Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@14:10:04 GMT

یزد، شهر دوستدار معلول

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۳۶۵۱۷

یزد، شهر دوستدار معلول

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، آذر ۱۳۹۸ اولین جشنواره ملی گردشگری معلولان در یزد برگزار شد. در این جشنواره شهر یزد به عنوان شهر دوستدار معلول معرفی شد.

معرفی یزد به عنوان شهر دوستدار معلول سبب شد تا اقدامات انجام شده در زمینه حمایت از معلولان و مناسب سازی فضای شهر برای آنان مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپنتا نیکنام رئیس کمیسیون مناسب سازی شهری شورای اسلامی شهر یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد درباره فعالیت‌های این کمیته برای معلولان گفت: فعالیت‌های شورا برای معلولان به دو بخش سخت افزاری و برنامه‌های فرهنگی تقسیم می‌شود. بخش سخت افزاری در واقع مربوط به موانعی است که در معابر و ساختمان‌های سطح شهر وجود داشته و مانع حضور و فعالیت معلولان در این مکان‌ها است.

او افزود در حوزه سخت افزاری پیش از این به صورت موردی اقداماتی برای معلولان انجام شده بود، ولی در سال ۹۷ با تعریف طرحی به نام هر منطقه یک پارک، مناسب سازی پارک‌های هر منطقه شهرداری در دستور کار قرار گرفت. همچنین اجرای طرحی به نام «من قبل و من بعد» آغاز شد که بر اساس این طرح باید مُهر پایانی بر پروژه‌های ناقص قبل زده می‌شد تا از سرگیری مجدد آن‌ها جلوگیری شود.

نیکنام ادامه داد: برای اجرای طرح‌های بهتر و کامل‌تر در حوزه «من بعد ها» توجه به دو مورد ضروری بود که این موارد عبارت بود از امضای ناظر معلول و آموزش پیمان کاران و ناظران پروژه‌های عمران شهری.

با اجرای طرح مناسب سازی پارک ها، حکم ناظر معلول نیز از طرف رئیس شورای اسلامی شهر یزد صادر شد. صدور این حکم سبب ارتباط نزدیک‌تر و جدی‌تر مسئولان و معلولان شده و مقرر شد تا معلولان موانع موجود در پارک‌ها و معابر شهری را شناسایی و برای رفع این موانع، برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهند. در واقع براساس این طرح چنانچه ناظر معلول، یک پروژه عمرانی را نامناسب دانسته و آن را تایید نکند، هزینه‌ای به پیمانکار تعلق نمی‌گیرد.

رئیس کمیسیون مناسب سازی شهری در خصوص آموزش ناظران و پیمان کاران اظهار داشت: به منظور مناسب سازی فضای شهری برای معلولان، آموزش پیمان کاران و ناظران نیز ضروری بود. زیرا بسیاری از رمپ‌ها و سطح‌های شیب داری که پیش از این احداث شده بودند اصولی نبوده و یا بسیاری از پیمان کاران از کاربرد اصلی موزاییک‌های طرح دار آگاهی نداشتند.

او افزود یکی دیگر از اقداماتی که در حوزه سخت افزاری انجام شد، طرح جشنواره گردشگری معلولان بود. براساس این طرح ۸۰ درصد از اماکن مهم گردشگری در یزد مناسب سازی شده و تلاش شد حتی در بافت تاریخی مسیر عبور و مرور معلولان مناسب سازی شود.

نیکنام ادامه داد: پارسال تمامی اتوبوس‌های درون شهری که قابلیت مناسب سازی برای معلولان داشتند، مناسب سازی شدند. همچنین در شورای شهر مقرر شد بودجه مورد نیاز برای خریداری اتوبوس‌های جدید، زمانی تصویب شود که مناسب بودن آن‌ها برای استفاده معلولان مورد تایید قرار گیرد.

چه عواملی سبب توجه جدی‌تر به معلولان در برنامه ریزی‌های شهری شد؟

سپنتا نیکنام رئیس کمیسیون مناسب سازی شهری شورای اسلامی شهر یزد گفت: در سال‌های اخیر در برنامه ریزی‌های شهری مسائل مرتبط با حقوق شهروندی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. او افزود توجه به مشکلات معلولان و تلاش برای رفع این مشکلات از جمله مسائلی است که در تداوم توجه به حقوق شهروندی مطرح می‌شود.

نیکنام ادامه داد: برای اینکه توجه به حوزه معلولان فرد محور نباشد و به صورت زیرساختی فعالیت‌های لازم انجام شود، کمیته مناسب سازی شهری در شورای شهر با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی، رئیس کمیسیون عمران و خدمات شهری و نماینده منتخب شهردار تشکیل شده است. حضور رئیس کمیسیون فرهنگی و کمیسیون عمران به دلیل توجه همزمان به مسائل فرهنگی و مسائل سخت افزاری در کمیته مذکور است.

