Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-01@22:42:04 GMT

جنگ لیبی نبرد سیسی مصری و اردوغان ترکیه ای

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۳۶۶۷۳

ساعت 24 -مگدی عبدالهادی ،تحلیلگر مسائل مصر، بی‌بی‌سی برای این رسانه در باره ابعاد نبرد درلیبی نوشته وچنین توصیف کرده است: تصور کنید خانه کناری آتش گرفته است و آتشنشانی هم برای جلوگیری از فاجعه‌ای که می‌رود شما و خانواده‌اتان را گرفتار کند وجود ندارد.مصر از وقتی که حکومت سرهنگ معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ سرنگون شد چنین نگاهی به لیبی داشته است

.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارآمدی نهادهای حکومتی لیبی تقریبا صفر است، ارتش متحد و نیروهای امنیتی قابل توجهی ندارد و، از همه مهمتر، در امتداد ۱۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک پرمنفذی که با مصر دارد حتی یک مرزبان نیز مستقر نکرده است. لیبی در عین حال پر از اسلحه است.

چه شد که لیبی به این روز افتاد؟

عدم توافق لیبیایی‌ها بر سر آینده این کشور، رشد انواع و اقسام گروه‌های مسلح، و باز شدن پای جهادی‌هایی که می‌خواهند در لیبی و دیگر نقاط حکومت اسلامی بر پا کنند به این کشور، به معنی عبور آتش از دیوار همسایه بود.مصر که در سال ۲۰۱۳ محمد مرسی، رئیس‌جمهور اسلام‌گرای خود، را برکنار کرده و به همراه باقی رهبران اخوان المسلمین به زندان انداخته بود، به هدف اصلی تبدیل شد:در سال ۲۰۱۷، گروهی از جهادی‌ها وارد خاک مصر شدند و با حمله به یک پاسگاه ۱۶ سرباز را به قتل رساندند و ۱۳ سرباز دیگر را نیز مجروح کردند.در داخل لیبی به کارگران مصری حمله شد - در سال ۲۰۱۵، اعضای داعش ۲۱ مسیحی مصری را گروگان گرفتند و ظاهرا به خاطر تلافی برکناری آقای مرسی از قدرت سر بریدند. لیبی بعد از قذافی به سرعت گرفتار شکافی شد که سیاست را در کل خاورمیانه و شمال آفریقا دوقطبی و فلج کرده است.

یک طرف این شکاف طرفداران اسلام سیاسی، مخصوصا سازمان فراملی اخوان المسلمین و شاخه‌های متعددش، ایستاده‌اند و در طرف دیگر نیروها سکولار یا شبه‌سکولار و ملیگرای سنتی.دولت موقتی که با وساطت سازمان ملل در طرابلس مستقر شد نه توانست جنگجویان را خلع سلاح کند و نه به هدف اصلی خود یعنی آشتی ملی رسید.

ترکیه، نقطه عطف

با تقسیم لیبی به دو بخش و تسلط اسلام‌گرایان در غرب و ضداسلام‌گرایان در شرق، مصر که اخوان المسلمین را سازمانی تروریستی اعلام کرده بود در اقدامی طبیعی تصمیم گرفت که از مردی حمایت کند که علیه اسلام‌گرایان در لیبی اعلام جنگ کرده بود؛ ژنرال خلیفه حفتر.او توانسته بود بنغازی و دیگر مراکز مهم شهری در شرق و جنوب لیبی را از اسلام‌گرایان پس بگیرد و آن‌ها را بیرون کند.در شش سال گذشته، هدف اصلی مصر محدود نگه داشتن آتش به درون مرزهای لیبی از طریق حمایت پنهان از ژنرال حفتر بوده است.اما سال گذشته ترکیه، بزرگترین حامی اسلام سیاسی در منطقه، تصمیم گرفت برای حمایت از دولت مورد تایید سازمان ملل وارد عمل شود و به این ترتیب ورق برگشت.

