین بهبهانی با ما همراه می‌شود.

روایتی از گوهرشاد، یک مسجد جهانی

 بیست و یکم اوت هر سال که مصادف با ۳۱ مرداد است، روز جهانی مساجد نامگذاری شده است. در سال ۱۳۴۸ در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نکته دیگری نیز درین تاریخ وجود دارد، ۳۰ مرداد سال ۱۳۱۴ در مسجد گوهرشاد مشهد در اعتراض به اجباری شدن تغییر لباس توسط رضا پهلوی، تظاهراتی صورت گرفت که کشتار مردم پایان یافت.

سعید تشکری در داستان اوسنه گوهرشاد، به روایت این رویداد پرداخته است.

رمان اوسنه گوهرشاد که به عنوان اثر برگزیده نخستین جایزه ادبی شهید اندرزگو، روایتگر تعدادی داستان کوتاه به هم پیوسته و مبتنی بر حقیقت و متمایل به فانتزی است که در سال ۱۳۱۴ و همزمان با قیام خونین مردم در مسجد گوهرشاد حرم مطهر امام رضا (ع) رخ می‌دهد و نویسنده در این اثر با بانو گوهرشاد بیگم همراه می‌شود تا به کمک وی این واقعه تاریخی، مذهبی، سیاسی را روایت کند.

اوسنه گوهرشاد، نوشته سعید تشکری در ۱۹۲ صفحه توسط انتشارات آستان قدس رضوی به نشر منتشر شده است.

روایت دو بانو در همراهی یکدیگر

۲۸  مرداد سالروز درگذشت سیمین خلیلی معروف به سیمین بهبهانی است که ۲۸ تیر ۱۳۰۶ در تهران و در خانواده‌ای فرهنگی و اهل شعر و ادب متولد شد. پدرش عباس خلیلی شاعر، نویسنده و مدیر روزنامه اقدام بود که به ۲ زبان فارسی و عربی شعر می‌گفت و حدود ۱۱۰۰ بیت از ابیات شاهنامه فردوسی را به عربی ترجمه کرده بود و مادرش هم که در مکتبخانه درس خوانده بود با متون نظم و نثر آشنایی کاملی داشت و زبان فرانسه را آموخته بود. سیمین بهبهانی شعر گفتن را از جوانی با سرودن غزل‌ها و چهارپاره‌های کلاسیک و رمانتیک آغاز کرد به خاطر سرودن غزل‌های فارسی در وزن‌های بی‌سابقه به نیمای غزل معروف شد.

کتاب با مادرم همراه، زندگی نامه‌ خود نوشت سیمین بهبهانی است با یاد نگاره‌هایی از زندگی مادر او، گردش ذهن در این اثر، همزمان، به گذشته و حال و آینده معطوف می‌شود و گاهی شنیده‌های پیش از تولد نویسنده تا درگذشت مادرش در سال ۱۳۵۴، در این حسب‌حال، بسته به مناسبت، روایت‌شده است.

این کتاب بازسازی نمادین تاریخچه زندگی نگارنده از آغاز کودکی او تا در گذشت مادرش در این نوشتار رخ داده است. در زندگینامه خودنوشت بهبهانی، بیش از آن که به سیمین پرداخته شود، روایت مقاومت‌­ها و مبارزه‌ها و موفقیت‌­های شایان توجه و شکست‌­های ناگزیر مادرش فخرعظما ارغون در مرکز کتاب قرار می‌گیرد.

با مادرم همراه، نوشته سیمین بهبهانی در ۵۰۸ صفحه توسط سخن منتشر شده است. 

درباره بالزاک و کمدی انسانی‌اش

۲۸ مرداد، برابر با ۱۸ اوت، سالروز درگذشت انوره دو بالزاک (Honoré de Balzac)، نویسنده‌ نامدار فرانسوی و پیشوای مکتب رئالیسم اجتماعی در ادبیات جهان است. او  متولد ۲۰ مه ۱۷۹۹ و درگذشتهٔ ۱۸ اوت ۱۸۵۰ در پاریس است، بالزاک،  سال ۱۸۱۹ در رشته‌ حقوق تحصیلات خود را به پایان رساند اما تصمیم گرفت دنبال رشته مورد علاقه خود برود و بدین ترتیب وارد دنیای ادبیات شد.

بالزاک یکی از پرکارترین نویسندگان دنیاست، وی در طول عمر پنجاه و یک ساله‌اش، بیش از صد مقاله، رمان و نمایشنامه به رشته تحریر درآورد. بالزاک در ابتدای راه نویسندگی رمان‌های تاریخی می‌نوشت که بعدها از آنها تحت عنوان مزخرفات ادبی یادکرد. از مشهورترین آثار ادبی بالزاک می‌توان به رمان چرم ساغری، کمدی انسانی و باباگوریو اشاره کرد.

آندره موروا، با نام اصلی امیل سالومون هرزوگ، (۱۸۸۵ - ۱۹۶۷) نویسنده و شرح حال نویس فرانسوی که زندگی نویسندگاه بسیاری را به رشته تحریر درآورده است و یکی از شخصیت‌های مهم در ادبیات قرن بیستم فرانسه به شمار می‌آید، درباره زندگی و آثار بالزاک کتابی را به چاپ رسانده که به شناخت این نویسنده کمک می کند.

