Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@15:53:24 GMT

مشاوره، راهکار ارتقای سلامت روانی کودک ونوجوان

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۳۶۶۶۸

مشاوره، راهکار ارتقای سلامت روانی کودک ونوجوان

مهدی قاسمی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مشاوره نوعی خدمات روانشناسی به شمار می رود و مشاوره کودک و نوجوان ضمن درمان اختلالات دوران کودکی و نوجوانی، ‌به والدین کمک می کند تا در مسیر تربیت فرزند، آموزش های لازم را کسب و در جهت ارتقای سلامت روان فرزند یا فرزندان حرکت کنند.  

وی با بیان اینکه تربیت فرزند فارغ از مسایل ژنتیکی و دوران بارداری، بلافاصله پس از تولد آغاز می شود و ممکن است حتی پدر و مادر در برخورد با نوزاد خود نیز با چالش های زیادی روبرو شوند،‌ افزود: روان درمانگر می تواند به والدین بهترین شیوه فرزندپروری را از جمله نیازهای رشدی و سلامت روان بیاموزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این متخصص رواندرمانگر افزود: در صورت بروز اختلالات شناختی رفتاری در کودک و نوجوان، درمانگر در جلسات مشاوره تلاش می کند تا بیمار با بروز هیجانات و احساسات، خود را از طریق کارهای هنری و یا بازی، این رفتارها را به راحتی شناسایی و آموزش های لازم در مورد نوع رفتار و ابراز هیجان را بهتر و بیشتر بیاموزد. 

قاسمی گفت: مشاور تلاش می کند در این جلسات کودک و نوجوان، مشکلات خود را بازگو و از طرفی والدین بهترین شیوه و راهکار سازگاری با احساسات فرزند را درک و بیاموزد. در این جلسات مشاوره تلاش می کند مهارت های مقابله ای با هیجانات لازم به خانواده ها را ارائه کرده تا بتوان در نهایت بهترین تصمیم را اتخاذ کرد.

وی با بیان اینکه درمانگر در این جلسات نخست تلاش می کند والدین را از روش های تربیتی آگاه و در مراحل بعدی بیمار خود را از مهارت های زندگی و اجتماعی که به اندازه کافی آشنایی ندارد،‌ برخوردار سازد،‌ افزود: در این جلسات فرد یا افرادی که با مشکلات سوگ و فقدان والدین مواجه اند،‌ کودک یا نوجوانانی که مورد سوءاستفاده قرار گرفته اند، بیماری که با مشکلات روحی نظیر افسردگی، استرس و کمبود اعتماد به نفس مواجه است و یا کودک و نوجوانی که به اختلالات دوران کودکی نظیر اختلالات رفتاری، عصبی، رشدی و بیماری های ژنتیکی و کروموزومی مبتلا است شناسایی و در جهت رفع و یا کاهش مشکل آنها تلاش می شود. 

قاسمی تربیت فرزندان را در هر سن جایز دانست و یادگیری اصول کنترل احساسات و روانشناسی کودک و نوجوان توسط والدین را برای شکوفایی زندگی اجتماعی و آینده فرزندان بسیار با اهمیت خواند و ضمن تاکید بر صبر و حوصله و تغییر رفتار پدر و مادرها تصریح کرد: تعداد و زمان برگزاری جلسات مشاوره بستگی به موضوع و نوع بیماری فرد مبتلا به اختلال دارد و هرچقدر خانواده ها نسبت به حضور در جلسات روانشناسی اهمیت دهند به همان میزان در جهت رفع و یا کاهش بیماری قدم خواهند برداشت. 

برچسب‌ها سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مشاوره

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مشاوره سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مشاوره کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۶۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویکرد ما برای ارتقاء بهداشت روانی باید جامعه‌محور شود

ایسنا/خراسان رضوی رئیس شورای استانی خراسان رضوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: رویکرد پیش روی ما برای رشد دادن و زمینه‌سازی برای ارتقاء بهداشت روانی و پیشگیری از آسیب‌های متعدد از جمله تغییر سبک زندگی، اگر جامعه‌محور نشود، در پیشگیری و حل بحران‌ها موفق نخواهیم بود.

سید محسن اصغری نکاح امروز، ۷ اردیبهشت‌ماه در همایش روز روانشناسی و مشاوره با شعار «روانشناسی در خدمت جامعه» که در مرکز همایش‌های شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروزه در پزشکی، سبک زندگی و پیشگیری و آسیب‌زدایی مبتنی بر آن جزء محورها و راهبردهای اساسی شده است. نمی‌توانیم با مسائل عاطفی، هیجانی و روانشناختی سر و کار داشته باشیم اما سراغ سبک زندگی نرویم؛ نمی‌توانیم روانشناس باشیم و برای شناخت چالش‌های روانشناختی جامعه تنها در کلینیک بنشینیم.

وی افزود: رویکرد پیش روی ما برای رشد دادن و زمینه‌سازی جهت ارتقاء بهداشت روانی و پیشگیری از آسیب‌های متعدد از جمله تغییر سبک زندگی، اگر جامعه‌محور نشود، در پیشگیری و حل بحران‌ها موفق نخواهیم بود.

رئیس شورای استانی خراسان رضوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ادامه داد: راهبرد سازمان نظام روانشناسی جامعه‌محور بودن است و در این جامعه‌محوری تعامل با سازمان‌ها و نهادهایی که مسئولیت دارند جزء اساسی‌ترین موضوعات است.

اصغری نکاح اضافه کرد: استان خراسان رضوی یک کلان‌استان بوده و شورای استانی باید به صورت ویژه دیده شود. بیشترین حجم همکاران دارای عضویت، پروانه و کلینیک‌ها پس از تهران در خراسان بوده و اساتید بزرگی در خراسان و مشهد وجود دارند.

وی خاطرنشان کرد: ۷۹۶ نفر در استان در آزمون صلاحیت حرفه‌ای نمره قبولی کسب کرده‌اند و این افراد باید توسط شورای استانی خراسان رضوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مورد مصاحبه قرار بگیرند. رویکرد ما مشاوره همگانی بوده و جدا از نام دانشگاه‌ها و موسسات، صلاحیت‌های حرفه‌ای دیده می‌شود.

دانشیار گروه آموزشی روانشناسی مشاوره و تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: امروزه همکاران ما از نظر ارائه خدمات با توجه به هزینه‌های بسیار سنگین جاری جهاد می‌کنند. زمانی هویت روانشناسی را برای جامعه احراز می‌کنیم که خدمات ارزنده‌ای به جامعه بدهیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چرا کودکان فرانسوی به خوش رفتار و مؤدب بودن مشهورند؟
  • راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ فرزندتان را به ربات آزمون دهنده تبدیل نکنید!
  • راه مبارزه با روانشناس‌نماها ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه است
  • رویکرد ما برای ارتقاء بهداشت روانی باید جامعه‌محور شود
  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها
  • نکات تربیتی فرزند از زبان استاد قرائتی + فیلم
  • نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه با اهمیت است
  • پیگیری تولید برنامه های خلاق و پویا ویژه کودک ونوجوان