برنامه‌های فرهنگی انجام شده برای معلولان

رئیس کمیسیون مناسب سازی شهری اظهار داشت: معلولان در بسیاری از مواقع به خاطر رفتار‌های نامناسب دیگر شهروندان منزوی شده و خانه نشینی را اختیار کرده اند. او افزود: به منظور آموزش رفتار‌های مناسب به شهروندان در برخورد با معلولان برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفت.
یکی از برنامه‌ها اجرای قانون عصای سفید بود. به این معنا که رانندگان بیاموزند زمانی که فردی نابینا قصد عبور از خیابان را دارد و عصای سفید خود را بالا می‌برد، این عصا در حکم چراغ قرمز بوده و رانندگان وسایل نقلیه موظف به توقف می‌باشند.

نیکنام ادامه داد: با همکاری سازمان میراث فرهنگی بروشوری تهیه شده و در اختیار آموزشگاه‌های رانندگی قرار گرفت تا قوانین مربوط به رعایت حقوق معلولان مانند قانون عصای سفید به کارآموزان رانندگی آموزش داده شود.

محمد فکر مدیر واحد اجتماعی سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری یزد درباره برنامه‌های فرهنگی انجام شده برای معلولان به تشکیل هئیت ویژه معلولان با عنوان عزاداران خاص امام حسین (ع) اشاره کرد.

همچنین با همکاری اداره آموزش و پرورش استثنایی، جشن ویژه کودکان استثنایی در روز جهانی معلولان برگزار شد. فکر درباره دیگر برنامه‌های انجام شده در روز معلولان به جشنواره ورزشی روز جهانی معلولان و نیز مسابقه ورزشی دوستانه بین تیم دنیای خاص و تیم هنرمندان اشاره کرد.

محمد فکر افزود: به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان نیز مراسم جشنی ویژه کودکان استثنایی برگزار شد. همچنین به مناسبت روز نشاط و تندرستی معلولین، المپیاد ورزشی محلات شهر یزد با مشارکت انجمن ورزش‌های جانبازان و معلولین برگزار شد.

مناسب سازی اتوبوس‌های درون شهری برای استفاده معلولان

محمدرضا شفیعی، رئیس سازمان حمل و نقل و مسافر شهرداری یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: در سال گذشته ۱۶ دستگاه اتوبوس ویژه معلولان مناسب سازی شد.

او افزود این اتوبوس‌ها مجهز به جایگاه ویژه معلولان و کمربند ایمنی و تعدادی از آن‌ها دارای رمپ دستی و تعدادی نیز مجهز به رمپ اتوماتیک هستند. همچنین جای دو عدد ویلچر نیز در این اتوبوس‌ها در نظر گرفته شد.

شفیعی ادامه داد: ۱۲ دستگاه اتوبوس جدید نیز با مجوز نصب رمپ دستی خریداری شده که این اتوبوس‌ها دارای یک عدد کمربند مخصوص، سیستم اعلام ایستگاه و جایگاه یک عدد ویلچر هستند.

مناسب سازی بنا‌های بافت تاریخی برای گردشگران معلول

فلاحتی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: با توجه به ماهیت و شکلی که بنا‌های تاریخی دارند دسترسی به آن‌ها آسان نیست. بسیاری از این بنا‌ها ارتفاعی پایین‌تر از سطح زمین داشته، به همین دلیل پله‌های زیادی دارند.

او افزود: با توجه به دشوار بودن مناسب سازی بنا‌های تاریخی، بهسازی بنا‌هایی که بیشترین بازدید را داشتند در دستور کار قرار گرفت. بنا‌هایی مانند امیرچقماق، مسجد جامع، باغ دولت آباد، خانه لاری ها، مدرسه ضیاییه و آتشکده زرتشتیان.

فلاحتی ادامه داد: در مکان‌هایی مانند باغ دولت آباد، مسجد جامع و امیرچقماق که سطح ارتفاع بنا کم بود و امکان رمپ گذاری وجود داشت، مناسب سازی به وسیله رمپ انجام شد.

برای مناسب سازی بعضی از بنا‌های تاریخی نیز که اختلاف ارتفاع زیادی با سطح زمین داشتند، از بالابر استفاده شد. در این بنا‌ها معلولان می‌توانند بخشی از مسیر را به وسیله بالابر پیموده و بعد به وسیله رمپ به مکان مورد نظر هدایت شوند. مانند مدرسه ضیاییه که در بخش ورودی بنا، بالابر قرار داده شد و امکان پیمودن بقیه مسیر‌ها به وسیله رمپ وجود دارد.

حضور مترجم ناشنوایان در برنامه‌های صدا وسیمای یزد

سپنتا نیکنام رئیس کمیسیون مناسب سازی شهری شورای اسلامی شهر یزد گفت: با توجه به نیاز ناشنوایان برای استفاده از برنامه‌های صدا و سیما تفاهم نامه چهار جانبه‌ای با حضور مدیرکل صدا و سیمای مرکز یزد، رئیس اداره بهزیستی، رئیس شورای اسلامی شهر یزد و نماینده‌ای از کانون ناشنوایان استان یزد برای حضور مترجم ناشنوایان در برنامه‌های صدا و سیما امضا شد.

هدف از انعقاد این تفاهم نامه این بود که خدمت رسانی به معلولان در برنامه ریزی‌های شهری فقط جنبه عمرانی و سخت افزاری نداشته و از نظر نرم افزاری و زیر ساختی نیز اقدامات لازم صورت گیرد.

او افزود: به این ترتیب از این پس مترجم ناشنوایان در یکی از سه بخش خبری شبکه استانی یزد و نیز دو برنامه علمی و پزشکی که صدا و سیمای مرکز یزد برای شبکه شما تهیه می‌کند، حضور دارد.

نیکنام ابراز امیدورای کرد که این گونه طرح ها، الگویی برای تمرین رعایت حقوق دیگر شهروندان در جامعه باشد.

شیوع بیماری کرونا و در خانه ماندن به منظور جلوگیری از گسترش این بیماری سبب شد تا مشکلات بعضی از افرادی که مدتهاست در خانه مانده اند، بیشتر قابل درک شود. افرادی مانند معلولان، سالمندان و افراد ناتوان که از مدت‌ها پیش خانه نشینی را اختیار کرده و روزمرگی‌های زندگی، سبب بی توجهی دیگر شهروندان و حتی مسئولان به این گروه از افراد جامعه شده است.

عمده‌ترین دلایل خانه نشینی این افراد، نامناسب بودن مکان‌ها و فضا‌های شهری و نیز رفتار‌های نامناسب دیگر شهروندان است. با اقدامات صورت گرفته در فضا‌های شهری و نیز وسایل حمل و نقل، این مکان‌ها مناسب و آماده حضور معلولان در شهر می‌شود.

رفتار‌های مناسب در تعامل با معلولان، سالمندان و افراد ناتوان به حضور و فعالیت بیشتر این افراد در اجتماع کمک می‌کند.

گزارش از: ناهید عنصری

انتهای پیام/ و

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: معلولان مناسب سازی معابر گردشگری سلامت باشگاه خبرنگاران جوان شورای اسلامی شهر یزد نیکنام ادامه برنامه ریزی دیگر شهروندان برای معلولان پیمان کاران سخت افزاری انجام شده اتوبوس ها قرار گرفت برنامه ها برگزار شد انجام شد یزد گفت مکان ها بنا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۶۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای عملیات لای‌روبی و پاکسازی رودخانه اراک

معاون خدمات شهری شهرداری اراک از اجرای عملیات لای‌روبی و پاک‌سازی رودخانه اراک از کرهرود تا ولی آباد خبر داد.

حمید حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مرکزی اظهار کرد: عملیات پاک‌سازی مسیر رودخانه اراک با هدف عبور ایمن سیلاب‌های احتمالی و کاهش خطرات ناشی از سیل و همچنین بهبود سطح سلامت محیط زیست شهری انجام می‌شود.

وی با اشاره به اجرای عملیات پاک‌سازی مسیر رودخانه اراک از کرهرود تا ولی‌آباد افزود: پاک‌سازی مسیر رودخانه با هدف عبور ایمن سیلاب‌های احتمالی و کاهش خطرات ناشی از سیل و همچنین بهبود سطح سلامت محیط زیست شهری انجام می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اراک خاطر نشان کرد: لای‌روبی رودخانه‌ها یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در زمان بارش باران، می‌تواند خطر جاری شدن سیلاب را کاهش و مانع از آب‌گرفتگی معابر و منازل شود که در این راستا شهرداری با جدیت و حساسیت بیشتر نسبت به این مهم اقدام خواهد کرد.

کد خبر 751197

دیگر خبرها

  • اشتراک سازمانی ایمینو؛ هدیه نوآورانه به خانواده کارکنان
  • اجرای عملیات لای‌روبی و پاکسازی رودخانه اراک
  • شهرداری قزوین اقدام عملی برای مناسب‌سازی شهر انجام نداد
  • شهرداری قزوین قدمی برای مناسب‌سازی شهر برنداشت
  • معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش: مربی‌های پرورشی ابزار مناسب برای تحقق اهداف تربیتی را ندارند
  • معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش: مربی‌های پرورشی ابزار مناسب برای تحقق اهداف تربیتی را ندارند
  • مربی‌های پرورشی ابزار مناسب برای تحقق اهداف تربیتی را ندارند
  • تقویت مکتب اهل‌بیت(ع) با اجرای مناسب برنامه‌های مذهبی
  • سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • آموزش؛ حلقه مفقوده در دیابت/ سن مناسب برای انجام تست دیابت