Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه چین در گفت‌وگوی تلفنی با سرپرست وزارت خارجه افغانستان، حمایت پکن را از آغاز مذاکرات بین دولت افغانستان با گروه طالبان اعلام کرد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه افغانستان ، محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان و وزیر خارجه چین در این گفت‌وگوی تلفنی درباره آغاز مذاکرات صلح و اجماع منطقه‌ای، کاهش خشونت ها و آتش بس بشردوستانه، آزادی زندانیان، همکاری های اقتصادی دو جانبه و اتصال منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"وانگ یی" وزیر امور خارجه چین در گفت‌وگوی تلفنی روز پنجشنبه با حنیف اتمر با تأکید بر اهمیت و جایگاه افغانستان در سیاست خارجی چین به عنوان کشور همسایه، اظهار داشت که چین از رهبری روند صلح توسط دولت افغانستان، آغاز مذاکرات بین جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، حفظ نظام جمهوری اسلامی،‌ تصمیم‌های لویه جرگه مشورتی صلح و دستاوردهای ۱۹سال گذشته در افغانستان، حمایت می‌کند. وانگ افزود: صلح در افغانستان باید پایدار، فراگیر و مانع بروز جنگ بعدی باشد و این صلح تنها در چهارچوب قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی ممکن است. وزیر امور خارجه چین خاطرنشان کرد که این کشور همچنین از ایجاد اجماع برای صلح افغانستان در سطح منطقه و جهان حمایت می‌کند. وی با یادآوری از موقعیت اقتصادی افغانستان به عنوان نقطه اتصال حمل‌ونقل و ترانزیت ، از آمادگی چین برای کار در پروژه های اقتصادی با افغانستان به طور دوجانبه‌،‌ منطقه‌ای و همچنین با آسیای مرکزی خبر داد.

اتمر نیز با ابراز سپاس از همکاری های موثر و سازنده جمهوری خلق چین با افغانستان در عرصه های مختلف، خواهان ایفای نقش عمده توسط چین در روند صلح افغانستان و همکاری در ایجاد اجماع منطقه‌ای در این خصوص شد. سرپرست وزارت امورخارجه افغانستان با تأکید بر افزایش سرمایه‌گذاری‌های چین در افغانستان، توجه جدی به پروژه مس عینک و رشد و گسترش تجارت میان دو کشور افزود، نیاز است اتصال منطقه‌ای، تجارت و همکاری های اقتصادی میان افغانستان،‌ چین،‌ پاکستان و آسیای مرکزی توسعه و گسترش یابد و دو کشور در بخش برق و زیرساخت ها گفتگوهای منظم داشته باشند.

جاوید قائم سفیر افغانستان در چین بتازگی تاکید کرد که چین یک بازیگر مهم در منطقه است و به علت روابط نزدیک با پاکستان می‌تواند به ایجاد صلح پایدار در افغانستان کمک کند. بنا به گزارش‌ها ، هیاتی از گروه طالبان ماه سپتامبر سال گذشته و در پی تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در لغو مذاکرات با طالبان در آن زمان ، به پکن رفت و با مقامات چین گفت‌وگو کرد.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت‌وگوی تلفنی روز چهارشنبه با «محمد حنیف اتمر» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان برای کمک به روند صلح در این کشور اعلام آمادگی کرد. / ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وزیر امور خارجه گفت وگوی تلفنی جمهوری اسلامی سرپرست وزارت وزارت امور خارجه چین منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۴۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی طالبان با ترکیه در کابل

سرپرست وزارت خارجه طالبان با جهاد ارگین‌آی، سفیر ترکیه در کابل دیدار کرد؛ بر بنیاد خبرنامه‌ وزارت خارجه طالبان در این دیدار درباره روابط دوجانبه، اقدام‌های مثبت در افغانستان، آغاز تجارت از طریق راه لاجورد، افتتاح نمایش‌گاه‌های مشترک در ترکیه و افغانستان گفت‌وگو شده است. 
سفیر ترکیه در این دیدار گفت که در آینده نزدیک ترکیش ایرلاین نیز پروازهایش را به افغانستان از سر خواهد گرفت.

پبش از این نیز امیرخان متقی در دیدار با سفیر ترکیه در کابل ضمن قدردانی بابت کمک‌های بشردوستانه مردم و دولت ترکیه گفته بود که طالبان تسهیلات لازم را به سرمایه‌گذاران ترک در افغانستان فراهم خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • کمک جامعه بین‌المللی به بخش صحت افغانستان
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • برنامه همکاری طالبان و ترکیه
  • تلاش جمعی ایران، عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر برای پایان جنگ در غزه
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • امیرعبداللهیان از مواضع بنگلادش در حمایت از مردم فلسطین قدردانی کرد
  • رایزنی وزیران امور خارجه ایران و بنگلادش در مورد آخرین تحولات غزه
  • قدردانی از مواضع دولت و مردم بنگلادش در حمایت از مردم فلسطین
  • دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اندونزی