کتاب بالزاک، زندگی و آثارش، به تفصیل در چهار فصل درباره زندگی شخصی بالزاک و تبدیل شدن او به یک شخصیت ادبی را توضیح می‌دهد، مهم‌ترین بخش این کتاب بخش سوم آن است که کمدی انسانی نام گذاری شده و عنوانی است که خود بالزاک به مجموعه آثارش می‌داده، در این بخش نگارنده به روند شکل گیری آثار بالزاک پرداخته و ویژگی‌های مهمترین رمان های رئالیسم اجتماعی قرن نوزدهم را بررسی می‌کند.

پرویز شهدی، (۱۳۱۵-) مترجم این کتاب که از مترجمان به نام آثار فرانسوی زبان است، در مقدمه اثر آورده که بیش از ۶ بار ترجمه این کتاب را  ویرایش کرده و در نهایت به ناشر سپرده  است.

کتاب بالزاک، زندگی و آثارش، نوشته آندره موروا، با ترجمه پرویز شهدی در ۵۷۶ صفحه توسط انتشارات مجید (به سخن) منتشر شده است.

برچسب‌ها سیمین بهبهانی مسجد گوهرشاد کتاب ادبیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیمین بهبهانی مسجد گوهرشاد کتاب ادبیات سیمین بهبهانی مسجد گوهرشاد کتاب ادبیات سیمین بهبهانی مسجد گوهرشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۳۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب

«موسیو کمال» داستانی است از زندگی جوانی فرانسوی به نام ژروم است. او بعد از مسلمان شدن در جنگ تحمیلی ایران شرکت می‌کند.

به گزارش مشرق، بهزاد دانشگر با کتاب «موسیو کمال» به نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران می‌آید. این کتاب داستانی است از زندگی جوانی فرانسوی به نام ژروم. او بعد از مسلمان شدن برای تقویت باورهای دینی خود به ایران سفر می‌کند، در قم درس طلبگی می‌خواند و در آخرین روزهای جنگ تحمیلی به آرزوی دیرینش می‌رسد و می‌شود تنها شهید اروپایی دفاع مقدس.

در بخشی از این کتاب می‌خوانید:

«گفت: مادرت برات بمیره! پس تو چرا هیچ زنی دنبال تابوتت نیست قربونت برم؟!» یکدفعه انگار همه ساکت شدند. نفس نمی‌کشیدیم انگار. به خودمان آمدیم. همه‌مان مرد بودیم. یک تعدادی سیاه آفریقایی. یک تعدادی با جثه‌های ریز مالزیایی. چندتایی سرخ و سفیدِ ترک. بقیه هم ایرانی؛ اما همه مَرد. بعد یکی از بین جمعیت در آمد گفت: مادرش مرده خانوم. اگه نمرده بود هم، نمی‌تونست بیاد بالا سر بچه‌ش. همه کس‌وکارش فرانسه‌ن. زن زیر لب ذکری گفت و بعد گفت: پس برید اون‌طرف تا من بیام به‌جای مادرش براش گریه کنم.»

«ژروم ایمانوئل» معروف به «کمال کورسل» ۹ آوریل ۱۹۶۴ در پاریس از مادری فرانسوی و پدری تونسی چشم به جهان گشود. پدرش با نام محمد از مهاجرین تونسی بود که برای کار به فرانسه آمده و در همانجا ماندگار شده بود. ژروم به تبعیت از مادرش آیین مسیحیت را برگزیده بود. وی در دوران نوجوانی سفری به تونس داشت و در آنجا با اسلام آشنا شد و در سن ۱۷ سالگی به دین مبین اسلام و مذهب اهل تسنن گرایش یافت.

شهید کورسل، مسیر طولانی از پاریس تا مرصاد، از مسیحیت تا تشیّع، از زندگی در قلب اروپا تا شهادت در جنگ میان ایران اسلامی و همه دنیای کفر را در هفت سال طی کرد و نامش به عنوان تنها شهید اروپایی دفاع مقدس ثبت شد.. مزار مطهر این شهید والامقام در گلزار شهدای علی‌بن‌جعفر (ع) قم، قطعه ۱۸ ردیف دوم قرار دارد.

دیگر خبرها

  • عزیزترین مهمان پرسپولیس در طول فصل
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکیِ اجتماع طرح عفاف و حجاب
  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • جای خانواده‌های این جانبازان در بهشت است
  • کتاب «ادب زندگی» منتشر شد
  • اسوههای زندگی را با این کتاب بشناسیم
  • کتاب «ادب زندگی» روانه بازار نشر شد
  • وقتی «علی خاوری» ابراهیم هادی زمانه شد
  • جلوه‌ای از شکوه زندگی امام صادق(ع)
  • ارزش واقعی چیزها را به کودکان نشان دهید نه قمیت آنها را ( + راهکارها و پیامدها)