حمایت‌های نظامی و فنی ترکیه به این دولت کمک کرد تا در نهایت مانع پیشروی نیروهای ژنرال حفتر و سقوط طرابلس شود.دولت مستقر در طرابلس که از این پیروزی‌ها دلگرم شده بود عهد کرد که باقی کشور را نیز فتح کند و ژنرال حفتر را شکست دهد.گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از انتقال هزاران جهادی و مزدور سوری توسط ترکیه به طرابلس و ایجاد پایگاه در غرب لیبی به گوش می‌رسد، و مصر به این نتیجه رسید که باید واکنش نشان دهد.عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، بعد از بازدید از نیروهای زرهی و راکت‌انداز، و تماشای نمایش نیروی هوایی به همراه فرماندهان ارشد نظامی در پایگاهی نزدیک مرز لیبی در ماه ژوئن خبر از تصمیمات مهمی داد.

خط قرمز

او که موضع پان‌عربی گرفته بود گفت که روابط تاریخی مردم مصر و لیبی به قاهره اجازه می‌دهد تا برای دفاع از منافع ملی دو کشور علیه "نقشه‌های خارجی" دست به مداخله بزند.او هیچ اشاره مستقیمی به ترکیه نکرد، اما برای همه روشن بود که منظور او چیست. این حرف‌ها تشویق گروهی از رهبران قبایل لیبی را که در سالن حضور داشتند به همراه داشت.

او به این ترتیب خط قرمز مصر را مشخص کرد؛ از سرت در ساحل مدیترانه تا پایگاه هوایی جفره در مرکز لیبی. او گفت که هرگونه تلاش برای عبور از این خط توسط جنگجویان وفادار به دولت طرابلس اقدامی مستقیم علیه امنیت ملی تلقی خواهد شد.

چند روز بعد، مجلس مصر نیز با تصویب قانونی به رئیس‌جمهور که فرمانده کل نیروهای مسلح نیز است اجازه داد تا به صلاح‌دید خود دست به اقدام نظامی بزند.دولت طرابلس نیز به این تهدید آقای سیسی واکنشی خشمگین نشان داد و آن را "اعلام جنگ" توصیف کرد.

آیا این تهدیدی جدی است یا صرفا عرض اندام؟

ناظران خارجی خیلی سریع درباره ارتش مصر و توانایی‌هایش ابراز تردید کردند، اما در داخل مصر گفت‌وگوی عمومی درباره ارتش و عملکردش موکدا ممنوع است.رسانه‌های محلی با تمجید از رئیس‌جمهوری گفتند که ارتش مصر یکی از قویترین‌ها در دنیا است و آن را با ارتش ترکیه مقایسه کردند، و طبق معمول سخنان تندی درباره رجب طیب اردوغان و "دست‌نشانده‌هایش" در طرابلس به زبان آوردند.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: اسلام گرایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۶۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه واشنگتن‌پست به نقل از یک مقام ارشد دولت ترکیه اعلام کرد که ترکیه به متحدان خود در ناتو گفته است که آنکارا از نامزدی «مارک روته» نخست وزیر هلند برای تصدی دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند.

این مقام ارشد دولت ترکیه که نخواست نامش فاش شود دراین‌باره افزود که آنکارا امروز دوشنبه این موضوع را به اطلاع دیپلمات های متحدان خود در ناتو رسانده است.

این تصمیم دولت ترکیه سه روز پس از سفر روته به ترکیه اتخاذ شد که هدف از سفرش جلب حمایت رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه بود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل کنونی ناتو و نخست وزیر سابق نروژ که از سال ۲۰۱۴ بالاترین مقام غیرنظامی ناتو را بر عهده داشت، به پایان دوره خود نزدیک می شود. پس از عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، مأموریت او چندین بار تمدید شده است، زیرا ناتو به دنبال حفظ یک دست ثابت در راس آن بود.

کد خبر 6092320

دیگر خبرها

  • اردوغان از دست دادن با مارک روته اجتناب کرد؟ + فیلم | وقتی دست آقای سیاستمدار روی هوا ماند!
  • اردوغان از دست دادن با مارک روته اجتناب کرد+ فیلم
  • سودای هلند برای ریاست بر ناتو و نقش ترکیه
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • احمد داود اوغلو با هنیه دیدار کرد
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • حذف عملی ایران از کریدورهای تجاری
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند